Hoppa till innehåll

Foto

Vilka Som Kommer Göra Upp Om Qfa Och Vad De Nog Spelar.

• Please log in to reply
67 replies to this topic

#21 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 11 november 2013 - 22:26

Tomb Kings, dvs! Den listan jag spelat mot tycker jag är stenhård och asjobbig :)

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#22 Turin Turambar

Turin Turambar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 550 Inlägg:

Postad 11 november 2013 - 23:30

Haha, jag trodde att du menade Tobias Karringer. ;)

"Faithless is he that says farewell when the road darkens"

*Crusader*

#23 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 12 november 2013 - 00:57

Den jäkeln kommer nog inte vinna :P

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#24 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 13 november 2013 - 02:35

Uppdaterat första posten. Jag tycker jag är snäll mot arrangörerna med för de behöver inte ha så bra koll på resultat under turneringen nu när jag har lagt in topp 10 åt de :)

David "Dangerous" D

#25 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 13 november 2013 - 08:40

Steffan Pettersson faller på att han inte har en bsb.

Dock har jag en BSB, så det är bara att omvärdera :).

Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#26 Blodughadda

Blodughadda

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 739 Inlägg:

Postad 13 november 2013 - 11:07

Fantastiskt roligt att någon tror att jag kommer vara bästa Empire! Om ni bara visste vilken spelar som styr listan hade det nog sätt annorlunda ut
Team Primo Victoria

#27 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 880 Inlägg:
  • Interests:WHFB

Postad 13 november 2013 - 13:25

Inspirerad av tråden så kollade jag lite extra noga på listorna ur ett "best-in-race" perspektiv och här är mina favoriter från varje ras (ber om ursäkt på förhand för eventuella felstavningar osv):

Beastmen: Rickard Johansson

Rickard är en kompetent spelare och jag gillar listan, även om jag gärna hade sett lite fler scoring units. Honorable mention går dock till Bengt som har tagit med slug tounge, det brukar fungera på qfa ;) Överlag tycker jag dock Beastmenlistorna har för lite scoring units för sin potential, trodde faktiskt vi skulle få se ett riktigt Beastmen-scenario-träsk™  i åtminstone någon av listorna, men det kanske var "fel" Johansson på listan för att vi skulle få se 6*40 Gors.

Bretonnia: Christian Wennberg

Så jäkla mainstream så jag skäms men det här är en seriös tippning och då kan jag inte ignorera att det är en av Sveriges bästa spelare på armén. Listan i sig är bra och bortsett från "secure flanks" tycker jag att Bretonnialistorna överlag bör lyckas utomordentligt i scenarios, där det i min mening verkar vara en fördel att INTE börja. Bretonnia är dock en armé som har problem mot steadfast, stubborn och att bli chargade så jag tror ej på topp 3 för Christian.

Chaos Dwarfs: Jakob Unge

Nu är han visserligen ensam på sin lista så det här kanske ses som gratispoäng men jag tror att Jakob ändå hade haft bra chanser på denna titel. Till en början tänkte jag att listan borde få problem i scenarios då den har en warmachinepark att skydda, men sen såg jag att den warmachineparken egentligen var en Chaos Dwarf-tsunami™ påväg mot motståndarens deployment och funderar då på om den inte till och med är riktigt jäkla bra i scenarios. Gillar listan SKARPT men frågan är hur bra den kommer fungera utan BSB. 

Daemons of Chaos: Stefan Pettersson

En av de svåraste arméerna att tippa, SAMTLIGA Daemonspelare är riktigt duktiga och möter man demoner match 3-5 den här turneringen ligger man i det övre fältet. Sebastian har i mitt tycke den bästa listan, tror den kommer skapa enorma problem för många, även toppspelare. Kampen går dock mellan Stefan och Wessling som har mest erfarenhet av de nya demonerna (och de gamla för den delen) och mellan dom två trumfar Bloodthirstern. Skulle dock inte förvåna mig om någon av de andra demonspelarna snor åt sig titeln (särskilt efter att ha sett Lagges spel med demonerna under BSK). Bra listor grabbar, tror starkt på mer än en Daemon topp 10.  

Dark Elves: Anders Gustavsson

Den här kategorin är inte så rolig för mig att tippa då jag är partisk, men jag ska motivera min motivering: De spelare som jag tror har bäst chans till en best-in-race på Dark Elves är jag själv, Jimmy och Niklas. Med reservation för att jag naturligtvis kan analysera min egen lista bättre då det är jag som byggt den (duh) så tror jag ändå den har en edge mot de andra i att den har färre dåliga match-ups. Det menar jag då den till skillnad från Niklas (som i viss mån liknar den) har karaktärer som kan slåss i enheterna, har större block samt en ostigare magifas. Detta bör väl, såvitt jag vet även vara Niklas första turnering med Dark Elves vilket naturligtvis också är till hans nackdel i denna tippning. Jimmys lista är galet innovativ och på pappret bör den vara riktigt jäkla bra i scenarios, men frågan är om den kanske faller på innoviteten eftersom den kräver en del speltestning och att grundtanken man har faktiskt är utförbar. Skulle dock inte förvåna mig om Jimmy tar hem denna titel. Honorable mention går till Martin som har kommit på ett sätt att få 100 ranker i Executioners utan att betala 400 000 000 euro (alltså 400 000 000 000 000 svenska kr) i komp. Dark Elves kan definitivt bjuda på en topp 3 -placering.

Dwarfs: Tobias Levay Burman

Har god lust att inte ens tippa denna kategori eftersom det handlar om Dwarfs, men även om de inte spelar samma spel som vi andra eller är med och tävlar om scenariopoäng så kan vi väl för semantikens skull (de är ju en "race" så de borde kvalificera till "Best in Race") ta med dessa. Nu är Tobbe den enda jag har bra koll på av dvärgspelarna så det här blev nog också lite partiskt, men jag vet att han kan sina grejer och med lite tärningsflyt borde han kunna skjuta sig till en Best-in-Race. Honorable mention går till Hampus Nordin som spelar den lista som kommer ta mest scenariopoäng av dvärgarna, det är även den lista jag skulle spela med om jag fick välja en av dessa. 

Empire: Mattias Laine

Pax för att inte pusha mot Rikard Josefsson! Empire visade sig vara en av de intressantaste kategorierna att bedöma, många duktiga och jämna spelare med sjukt roliga, innovativa och annorlunda listor! Jag tycker att Empire och Dark Elves verkar vara vinnarna i komplotteriet då de i min mening har snäppet hårdare listor än jag trodde de skulle ha. Riktigt svårtippad ras men Mattias lista är tung och det värmer i hela själen att se pistoliers-enheterna för 100 poäng blankt (som även finns i flera av listorna ska sägas). RT:arna spelar alltid stabilt och spelare som Yann har jag fortfarande lite dålig koll på. Honorable mention går till Kalle Persson som är en spelare vi ska se upp med, han visade på SM att han har kapacitet till bra spel och även här skulle det inte förvåna mig om han snor åt sig Best-in-Race. 

Slutligen, Rikard... Hoppas du och dvärgspelarna får spela mot varandra, allihopa ;)

High Elves: Dennis Palmkvist

Jag vet, galet tråkig tippning. Särskilt i den kategori som bäst mäter sig med Daemons när det gäller jämnheten och kvalitén på spelarna. Jag vet inte hur, och jag vet inte varför, men Dennis lyckas swift reforma sig till en Best-in-Race. Här har vi dock ett ypperligt tillfälle att se just hur långt magi räcker, med en oerhört stark magikombination på teclis och tillgång till extra PD genom Teclis själv och forbidden rod (varför ser man inte den på alla Dragon Mages? Eller Slanns för den delen!) ska det bli intressant att se om en magiker ensam kan bära en armé av diverters och fegisar (trademark Dennis Palmkvist). Naturligtvis tävlar i högsta grad Håkan och Englund om denna kategori men erfarenhet säger mig att Dennis blir svårstoppad. Honorable mention går till Simon Ström som har fått in en helt horribel komp 15-lista. Slipper han möta kanoner kan han gå långt, men det krävs lite flyt då den troligtvis tappar i scenarios. High Elves kan mycket väl bjuda på en topp 3 -placering. 

Lizardmen: Jack Andersson

Strong lista och duktig spelare, har själv spelat listor väldigt lika den här och slipper han vissa match-ups har den riktigt bra potential. Temple Guards är det nya svarta och jag tror att även om jag personligen nog hade gått för en padda med alla signaturer i denna lista så kommer Heavens vara ett bra komplement. Största frågetecknet är om ödlespelarna skjutit sig själva i foten när de inte biffat upp sina enheter till 100pts istället för att gå på antal enheter. Honorable mention går till Fredrik Lindell som har -världens- hårdaste Ancient Stegadon, det där är Jurassic Park -grejer!

Ogre Kingdoms: Jonas Ellenfors

Har lite dålig koll på dessa spelare men bäst lista tycker jag Jonas har. Han är även den ende av Ogrespelarna som har kanon, något jag tror kommer vara till stor fördel när det ska bankas drakar, Iron Daemons och andra Ogres. Honorable mention går till Niklas Jansson som vann..  Jag vet inte vad han vann, men vann gjorde han... Kolla den listan och säg att han inte vann. 

Orcs and Goblins: Marcus Engblom

Dagens största safe tippning men det finns backning till det. Marcus är Da Player of Orcs, med en lista som är riktigt jäkla bra och jag tror den kommer ge folk ett HELVETE i scenarios. De andra Orcspelarna har gått lite mer statiska listor och jag frågar mig om det kan vara så att denna typen av pushlista kan vara vad som krävs för Orcher topp 3! Honorable mention går till Dennis Brännvall som kanske kan klara att pusha sig med till en kamp om denna kategori. 

En liten editering av denna är en andra honorable mention som går till Robert Johansson vars lista och närvaro jag helt missade. Han är alltid farlig och särskilt på QFA där han konstant presterar riktigt bra. Ska bli sjukt spännande att se hur det går för honom med Orcs, även han har en stabil lista som kan ställa om till push!

Skaven: Kaj Jonsson

Jag spår att Kaj blir svårstoppad i denna kategori med sin starka Skaven-push, den bör göra bra ifrån sig i scenarios och jag har svårt att se några riktigt dåliga match ups för den. Överlag ser Skavenlistorna bra ut och som redan nämnt tror jag de kommer klara sig bra i scenarios. Honorable mention går till Emil för sin Pidgeon Plucker, för att jag gillar att se items jag aldrig nånsin sett!

Tomb Kings: Mattias Tapper

Svårt att tippa här då jag tror denna kategori helt kommer avgöras på vilka match ups som blir. Rent listmässigt är min favorit Mattias Tapper som har en lista jag tror kan knipa åt sig en hel del poäng i scenarios. Honorable mention till samtliga spelare då de tog Tomb Kings! Min tippning blir: inga Tomb Kings topp 20 (detta enbart på grund av rasen, inte spelarna), upp till er spelare att överbevisa mig!

Vampire Counts: Kaj Gyllinger

Listan har alla ingredienser för en riktig ostkaka och jag tror Spirit Hosts är perfekta i scenarios. En riktigt duktig spelare med en lista han är van att spela som, i vanlig ordning, innehåller en terrorgheist (usch fyfan). Kan få det tungt i magifasen men bör inte vackla i några andra faser. En stark topp 3 kandidat och även min favorit till att ta hem alltihopa (om inte quizzen ger 50BP för då vinner Stefan Pettersson). Honorable mention til Björn Halvarson som lämnade Ostgheistenhemma. 

Warriors of Chaos: Oscar Lagnelöv

Herregud vad många listor. En jämn kategori och 3 namn stack särskilt ut (även om det finns flertalet duktiga WoC-spelare): Aroden, Björn och Oscar. Anledningen att jag valde Oscar här är för att jag tycker att han har utvecklats väldigt mycket och jag tror att den typen av "in your face" -listor passar hans spelstil väldigt bra. Överlag tror jag att Chaoslistorna kan få problem i scenarios då det kan bli lite  "butter scraped over too much bread" alltså att man kan kontrollera en punkt stenhårt, men kanske får problem i scenarios där det krävs att man har kontroll över hela bordet. Björn och Aroden kommer i allra högsta grad slåss om denna kategori och det finns goda möjligheter till WoC åtminstone topp 5. Honorable mention går till Einemo som är en duktig spelare jag tror (och hoppas) att vi kommer få se mer av i den övre delen av spelfältet kommande turneringar.

Wood Elves: David Dynefors

Även om den där 8:an dryader för 96(!) svider i ögonen så tror jag att Dyne blir svårstoppad i denna kategori. Han visade under inhopp under BSK att han kan spelet och han har bra koll på vad han möter och vad som krävs i de matcherna. Förutsatt att han kan hålla fokus och genomföra sin spelidé tror jag att han har goda chanser på topp 15, kanske t.o.m. topp 8. Stora frågetecknet blir hur bra WE klarar sig på detta kompsteget och om de har vad som krävs för att slå ut de relativt nichade arméerna (dvs de arméer som satsat väldigt hårt på antingen CC, magi eller skytte). Honorable mention till Olle som säkerligen hade varit min favorit om detta hade varit målningstävlingen!

Där har ni mina tippningar! Skulle även vilja nämna att det finns många spelare som inte är nämnda som säkerligen borde nämnas, men efter en snabb genomgång av listdokumentet var detta mina första tankar. 

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

Följ mig på Twitter [at]Lasse_WFB för gott och blandat Age of Sigmar-hat!

#28 KhazModan

KhazModan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 344 Inlägg:

Postad 13 november 2013 - 13:58

Nu var det ju inte så många Ogre spelare anmälda, men det är roligt att man kan tippas som best-in-race trots att man spelar med 2*5 yhetees och dubbla jättar. Nu är det bara upp till bevis!  :D

"The object of war is not to die for your country but to make the other bastard die for his."

"He´s dead. However, credit where it´s due, he hasn´t let that stop him"

#29 Blodughadda

Blodughadda

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 739 Inlägg:

Postad 13 november 2013 - 14:20

Tror också Niklas Ogrelista på något vis vann, fy vad tufft.
Team Primo Victoria

#30 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 13 november 2013 - 14:26

Jag hoppas Björn Ericsson vinner.

Hoppas ingen med Lvl 4 vinner för de kräver inga skills!

#31 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 13 november 2013 - 14:28

Att lira med en Lord som inte går att döda kräver stor skill då eller :)

David "Dangerous" D

#32 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 13 november 2013 - 14:29

När de kommer till Björn och hur han wardsavar krävs de skillz!

#33 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:

Postad 13 november 2013 - 14:41

När de kommer till Björn och hur han wardsavar krävs de skillz!

Det är faktiskt efter matchen mot dig som jag insåg att 3+ inte håller utan att det krävs 2+, tyvärr kostade det lite för mycket för att man skulle kunna få med omslaget så han lär väl dö ändå mot s4 knatter :D

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#34 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 880 Inlägg:
  • Interests:WHFB

Postad 13 november 2013 - 14:56

liten editering då jag missade Roberts orclista ^^

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

Följ mig på Twitter [at]Lasse_WFB för gott och blandat Age of Sigmar-hat!

#35 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 13 november 2013 - 15:09

Tack för honorable, lite för många duktiga spelare som spelar DE för att man ska ta sig upp till Best in Race, men kan lova att jag ger dig och Jimmy en match om det!

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#36 jack andersson

jack andersson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 510 Inlägg:

Postad 13 november 2013 - 15:12

smickrad av att du tror att jag blir bästa lizard lasse :D speciellt med 6 andra som också spelar dem :)

#37 Aroden

Aroden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 517 Inlägg:

Postad 13 november 2013 - 15:42

Who needs butter when you have the awesome power of the Shaggoth!? Nej men absolut Lasse. Helt klart kan många scenarion bli svåra men jag tänker att jag ska wipea allt i runda 4 och sen vända till objekten :). Jag tänker att min lista är både rock och scissors men möter de kanonförstärkt påse så torskar jag järnet. Däremot tror jag att det kan bli kul att spela den och förhoppningsvis ger den mig snabba matcher så jag kan softa runt lite också.

Primo Victoria

#38 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 177 Inlägg:

Postad 13 november 2013 - 19:45

Tack för förtroendet Lasse. Ska se om jag kan få tillbaka Marodörer i metat och ut-osta Aroden, Björn och de andra. Kan ju inte heller ta 3+ för mitt liv, så jag uppade till 4+^^ Mindre poäng för ward man ändå failar.

"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#39 Roedskaegg

Roedskaegg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 360 Inlägg:

Postad 13 november 2013 - 20:03

Tackar för honorable mention :) Med endast tre dvärgspelare på QFA får jag jobba hårt för att inte bli "worst in race", men är smällar man får ta. En lista jag är ovan att spela. Endast hunnit med tre testmatcher och i två av dem sprängde jag mitt anvil :P Vill inte spela med listan från GoW (7 warmachines är inte kul att spela med), så gjorde en ordentlig vändning med denna.

Cold Feet Gamers, YLVA

Fantasy: Dwarfs, Wood Elves

40k: Space Wolves, Harlequins, Death Guard

Mordheim: Dwarf Treasure Hunters, Witch Hunters, Chaos Dwarves, Beastmen

Blood Bowl: Norse, Skaven, Dwarfs

#40 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 720 Inlägg:

Postad 13 november 2013 - 21:40

jag tror att Historien upprepar sig..  Jag kommer 3a med 1bp mer än Lasse men han går om mig på quiz....  sen till vinnaren!

så tror jag att vi kommer få se Robert som Bästa OnG och då även Vinnare av QFA 2013 :D   så 2 OnG på top 3!  Nu ska grönskinnen (även om grönskin nästan är en minoritet i min lista...)  visa vart skåpet ska stå :D

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar