Hoppa till innehåll

Foto

Gissningar Inför Shadowgames

• Please log in to reply
88 replies to this topic

#41 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 15 oktober 2012 - 11:52

Christian ska väl inte ens på Shadowgames?
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#42 Marshal

Marshal

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 624 Inlägg:

Postad 15 oktober 2012 - 11:57

Trodde personligen det skulle vara mera Lizards. Stora demoner och skinsk är inte kompisar :)

Vi får helt enkelt se till helgen hur det går. Tror att WE listan är en outsider om man kan spela objektiven på ett bra sätt. Mycket skytte för pengarna.

Hoppas att arrangören har ett system så man kan hålla koll på BP via missions och BP via victory points. Ska i så fall bli kul att se splitten och hur mycket det påverkar totalen.

#43 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 15 oktober 2012 - 12:00

WE listan är bra så länge den slipper att möta DoC. Den kommer få så mycket spö mot alla DoC listorna.
David "Dangerous" D

#44 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 15 oktober 2012 - 12:01

Japp, för dom är awesome :P

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#45 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 15 oktober 2012 - 12:06

Sluta var så nöjd vara för att du slår att alla DoC listorna Tröger :)
David "Dangerous" D

#46 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 090 Inlägg:

Postad 15 oktober 2012 - 12:06

Stämemr säkert att chrisitan inte ska dit. Ja buffy, stora demoner suger men spelarna kan mkt väl vara bra nog för att få det att funka. Vet att jag inte skulle lira med dem om jag spelade demoner på dessa restriktioner

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#47 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 15 oktober 2012 - 12:19

Jag håller med om att stora demoner ofta suger men jag tror de kan lyckas okej på den här turneringen.
David "Dangerous" D

#48 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 15 oktober 2012 - 12:27

Jag håller med om att stora demoner ofta suger men jag tror de kan lyckas okej på den här turneringen.

Trots dåliga LoS-förutsättningar?
Stefan Pettersson
Rogue Trader

#49 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 15 oktober 2012 - 12:28

Finns inte så mycket kanoner så jag tror det kan funka okej. Nu tror jag inte de vinner turneringen eller kommer topp tre men de kommer ändå gå bra.
David "Dangerous" D

#50 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 038 Inlägg:

Postad 15 oktober 2012 - 13:24

Dubbla Varghulfs tycker jag känns som ett hårt, smart och framför allt sexigt drag av någon.
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#51 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 15 oktober 2012 - 13:40

Alla vet ju att dubbla Varghulfs listan vinner men eftersom det är så självklart så skriver igen det :)
David "Dangerous" D

#52 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 15 oktober 2012 - 13:54

Störst Bloodthirster vinner. ;) Det är sen gammalt.
Postad bild

#53 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 15 oktober 2012 - 13:56

Störst Bloodthirster vinner. ;) Det är sen gammalt.

Hahhahahaahah :)
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#54 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 15 oktober 2012 - 14:50

Nu bör vi veta vilka arméer som kommer topp tio i rätt ordning iallafall.

1. O&G
2. HE
3. WE
4. Empire
5. Skaven
6. LM
7. DoC
8. DoC
9. OK
10. VC
David "Dangerous" D

#55 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 17 oktober 2012 - 16:39

Tänkte försöka mig på lite förutsägningar.
Är ju lite svårt när man inte vet vem som spelar vad, men om man bara ser till listorna så tror jag följande:

VC är den armé jag tror har störst chans att ta hem detta. Många VC-listor av typen "toktoolad vampyr-lord i en unit med odödlig front rank". En lista som är sjukt bra mot mycket och kommer ta många 20-0:or. Ett problem med listan (som alla andra undead-arméer) är att när lorden dör är det inte så kul, och med en lord som vill in i combat blir det lite extra jobbigt. Någon av VC-spelarna kommer gnälla hela turneringen över att hans vampyrlord dött på nått töntigt osannolikt sätt och någon kommer ha "turen" att aldrig få sin vampyrlord dödad och möta många spelare som försöker sig på att döda vampyrlorden, men istället bara donerar enheter på 300 poäng när dom misslyckas med försöket. Denna VC-spelare är en kandidat till att ta hem detta. Också, de VC-spelare som toolat för mirror match har nog en extra edge på denna turnering. Oavsett hur VC kommer gå så måste man kunna vinna mot VC för att ha en vettig chans att vinna shadow games.

OnG och OK går bort då det kommer löjligt mycket lord magiker med lore of death, och förr eller senare kommer solen igenom i fel läge, och då är det tack och godnatt, 0-20, och ingen chans på pallplats.

Alla som kommer med draklistor och greater daemons måste ha missat att det är true line of sight som gäller på shadow games. Nu har dom haft tur och ingen har utnyttjat detta direkt, utan det är rätt ont om kanoner (8 stycken totalt, 11 om man räknar WLC), men det finns även en hel del andra warmachines som kan bli otrevliga (rock lobbas, hellcannons, trebutches, WLC, grudge throwers, bolt throwers osv). Många har ju dock andra svar på dessa monster, doom wheels i alla skavenlistor, mycket deathsnipes, solar, banishments osv, så tror inte dessa kommer dominera på toppborden direkt.

Demon-spelarna med 3x30 blood letters tror jag också kan gå bra. Detta är en bra lista i rätt händer. Men det beror lite på hur borden ser ut, för mycket ogenomtränglig terräng på mittplan och dom får det lite tuffare. Inte så mycket lore of light som man hade kunnat tro, vilket ju hjälper dom lite. Känns även som att dom har en okej chans mot VC, vilket ju är "the army to beat".

High elves kan nog gå okej. HE-listan med flest white lions (och med life + dubbel death) är nog den armé som är bäst av alla på att slå alla de VC-listor som kommer, och har i övrigt rätt bra matchups mot mycket annat. Med lite tur och med en bra spelare bakom ratten kan nog den HE-listan gå riktigt bra.

Lizardlistan gillar jag även den, och den enda LM-listan kan nog plocka ner både VC och HE på jorden. Ser inte riktigt någon lista som skulle kunna ställa till problem för ödlorna.

Dark elf #3 tror jag kan gå bra, den vinner över mycket. Men den är för dålig på att ta stora vinster och kommer därför inte nå hela vägen fram. Executioner-listan är ju jädrigt ball i alla fall, men vete tusan hur bra den är..

Övriga arméer failar pga:
WE: skräpalver är alltid skäpalver, 200 poäng extra ändar inte på det.
WoC: Har WoC någonsin vunnit en turnering i Sverige? Kommer nog inte hända denna gången heller.
Empire: Tycker listorna är bra, och dom blir ju båda bättre av true line of sight. Dock får dom stryk av andra top contenders som HE och VC. Dessutom kan jag säga efter att ha testspelat mot Lagges Empire i måndags, att han kommer glömma generera steam points ungefär varannan runda, så den ena empire-listan kommer spela med en ganska ineffektiv 250pts pjäs. ;)
Skaven: Skaven är för dåliga mot VC och ogres, vilka kommer i rätt stora mängder. Dessutom spelar alla utan misscast skydd på sin grey seer-general, kan inte annat än sluta dåligt någon match.
Dwarfs: Dvärgar kan inte vinna turneringar såvida man inte har väldigt tur. För dåliga på att ta stora vinster, speciellt 5 i rad, mot motståndare som försår värdet i att spara poäng när det börjar gå ut för.
Brets: Nja, dom ser ju läskiga ut, men på nått sätt tycker jag brets adrig funkar hela vägen.
Beasts: Precis som för skogsalverna så är ju beastmen inte en bra armé, och 200 poäng extra räcker nog tyvärr inte för att ändra på det. Dessutom vore det ju ruskigt arrogant att tippa sig själv som vinnare :P

Så, top5 kommer se ut såhär:
1. VC med 3x wraiths eller 3xbanshees
2. High elves med 50 white lions
3. Dödsmetall lizardmen
4. Dark leves med pegas-dreadlord
5. 90 blood letters

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#56 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 111 Inlägg:

Postad 17 oktober 2012 - 16:53

Imponerande utförliga gissningar där Erik! Najs! =)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#57 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 17 oktober 2012 - 17:04

Jag tror på eriks gissning. Med så många starka vc-listor kommer nån av dom att lyckas med konststycket att inte få sin lord dödad på något töntigt sätt. Självklart kommer det inte vara jag så jag laddar upp med lite gnälliga kommentarer redan nu ;)

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#58 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 189 Inlägg:

Postad 17 oktober 2012 - 18:04

Och jag har redan alla mina bortförklaringar nedskrivna och inövade för när min går och dör på töntigaste säyt..borde gå att göra en tävling av det :D

Min bästa är fortfarande att ha fått en Vamplord ihjälspjutad av Empire spearmen. För att han var en GRODA!
"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#59 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 17 oktober 2012 - 20:15

Bra skrivet Erik och du inkluderade iaf anledningen till varför det går åt åt skogen för mig om det gör det hehe.
Stefan Pettersson
Rogue Trader

#60 FOT

FOT

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 99 Inlägg:

Postad 17 oktober 2012 - 21:45

"Alla som kommer med draklistor och greater daemons måste ha missat att det är true line of sight som gäller på shadow games" /Fjugin

Nu är det så att spelar man drake eller större demon är man alltid en vinnare.
"Släng på några räkor det skiter jag i"

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar