Hoppa till innehåll

Foto

Armélistor

• Please log in to reply
39 replies to this topic

#1 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:
  • Interests:Warhammer

Postad 17 april 2014 - 09:33

Skicka in din Armélista senast 13/5 23:59 till LifeEnder via PM.

http://swfbr.ipbhost...omMemberID=3401

För att underlätta för alla vill jag att du inkluderar komp-poängen efter namnet på varje enhet, och skriv ut generic kompen längst ner separat. Inkludera ingen eskalerande generic komp i själva listan utan presentera det separat. Exempelvis "2nd flying character/unit -4" i stället för att inkludera denna i figuren/enhetens kompkostnad.

Alla som nu inte skickat in sina listor bör göra detta snarast. På fredag postas alla listorna och de som då ännu inte skickat in kommer att få minus 5 i BP.

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#2 LifeEnder

LifeEnder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 335 Inlägg:

Postad 16 maj 2014 - 09:41

Armélistorna går att se på denna länk:

https://www.dropbox....ncon v.1.2.docx

Har försökt editera dem till ett för alla läsligt format, har kollat över listorna snabbt så kan finnas fel i dem.

Kontrollera därför gärna både era egna listor och övriga deltagares, så att ingen har fel i listorna osv.

Småfel och korrigeringar är ok och sker utan inverkan/bestraffningar i BP för turneringen, är det dock STORA listavgörande fel kan det komma att ge BPstraff lite beroende på vad som är fel.

Skriv de fel ni hittar i listorna/formateringen i tråden, så uppdaterar jag efter hand  :)

Sebastian Lindblad

LBK

Vampire Covenant, Saurian Ancients, Dread Elves

#3 Foxen

Foxen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 546 Inlägg:

Postad 16 maj 2014 - 11:45

En hel del som missat att skriva ut vilken lore de använder på olika magiker.

Vissa använder också en hel del förkortningar av olika items och powers som gör det svårt för folk att förstå vad som menas om man inte har full koll på armén.

// Elias Roos

Rogue Trader
WoC, TK, OnG

#4 LifeEnder

LifeEnder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 335 Inlägg:

Postad 16 maj 2014 - 12:07

En hel del som missat att skriva ut vilken lore de använder på olika magiker.

Vissa använder också en hel del förkortningar av olika items och powers som gör det svårt för folk att förstå vad som menas om man inte har full koll på armén.

De som känner sig träffade av ovanstående, hör av er med lore så lägger jag in det i dokumentet.

Sebastian Lindblad

LBK

#5 Cunlux

Cunlux

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 200 Inlägg:

Postad 16 maj 2014 - 12:09

DE 8 (Kaj borträknad)

EM 4

DoC 3

WoC 3

VC 3

LM 3

HE 2

SK 2

TK 1 (Grattis till Best-in-Race)

DW 1 (Grattis till Best-in-Race)

Orepresenterade: Bretonia, Beastmen, Chaos Dwarf, Ogre Kingdom, Orc & Goblins, Wood Elves

Bolt throwers: 18 (1,8 per lista som kan fielda...)

Cannons: 8 (0,8 per lista som kan fielda, sammanlagt 2 great cannons i 4 Empirelistor)

Doomlocks: 51

Medel comp: 7,7

Median comp: 8,1

#6 Kalle persson

Kalle persson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 203 Inlägg:

Postad 16 maj 2014 - 14:09

Om vi använder oss av senaste kompmallen (v1.12.2) så kompar Henrik Karlssons lista 0.6 för bra (varje Hexwraith enhet ska ha extra -2 minus)

Mathias Lyngath har Mark of Slaanesh på sina Skullcrushers.

#7 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 16 maj 2014 - 15:04

Jösses vad många DE.

Märker att många har komp över 9.0. Jag trodde inte det var tillåtet men jag mindes väl fel, antar att dessa kommer räknas som 9.0 när man räknar ut kompskillnaden.

Vad tror ni, påverkas metat av det ovanligt låga kompspannet ? Jag tycker det är rätt extremt med 30 deltagare och 6 av 16 böcker orepresenterade.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#8 LifeEnder

LifeEnder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 335 Inlägg:

Postad 16 maj 2014 - 15:14

Vi använder oss utav senaste mallen, så det stämmer, ska ändra.

Lyngarths är troligen något som uppstod när jag försökte formatera, fixar de med :P

Jo jag tror det kan påverka en hel del, sen är det ju som så att DE är extremt populära just nu, vilket syns tydligt med sina 8 deltagare..

Sebastian Lindblad

LBK

#9 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 177 Inlägg:

Postad 16 maj 2014 - 15:19

Jag tror att vissa listor har svårt att få till en kompetativ lista på så låga kompspann, utan att komp-sänk (i.e ta saker som kompar hårt bara för de kompar hårt, omvänd komp-sminkning^^)

Det verkar som DE, Emp, DOC och VC inte har så många problem att komam ner så lågt^^

Also, jag vill med ha Chrushers utan frenzy^^

"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#10 A Andersson

A Andersson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 146 Inlägg:

Postad 16 maj 2014 - 15:55

Nej nej oskar de har fortfarande frenzy, men är dessutom imuna mot panic och shit! Kallar jag op!
Ja bästa dark elf lär bli svårt att få bonuspoäng på. Men DE vs DE är rätt kul tycker jag!

#11 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 16 maj 2014 - 16:45

Visst är det svårt att komma ner i lågkomp med vissa böcker det har jag ju gnällt en hel del om redan. Jag tror aldrig jag lagt i närheten så mycket tid på att bygga en lista som till denna turnering och inte en minut av den tiden var det minsta kul när lista efter lista fick kasseras för att den kompade för bra.

Lista jag kommer med nu kompar 8 men känns lite ooptad och med flit överkompad. Hade jag kunnat göra som jag ville hade jag tagit bort kanonen med Forging och Fire runorna och för de 150p hade jag köpt  en Grudge thrower med Accuracy (slå om scatter) och Fire för 110p samt Rune of stone (+1 AS) och Fiery ring (S4 magisk breath) till min general för 40p.  Men det fick jag inte pga av kompspannet. Med de ändringarna tappar jag 4 wmp* och då går listan upp från komp 8.0 till 9.6.

(Jag har nu 28 wmp vilket ger ett rätt svidande eskalerande straff men det är ett måste att maxa ut wmp om man som dvärg vill ner under 10 i komp).

Juryn är ute till efter turneringen men jag lutar start åt att om man vill att det ska vara möjligt att spela alla böcker och att alla böcker ska kunna bygga något så när varierade listor kan man inte ha så här lågt kompspann.

#12 Kengin

Kengin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 258 Inlägg:

Postad 17 maj 2014 - 04:14

Tja, det är jag som har råkat skriva mark of slaanesh istället för mark of khorne på mina crushers.

Listan gjordes i högsta möjliga hast då jag kom på att det var sista datumet.

//Mathias Lyngarth

#13 Farau

Farau

Newbie

• Members
  • Pip
  • 9 Inlägg:

Postad 17 maj 2014 - 07:24

9,1 comp på min DoC arme. Det enda jag hade ändrat är från 4+3 beasts till 2x4+1 beasts men det skulle kosta mig 28comp =)

Skulle ju iof kunna slänga in en till skillcannon om man vill slå på stort men det blir ju 55comp mer =)

#14 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 17 maj 2014 - 08:49

Det här blev gnälligare än jag tänkt mig, tog bort det.

#15 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:

Postad 17 maj 2014 - 09:15

9,1 comp på min DoC arme. Det enda jag hade ändrat är från 4+3 beasts till 2x4+1 beasts men det skulle kosta mig 28comp =)

Skulle ju iof kunna slänga in en till skillcannon om man vill slå på stort men det blir ju 55comp mer =)

Du verkar ju inte haft problem med att inte kunna få tillräckligt låg komp så var glad.

Klaga inte så mycket på det här med att du har problem att gå ner i komp, har man en lista man tycker är bättre på 9.2 än en som är 8.5 så tar man natruligtvis den på 9.2 även om du inte får användning av det 0.2 som går över spannet.

Jag valde bort mina låg I armeér då risken är allt för stor att möta sol/pit och få helgen förstörd på den skiten.

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#16 Farau

Farau

Newbie

• Members
  • Pip
  • 9 Inlägg:

Postad 17 maj 2014 - 10:28

Det är absolut inte för att klaga jag bara reflekterar över compen ;O

#17 Javerin

Javerin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 346 Inlägg:

Postad 17 maj 2014 - 11:18

Scheisse vad många DE! Får jag byta till O&G istället? :)

#18 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 17 maj 2014 - 12:41

Sorry, det var inte meningen att klaga igen, någon annan tog upp diskussionen. Jag undrade om om varför metan såg ut som den gör med 8 DE  och 6 av 10 böcker ospelade på 30 deltagare och då föreslog Malestorm någon att det kanske berodde på att många böcker helt enkelt inte kan bygga vettiga listor på lågkomp. Det var lite för frestande att haka på. En av tankarna med årets lincon turnering är ju just att testa hur mallen funkar med ett lågt kompspann.

(Sedan hade jag för mig att 9 var ett hårt övre tak och att listor som kompade mer inte var välkomna, mitt misstag får skylla mig själv)

#19 Cunlux

Cunlux

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 200 Inlägg:

Postad 17 maj 2014 - 13:22

Best in race-bonusen var till för att sprida listorna lite mer. Men det verkar ju inte funkat så bra. Kanske skulle funkat bättre på en högkompsturnering.

#20 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:

Postad 17 maj 2014 - 13:34

Lågkomp primerar vissa armeer mer än ändra och när det är så mycket som 200 vp/steg så känns det ändå bättre att ta en av dem och lägga sig mellan 8-9

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar