Hej kära SWFBR,
Jag är en nybliven spelare och hobbyist. Har de två senaste månaderna försökt köpa upp så mycket Lizardmen som möjligt för att ha möjligheten att kunna bygga vilken armé som helst. Nu känner jag att jag har de mesta modellerna, och det jag saknar kan jag proxya, så nu är jag redo att lira. Har hittills kanske spelat 5 matcher, totalt. Är väldigt tävlingsinriktad och söker därför all hjälp jag kan få för att bli en bättre Warhammerspelare.
Tyvärr är mina kunskaper angående spelmekaniker, grundläggande strategier och självklara taktiska val något begränsade. Jag är inte dum i huvudet, men jag har just nu väldigt svårt att avgöra vad som är "bra" när jag deployar, och hur jag ska röra mig med mina enheter för att få en så fördelaktig position som möjligt. Det slutar nästan alltid med att jag bara springer huvudlöst in i close-combat som jag oftast förlorar eftersom motståndaren lyckas chargea in med sina bra gubbar och blocka mina kassa.
Har försökt lusläsa allt jag kunnat komma över på internet, försökt hitta pedagogiska videos där de beskriver en Warhammermatch i segment, och hur man ska tänka. Tyvärr är genomgångarna inte särskilt uttömmande, utan det är rätt självklara saker som går att läsa i regelboken. Är alltså inte ute efter regler, varken i BRB eller för specifika arméer, utan mer hur man ska tänka och agera, generellt. Förstår klart och tydligt att det är väldigt arméspecifikt, och därför tänkte jag posta den armén jag ska lira med i vår stads förenings inhouse-liga. Hur ska man tänka, när ska man chargea, vad ska man undvika? Är tacksam för all hjälp jag kan få, varesig det är Videos eller era egna tankar och åsikter. Länkar där jag kan läsa mer är självklart varmt välkomna!
ETC-regler för 8th edition gäller, både angående arméval och spelmässigt.
Min Armé:
Army list ETC (Lizardmen)
Core – 600 (70+70+70+195+195=600)
3x10 Skink skirmisher, Javelins+Shields. 3x10x7=210p
2x33 Skink cohort FCG, Javelins+Shields =2x33x5+(2x30)= 390p
Lords – 1177P (525+145+246+261+=1177)
Slann Mage-priest - 300 + (45+5+45+25+30+25+25)=525
- Magic items: Obsidian Lodestone (45p), Ironcurse Icon (5p), Razor Standard (45p), Dispel scroll (25)
- Disciplines: Wandering deliberations (30p), Becalming Cogitation (25p, Soul of stone(25p).
- BSB – 25p
Saurus Oldblood 145p
- Magic items: Enchanted shield, 5p.
Saurus Oldblood- 140+ (50+50+6+6)=246
- Magic Items: Arabyan Carpet (50p), Armour of destiny (50p)
- Equipment: Great Weapon (6)
Saurus Oldblood on Cold One 140 + 30 + (85+6)=261p
- Magic Items –Talisman of preservation (45), Glittering scales (25), The other tricksters shard (15)
- Equipment – Great Weapon 6p
Heroes - (185)
Tetto’eko - 185
Special - 437p (422+15=437)
28 Temple Guards FCG =14x28+30=437p
- Magic Standard: Banner of Swiftness (15p)
Choices: Slann Mage-priest= 1C, Tetto’Eko=3C, mer än 50% characters= 1C Total Characterpoint= 1178+185=1363.
Total amount of points= 600+1177+185+437=2399
Mina egna tankar när jag gjorde armén var ungefär följande: Slannen med Temple-guardsen, Tetto med en av skink cohortsen, oldblooden med enchanted shield i temple guard enheten, oldblooden på cold one ska försöka jaga characters/monsters/war machines, inte i någon enhet. Old blooden med arabyan carpet ska försöka förstöra warmachines, inte i en enhet. Boosta temple guard-enheten som fan, och försöka avleda med skinks skirmish och en skink cohort.
Alla tips är som sagt välkomna!
Med vänliga hälsningar
Rebirthring