Hoppa till innehåll

Foto

8th Ed

• Please log in to reply
219 replies to this topic

#201 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 17 juni 2010 - 15:23

Ang. TLoS så infördes den i 40K iom 5:th. I början verkade det asjobbigt men det funkar rätt smidigt. Har man konverterade/counts as modeller så får man tänka att dom är så stora som orginalet. Unit fillers och förhöjda baser räknas inte för los utan man får tänka sig att folk står på basen.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#202 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 17 juni 2010 - 16:31

Jag tycker true line of sight uppmanar till millimetermätningar och hämmar konvertering. Dålig idé, uselt utförande och i mitt tycke det sämsta GW har kommit på (inräknat doomwheel!)!

Min nästa draklord blir en liten modell på http://www.games-wor...dId=prod1140117 - då kan jag gömma draken bakom dvärgar!
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#203 bjorn

bjorn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 320 Inlägg:

Postad 17 juni 2010 - 17:11

Fast som sagt man använder sig av hur stor original modellen är vid konventerade eller andra modeller.
Jag tycker inte TLOS är bra för då måste jag böjja på med när jag spelar.

//Björn

#204 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 038 Inlägg:

Postad 17 juni 2010 - 17:19

QUOTE (DHettNeck @ Jun 17 2010, 16:23 ) <{POST_SNAPBACK}>
Har man konverterade/counts as modeller så får man tänka att dom är så stora som orginalet.

Mm, förutom "svårigheten" att tänka så, så kommer ju dessutom till ett problem i de fall där det inte finns en orginalmodell - eftersom det finns ett gäng såna, så vet jag inte hur det är tänkt i de fallen?

Tror säkert att det kommer att funka rätt bra ändå - de flesta är ju rätt vettiga människor man möter - men jag vet inte om jag gillar just den här förändringen.
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#205 eldrak

eldrak

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Postad 17 juni 2010 - 18:35

Krångligt, HE-draken tex sitter ju uppflugen på en stor sten. Dessutom har den sina ögon långt utanför basen.

Fear och Terror, hur fungerar de nu?

#206 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 17 juni 2010 - 18:39

Fear är ld test för motståndaren, failar de så har de WS1 den rundan. Ett nytt test varje combat fas. Terror har ingen range längre, enda jag vet skillnaden där med.

True line of sight verkar inte stämma dock, tror det är som det är nu, dock är skogar öppen terräng och det finns fler terräng regler.
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#207 Brrracka

Brrracka

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 93 Inlägg:

Postad 17 juni 2010 - 20:47

QUOTE (Flogger @ Jun 17 2010, 19:39 ) <{POST_SNAPBACK}>
True line of sight verkar inte stämma dock, tror det är som det är nu,

Vad sjutton får du den informationen ifrån? Överallt där jag läst och vad vänner säger som läst boken så stämmer det.

Jag håller dessutom med DHETTneck and TLoS. Man vänjer sig. Inget att hetsa upp sig över.

#208 Ryuu

Ryuu

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 76 Inlägg:

Postad 17 juni 2010 - 22:38

Det som gäller med skog och line of sight är följande bara träden blockar line of sight du kan charga genom skog (inget minus på chargen) men du rullar en d6a för varje model i enheten och på en 1a dör det en snubbe ingen save (det kommer gäller för alla terräng) och skogen blir rolig biggrin.gif när du springer igenom eller in i den. man får mäta när man vill under spelet med andra ord du får mäta före en charge före du skjuter och så vidare.

efter att ha spelat nya editionen så tycker jag spelet vart grymmt mycket roligare mer kills mindre saves, grodscrollen finns för 50p biggrin.gif samt en massa andra roliga scrolls många bra common magic items. 4+ ward finns bland annat med. chaos lord med MoTzeentch here I come

#209 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 18 juni 2010 - 10:39

QUOTE (Brrracka @ Jun 17 2010, 21:47 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Flogger @ Jun 17 2010, 19:39 ) <{POST_SNAPBACK}>
True line of sight verkar inte stämma dock, tror det är som det är nu,

Vad sjutton får du den informationen ifrån? Överallt där jag läst och vad vänner säger som läst boken så stämmer det.

Polaren nämnde det igår efter varit på GW göteborg och snackat med rödskjortorna och spelat en match med 8e. Han blev som ett stort frågetecken när jag nämnde TLoS, det hade de inte spelat med, där fick jag den infon. Men den kan vara felaktig, rödskjortor kan inte allt.

True Line of Sight är ett skämt och fungerar inte, det är inte stabilt någonstans. Vill man endast spela med icke-konverterade gw modeller så KANSKE men knappt ens då, det som någon ser kanske inte någon annan ser.

Sedan är jag helt för att man ska kunna se kroxigors/ogres/troll över vanligt infanteri och få skjuta på dem tex. Samt verkar reglerna med skogar och dylikt vara bättre också, men TLoS? Nej tack.. Det fuckade upp 40k tillräckligt mycket..

#210 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 18 juni 2010 - 10:50

Det ska kanske påpekas att begreppet True Line of Sight inte finns i reglerna.

#211 Rehnvall

Rehnvall

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 50 Inlägg:

Postad 18 juni 2010 - 15:19

Har lite frågor.....

Vad gör "Steadfast" ?

2:a ledet får vara med och slåss, men får de använda sina vapen, tex Hillebarder från 2:a ledet, eller kastar de bara sten?

#212 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 18 juni 2010 - 15:45

Steadfast är i stort sett som Stubborn, det innebär att så länge du har fler ranker än fienden du slåss mot så behöver du inte applicera negativa combat modifiers till dina break tests.

Folk som slåss från den andra ranken slåss precis som vanligt, med den enda skillnaden att de slåss med max en attack var (tre om de är monstrous infantry).

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#213 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 18 juni 2010 - 16:27

QUOTE (Flogger @ Jun 18 2010, 11:39 ) <{POST_SNAPBACK}>
True Line of Sight är ett skämt och fungerar inte, det är inte stabilt någonstans.

Då jag inte har testat 8:e överhuvudtaget så är jag bara nyfiken, vad är det mer som inte funkar när du spelat med de nya reglerna? smile.gif Är det bara den grejen, som jag fått för mig är stakrt överdriven av internetgnällspikarna, så är det ju ändå något schysst.
Postad bild

#214 Skavenfadern

Skavenfadern

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 83 Inlägg:

Postad 18 juni 2010 - 17:05

Är det sagt att även steadfast som gamla stubborn bara gäller omodifierat ld eller kommer generalens ld gälla för de breaktesten?

Tänkte ang skavens strength in numbers om ni tror den kommer gälla på steadfast eller inte?

//Tobbe

#215 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 18 juni 2010 - 22:00

QUOTE (Skavenfadern @ Jun 18 2010, 18:05 ) <{POST_SNAPBACK}>
Är det sagt att även steadfast som gamla stubborn bara gäller omodifierat ld eller kommer generalens ld gälla för de breaktesten?

Man verkar kunna få använda general och Strength in numbers och dylika specialregler, det är bara negativa modifiers som inte räknas.

#216 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 18 juni 2010 - 22:59

QUOTE (Sherlocko @ Jun 18 2010, 17:27 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Flogger @ Jun 18 2010, 11:39 ) <{POST_SNAPBACK}>
True Line of Sight är ett skämt och fungerar inte, det är inte stabilt någonstans.

Då jag inte har testat 8:e överhuvudtaget så är jag bara nyfiken, vad är det mer som inte funkar när du spelat med de nya reglerna? smile.gif Är det bara den grejen, som jag fått för mig är stakrt överdriven av internetgnällspikarna, så är det ju ändå något schysst.

Menade mest på 40k, tycker bara det har förstört. Ett litet hål i en byggnad (för att den ska se sliten och snygg ut) så får man skjuta med en hel enhet igenom där? Nej, det är löjligt.. Bättre med olika storlekar,
1 swarms, small och skymmer inte för större
2. Vanligt fot infanteri
3. Kavalleri och monster såsom ogres/troll och dylikt
4. stora monster, large targets

Sedan terräng i passande storlekar, lite som 40k hade i 4e edition och fantasy har nu, en lite mix av dem båda, fungerade bättre tycker jag.

#217 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 18 juni 2010 - 23:22

QUOTE (Flogger @ Jun 18 2010, 23:59 ) <{POST_SNAPBACK}>
Menade mest på 40k, tycker bara det har förstört. Ett litet hål i en byggnad (för att den ska se sliten och snygg ut) så får man skjuta med en hel enhet igenom där? Nej, det är löjligt..

Tvivlar ju på att du får in en enhet så att alla kan titta ut om det bara är "ett litet hål".
Jag gillar TLoS i 40k, tycker det gör spelet intressantare och mer dynamiskt, men så är jag väl inte den som spelar bara för att vinna så hårt som möjligt heller.
Jag gillar generellt sett idén med TLoS i Fantasy med, det enda som jag inte gillar är att bonusen man får av att vara i "cover" är -2 to be hit, vilket inte påverkar magier och en del war machines.

#218 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 19 juni 2010 - 00:36

Att ens få en enda modell att se igenom ett litet hål är löjligt.. Sätt modellen som råkar krypa bakom hålet så poff, ingen ser! Nej, TLoS uppmanar till fula tråkiga modeller. Hade varit intressant om man gör en hel armé konverterad så den kryper och åker på stor turnering. Nej, tror inte på't.

Anyways, det verkar inte vara det som kommit till fantasy utan det är något annat, lite likt men förhoppningsvis väldigt annorlunda.

#219 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 19 juni 2010 - 07:12

Man får tänka lite annorlunda än man är van vid när man spelar men jag tycker att det funkar bra. Det var folk i 40k-svängen som trodde att en massa spelare skulle bygga krälande monstrous creatures också när TLoS infördes. Det hände inte. Det kommer inte att hända i WFB heller.

#220 Katarsis

Katarsis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 573 Inlägg:

Postad 20 juni 2010 - 09:14

QUOTE (Anton @ Jun 19 2010, 08:12 ) <{POST_SNAPBACK}>
Man får tänka lite annorlunda än man är van vid när man spelar men jag tycker att det funkar bra. Det var folk i 40k-svängen som trodde att en massa spelare skulle bygga krälande monstrous creatures också när TLoS infördes. Det hände inte. Det kommer inte att hända i WFB heller.
Väl talat! Det blev masshysteri på 40k-forumen när TLOS skulle införas och folk ansåg spelet dött och allt vad det nu var. Men så blev det inte. Det visade sig att spelet fungerade väl trots (eller tack vare?) TLOS och även om det är en abuse-vänlig regel så är det fortfarande upp till spelarna att inte förstöra spelet genom att utnyttja den. 40k-spelarna klarade det och jag vet att WHFB-spelarna kommer göra det också. Sedan kan jag hålla med om att -2 to hit inte ger någon effekt i vissa lägen, magi t.ex, men det är vi väll vana vid?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar