Hoppa till innehåll


Foto

Regelfrågor


  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
142 replies to this topic

#41 Puritan

Puritan

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 15 oktober 2010 - 06:55

QUOTE (eldrak @ Oct 14 2010, 22:33 ) <{POST_SNAPBACK}>
Om enheten består av 5+ karaktärer... ?


Nej!

QUOTE (Truant @ Oct 13 2010, 09:39 ) <{POST_SNAPBACK}>
Angående kanon så läs nya FAQ'n
"Must be as close to the table as possible"
(Men det är puritan som bestämmer!)

Nu till min fråga:

Om en orc-enhet får "We'll show em" eller en "Waaagh!" kastas och enheten befinner sig i en byggnad, vad händer då?

1. Enheten får inte göra något
2. Enheten kliver ut ur huset i riktning mot närmsta motståndare enligt reglerna för "leaving a building"
3. Enheten klivet ut ur husrt i riktning mot närmsta motståndare enligt reglerna samt gör en förflyttning på 1D6 / 2D6"

Rent logiskt tycker jag det borde vara nr 2. Men det finns ju inga exakta regler för det, hur kommer det spelas på QFA?


Det är 2:an som gäller, dvs kliver ut ur huset i riktning mot närmaste fiende, blir ingen charge.

Mvh
Hampus
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats


Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#42 Truant

Truant

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 17 oktober 2010 - 21:59

Gick igenom regelpacket och regeltråden men hittade inget officiellt svar (tror det finns i en annan tråd men kommer inte ihåg vart).

Vad för regler kring skog och river/marshaland kommer användas?
(rulla 1D6 som i regelboken eller normala terränger)

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

 

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014


#43 Puritan

Puritan

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 17 oktober 2010 - 22:13

QUOTE (Truant @ Oct 17 2010, 22:59 ) <{POST_SNAPBACK}>
Gick igenom regelpacket och regeltråden men hittade inget officiellt svar (tror det finns i en annan tråd men kommer inte ihåg vart).

Vad för regler kring skog och river/marshaland kommer användas?
(rulla 1D6 som i regelboken eller normala terränger)


Rulla som i regelboken. smile.gif
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats


Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#44 Lagerlöf

Lagerlöf

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 890 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 18 oktober 2010 - 09:15

Kommer en vanlig "vattenpöl"liknande terräng grej att räknas som river eller marshland isf?

#45 Puritan

Puritan

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 18 oktober 2010 - 13:08

QUOTE (Lagerlöf @ Oct 18 2010, 10:15 ) <{POST_SNAPBACK}>
Kommer en vanlig "vattenpöl"liknande terräng grej att räknas som river eller marshland isf?


Ja! Det kommer förklaras på terrängen om nödvändigt.
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats


Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#46 Raptor

Raptor

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 18 oktober 2010 - 14:17

I Scenario 4, där magikerna kan ta wounds när de slår en 1 i trollerifasen med en extra tärning - hur funkar det då för en Dark Elf sorceress som kastar soulstealer?

Säg att det är en lord som har tagit ett wound av en extra tärning, och alltså inte kan läka det med soulstealer. Innebär det då att soul stealer max kan ta henne till 5 wounds (eftersom att ett inte kan läkas) eller att hon inte får några nya wounds alls?

//The Kaj

 

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1
 

The deviant seek but one place.

 


#47 Puritan

Puritan

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 18 oktober 2010 - 15:27

QUOTE (Raptor @ Oct 18 2010, 15:17 ) <{POST_SNAPBACK}>
I Scenario 4, där magikerna kan ta wounds när de slår en 1 i trollerifasen med en extra tärning - hur funkar det då för en Dark Elf sorceress som kastar soulstealer?

Säg att det är en lord som har tagit ett wound av en extra tärning, och alltså inte kan läka det med soulstealer. Innebär det då att soul stealer max kan ta henne till 5 wounds (eftersom att ett inte kan läkas) eller att hon inte får några nya wounds alls?


Bra fråga, det kan max bli 5 wounds isf.
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats


Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#48 Raptor

Raptor

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 18 oktober 2010 - 22:45

... Vidare undrar jag hur Purple Sun fungerar med en focus familiar.
Lägger man templaten vid familiaren eller vid trollerihäxan?


EDIT: Och ännu en sak! Scenario 3: Vad händer om en slann med rumination slår två bastärningar på en spell och missar casting valuen med 2 eller mer, och slår en etta på sin rumation tärning.
Spellen failar först eftersom att han inte når casting value, så därigenom borde han inte få trolla mer. Dock säger scenariot att så länge en extra tärning utfaller med en etta så failar spellen (redan gjort) och han Får fortsätta trolla.
Rimligen borde han få fortsätta trolla då scenario-reglerna trumfar övriga regler - men jag vill vara säker.
Vad gäller? Får han fortsätta trolla eller inte?

//The Kaj

 

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1
 

The deviant seek but one place.

 


#49 Hawk

Hawk

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 19 oktober 2010 - 08:15

Hur ser ni på characteristic tests på monster med handlers? Pit of Shades på Hydra, används Hydrans eller Handlers I? Vilket Ld används?

Ingen verkar vara överens någonstans om hur detta ska fungera. Personligen tycker jag att I tas på Hydran, men vid Ld används Handlers.Jag kan dock inte på rak arm finna stöd i regelboken för min åsikt, men den känns mest vettig.

/H

#50 Zaanash

Zaanash

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 864 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 19 oktober 2010 - 09:16

QUOTE (Raptor @ Oct 18 2010, 23:45 ) <{POST_SNAPBACK}>
... Vidare undrar jag hur Purple Sun fungerar med en focus familiar.
Lägger man templaten vid familiaren eller vid trollerihäxan?


Templaten läggs vid din magiker


QUOTE (Hawk @ Oct 19 2010, 09:15 ) <{POST_SNAPBACK}>
Hur ser ni på characteristic tests på monster med handlers? Pit of Shades på Hydra, används Hydrans eller Handlers I? Vilket Ld används?

Ingen verkar vara överens någonstans om hur detta ska fungera. Personligen tycker jag att I tas på Hydran, men vid Ld används Handlers.Jag kan dock inte på rak arm finna stöd i regelboken för min åsikt, men den känns mest vettig.

/H

Alla test utom Ld använder monstrets stats kommer vi köra på QFA. När handlers dött kommer självklart även monstrets Ld att användas

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen


#51 Puritan

Puritan

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 19 oktober 2010 - 11:20

QUOTE (Raptor @ Oct 18 2010, 23:45 ) <{POST_SNAPBACK}>
... Vidare undrar jag hur Purple Sun fungerar med en focus familiar.
Lägger man templaten vid familiaren eller vid trollerihäxan?


Redan besvarats ovan!

QUOTE (Raptor @ Oct 18 2010, 23:45 ) <{POST_SNAPBACK}>
EDIT: Och ännu en sak! Scenario 3: Vad händer om en slann med rumination slår två bastärningar på en spell och missar casting valuen med 2 eller mer, och slår en etta på sin rumation tärning.
Spellen failar först eftersom att han inte når casting value, så därigenom borde han inte få trolla mer. Dock säger scenariot att så länge en extra tärning utfaller med en etta så failar spellen (redan gjort) och han Får fortsätta trolla.
Rimligen borde han få fortsätta trolla då scenario-reglerna trumfar övriga regler - men jag vill vara säker.
Vad gäller? Får han fortsätta trolla eller inte?


Inget säger att scenario-reglerna trumfar vanliga reglerna.
Utan efter att man kollat vad extratärningarna orsakat så kollar man huruvida man klarat spellen.
Dvs du slår en etta på extratärningen men klarar magileveln så får du fortsätta kasta magi men spellen misslyckades men
slår du en etta och du inte klarar magileveln så får den magikern inte kasta mer i magifasen. OBS kan vara bra att tillägga att den ettan trumfar eventuell IF/Misscast.

Mvh
Hampus
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats


Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#52 Truant

Truant

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 19 oktober 2010 - 11:45

QUOTE (Puritan @ Oct 19 2010, 12:20 ) <{POST_SNAPBACK}>
OBS kan vara bra att tillägga att den ettan trumfar eventuell IF.

Mvh
Hampus


Då antar jag även att miscasten försvinner (bra att vara extra klar med reglerna).


nu till min andra fråga, i banér-scenariot, om fienden raisar upp ett dött banér med invocation/incantation får han då tillbaka BP för det?
(kan endast inträffa om enheten har en champion som är ensam kvar, men det kan inträffa!)

EDIT: tog bort regrowth eftersom den är FAQ'ad till att det blir en vanligt rank'n'file när man raisar honom

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

 

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014


#53 Puritan

Puritan

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 19 oktober 2010 - 11:47

QUOTE (Truant @ Oct 19 2010, 12:45 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Puritan @ Oct 19 2010, 12:20 ) <{POST_SNAPBACK}>
OBS kan vara bra att tillägga att den ettan trumfar eventuell IF.

Mvh
Hampus


Då antar jag även att miscasten försvinner (bra att vara extra klar med reglerna).


nu till min andra fråga, i banér-scenariot, om fienden raisar upp ett dött banér med regrowth/invocation/incantation får han då tillbaka BP för det?
(kan endast inträffa om enheten har en champion som är ensam kvar, men det kan inträffa!)


Nej förlorat Baner är förlorat i scenariot!
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats


Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#54 Da'Ghault

Da'Ghault

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 20 oktober 2010 - 08:00

QUOTE (Zaanash @ Oct 5 2010, 18:54 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Truant @ Oct 5 2010, 17:48 ) <{POST_SNAPBACK}>
Inspiring precense - rular den över regeln på sida 10?
(summarum, måste du använda generalens leadership även om den är lägre än enhetens)


Generalens måste användas



Är bara nyfiken om detta är en tolkning eller om det står exakt detta i boken.
Vilket innebär att tex en jätte med ld10 som står bredvid en general big boss med ld 8 får ld8.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#55 nialion

nialion

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 21 oktober 2010 - 11:43

1. Hur går en stand and shoot till med t.ex. en warpfire thrower?
2. Vad händer om man slår 7 på miscast tabellen om man är t.ex. en priest på en enginee of the gods, eller liknande?
3. Får man minus för long range på en stand and shoot?


#56 Puritan

Puritan

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 21 oktober 2010 - 12:16

QUOTE (Da'Ghault @ Oct 20 2010, 09:00 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Zaanash @ Oct 5 2010, 18:54 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Truant @ Oct 5 2010, 17:48 ) <{POST_SNAPBACK}>
Inspiring precense - rular den över regeln på sida 10?
(summarum, måste du använda generalens leadership även om den är lägre än enhetens)


Generalens måste användas



Är bara nyfiken om detta är en tolkning eller om det står exakt detta i boken.
Vilket innebär att tex en jätte med ld10 som står bredvid en general big boss med ld 8 får ld8.


Det står klart och tydligt i regelboken.

QUOTE (nialion @ Oct 21 2010, 12:43 ) <{POST_SNAPBACK}>
1. Hur går en stand and shoot till med t.ex. en warpfire thrower?
2. Vad händer om man slår 7 på miscast tabellen om man är t.ex. en priest på en enginee of the gods, eller liknande?
3. Får man minus för long range på en stand and shoot?


1. Du gör stand and shoot mot den som chargar precis som vanlig stand and shoot.
2. Inget händer enligt reglerna!
3. Ja! Förutsatt att det är Long Range!

Mvh
Hampus
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats


Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#57 Raptor

Raptor

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 21 oktober 2010 - 14:24

Hur drar man Line of Sight från en focus familiar nu när det är True line of sight som gäller?
Hur hög är den?

//The Kaj

 

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1
 

The deviant seek but one place.

 


#58 Zaanash

Zaanash

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 864 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 21 oktober 2010 - 15:15

QUOTE (Raptor @ Oct 21 2010, 15:24 ) <{POST_SNAPBACK}>
Hur drar man Line of Sight från en focus familiar nu när det är True line of sight som gäller?
Hur hög är den?


Max lika stor som magikern, och den ska ha en facing

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen


#59 nialion

nialion

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 21 oktober 2010 - 16:44

På en gång även om den är utom range?

#60 Puritan

Puritan

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 21 oktober 2010 - 17:01

QUOTE (nialion @ Oct 21 2010, 17:44 ) <{POST_SNAPBACK}>
På en gång även om den är utom range?


Nja direkt när du kan nå så inom 18 tum är det väl, dvs 8 tum är templaten och du kan slå 10 på artillery.

//Hampus
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats


Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar