Hoppa till innehåll

Foto

Ny Beastmen-Spelare Behöver Hjälp Ifrån Erfarna Getter :)

Beastmen

• Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 Mahkal

Mahkal

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 87 Inlägg:

Postad 28 december 2014 - 16:51

Jag har precis bestämt mig för att börja med fantasy helt och hållet och skippa 40k och allt ostande :) Därför har jag valt att spela beastmen som min absolut första fantasy armé främst för att deras modeller är sjukt snygga (Inte Jabberslythe dock, den får man ju cancer av att kolla på) och för att dom och khemri verkar vara på delad sistaplats för tillfället

Så nu är ju frågan vad man behöver till armén. Så här har jag ju tänkt hittills:

2500-ish poäng

1 Wargor BSB

1 Beastlord 

1 Great bray shaman lv4 ( För att dra nytta av alla magic-dice som herdstone ger )

3-4 vanliga shamaner lvl1 (Parkerar vid stenen för extra tärningar)

Kanske en gorebull eller doombull men är lite skeptiska till dom

30-40 Bestigor, osäker på vilken mark jag ha på dom men funderar på Nurgle så dom överlever och får slå tillbaka

Sen är det väl ganska standard tror jag med mina core:

30 gor AH, FC

2 chariots för att skydda flanker

ett par 10:or med Ungor raiders för ambush och andra dumheter. Känns som att man kan slippa en hel del eldkraft i ansiktet om man har tur och kan peppra deras kanoner :)

15-20 Gor till mina shamaner bara så att dom inte blir sönderskjutna vid stenen. Gor är ju tämeligen billiga.

Sen är det ju resten av gubbarna jag är sjukt osäker på. Det enda jag vet säkert är att det blir inga som helst harpys då jag tycker modellerna ser förjävliga ut och tar hellre en samling stora grisar för att göra samma jobb, även om dom är lite sämre. Så då blir det ju 2 - 3 ensamma Razorgore eller kanske en Razor-chariot även om jag har hört att den är rubbish. Är det någon mening att skaffa Jabberslythe och kanske Gorgon/Cygors?

Sen när det kommer till magic-weapons och dylikt har jag ingen aning. Tror att min lvl4 får springa med en hagtree och att min lord har Crown of command.

Så ni getfösare (Beastmen-spelare) där ute med erfarenhet får gärna ge lite feedback och hjälpa denna stackars fåraherde att valla mina "soldater" åt rätt håll

/Thomas

#2 henkef3

henkef3

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 266 Inlägg:

Postad 28 december 2014 - 18:33

Jag brukade tycka att razorgors var bra istället för harpies men du märker när du spelar harpies att de verkligen är bra att ha också. Du borde
Kolla På Mantics gargolys modeller som jag använder själv just nu.
Om du är orolig för dina herdstone wizards rekommenderar jag också att du testar att ha dem i en 10a raiders. Det är mer mobilt och billigare än motsvarande block gors
Minos ( inklusive doom/Gorebulls ) razorchariot och monster är något du kan börja kolla på senare. De är häftiga men dyra i pts så prova dem när du har lite met vana med armen.
Jag gillar verkligen hagtree fetischen men vi har inga bra spells egentligen att använda den till. Jag tycker du istället borde försöka göra din shaman så tålig som möjligt.
Det sista som jag tycker är värt ifall du inte har marks på dina gors/bestigors är att köra dem i ett minimum på 40

#3 Mahkal

Mahkal

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 87 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 23:15

Hur många Chariots är bra att ha då det är vår enda hyfsade core-unit?  Dessutom får väl Beastmen inte ha marks sålänge man inte spelar Legions of Chaos? Är osäker

#4 Arachnomen

Arachnomen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 421 Inlägg:

Postad 09 januari 2015 - 10:23

Gors funkar också fint i Core. Att ge dem ett extra handvapen brukar vara det vanligaste valet då man vill kräma ut lite extra punch ur dem.
Beastmen är starka i magifaserna, och vi har många buffs/debuffs i vår arsenal.

Standard brukar vara att ge ens BSB the Beastbanner, en sköld, heavy armor och Chaos Gift'n Gnarled Hide. Då får han en 1+ Armor Save och han plus enheten han står i får +1 i Str. Så man sätter han i en horde av Gors med Ahw för att göra dem till Str4. Släng en Wyssans Wildform på det för att göra hela horden Str5 och T5. Det är ett trevligt core-block det. Har du fler Beast wizards så kan du stacka wyssan och göra dem ännu hårdare. :)

För att börja vänja sig vid Beastmen så rekommenderar jag en lista som liknar den du redan skrivit:

Lords: Beastlord (kittad hur du vill, men gärna lite defensivt) i 30-40 Bestigors med Standard of Disciplin, då får du leadership 10 vilket är trevligt.
Great Bray-shaman, lvl4 med Talisman of Preservation för den där 4+ warden. Ge honom fencer's blades för Ws10 (extra skydd) och en jagged dagger så han kan få ännu fler power dices ifall han slåss i close combat.

Heroes: Beastbanner BSB, några shamans beroende på vad man är sugen på. Man kan ge dem herdstone, dispel scroll, chalice of dark rain eller annat trevligt. Kanske en Wargor med sköld och heavy armor samt crown of command om man vill ha en liten throw away karaktär som man kan ställa lite varsom där man tror man kommer behöva ett stubborn block.

Core: 40-50 gors med ahw. 1-3 chariots. 2x grupper med ungor raiders. Sen får man fylla upp core'n med vad man känner för. Ett till block med Gors är ju alltid trevligt, men beastbanner bsb'n kan ju bara buffa ett block med sin styrka.

Special: Bestigors. 30-40 stycken då motståndaren gillar att skjuta på dem.
Razorgor Herd är trevliga. Jag brukar ta dem solo och köra dem som chaff/wizard missil. Harpies om man kan hitta några snygga modeller.

Och det är väl det. Sen finns det minotaurer, monster och annat trevligt men de är lite svårare att spela med och Beastmen strugglar redan i vissa matchups.

Jag rekommenderar att du kör Lore of Beasts eller Shadow på din lvl4. Ta även en titt på våra Items, typ Blackened Plate. Den är trevlig om du får med den på din Beastlord som står i Bestigorblocket.

Å tyvärr har vi inte tillgång till marks i vår bok.

Jag kommer testa hagtree fetish på en kommande turnering, men då har jag också lore of beasts och lore of the wild i listan och hoppas att jag får spells som viletide, flock of doom och amber spear. Hagtree'n funkar ju tyvärr inte med lore of death. Dessa spells kan inte kastas när du står i combat så om du tror att din lvl4 kommer se combat så rekommenderar jag builden jag skrev högre upp med 4+ ward save, fencer's blades och jagged dagger. Kanske även med en Potion of Speed ifall du slåss mot mkt alver för att ta bort deras rerolls lite.

#5 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 09 januari 2015 - 11:39

Doombull med Asf, 1+rr och attacker tillbaka är alltid kul :) känslig för kanoner men kommer han bara in så smäller det.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#6 Arachnomen

Arachnomen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 421 Inlägg:

Postad 09 januari 2015 - 12:41

Yes han är trevlig. Man får komma ihåg dock att han måste overruna och bara får göra så en D6, så han kan vara lite tricky att spela med när man försöker få en känsla för arméen.
Å ifall han ska ha 1+ Armor så måste han ha Gnarled Hide, vilket innebär att bsb'n inte kan ha den. :)

#7 Mahkal

Mahkal

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 87 Inlägg:

Postad 13 januari 2015 - 15:53

Det jag har kommit fram till är nog att jag ska skippa doombull tills vidare då jag tycker han är ganska enkel att manövrera runt och jag skulle nog hellre spendera poängen på ett till gor-block på 40man och köra gnarled hide på min BSB. Dessutom funkar den ju bra som bunker åt mina level1 wizards. Tycker att Ungors i ambush presterar hyfsat men är inget speciella egentligen. Borde kanske skippa dom helt för ett pack harpies och razorgores

#8 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 13 januari 2015 - 16:43

Why not both? :). Beastmen behöver sina diverters. Raiders är billig och core, så skadar inte ha med dem. Jag tar alltid minst 2 raiders, 1 harpy och 1 razor, gärna mer. 

Dessutom, tillfredsställelsen när en raiderenhet faktiskt gör ett wound med sina bågar lol.

Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#9 henkef3

henkef3

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 266 Inlägg:

Postad 13 januari 2015 - 20:45

Jag testade det här med att stacka magic missles och hagtree. Tyvärr har det aldrig riktigt lönat sig för mig.

#10 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 13 januari 2015 - 21:04

Jag testade det här med att stacka magic missles och hagtree. Tyvärr har det aldrig riktigt lönat sig för mig.

+1

Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#11 Mahkal

Mahkal

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 87 Inlägg:

Postad 13 januari 2015 - 21:30

Det känns dock som att beastmen inte fungerar sålänge du inte spelar med minst 3 stora block för att klara av horde-arméer så att då får nog doombullen åka iallafall :/

Also tagged with one or more of these keywords: Beastmen

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar