Hoppa till innehåll


Foto

Nya Faqs Från Gw


  • Please log in to reply
85 replies to this topic

#21 Puritan

Puritan

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 4 321 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 22 oktober 2012 - 16:20



Q: For units such as Vargheists and Blood Knights (which are
Vampiric), does a successful casting of Invocation of Nehek enable
them to regain 1 Wound per model, or 1 Wound in total? (p60)
A: A Vampiric unit can never regain more than 1 Wound from
Invocation of Nehek.


Nu är det bara ett förtydligande av lore attributet som saknas.


Ger inte det där bensin till elden för de som tycker Hexwraiths ska heala MÅNGA wounds... :)


Absolut inte. Precis tvärt om. GWs förtydligande gäller också hexwraiths eftersom det är samma regel ;)


HELT fel! Svaret säger explicit att det gäller "A vampiric unit..." vilket inte Hexwraiths är, nu är det så att jag inte förespråkar det men tyckte snarare att detta gjorde det svårare i debatten än enklare.

Såvida inte det står någonstans att Ethereal o Vampiric är samma sak dvs....
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats


Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#22 Hoffa

Hoffa

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 22 oktober 2012 - 16:30

Det står ju i vc boken att för enheter som är antingen ethereal eller vampiric så gäller att de bara kan helas med en wound per model. Detta är i en och samma mening så att efter faq hävda att man ska göra en tolkning för vampiric och en annan för ethereal är väldigt långsökt.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.


#23 DHettNeck

DHettNeck

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:
  • Location:Uppsala

Postad 22 oktober 2012 - 21:45

Det står ju i vc boken att för enheter som är antingen ethereal eller vampiric så gäller att de bara kan helas med en wound per model. Detta är i en och samma mening så att efter faq hävda att man ska göra en tolkning för vampiric och en annan för ethereal är väldigt långsökt.


+1 på hoffa. Eftersom det är samma regel funkar dom helt uppenbart exakt samma.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

 

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

 

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

 


#24 Konstantin

Konstantin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 22 oktober 2012 - 22:23

+1 puritan, tills FAQ tar upp ethereals

//K

#25 MoQ

MoQ

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 22 oktober 2012 - 23:20

Att hävda att samma regel skulle tolkas annorlunda bara för att det explicit inte står i FaQ är lite väl långsökt.

En regel, en mening, en tolkning.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts


#26 Konstantin

Konstantin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 23 oktober 2012 - 06:10

En regel, en mening, en tolkning.


...?

//K

#27 Ledin

Ledin

    Member

  • Members
  • PipPip
  • 29 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 23 oktober 2012 - 06:42

Man kan väl tror att de ska behandlas lika RAI, men RAW så är det ju defintivt möjligt att multipleraisa hexwraiths i nuläget.

Sen att många TOs kommer att rula till nackdel för hexwraiths tror jag är säkert.
/// Min blogg: Warpstoned
/// Twitter: @Warpstoned

#28 Gibber

Gibber

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 88 Inlägg:

Postad 23 oktober 2012 - 06:49

Men herregud! Kommer nån verkligen argumentera för att Hexwraiths får raisa mer än 1? Jisses...
/Erik - VC-spelare

#29 eldrak

eldrak

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 23 oktober 2012 - 08:02

Jag gissar och hoppas att power scrollen är en miss. Den ändrades väl med errata och då behöver de rimligtvis errata den igen för att ändra tillbaka den till den gamla ordalydelsen.

#30 DHettNeck

DHettNeck

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:
  • Location:Uppsala

Postad 23 oktober 2012 - 08:03

Den verkar finnas kvar i utländska FAQs så det är nog en miss. Hur som så gäller ju white dwarfen fortfarande.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

 

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

 

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

 


#31 Sherlocko

Sherlocko

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 23 oktober 2012 - 08:04

Jag gissar och hoppas att power scrollen är en miss. Den ändrades väl med errata och då behöver de rimligtvis errata den igen för att ändra tillbaka den till den gamla ordalydelsen.


Jo, det som är lite bökigt med just att de ändrat tillbaka är ju att när de väl ändrade den första gången så stod det i en White Dwarf, och som du säger, de har väl inte gått ut med att den är tillbaka....
Postad bild

#32 Lagge

Lagge

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 088 Inlägg:

Postad 23 oktober 2012 - 10:48

"However, models with the vampiric, ethereal or large target special rules can never gain more than one wound."
Är regeln som FAQas. GW säger, du kan aldrig raisa mer än en vampyrwound i faqen. Du menar alltså att man ska tolka ovanstående regel olika för ethereals och vampyrer? Jag tycker det är ganska uppenbart att de inkluderas i samma regel i boken.

A=regeln B=vampyrer C=etherals. A påverkar direkt B och C på samma sätt. GW förklarar endast hur A påverkar B för att C följer automatiskt.

EDIT: Det jag försöker säga är att REGELN är densamma efter en faq. (det är itne en errata) Alltså inkluderas de av samma regel, sen är GW dumma nog att bara förklara hur den fungerar för en av parterna när det finns flera parter som ingår i samma regel.

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 


#33 Konstantin

Konstantin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 23 oktober 2012 - 11:31

"However, models with the vampiric, ethereal or large target special rules can never gain more than one wound."
Är regeln som FAQas. GW säger, du kan aldrig raisa mer än en vampyrwound i faqen. Du menar alltså att man ska tolka ovanstående regel olika för ethereals och vampyrer? Jag tycker det är ganska uppenbart att de inkluderas i samma regel i boken.

A=regeln B=vampyrer C=etherals. A påverkar direkt B och C på samma sätt. GW förklarar endast hur A påverkar B för att C följer automatiskt.

EDIT: Det jag försöker säga är att REGELN är densamma efter en faq. (det är itne en errata) Alltså inkluderas de av samma regel, sen är GW dumma nog att bara förklara hur den fungerar för en av parterna när det finns flera parter som ingår i samma regel.


Regeln är som sagt inte erratad, FAQ säger vad som gäller GW hade tänkt sig RAI gällande vampyrer. Ethereals står det inget om. Jag säger att RAW för ethereals är oförändrat, men har förstått att majoriteten av frekventa forumskrivare tycker att RAI har företräder RAW.

//K

#34 Lagge

Lagge

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 088 Inlägg:

Postad 23 oktober 2012 - 11:33

Så du menar att när GW skrev regeln med meningen However, models with the vampiric, ethereal or large target special rules can never gain more than one wound. så menade dem att de olika nämnda enheterna ska ha olika regler?

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 


#35 DHettNeck

DHettNeck

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:
  • Location:Uppsala

Postad 23 oktober 2012 - 11:48

Regeln är som sagt inte erratad, FAQ säger vad som gäller GW hade tänkt sig RAI gällande vampyrer. Ethereals står det inget om. Jag säger att RAW för ethereals är oförändrat, men har förstått att majoriteten av frekventa forumskrivare tycker att RAI har företräder RAW.

//K


Håller med om att GW skulle varit tydligare, men nu är det verkligen inget snack om saken längre.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

 

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

 

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

 


#36 Konstantin

Konstantin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 23 oktober 2012 - 13:23

Så du menar att när GW skrev regeln med meningen However, models with the vampiric, ethereal or large target special rules can never gain more than one wound. så menade dem att de olika nämnda enheterna ska ha olika regler?


Jag menar att det med sitt FAQ fixat en av dem, varför erratade de inte bara Hela stycket annars? RAW vs RAI...


Regeln är som sagt inte erratad, FAQ säger vad som gäller GW hade tänkt sig RAI gällande vampyrer. Ethereals står det inget om. Jag säger att RAW för ethereals är oförändrat, men har förstått att majoriteten av frekventa forumskrivare tycker att RAI har företräder RAW.

//K


Håller med om att GW skulle varit tydligare, men nu är det verkligen inget snack om saken längre.


Vi kan nog vara överens om att vi inte tycker lika

//K

#37 Lagge

Lagge

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 088 Inlägg:

Postad 23 oktober 2012 - 13:56

Om du menar att FAQen bara fixat en av dem, så måste du mena att orginalmeningen är menad att bli tolkad olika för vampyrer och spöken.

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 


#38 Konstantin

Konstantin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 23 oktober 2012 - 15:11

Om du menar att FAQen bara fixat en av dem, så måste du mena att orginalmeningen är menad att bli tolkad olika för vampyrer och spöken.



Originalmeningen nämns inte i FAQ:et.

//K

#39 DHettNeck

DHettNeck

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:
  • Location:Uppsala

Postad 23 oktober 2012 - 15:26


Om du menar att FAQen bara fixat en av dem, så måste du mena att orginalmeningen är menad att bli tolkad olika för vampyrer och spöken.



Originalmeningen nämns inte i FAQ:et.

//K


Men effekten av den (och tanken) gör det. Alltså är det nu tydligt hur den fungerar.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

 

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

 

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

 


#40 Konstantin

Konstantin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 23 oktober 2012 - 15:55

Jag ser ingen mening att föra en diskussion med överheten.

//K




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar