Hoppa till innehåll

Foto

Förslag till komp på Vinterslaget

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
77 replies to this topic

#1 Karon

Karon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 121 Inlägg:

Postad 10 november 2004 - 10:37

Generic Composition

FC All manseized infantery units with no missile weapons and not skirmishers unless otherwise stated in the army specification för "Penalties & Bonuses" for the taken unit. Note No PTS or FC for taking Regiments of Renown.
+200 points for taking an Army standard bearer
-100 Each Lord/Hero with total Strenght of 7 or more that is obtained by either a "magical weapon", halberd or by a with variable strenghts(eg. Lance, flail, has a
spear, etc) and is either mounted, movement of 7+, or can Fly.
-200 Each Lord/Hero with a total of strenght of 7 or more that is either mounted, movement of 7+, or can Fly.
-200 Any Terror causing Ridden Monster without the capacity to Fly, that has 5 wounds or less.*
-500 Any Terror causing Ridden Monster without the capacity to Fly, that has 6 wounds or more.*
-400 Any Terror causing Ridden Monster with the capacity to Fly, that has 5 wounds or less.*
-900 Any Terror causing Ridden Monster with the capacity to Fly, that has 6 wounds or more.*
*Excludes the Lizardmen Stegadon & Dark Elf hydra.
-1500 If there are one or no standard bearers in the Army.*1
-500 If there is only 2 standard bearers in the amry.*1
+400 If your army does not include a single or several Magic Item(s).
-400 Each chariot unit >2 (Unless otherwise noted. Tomb kings excluded.)
-150 Each Skirmisher unit in your army >2 (Flyers, Scouts and Clan Eshin excluded)
-150 Each scout unit >1
-250 For Each Flying unit (including characters/mounted characters) >1
-200 Each Warmachine in your army >3
-400 each unit from the same entry unit, equipped and armed identically >3*3

*1 An "army Battle standard bearer" counts towards the total standards taken. Therefor two standard bearers and a battle standard bearer would ignore these penalties.
In addition this does not apply to a Hordes of Chaos Army led by a Daemonic General.
*3 No PTS or FC for units repeated >3

Power and Dispel Pools
All your armys Power and Dispel dices, basic dices*, including any dice(s) generated. Separated into Power and Dispel Dice Pools.

*The basic Dices do not count towards the tombking total Power Dice Pool.

Magic Items:
*Each Magic item generating a random number of Power and/or Dispel Dice(s) adds the maximum dices, divided by two, rounding up.
*Each Item stealing Power or Dispel dice(s), adds the number of dices times 2, to the Dice Pool it adds dice(s) to.
*Each magic item storing Power or Dispel dice(s) adds the number of Dices to his highest Dice Pool.
*Each Magic item which randomly might add Power or Dispel Dice(s) counts as succesful and should be included in appropriate Dice Pool.

Bound spells, Prayers, Incantations etc:
*Each Character, unit or alike generating boundspells with power level 3 or less counts as one Power Dice to the Power Dice Pool (Ignore One use only items)*
*Each Character, unit or alike generating boundspells with power level 4 or higher counts as two Power Dice to the Power Dice Pool (Ignore One use only items)*
*Each Magic Item bound spell counts as one Power Dice (Ignore One use only items)*
*Tomb King incantations counts as the number of Power Dice(s) as the number of Dice(s) rolled when casting the Incantation.*

*Crown of Kings does make the Tomb Kings incantations power dice amount penalties double. (4 Dices)

Read the Table below, add your bonuses and/or Penalties togheter to get your army composition modifiers.
Bonuses and/or Penalties Power Dice Pool Dispel Dice Pool
500 - 2
0 2-4 3-4
-50 5 5
-100 6 6
-200 7 7
-350 8 8
-650 9 9
-350 Each >9 Each >9

High Elves - Sea Patrol
Penalties
-400* Each Repeater Bolt thrower >2
Bonuses
FC Each Arher unit >1
FC* Each Lothern Sea gaurd unit

*If Sea Lord is Chosen penalties for bolthrowers is noted as below:
3 boltthrowers -400
4 boltthrowers -1000
5 boltthrowers -1600
6 boltthrowers -2200
7 boltthrowers -2800
8 boltthrowers -3400
And Lothern Sea gaurd units FC is replaced with PTS.

Skaven - Clan Eshin
Penalties
-100 Each Jezzail models >5
-300 2nd Ratling gun
-600 Each Ratling gun >2
-200 Each Scout unit >2
Bonuses*
100 Each Assasin
PTS Each Nightrunners unit
PTS Each Gutter runner unit
PTS Each Skaven unit with Weapon team
No PTS Skavenslave Unit

*Clan Eshin loses the first PTS for nightrunners, gutter runners and the 100 bonus for including an assasin if the army consists of only skirmishers.

Skaven
Penalties
-100 Each Jezzail models >5
-300 2nd Ratling gun
-500 Each Ratling gun >2
-200 Each Scout unit >2
-200 2nd Warplock Engineer
-500 3rd Warplock Engineer
-900 4th Warplock Engineer
Bonuses*
100 Each Assasin
PTS Each Nightrunners unit 3<
PTS Each Gutter runner unit 3<
PTS Each Skaven unit with Weapon team
No PTS Skavenslave Unit

På detta hade jag tänkt Antons minus för speciella magic items tabell. Vad tycks Johan?

Detta inlägg har redigerats av Johanem: 19 november 2004 - 21:21

#2 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 10 november 2004 - 11:10

För oss som är lata, vad har du ändrat från BSKs genericmall? Ser att det bara krävs två flaggor t.ex.

Dubbla rare borde ge fett minus i alla lägen.

#3 Karon

Karon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 121 Inlägg:

Postad 10 november 2004 - 14:23

Se ovan, jag har ändrat det mesta

#4 Karon

Karon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 121 Inlägg:

Postad 10 november 2004 - 14:29

QUOTE (Steffo @ Nov 10 2004, 11:10 )
Dubbla rare borde ge fett minus i alla lägen.

Den tyckte jag om, editade och la till den

#5 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 10 november 2004 - 16:51

Skulle vilja se ändringar till följande...

igentligen skulle jag nog villja ändra upprepnings kravet till följande...
-400 each unit from the same entry unit, equipped and armed identically which can be uppgraded with equipment or arms > 2

Mest för att de annars blir något av ett dubbel minus på vissa saker...

Skaven...ratlingguns ger inte nog med minus...(typ i stil med de du föreslår för Eshin listan)...extra minus för warplock enginers > 2 då dessa ju faktiskt har "seer" hela gänget och den besta magi missilen i spelet...och en halv powerstone i fickan...

-400 eller mer för warpscroll som just nu inte ger något minus och dödar en halv enhet t3 nissar utan några problem...

/Christian...som har kommit på att skaven är ostigast...

#6 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 10 november 2004 - 17:14

QUOTE (LordChance @ Nov 10 2004, 16:51 )
Skaven...ratlingguns ger inte nog med minus...(typ i stil med de du föreslår för Eshin listan)...extra minus för warplock enginers > 2 då dessa ju faktiskt har "seer" hela gänget och den besta magi missilen i spelet...och en halv powerstone i fickan...

-200 för en ratling blink.gif . Sådärja, nu tittar vi på salamandrar och jämför... Allvarligt, en ratling är bra men de är bara problem när de blir många. en borde inte ge minus alls enligt mig, bättre med väldigt höga minus om de blir fler än två. På samma sätt som fler än två salamandrar borde ge rejält med minus, speciellt om man har två enheter.

Warlocktanken är bra och skavenmagin gav mer minus än andra arméer i den första WPS-mallen. Jag ser hellre att man begränsar warlocks än hela magiskolan.

#7 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 10 november 2004 - 18:57

Precis min tanke begränsa antalet för de är först när 3 x 2d5 hits kommer farande som de blir jobbigt...annars balanseras de hela ganska okey...

Mitt problem med rattling guns kommer inte fören 3 står på bordet...då skall man inte ha bra komp helt enkelt...om inte listan är tok snäll i övrigt...

#8 akbar

akbar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 376 Inlägg:

Postad 11 november 2004 - 10:58

Äsch, räcker det inte med att börja straffa ratling vid 2:a, fast då med -300, sedan -300 till för den 3:e?

Tycker det kunde vara ett generellt minus för flygande enheter. Dessa ger unika möjliheter att undvika strid/skytte.
GoB Malmö - We Come In Peace.....

#9 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 11 november 2004 - 12:00

Angående flygande enheter.

Jag tycker sällan de skapar mycket problem i sig utom mot warmachines.
iallafall om du pratar om flygande ENHETER.
I de flesta arméer är dessa ett 0-1 val (harpies, pegasus knights etc.)
och i andra fall är de åtmindstånde special (fell bats m.fl.) och tar upp viktiga slots.

flygande enheter har andra nackdelar:
de är skirmishers och tar därmed inte bort rankbonus, vilket gör de ganska dåliga på att anfalla fulla regimenten, utom för att ge +1/+2 bonus för flank/rear och lite extra attacker.
Så mot en armé kan de inte vara ensamma, däremot i kombination med en armé kan de vara bra att anfalla med, men då är vi tillbaka till fottrupper.

Börjar vi däremot prata karaktärer på flygare pratar vi om en helt annan sak, plötsligt är vi uppe i många hög-strength attacker i kombination med US5, plötsligt försvinner rankbonus och monstret kan ta sig an enheter i sidan etc.etc.

Att fienden har en fet flygare tycker jag är rätt lagom bestraffat idag, jag vet inte riktigt vad jag ska säga om två flygare. Kan någon annan armé än dark elves egentligen musta upp fler än 1 US5 flygare på 2000pts (bara 1 lord)?

Dessutom måste en flygare visa sig i minst 1 drag (utom VC och TK då...) eftersom de måste ha LoS för att charga, och de är sårbara mot alla former av warmachines.

Sen över till ratlinggunsen, steffo hade en ganska trevlig idé på BSK om att man "får ta en ratling per warpfire" utan större minus, detta ger dock ett väldigt komplicerat kompsystem som jag själv tycker om...men blir kanske inte så lätt att förstå.
Annars tycker jag modellen:
1 ger -0
2 ger -200
3 ger -500
4 ger -900
är ganska trevlig, eskalerande modeller är bra i alla lägen....för jag tycker men inte ska ta bort en sak som en armé har tillgång till bara för att den är bra....man ska däremot ta bort överanvändandet av samma sak för att den är för bra.
samma modell kan användas på warplock engineers, inget för 1,lite minus vid 2, mycket minus vid 3.

/Martin

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#10 akbar

akbar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 376 Inlägg:

Postad 11 november 2004 - 12:14

Det är inte flygarnas anfall jag är så rädd för, utan deras möjlihet att snabbt marchblocka ens armé - en inte helt ovanlig taktik hos t.ex High elves och Lizardmen. Detta blir extra obehagligt om man dessutom är under stark beskjutning.

Vad gäller minusen för ratlings/warpthrowers är vi nog ganska överens.

#11 Johanem

Johanem

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 11 november 2004 - 12:30

Ändrade lite på rubriken till Topicen, så ingen missförstår och tror att det är den gällande kompmallen till Vinterslaget.

#12 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 11 november 2004 - 13:04

En grej som jag undrar lite över är varför flyers är exkluderade i "-150 Each Skirmisher unit in your army >3 (Flyers and Clan Eshin excluded)"?

Varför är det mer ok att ha fyra enheter terradoner i en armé men inte fyra markgående enheter? En flygande enhet gör ju allt som en markgående gör plus att de är extremt flexibla.

#13 Karon

Karon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 121 Inlägg:

Postad 11 november 2004 - 13:28

okej ändrade på ratlingguns, warplock engineers, flyers not exluded och sea gaurd boltthrowersen+eshin.

#14 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 11 november 2004 - 14:08

Då är vi tillbaka på dubbelbestraffning för flygare, dvs både -200 för flygare över en enhet och -150 för många skirmishers. Och då gnäller ödlorna igen. rolleyes.gif

#15 akbar

akbar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 376 Inlägg:

Postad 11 november 2004 - 14:12

Låt dem göra det då......det ska svida att ha tre-fyra enheter med flygare. Fast sen kanske inte skirmishers behöver straffas så hårt, så jobbiga är de inte. Om man gav points till ödlekavalleriet (gammal idé)kanske de blir gladare?

#16 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 11 november 2004 - 14:25

QUOTE (Anton @ Nov 11 2004, 14:08 )
Då är vi tillbaka på dubbelbestraffning för flygare, dvs både -200 för flygare över en enhet och -150 för många skirmishers. Och då gnäller ödlorna igen.  rolleyes.gif

Fast scouter ger dubbelbestraffning om man har några skirmishenheter innan. Och flyers är ofta bättre än scouter då de t.ex. kan charga första rundan (om motståndaren börjar).

#17 Karon

Karon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 121 Inlägg:

Postad 11 november 2004 - 15:07

-150 Each Skirmisher unit in your army >2 (Flyers, Scouts and Clan Eshin excluded)
-150 Each scout unit >1

Så nu då?

#18 akbar

akbar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 376 Inlägg:

Postad 11 november 2004 - 17:14

Me like it, Karon. Fast jag antar att den sista punkten inte exluderar det minus man generellt ger för stora flygare typ drakar.

#19 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 11 november 2004 - 17:56

Angående de stora flygarna tycker jag att det ska omformuleras. Det behöver inte vara Ridden Monster. Det som räknas är US, Fly och Terror. Jag tycker inte att Carnosaur är i närheten lika elak eftersom den inte flyger.

En kategori för Fly + Terror och en kategori för Fly + Terror + US5+ skulle jag kunna tänka mig. Jag tror att drakfrekvensen på BorCon berodde ganska mycket på vad finurliga spelare listat ut vad de kunde göra i Meeting Engagement i kombination med att kompen vägde relativt lätt.

#20 Mag-El

Mag-El

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Postad 11 november 2004 - 18:54

QUOTE (Karon @ Nov 11 2004, 15:07 )

Så nu då?

Gillar nog inte att man får -450 för 2 Great eagles, dvs mer än ratling guns(mycket mer). blink.gif

-Magnus
Ara är en sann hjälte

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar