Hoppa till innehåll

Foto

Kompfrågor RTO 2007

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
49 replies to this topic

#1 Sonax

Sonax

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 142 Inlägg:

Postad 10 november 2006 - 13:23

Denna tråd tar upp alla frågor rörande komp inför RTO 2007.

kompen finns här : http://www.apati.se/...Komp_RTO5v5.pdf

#2 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 13 november 2006 - 09:53

Ni tänker alltså köra WPS. Vilken befintlig WPS-mall tänker ni utgå ifrån och i hur stor utsträckning är ni intresserade av att diskutera poängsättningen för de nya listorna som släpps före turneringen (OG och Empire)?

#3 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 13 november 2006 - 10:06

Vi kommer att använda oss av en variant av WPS mallen, "vår" variant är en vidarutvekling av den som användes på förra RTO som i sin tur bygger på den som QFA använde för några år sedan.
Jag tror att vi har tänkt oss att innefatta båda dessa nya böcker.

#4 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 13 november 2006 - 11:05

Jo det är klart att ni tar med dem, men min fråga var egentligen om ni tänkte ha en öppen diskussion om dem eller bara bestämma.

#5 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 13 november 2006 - 11:09

QUOTE (Anton @ Nov 13 2006, 12:05 )
Jo det är klart att ni tar med dem, men min fråga var egentligen om ni tänkte ha en öppen diskussion om dem eller bara bestämma.

Ja det har vi nog också tänkt, nu är det inte riktigt mitt bord men jag vill iaf posta hela mallen här i förväg så den kan diskuteras.

#6 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 13 november 2006 - 11:54

Väntar med spänning. smile.gif

Ska bli intressant att se vad som händer med O&G nu när de mest uppenbara minusen från förra boken är kraftigt nerfade (Great Shaman, tokmånga vargbilar).

#7 Patrizzo

Patrizzo

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 469 Inlägg:

Postad 13 november 2006 - 15:53

Har ni funderat ngt på upplägget på Vinterslaget -06? Olika startpoäng för olika arméer? Själv tyckte jag det var en bra idé. smile.gif
Pulchritudo in oculis spectatore est ... et specto ...

#8 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 14 november 2006 - 11:03

QUOTE (Patrizzo @ Nov 13 2006, 16:53 )
Har ni funderat ngt på upplägget på Vinterslaget -06? Olika startpoäng för olika arméer? Själv tyckte jag det var en bra idé. smile.gif

Ja

och vi tyckte det var en intressant ide men var inte riktigt av samma uppfattning som vinterslagskillarna (och edventuella tjejer)om startpoängen.

#9 Patrizzo

Patrizzo

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 469 Inlägg:

Postad 17 november 2006 - 13:55

QUOTE (petrus @ Nov 14 2006, 11:03 )
Ja
[editerat]
och vi tyckte det var en intressant ide men var inte riktigt av samma uppfattning som vinterslagskillarna (och edventuella tjejer)om startpoängen.

Bra!

Det är så klart att man kan ha olika uppfattningar om startpoänger, jag tycker t.ex. att snälla, svaga alver (å då menar jag riktiga alver, inte trädkramarna med daemonsave) borde börja på en sisådär 500p mer, medan de hemska odödingarna (Vampyrhorderna) borde knappt kunna få mer än 3 i komp. Men det är ju min egen högst personliga å inte alls speciellt objektiva bedömning av sakernas tillstånd så klart. Jag är övertygad om att ni arrangörer är mer än kapabla att fatta de svåra beslut som krävs. wink.gif

#10 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 672 Inlägg:

Postad 16 december 2006 - 16:29

har hört någon säga att alla listor måste ha minst 7 i komp för att få användas (tillskillnad från KlubbMästerskappet då det var 15 i komp som gällde) stämmer detta?
Don't play with fire, play with trees!

#11 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 18 december 2006 - 08:46

Ja eftersom vi har mer mjuka poäng(bla så räknas ju komp poängen in i slutresultatet) i RTO än i KM't så kan vi ha en lägre lägsta gräns.
Jag är inte helt säker på vart vi satt den nu, men troligtvis är den kvar på 7.
Vi kommer att publicera alla komp detaljer samtidigt.

#12 Patrizzo

Patrizzo

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 469 Inlägg:

Postad 25 januari 2007 - 21:45

Ok, så inga olika startpoäng blev det ... sad.gif

Några frågor:

1: Varför dubbelbestraffas Book of Secrets i en Cult of Slaanesh armé, men inte i en Mortal eller Beast armé? I de senare arméerna kan man sätta den på en rejält mycket hårdare karaktär utan att det kostar speciellt mycket mer.

2: Varför får man inga poäng alls för enheter av Warriors utan Mark? De blir betydligt sämre med Mark, men de är ju inte speciellt heta annars heller.

3: Varför bara Pts för Devoted, dvs alver utan ngn som helst rustning å som kostar 12p? Är det för att man måste ta dem?

#13 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 880 Inlägg:
  • Interests:WHFB

Postad 25 januari 2007 - 21:50

Usch vad hopplös den där mallen är mot Chaos Dwarfs...

EDIT: insåg just att det kanske inte var stans mest konstruktiva post. Känns som att man måste ha mycket warriors om man ska få nån komp poäng med dom, tycker lite bonusar för orcboyz vore på sin plats. Dessa kostar ju nästan lika mycket men är sämre, och tar dessutom upp special slots.

Dessutom kan man ju knappt ha warmachines, -500 för 4 warmachines när standardmaskinen räknas som 2 känns ju fruktansvärt hårt.

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

Följ mig på Twitter [at]Lasse_WFB för gott och blandat Age of Sigmar-hat!

#14 danceman

danceman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 145 Inlägg:

Postad 26 januari 2007 - 10:30

QUOTE (@nders @ Jan 25 2007, 21:50 )
Dessutom kan man ju knappt ha warmachines, -500 för 4 warmachines när standardmaskinen räknas som 2 känns ju fruktansvärt hårt.

Stora block = bra enligt mallen.
Vissa elaka war machines är inte roligt att stå framför och earthshaker en av det elakare varianterna.

Så är det att vara dvärg(chaos eller inte) cool.gif
Rädda ett träd, torka stjärten med en skogsalv!

#15 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 26 januari 2007 - 13:54

Nu ska vi se här...

@Patrizzo

Nej det blev inte olika startpoäng, vi kom kanske lite oväntat fram till att vi inte tyckte det behövdes.
Men vi får väl se om det verkligen är så.

1) Finns flera alternativ, antingen är det för att Sonax mot min vilja tog bort minuset för boken i Chaos listan. Eller för att DaGhault glömt att ta bort det ur SoC listan.
Eller så har de kommit på något smart, vilket inte är så troligt. Jag ska kolla med konstruktörerna.

2) Nu förstår jag inte, i min version av pdf'n står det ingen * efter Chaos warrior units så då borde man få något för dem?

3) antagligen tyckte någon att de var bättre än du tycker, men eftersom jag inte gjort DE kompen så tänker jag bolla över frågan till DaGhault.

Angående CD
Jag håller med om att CD kompen är rätt enkel och lite tråkig. Vi tar gärna emot åsikter och tips från erfarna (och opartiska) chaos dwarfspelare smile.gif
Däremot så håller vi inte med om att den är för elak mot warmachines -500 är lätt att ta igen om man bara köper lite dvärgar.

#16 Sonax

Sonax

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 142 Inlägg:

Postad 26 januari 2007 - 14:15

QUOTE (@nders @ Jan 25 2007, 21:50 )
Usch vad hopplös den där mallen är mot Chaos Dwarfs...

Konstruktörerna av kompen är inte experter på just CD men vi fick ta emot ett stort antal kommentarer från glada Västeråsare som hade mer erfarenhet. Vi lyssnar givetvis på argument men jag tror inte det kommer bli tal om större ändringar.

QUOTE (Petrus)
1) Finns flera alternativ, antingen är det för att Sonax mot min vilja tog bort minuset för boken i Chaos listan. Eller för att DaGhault glömt att ta bort det ur SoC listan.
Eller så har de kommit på något smart, vilket inte är så troligt. Jag ska kolla med konstruktörerna.

Hehe, visst har vi kommit på något smart, bara att vi glömt bort det. tongue.gif Nej helt ärligt tror jag det är ett misstag, måste dock harva igenom oändliga mailkonversationer för att se hur alla Chaos-komp resonemang gick.

#17 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 880 Inlägg:
  • Interests:WHFB

Postad 26 januari 2007 - 14:41

QUOTE (petrus @ Jan 26 2007, 14:54 )
Angående CD
Jag håller med om att CD kompen är rätt enkel och lite tråkig. Vi tar gärna emot åsikter och tips från erfarna (och opartiska) chaos dwarfspelare smile.gif
Däremot så håller vi inte med om att den är för elak mot warmachines -500 är lätt att ta igen om man bara köper lite dvärgar.

Ja jo, jag är väl bara sur för att jag hamnat i den gamla "jag-har-en-snäll-armé-men-får-usel-komp" situationen mad.gif

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

Följ mig på Twitter [at]Lasse_WFB för gott och blandat Age of Sigmar-hat!

#18 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 26 januari 2007 - 14:49

Glada västeråsare? Om det är debatten på VWS forum ni följt så känns den minst lika partisk åt andra hållet då den som var mest emot att CD skulle få en spelbar komp överhuvudtaget hade mött de en gång. smile.gif
Postad bild

#19 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 26 januari 2007 - 15:47

QUOTE (Sherlocko @ Jan 26 2007, 15:49 )
Glada västeråsare? Om det är debatten på VWS forum ni följt så känns den minst lika partisk åt andra hållet då den som var mest emot att CD skulle få en spelbar komp överhuvudtaget hade mött de en gång. smile.gif

Ja det där är en del av problemet, folk är så fruktansvärt partiska smile.gif
Jag har bara mött en CD arme de senaste 3 åren och den var rätt ballanserad. Det värsta med den var nog att det var Dakoth som satt på andra sidan.

#20 Patrizzo

Patrizzo

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 469 Inlägg:

Postad 26 januari 2007 - 16:00

QUOTE (petrus @ Jan 26 2007, 13:54 )

2) Nu förstår jag inte, i min version av pdf'n står det ingen * efter Chaos warrior units så då borde man få något för dem?

3) antagligen tyckte någon att de var bättre än du tycker, men eftersom jag inte gjort DE kompen så tänker jag bolla över frågan till DaGhault.

Svarar med glädje å hopp ... wink.gif

1) Låter bra att det kanske är ett misstag, sådana är ju enkla att fixa! Oavsett i vilken riktning fixningen går. smile.gif

2) När jag skriver Warriors i en CoS- eller DE-lista så menar jag Dark Elf Warriors, dvs den riktiga termen på alvenheten. Inte de inhyra Chaos Warriors som jag tror du menar. wink.gif

3) Jag var mest bara nyfiken. Jag håller med om att de kan vara bra, jag har t.ex. lyckats bryta ett Night Goblin regemente som jag chargade i flanken efter bara tre CC-faser. Men eftersom jag inte alls vet hur man väljer vad som ska få (Pts) kontra (FC) så var jag nyfiken på hur tankegången gick. smile.gif

Ser med tillförsikt fram mot nya glada svar!

P.S. Jag vet att mitt exempel med Night Goblinsen är ngt av ett unikum, men jag vet också att även med en miljard attacker så är S3 inte superhett mot ngt med rustning. wink.gif D.S.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar