Hoppa till innehåll

Foto

Lincon 2014 Informationstråd

LinCon

• Please log in to reply
83 replies to this topic

#1 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:
  • Interests:Warhammer

Postad 09 januari 2014 - 11:36

+ - + - + - + LinCon 2014 + - + - + - +

När: 29/5 och 30/5 (Konventet fortgår från 28/5 till 1/6 om man är intresserad att stanna kvar.)

Var: Linköpings Universitet i C-huset (LiU)
Antal platser: 50 (Har ändrat från 60 platser till 50. Det va större efterfrågan till 40k än fantasy, så 10 platser har jag gett bort.)
Poäng: 2500
Special Characters: Ja
Swedish Comp System: Ja - Vi kör låg komp på 5-9 med 200VP/Steg upp till max 600VP.
Scenarion: Ja (3 scenarion som kommer presenteras senare och spelas i match 2, 3 och 4) info finns här http://swfbr.ipbhost...?showtopic=7133
Matcher: 5 (3 första dagen, 2 andra dagen)
Terrängbitar per bord: Mellan 6 och 8 terrängbitar beroende på storlek.
Pris: 0kr att delta i fantasyturneringen. Det är dock inträdesavgift till konventet. Besök www.lincon.se för aktuella prisuppgifter.
Målningskrav: Ja, alla modeller ska se färdiga ut, inklusive bas (omålade modeller plockas bort)
Best Painted: Ja, best painted army, och best painted model. Poängen kommer inte påverka BP.
Sportmanship: Ja (påverkar inte BP)

Övernattning: Ja, 50kr/natt i sovsal (lokalerna kommer hålla öppet dygnet runt och det finns sovsal med drygt 300 platser. Först till kvarn. Vill man sova på konventet är det i sovsalarna man sover. Man får inte sova på annan plats på universitetet.)

Intresseanmälan: Anmäl dig senast 13/5 och posta din armélista här http://swfbr.ipbhost...?showtopic=7258 senast 13/5 23:59

VP-tabell

0-150 10-10
150-300 11-9
300-500 12-8
500-750 13-7
750-1000 14-6
1000-1300 15-5
1300-1600 16-4
1600-2000 17-3
2000-2400 18-2
2400-3200 = 19-1
3200+ = 20-0

Schema.

Dag 1 (Torsdag 29/5)
9:00 Upprop
9:15 Match 1

12:15 Rast
13:15 Match 2
16:15 Rast
16:30 Match 3

19:30 Slut dag 1

Dag 2 (Fredag 30/5)
09:00 Match 4
12:00 Rast
13:00 Match 5

16:00 Slut
16:30 Ceremoni

Vi använder SweFaq, Basic Rulebook (BRB) och GW's Errata.

Master of Races (MoR)

Den som placerar sig högst av sin ras får automatiskt +10 BP. Detta incitament är till för att öka spridningen på olika raser. Det kommer inte påverka någons chans att vinna, det är övriga placeringar som kan komma att påverkas. Från 2a till sista plats.

Det kommer vara målningskrav med en målningstävling. Målningstävlingen är separat och kommer inte påverka slutresultat av turneringen.

Alkoholförbud idkas på LinCon. All alkoholkonsumtion är förbjuden, och alkoholhaltig dryck beslagtas.

MVH arrangörerna

Daniel (Danne) & Sebastian (LifeEnder)

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#2 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 09 januari 2014 - 14:59

Goa restriktioner!!
Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#3 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 09 januari 2014 - 16:59

Gillar att det är 200VP/Steg men är inte så mycket för ost komp.

David "Dangerous" D

#4 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:

Postad 09 januari 2014 - 20:52

Vad tycker folk om komp 5 egentligen då?

Vi fick förslag på detta efter DefCon14 nämligen.

DennisP kom med en intressant kommentar om att kompen ännu ej testats på en så låg nivå. Men när jag själv sitter och skriver listor för att testa olika grislistor i armybuilder har jag ändå svårt att komma ner så lågt utan att spamma monster, flyers eller shades. Vad tror ni potentiella deltagare? Finns det något intresse av detta?

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#5 jack andersson

jack andersson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 510 Inlägg:

Postad 09 januari 2014 - 21:42

jag tycker det verkar grymt med låg komp med mycket vp/kompsteg. då lär många ändå spela "högkomp" och de som vill kan grisa RIKTIGT ordentligt :)

#6 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 09 januari 2014 - 21:43

Totalt sett gillar jag det som tusan. Dock bör nog inte har mer än 4 kompsteg om det ska vara 200vp/steg. Sen lär det ju ändå inte bli ostigare än vissa listor på förra LinCon :P. Gillar också best in race grejen, lite nytt tänk. Själv skulle jag nog dock föredra 5bp istället för 10.

Jag planerar iaf att komma. Det har varit en del högkompsturneringar så det är dags för något lite lägre. Variation mellan turneringarna är det jag gillar.

Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#7 Roedskaegg

Roedskaegg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 360 Inlägg:

Postad 09 januari 2014 - 22:10

Vore tufft att testa. Jag hade nog behövt spela ren gunline med 8+ warmachines för att komma dit dock :)

Cold Feet Gamers, YLVA

Fantasy: Dwarfs, Wood Elves

40k: Space Wolves, Harlequins, Death Guard

Mordheim: Dwarf Treasure Hunters, Witch Hunters, Chaos Dwarves, Beastmen

Blood Bowl: Norse, Skaven, Dwarfs

#8 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 038 Inlägg:

Postad 09 januari 2014 - 22:35

Ser mycket roligt ut. Ska definitivt försöka komma.
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#9 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:

Postad 09 januari 2014 - 22:50

Härligt grabbar. :)

Det är en bit in i framtiden, vi ska pula på detaljer kring detta konvent så slänger vi ihop nåt kul åt er att se fram emot.

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#10 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 036 Inlägg:

Postad 10 januari 2014 - 09:04

Verkar vara ett ganska kul upplägg, vilka softscore kommer finnas och hur mycket kommer dem spela in?

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#11 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 10 januari 2014 - 09:32

Personligen tycker jag inte kompmallen funkar särskilt väl mellan de olika raserna på så låga nivåer, så mitt förslag skulle vara att köra ETC-spel istället om det är hårda listor ni vill ha. Kommer nog åka ändå, men upplägget ger mig inte ytterligare incitament om man sager så :).

/H 

#12 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:

Postad 10 januari 2014 - 12:25

Verkar vara ett ganska kul upplägg, vilka softscore kommer finnas och hur mycket kommer dem spela in?

Vad menar du? Jag är ny inom scenen, sorry. Vad betyder "softscore"?.

Personligen tycker jag inte kompmallen funkar särskilt väl mellan de olika raserna på så låga nivåer, så mitt förslag skulle vara att köra ETC-spel istället om det är hårda listor ni vill ha. Kommer nog åka ändå, men upplägget ger mig inte ytterligare incitament om man sager så :).

/H 

Poängen är att testa Svensk Komp på låg nivå, då faller den idén om man tar ETC i stället. Majoriteten av de turneringar som arrangerats har har haft en median mellan 11 och 14 komp. Lägsta jag såg i min korta research va 8-14komp på TNQ med en median på 11. Nu vill vi testa lägre än så, 5-8 känns som ett lämpligt steg nedåt.

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#13 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 10 januari 2014 - 12:36

Vad menar du? Jag är ny inom scenen, sorry. Vad betyder "softscore"?.

Softscores är poäng som påverkar slutresultat utöver de BP man tar från matcherna. T ex målningspoäng, sportsmanship, quiz etc.
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#14 Klicken

Klicken

Member

• Members
  • PipPip
  • 22 Inlägg:

Postad 10 januari 2014 - 12:47

Håller med Hawk, om man ska köra så hårda listor så är det lika bra att köra etc eller okompat, det blir ungefär samma listor iaf skulle jag tro.
Man får nog in en rätt hård etc lista på komp 8.

Jag hade gärna sett lite högre komp, LinCon är nog den enda turnering som min brorsa kommer åka på och ifjol kom han med den snällaste dark elves listan med "bara" en hydra och tyckte inte att det var speciellt roligt att bli överkörd i varje match.

#15 LifeEnder

LifeEnder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 335 Inlägg:

Postad 10 januari 2014 - 12:51

Det enda som påverkar slutresultatet förutom BP från matcherna som spelas är Master of Races, det kommer finnas en separat målningstävling för Best Model (gemensamt för alla spel) och en Best Painted Army för Fantasy.

Vi har ingen generell målningstävling  (dvs ett antal BP för målad/basad armé) då det är målningskrav på turneringen.

/Sebastian

Sebastian Lindblad

LBK

Vampire Covenant, Saurian Ancients, Dread Elves

#16 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:

Postad 10 januari 2014 - 12:56

Håller med Hawk, om man ska köra så hårda listor så är det lika bra att köra etc eller okompat, det blir ungefär samma listor iaf skulle jag tro.
Man får nog in en rätt hård etc lista på komp 8.

Jag hade gärna sett lite högre komp, LinCon är nog den enda turnering som min brorsa kommer åka på och ifjol kom han med den snällaste dark elves listan med "bara" en hydra och tyckte inte att det var speciellt roligt att bli överkörd i varje match.

Majoriteten av alla turneringar som arrangeras i år är med hög komp. Det kommer alltid finnas de som inte håller med oss, eller inte tycker om något av det vi bestämmer för en sån här turnering. Det är, för oss, bättre att bestämma oss för något och sen hålla fast vid det. Ska man köra med ETC-komp måste vi även ta med restriktioner på magitärningar, magic items, enheters storlek i poäng etc. Det finns fler restriktioner att hålla rätt på än bara hur man bygger sin lista i ETC.

Sen är det, åter igen, så att vi vill testa låg komp för att se hur Svensk Komp fungerar i turneringar av den här typen.

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#17 Foxen

Foxen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 546 Inlägg:

Postad 10 januari 2014 - 12:58

Det är kul med låg komp för en gångs skull. Hade dock varit nice med magirestiktioner  likt ETC. Så kanske man kan komma ifrån skilldice-listor och träliga nr. 6 spells.

// Elias Roos

Rogue Trader
WoC, TK, OnG

#18 LifeEnder

LifeEnder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 335 Inlägg:

Postad 10 januari 2014 - 13:04

Det är kul med låg komp för en gångs skull. Hade dock varit nice med magirestiktioner  likt ETC. Så kanske man kan komma ifrån skilldice-listor och träliga nr. 6 spells.

Vi kan eventuellt kanske tänka oss en lätt begränsning när detta gäller, typ 5 tärningar max/spell, vi ska gå igenom detta och återkommer.

Sebastian Lindblad

LBK

Vampire Covenant, Saurian Ancients, Dread Elves

#19 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 10 januari 2014 - 13:51

Sen är det, åter igen, så att vi vill testa låg komp för att se hur Svensk Komp fungerar i turneringar av den här typen

Har du provat att räkna på lite listor och kanske spelat en match eller två på riktigt låg komp? Jämfört några raser på låg komp? Allt behöver inte testas för att man ska veta vad man tycker. Jag vet vad jag tycker och jag har räknat på lite listor och spelat några matcher, men som sagt vill ni testa så kör :)!

/H

#20 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 10 januari 2014 - 14:06

Poängen är att testa Svensk Komp på låg nivå, då faller den idén om man tar ETC i stället. Majoriteten av de turneringar som arrangerats har har haft en median mellan 11 och 14 komp. Lägsta jag såg i min korta research va 8-14komp på TNQ med en median på 11. Nu vill vi testa lägre än så, 5-8 känns som ett lämpligt steg nedåt.

QFA förra året spelade faktiskt lågkomp (6-12, men i praktiken spelade de flesta komp runt 6-7). Feedbacken efteråt var att det var kul med något nytt, men ganska obalanserat och ensidiga matcher då folk ofta gick all-out på någon aspekt av spelet (maxat skytte, maxat magi, galen deathstar etc).

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

Also tagged with one or more of these keywords: LinCon

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar