Hoppa till innehåll

Foto

Ogre Kingdoms

• Please log in to reply
205 replies to this topic

#41 Javerin

Javerin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 346 Inlägg:

Postad 13 december 2012 - 14:09

En liten fråga om kompen på Maneaters.

Sniper: -1 per model. Får alla modeller det minuskompet trots att man inte har pistoler på samtliga modeller i enheten med sniper?

Borde ändras till:

Each Maneater with Ogre Pistols or Brace of Ogre Pistols -1 if combined with sniper.

Jag brukar ofta köra med en enhet med 7 modeller där den 7e är ouppgraderad och som enbart används som extra wounds.

#42 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 13 december 2012 - 22:01

Uppdaterat första posten med ny mall.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#43 PeZa

PeZa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:

Postad 14 december 2012 - 13:33

En fråga så här lite i efterhand! Varför kompar specialkaraktärerna sjukt mycket? Ingen av dom är super? och kostar multum med poäng!

Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

High Elves (under uppbyggnad)

#44 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 14 december 2012 - 16:09

En fråga så här lite i efterhand! Varför kompar specialkaraktärerna sjukt mycket? Ingen av dom är super? och kostar multum med poäng!

Det är ett påtagligt problem med många SC på alla raser. Tanken från början var häldre fälla än fria för att få ut mallen och att det skulle kollas noggrannare på senare. Dock finns det aldrig tid för det då det alltid prioriteras bort eftersom det är extremt mycket jobb i förhållande till nyttan man får ut.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#45 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 16 februari 2013 - 08:46

Ny mall i första posten, v1.7.0

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#46 PeZa

PeZa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:

Postad 28 maj 2013 - 08:14

En önskan är att ni sätter genomtänkta kompminus på specialkaraktärerna! Dom är svindyra poängmässigt och inte uberbra? Men kostar -40-50 komp?

Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

#47 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 28 maj 2013 - 08:18

Att gå igenom alla special karaktärer har länge varit en tanke, men det slutar alltid med att annat är mer prioriterat (och det tar så rusktigt lång tid att gå igenom special karakräter då vi inte har så bra koll på många av dom).

Så, kom med förslag och motiveringar till varför dom suger och ska kompa bättre så ökar chanserna betydligt att dom får sig en ändring.

Erik Aronson

#48 PeZa

PeZa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:

Postad 28 maj 2013 - 10:22

Ok ska ta och kolla igenom dom. Och lämna ett förslag.

Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

#49 Aroden

Aroden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 517 Inlägg:

Postad 28 maj 2013 - 10:34

Jag ser inte hur man kan bygga en spelbar lista som kompar annat än 10.0 idagsläget. Kanske är det så det ska vara?
Primo Victoria

#50 PeZa

PeZa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:

Postad 25 juni 2013 - 20:27

Dags att sänka kompen på mournfangs!? Både demikycklingarna och skullcrushers kompar snällare men är i min mening betydligt bättre i dagens meta. Mournfang tappar mycket på sin låga Ld 7 , I 2 och ws3 samt att 2+ as är betydligt sämre än 1+ även att de har parry

Just nu kompar tex 2*5 mfs -117
Demigryphs: -76
Skullcrushers: -88 med s5(?)

Säger inte att demis/skulls ligger fel utan mer att mfs borde ligga på samma nivå!

Högkompslistor är nog att glömma med ogres? Men som det känns nu är en komp 10-11 listabetydligt mjukare än en komp 10-11 empire eller woc t.ex.

Har jag fel?

Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

#51 Javerin

Javerin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 346 Inlägg:

Postad 26 juni 2013 - 07:14

Nä du har inte fel Peza.

Tycker att Ogres har den i särklass hårdaste kompmallen av alla arméer. Därför jag har lagt mina ogres på hyllan vad gäller kompade turneringar. Det går knappt göra en vettig ogrelista över 10 i komp. Alla enheter är så dyra. Det finns inget bra kompsmink man kan använda sig av som många andra arméer har och dessutom så kompar ogreenheter som är likvärdiga (eller t.o.m. sämre) med andra armérs enheter alltid mer.

Ett exempel med ogres kompmall är att man får minus för sina Ironguts för att man har en Butcher eller Firebelly med i listan. De är inre särskilt hårda och jag använder de ofta i andra enheter som t.ex. Ogres eller Leadbelchers (även en Bruiser BS används i t.ex. en enhet med Leadbelchers). Andra armér har liknande komp för karaktärer på mounts om man har kavalleribussar i listan. Nu är det dock så att den mountade karaktären med 100% sannolikhet kommer sättas i kavallerienheten, men det är inte säkert för ogrekaraktärerna. Anledningen till ogreminuset är antar jag att man kan sätta 3 karaktärer längst fram i Irongutenheten och på så sätt ta mindre skada. En Firebelly och/eller Butcher dör första combatrundan dock (de är så mycket svagare än en karaktär på mount som kan få 1+ AS) . Ofta har man en Slaughtermaster, Bruiser BSB och en Butcher/Firebelly i listan och då får man direkt extra -9 i komp även om man placerar de i en annan enhet än Ironguts.

Angående Mournfangs tycker jag dock att de ligger bra, men att Demigryphs och Skullcrushers borde få mycket hårdare komp. Tycker inte att man ska få in 2 femmor MC i en komp 10+ lista.

#52 Klasa

Klasa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 104 Inlägg:

Postad 26 juni 2013 - 08:12

Då är ju frågan vad som är rimligt att få in på komp 10. 

// Andreas Malmström, HYMS

#53 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 26 juni 2013 - 08:18

Så bra är inte två femmor mc så du kör med resten skit. Tycker det är rimligt att kunna ta in det på komp 10 med den premissen

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#54 Klasa

Klasa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 104 Inlägg:

Postad 26 juni 2013 - 08:49

Jag med, det var lite dit jag ville komma. :)

// Andreas Malmström, HYMS

#55 PeZa

PeZa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:

Postad 26 juni 2013 - 11:23

Ser man till vad alla andra får in på komp 10 så borde nog ogres kunna få in 2 5or Mfs!

Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

#56 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 26 juni 2013 - 12:16

Ser man till vad alla andra får in på komp 10 så borde nog ogres kunna få in 2 5or Mfs!

Det handlar ju alltid om vad man tar i övrigt. 2*femmor för -117 är ju inget problem att klämma in på komp 10 som det är nu om man tar och begränsar sig med resten.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#57 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 26 juni 2013 - 13:34

Fast poängen är väl skillnaden i vad man får offra... empire till exempel får ju in två femmor demis samt en life 4a för ungefär samma komp och poäng som OK får in 2 5or MFC på...

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#58 Aroden

Aroden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 517 Inlägg:

Postad 26 juni 2013 - 18:09

Jag tycker nog bara att första Stonehorn bör lättas med typ 3 och att Leadbelchers bör lättas med nått litet steg. Ja, jag vet att jag är awesome med mitt Stonehorn men jag är fasen den enda i Sverige som kör med den och han vill ha kompisar!
Primo Victoria

#59 Censur

Censur

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 159 Inlägg:

Postad 26 juni 2013 - 21:29

jag kan inte annat än hålla med om att MF kompen borde sänkas något om man gör den jämförelsen som MoQ gjorde. för det tycker inte jag verkar helt rättvist.

Eric Gustafsson
Förening: GoB Syd

#60 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 27 juni 2013 - 15:42

Eller höja demigriphs...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar