Hoppa till innehåll

Foto

Fantasyhäftet

• Please log in to reply
97 replies to this topic

#21 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 26 juni 2012 - 20:30

Angående sportsmanship så håller jag med tidigare inlägg - det kan lätt bli lite väl orättvist. En variant som jag gillar är att först kunna ge poäng efter varje match (0-3 till exempel) och sen inför eller efter sista matchen (beroende på om arrangörerna tycker sig hinna med) ge tre spelare ytterligare bonuspoäng, 1,2 och 3 respektive. Dessa extrapoäng gäller enbart för sportsmanship och inte för totalen. Eller nåt liknande.

Låter som en skitbra lösning!

Vad är det för något som är från gamla versioner av ETC-drafts? Så vitt jag kan se är det nyaste (och slutgiltiga) ETC draften med undantaget att channels inte räknas till dower/dispel dice.

Frågor som kan vara bra att kika på kan vara:
- Öppna eller dolda listor (alltså, är magiska items och sånt hemligt)?
- Spelas det med true line of sight? (intressant då man i normalfallet inte gör det med ETC-restriktionerna)
Scenarion:
- Det jag menade med att det borde delas ut lika många poäng alltid är att samtliga scenarion borde få texten att man ska dela på otagna poäng (och det borde med komma med en text om hur man delar på udda poäng).
- Det borde nog klargöras var objektiven på scenario 1 är placerade

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#22 Fredrik

Fredrik

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 386 Inlägg:

Postad 26 juni 2012 - 21:25

Dark elves följer draft 2, medan resterande (har säkert missat något) följer den senaste draften, dvs 3.
Fredrik Karlsson - HYMS

#23 Xyn

Xyn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 334 Inlägg:

Postad 26 juni 2012 - 21:27

Är inte så många saker som hänger med från tidigare drafts, verkar vara dark elves och woc som har några små saker kvar.

Personligen så är jag väldigt fundersam till att använda draft 2 till dark elves. Att shadow/death endast kan kastas med 4 tärningar stryper väl åt magin tillräckligt och då behövs väl inte att magiker ska räknas som ett choice i listbyggande som hydra/pendant etc.?

Utöver det ser det ut som helt ok scenarion, spelmässigt då. Förutom 3:e scenariot, jag tycker att scenarion lika väl som restriktioner ska kunna vara en del av listbyggande. Men när 1 scenario är 5 scenarion där svårigheten varierar kraftigt blir det mer rakt av tur som avgör vart bonuspoängen kommer hamna. Jag skulle föreslå att ni antingen minskar antalet alternativ till 2 eller 3 om ni nu vill ha flera alternativ.

Team Primo Victoria

ermahgerd.png

#24 Sealed

Sealed

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 158 Inlägg:

Postad 27 juni 2012 - 00:22

En sak som jag reagerar på är att Herald of Tzeentch får välja Master of Sorcery två gånger vilket är bra då man ska slå fram vilka spells man får, men att en Lord of Change inte får ta den.
Är det någon speciell anledning till varför LoC måste använda sig utav Lore of Tzeentch och inte kunna ta MoS och slå fram sina spells på samma sätt som heralden?

Match 5: Treasure hunt, får samma unit bära mer än ett guldmynt?

Samt Wood Elves BSBn blir han av med sin pilbåge eller får han behålla den? Samt kan BSBn ta något kindred?

#25 Xyn

Xyn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 334 Inlägg:

Postad 27 juni 2012 - 00:56

En sak som jag reagerar på är att Herald of Tzeentch får välja Master of Sorcery två gånger vilket är bra då man ska slå fram vilka spells man får, men att en Lord of Change inte får ta den.
Är det någon speciell anledning till varför LoC måste använda sig utav Lore of Tzeentch och inte kunna ta MoS och slå fram sina spells på samma sätt som heralden?

Samt Wood Elves BSBn blir han av med sin pilbåge eller får han behålla den? Samt kan BSBn ta något kindred?

Från sida 3 i häftet "Alla Battlestandard bärare kan ta samma mundana utrustning som de hade haft tillgång tillom de inte varit Battlestandard bärare", så det borde besvara din fråga om WE bsb och båge i alla fall.

MoS restriktionen är väl till för att minska demoners möjligheter till en lvl 4 med light och andra bra buff skolor? Eller det är vad jag tror i alla fall.

Team Primo Victoria

ermahgerd.png

#26 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 27 juni 2012 - 05:53

Nej han får inte ha kvar sin båge (och kan inte köpa tillbaka den). Han får inte häller ta kindreds.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#27 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 27 juni 2012 - 23:42

Nej han får inte ha kvar sin båge (och kan inte köpa tillbaka den). Han får inte häller ta kindreds.

Att han inte får ha kindreds är väl en femma, hur kan du tolka det till att en WE-BSB inte får ha en båge? Känns som det går HELT emot RAI'en av själva regeln med att BSB'ar skall kunna ha tillgång till samma gear som en vanlig hero.
/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#28 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 28 juni 2012 - 04:15

Hur det än är så är det väl upp till arrangören att bestämma, inte random deltagare?

Men gör gärna en ny tråd när ni bestämt er för något, eftersom det här verkar ha spårat till en diskussion av mer allmän karaktär gällande ETC.... :)
Postad bild

#29 Fähre

Fähre

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 30 Inlägg:

Postad 01 juli 2012 - 14:19

Nu har jag fått fart på internet och har tid, så skall ta och försöka svara på alla frågor som kommit upp. Har jag glömt något, så påpeka gärna.

Skall alla skogar vara oändligt höga och blocka LoS, inte kullar?

Anledningen till detta är att vi tycker, och har alltid tyckt, att en terrängbit skog dåligt symboliserar just en skog. För att det skall vara bra så skall plattan vara full av träd, men då blir terrängbiten ohanterlig istället. I de gamla reglerna var det inte några problem, men med nya TLoS så blir det det. Så att istället för att mosa på så många träd som det bör vara så spelar vi att den täcker LoS.

Varför blandar ni olika etc drafts? Känns märkligt att vissa armeer följer draft 3 och vissa draft 2. Sen att spika regler för armeer så här tidigt känns också märkligt, även om de uppskattas att ni är ambitiösa och seriösa. Bättre att säga att etc restriktioner med vissa undantag kommer gälla tex och sen följa utvecklingen av regelsystemet och sen spika de slutliga reglerna närmare turneringen då det har testspelats och utvärderats mer kring restriktionerna.

Det är nog bara en miss från min sida, tanken är att använda draft 3 hela vägen (skall kika på det när jag har mer tid i veckan).

Fråga: monsterjakt. Om båda spelarna är i närstrid med monstret, kan då båda förlora alternativt vinna rundan? Räknar man monstrets CR totalt eller en gång mot var och en,och de andra var och en för sig.
Det vill säga, om mina stolta krigare chargar(just så) monstret i ryggen, får den andre spelaren en fördel av det i sin kamp mot monstret?
Om båda kan förlora och sedemera båda bryter och flyr - vem väljer vilken enhet monstret jagar efter?
Om monstret dör innan andra enheten har fått slå, får den första enheten overrunna(mm...) in i den andre då? Och eventuellt slåss en gång till.

Jag har också funderat på detta. Vad händer tex om två olika units har samma initiativ? Vem slår först? Jag har kommit fram till att det lättaste är att köra med samma regler som när man assaultar en byggnad, dvs ifall man inte dödar monstret så är man tvungen att backa tillbaka 1” från monstret. På så sätt så kommer endast den aktiva spelaren att vara i strid med monstret och vi slipper konstiga situationer som uppstår.
Med det sagt så kan jag lägga till att det är motståndaren som ”styr” monstret under din runda, dvs väljer vart och hur monstret attackerar, och även efter vilken unit den jagar om det är flera som flyr

När ni säger att skogar blockar LoS, menar ni då ger cover? Eller menar ni att skogar verkligen blockar LoS?

Vi menar att skogen blockar LoS, så tex kanoner kan inte skjuta igenom skogen.

Hur ska ni göra med 1" regeln?
(antingen köra som vanligt kotyr att basen är 1" så det blir enkelt eller sonika köra med att man måste gå 1" från basen)

Gissar att det är terräng du menar? Det smidigaste är att räkna med att basen är 1”.

Hur ska ni göra med impassable bitar och kullar?

Vår plan från början var att köra kullar var oändligt höga, men vi tog bort det tillsvidare då vi inte har helt koll på hur mycket kullar det är på de olika borden (vi vill inte ha för mycket som täcker LoS på borden). Så för tillfället så täcker impassible och kullar sikten som TLoS (det kan komma att ändras då vi kan ställa upp borden och få en översikt över hur dessa kommer att se ut, det är upp till Tjarls och ”terränggruppen”)

Två tankar
1. Att ha uppdrag där det inte alltid delas ut lika många poäng tenderar att medföra problem, tex finns det ingen anledning för två vänner att inte dela på otagna poäng. trist med system som missgynnar ärliga spelare.
2. Med ett begränsat antal poäng att ge ut för sportsman tror jag det finns en risk att icke utmärkande, men för den delen varken otrevliga eller osportsliga spelare blir oförtjänt bestraffade.

1. Tanken är att det alltid skall delas ut 6 TP för uppdrag och att man alltid skall dela på otagna poäng. Skall formulera om det lite bättre.
2. Tanken är att det skall uppmuntra folk att vara ännu trevligare, men visst, det är en risk.

Trist att ni plockar bort både DoW och CD, DoW kan jag förastå om man tar den enkla vägen och kopierar ETC men så verkar inte vara fallet och DoW är inte särskilt svårt att sätta restriktioner på dirket file:///C:\Users\FHRE~1\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image001.png

Ingen av dessa arméer har vi tillgång till arméböcker, därför tänkte vi inte tillåta dem. Nu har jag dock kommit över en version av CD-boken, så det är inte omöjligt att vi kommer att tillåta dem, skall prata med de andra om det.

Angående sportsmanship så hamnar man ju lätt i situationen:
"Vem av mina fem trevliga motståndare ska få poäng"?

Olika förslag:
0-2pts på varje motståndare och det blir direkt poängen du får i turneringen.
Det skall alltid finnas en bra beskrivning t.ex.
0 poäng: en motståndare du helst slipper möta i framtiden
1 poäng: en trevlig motståndare du gärna möter igen
2 poäng: en riktigt trevlig motståndare som fått din matchupplevelse att vara något utöver det vanliga

Eller att du sätter 1-3pts på varje motståndare och använder sig av den tabell du gjort för att få en bättre fördelning och avrundning.

Eller att du får sätta ut: 3,3,2,2,1,1,0,0 som du själv vill (det kommer alltså bli siffror som inte delas ut men detta för att få med spridningen om du mött flera riktigt trevliga eller riktigt tråkiga motståndare)

Jag tror mest på alternativ två där man fritt får dela ut på varje motståndare men att du använder dig av din tabell för att få en jämnare fördelning, och för att nå toppen av tabellen måste du ha imponerat på dina motståndare!
(0-3pts kan vara ett bra spann)

Bra förslag, inte omöjligt att vi ändrar till något liknande.
"Don't you know who I am?! I am the Juggernaut, Bitch!"

#30 Fähre

Fähre

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 30 Inlägg:

Postad 01 juli 2012 - 14:22

Måste kika på det, men det låter som sagt lite mäkligt. Skall leta upp det i ETC reglerna och dubbelkolla.

Ja, det får de.

Eftersom Battlestandardbärare får ha samma utrustning som vanliga heroes så får han behålla den (även om en normal hero inte kan välja att skaffa sig en båge). Märkligt att en units standard bearer kan ha båge men inte en battle standard bearer. Kindreds får han dock inte ta.

#31 Xyn

Xyn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 334 Inlägg:

Postad 01 juli 2012 - 14:50

Får skirmishers hålla tablequarters/objektiv etc. eller krävs det rankat infanteri? Undrar mest då rank nämns först följt av modell antal.

Team Primo Victoria

ermahgerd.png

#32 Fähre

Fähre

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 30 Inlägg:

Postad 01 juli 2012 - 14:52

Får skirmishers hålla tablequarters/objektiv etc. eller krävs det rankat infanteri? Undrar mest då rank nämns först följt av modell antal.

Ja, så länge de är 5 modeller (eller 3 ifall det skulle vara monstrious infantry skirmishers)

#33 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 01 juli 2012 - 15:22

Anledningen till detta är att vi tycker, och har alltid tyckt, att en terrängbit skog dåligt symboliserar just en skog. För att det skall vara bra så skall plattan vara full av träd, men då blir terrängbiten ohanterlig istället. I de gamla reglerna var det inte några problem, men med nya TLoS så blir det det. Så att istället för att mosa på så många träd som det bör vara så spelar vi att den täcker LoS.

Jag vill verkligen inte bråka och respekterar om det är så här ni vill köra, men har ni verkligen tänkt igenom det här? För det första, kommentarerna i regelboken som GW skriver tyder ju verkligen på att skogar inte ska blockera LoS. Dessutom, det här betyder också att man varker ser in i eller ut ur en skog, eller hur? Vilket gör att man kan göra rätt häftiga saker, typ ställa sig mitt i en skog och hindra motståndaren från att chargea igenom, eller för den sakens skull, bara stå där mitt och aldrig kunna bli chargead, chargea eller träffad av minsta lilla som kräver LoS.
Postad bild

#34 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 01 juli 2012 - 16:05

Jag håller med. Jag tycker att ni antingen bör köra på TLoS som regelboken eller SLoS som etc (eftersom ni ska spela med ETC-reglerna). Något mellanting som ingen är van med ställer lätt till problem på en turnering.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#35 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 02 juli 2012 - 02:17

Måste instämma i ovanstående två kommentarer. Det är väldigt tydligt i regelboken att en skog inte ska blocka los (titta bara på den skog gw säljer, det är tre träd på en stor platta) Jag skulle verkligen avråda från att ni hittar på någon egen los variant. Los är en viktig del i hur spelet är balanserat och ETC är balanserat för Slos och den vanliga komp mallen är balanserat för TLOS enligt regelboken.

Om ni ökar mängden los blockande terräng måste ni skriva egna restriktioner anpassade efter det.

Men jag vill vädja till er att acceptera att 7:th edition är historia sedan mer än två år nu. Los blockande skogar och oändligt höga kullar försvann ur spelet sommaren 2010 och det skulle kännas både konstigt och förvirrande att gå tillbaka till det.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#36 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 673 Inlägg:

Postad 03 juli 2012 - 13:32

Ett enkelt sätt att få in mera LoS blockande terärng är att bygga terräng som är hög. T.ex. impossible, hus, kullar och dyl. De behöver inte vara mega stora i yta på planen utan mest höga så man kan gömma sig bakom dem.

Snacka om att det blir riktigt trevligt för oss Woodelves spelare annars :D
Jag antar förövrigt att Woodelves får använda sin skog varje match?

Riktigt kul att ni har så många scenarion!
Jag tycker det tvärtemot andra att det bara är kul att man slår fram vilket uppdrag det blir i tur 3. Det gör att man måste bygga lite mer flexibla listor.

Vad menar ni med att ni måste lösa logistiken med mat till 90 personer?
Don't play with fire, play with trees!

#37 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 111 Inlägg:

Postad 03 juli 2012 - 13:43

impossible

IMPASSABLE!!!

The crusade goes on...

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#38 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 03 juli 2012 - 16:28

Jag är helt för att man har terräng som är los blockande enligt TLOS med höga hus och kullar.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#39 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 07 juli 2012 - 12:38

Ja eller så slutar man gnälla, låter arrangörerna göra precis så som dom vill och gör det bästa av situationen med dom förutsättningar som finns.

För övrigt stöder jag Kaj's korståg helhjärtat! :D GO Kaj, GO Kaj!!
/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#40 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 07 juli 2012 - 15:32

Ang terrängen så håller jag helt med Zack och jag tror inte det skapar några problem om man bara är tydlig med reglerna för terrängen.

Så länge all info är uppe innan man ska betala och armélistorna ska in så är jag nöjd.
David "Dangerous" D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar