Hoppa till innehåll

Foto

Bretonnia

• Please log in to reply
70 replies to this topic

#61 Olsson

Olsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 92 Inlägg:

Postad 05 december 2014 - 15:56

Visst är the green knight bra men är den verkligen -40 bra? Jag ser att han kan ha en hel del fördelar men inte -40 bra. Han borde snarare ligga på typ -20.
Sen kungen för -40? Han är ju bättre död än levande.
Kommer med mer input när jag kört några mqtcher samt räknat på fler listor

#62 Knight

Knight

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 94 Inlägg:

Postad 09 december 2014 - 16:05

I spent 5 minutes with Brets.  This list needs to be Komp'd harder.  One bubble savage beasts and you've got something like 75 S9 attacks coming.  I didn't even try to properly kit out the HKB lord.  The paladin spam needs to be "juicer."    Suggestion: "Each Paladin after the 2nd -4.  Each Paladin after the 4th -8."  Those are rough numbers - it would need to be play tested.

https://docs.google....dit?usp=sharing

Argh...I can't get the list to format correctly.  I'll keep trying.

Lords Swedish 1.15.0 beta

Bretonnian Lord 8

Barded Bretonnian Warhorse, Knights Vow, Lance, Shield 7

Magic Items and Virtues

AB - Gromril Great Helm

Prophetess of the Lady 18

Bretonnian Warhorse, Lore of Beasts, Wizard Level 4 10

Magic Items 7

AB - The Silver Mirror

Heroes

Paladin 3

Barded Bretonnian Warhorse, Knights Vow, Lance, Shield

Paladin 3

Paladin 3

Paladin 3

Paladin 3

Paladin 3

Paladin 3

Paladin 3

Paladin 3

Paladin 3

Paladin 3

Paladin 3

Paladin (Army Battle Standard Bearer) 3

Barded Bretonnian Warhorse, Knights Vow 10

Magic Items

BRB - Enchanted Shield

Core

Knights Errant 7

Champion, 9x Knight Errant, Musician

Standard Bearer 1

AB - Errantry Banner (Knights Errant only)

Knights Errant 4

Champion, 5x Knight Errant, Musician, Standard Bearer

Knights of the Realm 9

Champion, 9x Knight of the Realm, Musician

Standard Bearer

BRB - Standard of Discipline 2

Special

Peasant Bowmen (King's Army) 2

10x Peasant Bowman

Pegasus Knights 6

Champion, 3x Pegasus Knight

Rare

Field Trebuchet 12

Peasant, Peasant, Peasant

Field Trebuchet 20

Peasant, Peasant, Peasant

162

13.8

#63 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 09 december 2014 - 16:20

Good that your brought this up, I was thinking about it earlier but forgot to post about it.

Btw, I think the correct way to say it would be "the Paladin spam penalty needs to be juicier". The way you said it made it seem like there isnt enough Paladin Spam ;).

Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#64 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 09 december 2014 - 16:25

That just looks like my Goblin lists, hahaha :) Nuts!

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#65 Knight

Knight

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 94 Inlägg:

Postad 09 december 2014 - 16:35

Good that your brought this up, I was thinking about it earlier but forgot to post about it.

Btw, I think the correct way to say it would be "the Paladin spam penalty needs to be juicier". The way you said it made it seem like there isnt enough Paladin Spam ;).

Sorry, I'm still learning how to use Juicy.  lol

#66 Knight

Knight

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 94 Inlägg:

Postad 02 februari 2015 - 21:25

The question is basically whether a Bretonnian Paladin mounted on a royal pegasus counts as a "non-wizard cavalry character" under Swedish comp. The current comp gives an extra -1 penalty for the fourth non-wizard cavalry character. 

I have a cavalry lord, and two mounted cavalry BSB's.  I also have a paladin on a royal pegasus. 

1)  The extra -1 for the 4th non-wizard cavalry character is clearly meant to prevent character walls. Brett players often put three paladins in front of a lance making it harder for opponents to do wounds back on a charge.  This coupled with a bubble savage beast can lead to a ridiculous charge.  With the fourth non-wizard character on a Pegasus, I am not getting that benefit.  He's off wandering by himself not providing a wall for the rank and file. So he shouldn't be penalized.

2) The Comp system also clearly distinguishes between flyers and cavalry.  There is an extra penalty for multiple flying characters - It doesn't seem fair to apply "double jeopardy." If I had two more Pegasus paladins, on the third I would (under your ruling) get hit with two penalties - doesn't seem in the spirit of the comp (or fair) to me.

3) The Comp system also clearly states "cavalry" - and the Paladin on the Pegasus is not cavalry - he's monstrous cavalry.  This may be splitting hairs, but MC is a separate classification in the rulebook and the comp system.

Is a Pally on a Peg a "non-wizard cav character"?

#67 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:

Postad 02 februari 2015 - 21:36

You pretty much answer your own question there my friend. =)

The penalty for cavalry characters does not include pegasus mounted characters.

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#68 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:

Postad 23 mars 2015 - 08:37

Såhär efter TNQ så kan jag konstatera att det Går att spela Brettar på kompat - även om det kändes motigt som fasen i vissa matcher.
Jag slutade trea, men det kändes som att det var mycket pga flax och att mina motståndare tabbade sig en del (kanske för att dom inte var vana att möta brettar?) Sen ska det sägas att jag spelade väldigt slarvigt också, så det väger väl upp en del av min tur iaf ^^
Sen tyckte jag också att min lista var sub-par när jag tittade på vad många andra spelade. Inte på så vis att man kan göra bättre Bret-listor, för jag tyckte min var riktigt bra. Men däremot att många andra arméer helt enkelt bara var bättre.

Enchantress är bra och ger armén det dom så desperat behöver: En chans att börja samt tillgång till lite fler lores. Att hon inte får look out sir någon stans i armén är en Enorm nackdel då hon i många matcher tvingas hitta en bit impass och bara hogga den i 6 rundor. Jag spelade med metal som har ganska bra range och mötte inte så mycket kanoner, så det fungerade ganska bra. Men när jag väl gjorde det rörde hon sig inte ur fläcken och fick inte så mycket gjort.
-50 är rätt mycket, men hon är nog värd det.

King Louen är överkompad. Han är verkligen Bara skitdålig, på alla sätt. Dyr som fan (mer än 700 pts) slåss dåligt, tål inget, har inget look out sir och hela armén måste ta ett paniktest när han dör.

Grail Knights är väldigt hit or miss. Hamnar dom ur position då är det 500 pts i sjön då dom är ITP och inte kan fly, men när dom chargar - ojojoj vad det smäller! Jag trodde jag skulle tycka att dom var väldigt överkompade, men dom ligger nog rätt bra där dom är. Vann vissa matcher, men blödde bara poäng i andra. Tycker dom kompar ok.

Över lag känns det som att armén skulle kunna lättas en aning på lite olika ställen, typ core, questing knights och andra trebben.

//The Kaj

#69 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 23 mars 2015 - 09:06

TNQ va?
Vet inte om man vill dra slutsatser om styrka på armé därifrån, 3000 poäng och dubbla minimum unit size ändrar ändå förutsättningarna rätt mycket.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#70 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:

Postad 23 mars 2015 - 09:13

Ja absolut. Det behöver man definitivt ha i åtanke. Men jag tror ändå inte att det ändrar så Väldigt mycket, utom möjligen att metat var till fördel för brettarna som annars känns Sjukt känsliga för diverters.

//The Kaj

#71 Houcken

Houcken

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 47 Inlägg:

Postad 24 mars 2015 - 08:59

Håller med Kaj, jag mötte två brettar på TNQ och spelade även själv lite Brettar i höstas i friendly games. Om jag hade haft en örn i min TNQ lista hade det varit helt annat game och jag tycker nog det var ganska jämna matcher redan nu. Nu hade jag i princip inget chaff. Brettar hade fördel av TNQ och jag tycker också de kompar lite dåligt. Både listorna jag mötte kompade runt 10,0 och jag själv 13,1 ändå kändes de inte alls lika hårda som de andra jag mötte. Lansar har lång charge range men kan lätt bli utmanövrerade.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar