Hoppa till innehåll

Foto

Qfa Xi Regelfrågor

• Please log in to reply
210 replies to this topic

#41 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 03 oktober 2013 - 18:36

Jag är rätt säker på att det är den som kontrollerar enheten som fördelar träffarna.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#42 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:

Postad 03 oktober 2013 - 18:56

Rätt säker?
C'mon man, gimme some love 'n rulings here! =)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#43 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 03 oktober 2013 - 19:29

Om det kommer upp under turneringen så lovar jag att ge dej en mer utförlig analys ;) men det händer väldigt sällan :P

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#44 Trackerino

Trackerino

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 156 Inlägg:
  • Interests:Warhammer! Hockey! Whisky! Dogs!

Postad 03 oktober 2013 - 19:34

hur är det med terräng? slår man för magisk terräng eller är det bara vanliga skogar/vattendrag/hus?

The City of Gefle where every orc can run free...

#45 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 03 oktober 2013 - 19:41

Standard brukar vara att vi INTE spelar med det ifall båda spelarna inte vill. Men vill både du och din motståndare är det helt ok.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#46 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:

Postad 03 oktober 2013 - 19:47

Om det kommer upp under turneringen så lovar jag att ge dej en mer utförlig analys ;) men det händer väldigt sällan :P

Det kan spela roll för en lista jag kikar på, så vill ha en ruling innan! =)

//The Kaj

#47 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 03 oktober 2013 - 19:49

EDIT: konstig dubbelpost.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#48 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 03 oktober 2013 - 19:53

Du vet att man inte får spela lifetaker va ;)

Efter att ha läst på så är rulingen: Spelaren som kontrollerar enheten som blir beskjuten bestämmer om karaktären blir träffad eller inte, och även vilken träff denne i så fall tar.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#49 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:

Postad 03 oktober 2013 - 20:35

Jag tog den som ett exempel.

Det finns HoDA, bow of loren, HEs magiska bågar, lite olika special characters osv.

Men då vet jag! Bra skit! =)

//The Kaj

#50 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 720 Inlägg:

Postad 04 oktober 2013 - 06:21

Känns självklart att alla pilar som träffar uniten samtidigt.. bara delas upp av den som blir träffad ? Om typ 4 glade guard pilar träffar och 4 bow of loren.. hamnar ju inte 4 pilar från bow of loren på 2+ save killeb.. om inte han vill det ;)

Om dom är 2st i uniten

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

#51 Javerin

Javerin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 346 Inlägg:

Postad 04 oktober 2013 - 11:42

Skulkers är öppna ja.

Öppna listor innebär helt enkelt att man ger bort sin (fullständiga) armélista till motståndaren innan matchen. Allt som då väljs på armélistan blir då förståss inte hemligt.

Endast saker som inte görs på armélistan och som dessutom uttryckligen är hemligt (t.ex. skaven och dark elf assassins) är hemligt.

Vad menar du med att DE/Skaven Assassins inte görs på armélistan? Kostar de inte poäng? Antar att de gör det så då syns de väl i armélistan (annars är det ju bara kolla på moståndarens totalsumma och om det inte är 2 400p så har han en eller flera assassins).

#52 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:

Postad 04 oktober 2013 - 11:48

Du vet att dem finns men inte var, till skillnad från skulkers eller fanatics.

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#53 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 04 oktober 2013 - 12:53

Du vet att dem finns men inte var, till skillnad från skulkers eller fanatics.

Precis, att dom finns (inklusive utrustning är öppet). Men valet av vilken enhet de gömmer sig i görs inte på armelistan, utan innan varje match (samtidigt som man väljer vem som är general)

hur är det med terräng? slår man för magisk terräng eller är det bara vanliga skogar/vattendrag/hus?

Bra att du tar upp det här, uppdaterar regelhäftet med detta

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#54 Richard Becker

Richard Becker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 751 Inlägg:

Postad 05 oktober 2013 - 16:29

Fråga om messenger scenariot:
"To win this scenario, thischaracters must be fully within you opponent’s deployment zone either during the opponent’splayer turn 5 or the opponent’s player turn 6."

Vad innebär "during", ska man vara där i hela turen (så om man ska vara där i hela sin egna tur 5 så måste man ha gått in i sin tur 4) eller räcker det man att man går in i sin tur 5?

/R

#55 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 05 oktober 2013 - 16:35

Man måste vara inne i motståndarens deploymentzone hela motståndarens tur 5 eller tur 6.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#56 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 06 oktober 2013 - 21:22

Tycker edert fortitude-scenario är lite taskigt balanserat, då vissa lag inte har så mycket flaggenheter i special och rare (speciellt med muppiga komp 15 -listor) känns 1 poäng för general och BSB snålt tilltaget. Landar man på 4 och ens fortitude bryts på 3 när man gett allt som kan ha en flagga en flagga så känns det spontant lite taskigt.

Överlag tycker jag faktiskt att fortitude points är en dålig lösning och att det borde hitta ett annat scenario på den platsen.
/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#57 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 06 oktober 2013 - 21:28

Glömde påpeka att jag tycker era scenarion i övrigt och upplägget med komp 15 utan bonuspoäng är väldigt bra och förtjänar cred!
/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#58 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 06 oktober 2013 - 21:52

Tycker edert fortitude-scenario är lite taskigt balanserat, då vissa lag inte har så mycket flaggenheter i special och rare (speciellt med muppiga komp 15 -listor) känns 1 poäng för general och BSB snålt tilltaget. Landar man på 4 och ens fortitude bryts på 3 när man gett allt som kan ha en flagga en flagga så känns det spontant lite taskigt.

Överlag tycker jag faktiskt att fortitude points är en dålig lösning och att det borde hitta ett annat scenario på den platsen.

Vi drog ner general till 1 poäng istället för 2 som det är i regelboken. Det är så trist när man kan tycka in general+BSB i en fet enhet med flagga och inte bryta så länge den enda enheten lever. Sjukt svårt att breaka någon då.

Vi är medvetna om att vissa arméer är lite sämre på detta scenario. Vilket är varför det finns 6 scenarion att välja mellan på 5 matcher. Man ska inte behöva kunna klara alla. Folk kan ju välja den mot dig fortfarande (om dom har kvar den, samt själva inte också har en armé som o-optad på break points), men då kan man i alla fall kontra med att breaka honom tillbaka (om man gör det klarar han inte sitt scenario och du får 3 garanterade BP).

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#59 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 06 oktober 2013 - 22:56

Vi drog ner general till 1 poäng istället för 2 som det är i regelboken. Det är så trist när man kan tycka in general+BSB i en fet enhet med flagga och inte bryta så länge den enda enheten lever. Sjukt svårt att breaka någon då.

Vi är medvetna om att vissa arméer är lite sämre på detta scenario. Vilket är varför det finns 6 scenarion att välja mellan på 5 matcher. Man ska inte behöva kunna klara alla. Folk kan ju välja den mot dig fortfarande (om dom har kvar den, samt själva inte också har en armé som o-optad på break points), men då kan man i alla fall kontra med att breaka honom tillbaka (om man gör det klarar han inte sitt scenario och du får 3 garanterade BP).

Jag är fullt medveten om att man har olika scenarion och att det skall främja olika typer av listor med olika scenarion. Man kanske vill ha något för offensiva listor och något för defensiva listor osv, men när det gäller just fortitude points så har man aldrig något dom kontrar detta utan de lag som har tillgång till många flaggor kan trycka in lite "säkra" flaggor. Jag skulle vilja se en motpol, något scenario där många flaggor är dåligt, för att skapa en balans. Visst ger flaggor extra VP, men det är mycket mer VP att tjäna när mankan tjäna BP i snitt två matcher (du skall spela och förmodligen möta detta scenario) och folk är inte dumma, har du lågt med fortitude points kanske du möter detta varje match och delar ut massvis med BP's. Jag står fast vid att jag tycker fortitude points är dåligt balanserat!

Jag hade viljat se lite som de scenario'na i 40k brb, 6 scenarion där alla har en motpol för att skapa balans i folks listor. Dvs, t.ex. ett främjar flaggor, ett gör det inte, ett främjar offensiva listor, ett gör det inte, kanske ett för skytte och ett mot skytte.
/Sebastian Berg - HYMS

#60 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 720 Inlägg:

Postad 07 oktober 2013 - 06:25

jag har 1 flagga 1 bsb 1 general.. hehe :D  antar om nån dödar den uniten så har jag förlorat ändå :D

EDIT..  fan va skit om ma breakar auto då.. min flumm lista har svårt att köpa flaggor... orka Gör om gör rätt :D

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar