Hoppa till innehåll

Foto

Uttagning För Etc-Kapten 2020

• Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 Peppe

Peppe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 762 Inlägg:

Postad 08 september 2019 - 21:26

Denna tråd används för ansökan till kaptens-posten för ETC-laget 2019.

Tråden kommer att vara aktiv till och med 30:e September - därefter läggs en ny tråd upp, 1:a Oktober, där communityt röstar om vem som blir kapten.

Rösträtt har samtliga personer som uppfyller dessa krav:

1. Du skall vara svensk medborgare eller bosatt i Sverige
2. Du skall ha spelat i minst en fantasy battles: T9A turnering under föregående 12 månader. Turneringen ska ha varit öppen för allmänheten (inga klubbmästerskap etc), den ska ha varit utannonserad på swfbr.ipbhost.com, den ska ha haft minst 30 deltagande spelare och den ska ha ägt rum inom Sveriges gränser.

För vidare info om uttagningsprocessen, läs här: http://swfbr.ipbhost...?showtopic=6346

Se till att få med följande information om din anmälan:

Presentation av dig (namn, bostadsort, relevanta erfarenheter m.m.)

Plan för uttagning av lag

Tankar kring förberedelser, resa, boende, osv

Eventuell övrig information

#2 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 917 Inlägg:

Postad 09 september 2019 - 08:36

MAKE SWEDEN GREAT AGAIN

LAGERLÖF 2020

ETC 2019 var riktigt roligt, trots vår (ärligt talat) urkassa prestation.

Stort tack till Peter E som tog på sig rollen som kapten dock när ingen annan var sugen, och Johan för grymt jobb som coach. Kudos till båda :D

-----

Mattias Lagerlöf, Knower of Rules, OK:er of Distances >18", Master of T2 charges, står här nu framför er med en VISION om ett lag 2020 som ska sätta Sveriges fana på kartan igen, där ett möte med oss innebär att motståndaren får en rolig och fair match, men antagligen få BP.

Med 4 ETC i backspegeln, två som domare och två som spelare, känner jag att jag är redo att bära hatten (inte bokstavligt dock, ser förjävlig ut i hatt).

Rättvist spel med hög regelkompetens ska vara vårt motto.

Efter lite diskussion med andra tror jag att en idé för uttagning av laget är att varje spelare låser sig på en eller två arméer och köttar dessa. Laget kommer sedan bestå av de spelare som jag känner har presterat och ansträngt sig mest. Jag tror mycket mer på en spelare som har kört massor med ett "sämre" lag än någon som bara tar en stark lista (Furion till exempel går bra med HE som vi ratat). 
Så inga lag är bortdömda på förhand, jag kommer öppna en tråd där folk får skriva upp vad de vill spela med, så det blir en blandning mellan först till kvarn och slåss om en plats i laget med just det laget man vill spela :D 

Jag kommer ställa en del krav på de spelare som är intresserade av att vara med i laget, något som jag inte tidigare har sett under min tid.

1. Fair play. Alla matcher, i Sverige och utomlands (speciellt mot svenska spelare) ska vara 100 % fair. 
Angle Shooting har förekommit (den som vill ta åt sig får göra det, jag själv inkluderad, den som inte vill slipper) men kommer inte accepteras av mig om du ska spela i mitt lag. 
Detta av två anledningar, dels vill jag att alla ska vara bra vänner då vi är ett så litet community och sen vill jag att våra motståndare utomlands ska se oss som en kompetent, men jävligt rättvis och schysst, nation. 

2. Stalling. De som vill vara med i mitt lag ska klara av att spela en match under den tid som anges. Att spela 3-4 turer är inte godtagbart... Det HÄNDER att man inte spelar klart en match. Absolut. Men det ska vara ett sällsynt undantag!

3. Närvaro på spelträffar kommer vara viktigt! Spelträffar som anordnas i Uppsala bör fungera för alla, men några kommer även vara i Västerås och det är helt OK att ha andra saker i sitt liv planerat. Jag kommer även planera in några eller någon icke-spel träff. Där vi kanske käkar på restaurang och går ut och tar en öl och bara snackar skit om alla andras listor eller tänkbara listor och metat i allmänhet.
Locker-room snacket är en viktig del av lagets framgång anser jag. Dessa siffror är inte skrivna i sten, men min poäng är att det är väldigt viktigt att vara med på många spelträffar och visa att man är intresserad. Jag föreslår även att vi kör någon mindre typ av pool för kostnader (resor, ej boende).

4. Turneringar i Sverige är prestigelöst. Ska vi ha en chans att prestera bra utomlands måste vi börja tänka som ett lag här hemma. Det innebär att vi inte kommer hålla listor "hemliga" på hemmaplan för att ha bäst chans att vinna turneringar här. Jag ser hellre att vi har lite diskussioner om vad vi har tänkt att spela, och om någon har en idé på en lista som bör testas eller liknande så är det bara att säga till så kanske jag kan spela den.
Den här punkten återkopplar också till # 1. Det spelar ingen roll om det är match 1 eller finalbordet på en turnering, jag förväntar mig samma nivå av fair play av spelarna. Det innebär till exempel kanske att inte hålla för hårt på "Du slog to-hit, försent att aktivera Rending Banner!!", inom rimliga gränser självklart! Min poäng: Don't be a d*ck för att ta enkla BP. 

5. Lottning. Lottningen ska vara färdig 2 veckor innan avresa till ETC. Top X nationers lottning ska dessutom göras separat med kort motivering till varför man tror det är en L-D-W-M etc. Detta så att vi kan ha en enkel diskussion om lottningen och undvika misstag och fellottningar. Mot Top X ska även under lottningen ens (antagligen) förvalda spells skrivas ut, med en gissning av vad du tror att motståndaren kommer välja.

6. Matcher. Målet är att alla ska ha spelat sin lista minst 50 gånger innan ETC (eller variationer av den), varför jag tänker att det är bra att ta ut laget så tidigt som möjligt. Alla ska ha spelat med eller mot samtliga andra listor hos Top X. Liknande arméer räknas som 1 (Om till exempel Tyskland och Polen spelar två liknande WDG-listor). Matcher kan även spelas på UB, och behöver inte spelas alla 6 rundor. Deploy, och spela 2-3 turer kan mycket väl räcka för att få en känsla av en matchup.

7. Laganda. Vi ska vara ett lag, och inte en mix av individier som gör vad de vill. Så vi ska respektera varandra och vara schyssta. Problem löses med en match PUBG mot mig och Engblom.

8. Alkohol. Inget supande på spelträffar och ETC eller andra lagturneringar som vi åker på (Tyskland, Polen m.m.), dricka är helt OK men ingen ska vara bakis och sova halva dagen efteråt eller gå iväg och kräkas.

9. Jag inser att det kanske inte ser ut som det, men mitt mål är fortfarande att vi ska ha jävligt roligt först och främst :D Men mitt mål är dessutom att vi ska placera oss respektabelt. Vinna? Knappast omöjligt. Men mitt mål skulle nog ändå vara top 3.

10. NYA SPELARE. Jag tar jättegärna med spelare som inte tidigare har varit med på ETC om ni är intresserade och kan visa detta :D

Top X är förslagsvis de 5 nationer vi bedömer är bäst (Spanien, Polen, Tyskland, X, X).

Vi bor på samma hotell som jag bokar, i den mån det är möjligt.

Vi ska även resa tillsammans till ETC i den mån det är möjligt. Vissa envisas ju med att bo som Wildlings ;) Vara på plats 2-3 dagar innan ETC börjar, minst en träningsmatch men tänker mig även att folk kan få vara med på ESC om de vill.

Skulle även vilja åka på någon lagturnering i Polen, WTC är lite svårt att åka till men hade också varit kul.

Om jag är playing eller non-playing lämnar jag lite öppet, jag är dock sugen på att vara playing captain, men det beror väl främst på hur många som är intresserade av att vara med och vad ni andra tycker om saken. Vill ha med minst 1 bra coach :D

#3 Peppe

Peppe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 762 Inlägg:

Postad 10 september 2019 - 10:02

Peter Edvardsson - ETC 2020 "soft version".

Jag söker som kapten i år igen som ett alternativ till Lagerlöf. Det var roligt att vara kapten i år, även om jag kände att mitt engagemang avtog ca 2-3 månader innan ETC. Analysen av årets ETC är att vi har en bit om vi ska kunna ta oss tillbaka till toppen då många lag spelat mycket mer n oss och blivit bättre, samtidigt som vårt spelande har avtagit och vi stagnerat. Vi hade helt enkelt varit tvungna att nöta fler matcher. Tyskland som vann i år hade åkt på alla internationella lagturneringar som fanns tillgängliga och dessutom kört träningshelger en gång i månaden. De hade dessutom gått igenom och diskuterat listor betydligt mer än vi gjort.

Även om vårt resultat var en besvikelse kände jag att jag hade en rolig upplevelse, både på plats och på träningshelger och förberedelser inför ETC. Det är ett skönt gäng och vi har haft roligt.

Blir jag vald i år igen kommer jag göra en del ändringar inför uttagningen. Ingen ska ha en säker plats och alla ska få slåss om sina platser. Dock kommer jag försöka att folk spikar arméer långt i förväg och nöter dem. 

Stora skillnaden från Lagerlöf är att jag inte kommer kräva lika mycket insats i tid från de som är med i laget. Ambitionen ska vara att åka ner och ha roligt och göra så bra ifrån sig som möjligt. Vi kommer köra träningshelger då och då och göra liknande förberedelser som i år, men jag tror det kan vara svårt att hitta 8 spelare i Sverige som är beredda att satsa lika hårt som t.ex Tyskland.

Personligen känner jag att jag skulle kunna vara beredd att satsa och kan absolut tänka mig att stödja Lagerlöfs förslag. Men om folk känner att de inte orkar satsa hårt, men ändå vill åka på ETC så kan jag köra ett år till som kapten. Dock vill jag gå för att spela i år.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar