Hoppa till innehåll

Foto

8th Ed

• Please log in to reply
219 replies to this topic

#21 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 20 april 2010 - 14:48

Om Fear/Terror reglerna stämmer blir ju core enheterna i DoC bättre dock blir karaktärerna sämre, längtar verkligen efter detta! Vore kul om man inte ens skulle behöva en kompmall till 8e, eller snarare inte lika stor i varje fall smile.gif
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#22 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 20 april 2010 - 14:58

QUOTE (Flogger @ Apr 20 2010, 15:48 ) <{POST_SNAPBACK}>
Om Fear/Terror reglerna stämmer blir ju core enheterna i DoC bättre dock blir karaktärerna sämre, längtar verkligen efter detta! Vore kul om man inte ens skulle behöva en kompmall till 8e, eller snarare inte lika stor i varje fall smile.gif

Det önskar jag med men jag tvivlar starkt, det kommer nog bara skapa en omskyffling av de bra armeerna på ett eller annat sätt. Men jag tänkte mig att kompmallen får vila de 2 första turneringarna så ser vi om det utkristaliseras något.

Mvh
Hampus
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#23 Scactha

Scactha

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 454 Inlägg:

Postad 20 april 2010 - 15:23

Jo, det önskar nog alla men knappast troligt. Men rykten är väldigt positiva i mina öron än så länge.

EDIT: Självklart så postar någon direkt efter att jag jobbade mig med alla mattexemplen att regeln är +1 led ändå. Bättre hålla tyst tills man har boken i näven kanske smile.gif

Förening: YLVA
Arméer: Beasts
Projekt: WE (när nya boken kommer)
Sålda: 2 x WE, 2 x Beasts, WoC, DE, O&G, LM och DoW

#24 Ryuu

Ryuu

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 76 Inlägg:

Postad 20 april 2010 - 19:26

nu kommer ju tomb kings vara skitdåliga när autofly tas bort det var ju så man vann med tk, chariots i flanken och ett block framifrån så var du fler och så vann man ett poäng och så flyr det man slås mott på dubbel 1a jätte elakt laugh.gif

#25 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 20 april 2010 - 21:03

Med tanke på att Tomb kings ska få sin bok nån gång under 2011 så är det nog medräknat i de nya reglerna, dom kompenseras nog på nåt sätt.
Å andra sidan, du kanske inte autobryter folk om du vinner längre, men iom att du får mer CR så har du iaf större chans att vinna över huvud taget.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#26 mikers

mikers

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 130 Inlägg:

Postad 21 april 2010 - 07:57

QUOTE (Falkman @ Apr 20 2010, 22:03 ) <{POST_SNAPBACK}>
Med tanke på att Tomb kings ska få sin bok nån gång under 2011 så är det nog medräknat i de nya reglerna, dom kompenseras nog på nåt sätt.
Å andra sidan, du kanske inte autobryter folk om du vinner längre, men iom att du får mer CR så har du iaf större chans att vinna över huvud taget.

Och dessutom blir blade of setep riktigt hett!

#27 N.I.B.

N.I.B.

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 21 april 2010 - 14:34

Det blir inget nytt måttsystem, det är bara Spanien som kommer att gå från centimeter till tum, som alla andra länder. Om jag förstått det rätt.
jag kom till makten
jag sa grönt stavas blått
och kvällen är lång
när den siktar mot sin tinning

#28 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 21 april 2010 - 15:09

Det är så jag också förstått det.

#29 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 22 april 2010 - 04:10

Tydligen så kommer hardback-versionen av boken att ligga på 528 sidor.
Nuvarande (7th ed) hardback är 270 sidor.
Så frågan är, 260 sidor extra av vad?

#30 Ryuu

Ryuu

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 76 Inlägg:

Postad 22 april 2010 - 06:43

QUOTE (Falkman @ Apr 22 2010, 05:10 ) <{POST_SNAPBACK}>

260 sidor extra om warhammerhistoria kanske? har svårt att tro att man kan få in regler och tabeller på 528 sidor och fortfarande ha en bra regelbok som alla kan spela efter glare.gif

#31 Richard Becker

Richard Becker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 751 Inlägg:

Postad 22 april 2010 - 06:44

ASL regelboken tror jag ligger på cirka 400-500 sidor, den väger iaf 2 kilo enligt amazon.com thumb.gif

#32 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 22 april 2010 - 06:56

QUOTE (Ryuu @ Apr 22 2010, 07:43 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Falkman @ Apr 22 2010, 05:10 ) <{POST_SNAPBACK}>

260 sidor extra om warhammerhistoria kanske? har svårt att tro att man kan få in regler och tabeller på 528 sidor och fortfarande ha en bra regelbok som alla kan spela efter glare.gif

Eller bara lite kampanjregler, exempellistor och sånt, typ som de som fanns med i det där häftet från BFSP.

Men jo, det är nog mycket historia och bilder.
Postad bild

#33 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 22 april 2010 - 07:54

Eller helt nya böcker till alla arméer biggrin.gif

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#34 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 22 april 2010 - 10:47

Snackas ju om uppdrag och dylikt och att man inte längre ska köra victory points så kanske 260 sidor med bara uppdrag och skit. Vore tråkigt om victory points försvann helt dock.
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#35 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 22 april 2010 - 14:21

Känns inte så troligt att det är fluff då den nuvarande boken redan har ett tjockt kapitel om det.
Antingen är det massa extra grundregler (scenarios, mer core rules) eller så är det erratas/uppdateringar till alla arméer...
Eller bara sjuka mängder färgbilder, men det finns också redan i den nuvarande boken.

#36 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 22 april 2010 - 14:29

Skulle väl inte vara så förvånande om Victory Points fick en halv sida som valfri regel ungefär som nya 40k. Något för turneringsspelare bara.

Errata i regelboken tror jag inte på för ett ögonblick. Möjligtvis miniarmélistor/statlines som ändå inte gäller när man spelar "på riktigt".

#37 Dante82

Dante82

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 311 Inlägg:

Postad 22 april 2010 - 16:25

Jag tror inte Regelsektionen blir längre än den är nu, och att kluttra ner regelboken med errata kan jag aldrig föreställa mig att de gör. Så det kommer förmodligen va 260 sidor nonsens, och förmodligen lägger de regelsektionen med start på sida 1 bara för att göra regelboken ohanterbar så att så många som möjligt kommer att köpa grundlådan när den kommer för att få en vettigt upprättad regelbok.

#38 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 18 maj 2010 - 16:56

Fler rykten börjar rulla in nu när vi närmar oss!

Saxat från Warseer (mina kommentarer i kursiv stil):

General stuff:
You may measure distances whenever you want.

Magic:
Generating Power and Dispel Dice
* Power dice aren’t generated by the number of spellcasters. The amount of dice is decided by 2D6. The active player gets the total as power dice and the other player the highest throw as dispel dice (throw 3+5, = 8 PD and 5 DD).

Channeling (confirmed that it exists)
* Each wizard may roll a D6 and generate an additional power dice on a roll of 6.
* Each enemy wizard may roll a D6 and generate an additional dispel dice on a roll of 6.
* You may not channel while fleeing, off the board or when you suffer from stupidity..

Maximum Power and Dispel Dice
* The maximum number of power or dispel dice you may have at any time is 12. This includes any power/dispel dice generated by special rules, spells and/or magic items.
Hjälper kompen på traven med att alltid sätta en hård gräns på hur mycket magi man kan använda.

Casting Spells
* To cast a spell, roll 1 to 6 Power dice and add your caster's power level. EG: A Slann casts fireball and uses 2D6. He rolls a 3 and a 4 - score of 7. He than adds his Power Level of 4, which results in a total roll of 11.

Miscasting
Here is where I think we need a lot more information.
* It is rumoured that miscasts are entirely gone, but are replaced by a combined irresistible force/ miscast table effectively:
* When you roll a double 6 the spell is cast with irresistible force, but the Caster has to roll on the "lost control" chart, which is devastating, and far more worse than the current miscast table.

All lores have a special bonus:
*Lore of Fire: If the enemy suffered a wound from a fire lore spell earlier this magic phase, the caster is granted a Bonus of +3 when casting a fire spell upon the same target.
*Lore of Metal: Direct damage spells from the lore of metal have no strength value. Instead the unmodified armour save of the target is the required roll to wound. This causes flaming attacks and ignores armour saves. Detta innebär alltså att du woundar modeller med 2+ armour save på 2+, modeller med 5+ armour save på 5+ osv.
*Lore of Shadow: After the wizard successfully casts a spell, he may switch places with another friendly character of the same unit type.
*Lore of Death: For each wound caused by lore of death spells, roll a D6. On a roll of 5+ you are granted an additional power dice.
Bonusarna till de tre andra skolorna är inte kända än.

Bows fire in 2 ranks as standard.
Detta gäller alla sorters bågar (shortbow, bow, long bow etc) men inte crossbows, handguns eller annat skytte.

One Save.
* A model can always take an armour save. They can then take either a ward save or a regeneration save.
Inte så farligt som man först trodde m a o.

Crush them!
* Monstrous Cavalry and Monstrous Infantry are granted 1 bonus attack with the "always strikes last" special rule, at base strength

Destroy them!
* Larger Creatures and Monsters do D6 attacks instead of 1 attack for crush them.
Monster kommer bli ännu köttigare...

Breath Weapons
* Now apply in close combat, dealing 2D6 hits with the breath weapons strength. This is in initiative order. At the moment it looks like it will be in addition to regular attacks, not instead of.
Det här tillsammans med Destroy them! kommer att göra Warhydran 300% galnare.

Always Strike First
* ASL combined with ASF cancel each other out. Strike in initiative order.
However ASF + higher initiative than your enemy: Reroll to hit rolls. So even if Swordmasters and White Lions are striking in initiative order they may get re-rolls to hit!
High Elves blev genast lite bättre.

Magic Resistance

* This has been changed to improve an existing Ward Save, or to grant a Ward Save to magic.

Magic Resistance 1 = +1 Ward Save against Magic. For a unit without a ward save this is 6+
Magic Resistance 2 = +2 Ward Save against Magic. For a unit without a ward save this is 5+
Magic Resistance 3 = +3 Ward Save against Magic. For a unit without a ward save this is 4+

For things that already have a Ward Save, Flesh Hounds for instance, they have a 5+ Ward save already, and MR(3). This gives them a 5+ save against shooting/ combat, and a 2+ Ward Save against magic.
Lite tråkig ändring.

#39 eldrak

eldrak

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Postad 18 maj 2010 - 18:42

QUOTE (Falkman @ May 18 2010, 17:56 ) <{POST_SNAPBACK}>
General stuff:
You may measure distances whenever you want.

Maximum Power and Dispel Dice
* The maximum number of power or dispel dice you may have at any time is 12. This includes any power/dispel dice generated by special rules, spells and/or magic items.
Hjälper kompen på traven med att alltid sätta en hård gräns på hur mycket magi man kan använda.

Fri mätning av avstånd gör det rätt svårt att spela med frenzade karaktärer (hej beastmen!).
edit2: Aha!
Frenzy
• [*]You still get +1 attack on the charge (front rank only). You may suppress charging with a leadership test. If you fail, you have to attack the closest target.

Att ha en låst maxsumma är inte en så vacker lösning, gör inget på låga poäng och förstör i större slag (iofs brukar väl husregler vara rätt vanliga då).

edit: Det var ju massvis med mer godsaker
http://www.dakkadakk...ist/290823.page

#40 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 18 maj 2010 - 18:45

QUOTE (eldrak @ May 18 2010, 19:42 ) <{POST_SNAPBACK}>
Att ha en låst maxsumma är inte en så vacker lösning, gör inget på låga poäng och förstör i större slag (iofs brukar väl husregler vara rätt vanliga då).

När under de senaste 5 åren har GW kommit med en vacker lösning? tongue.gif

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar