Hoppa till innehåll

Foto

Ett "nytt" Trick

• Please log in to reply
65 replies to this topic

#41 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 16 augusti 2010 - 16:53

För mig som inte har spelat så mycket i den nya versionen än: Vad ska alla örnarna vara bra för?

Same old, same old. Behövs några fler för att göra samma jobb bara.

/H

#42 Marshal

Marshal

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 624 Inlägg:

Postad 16 augusti 2010 - 16:59

Det är många saker vi sluppit undan i Sverige tack vare att vi har ett sunt spelklimat. Visst kan märkliga situationer uppkomma under en match men att aktivt spela på regelbuggar är något jag hoppas vi kan undvika i Sverige. En lista över saker folk helt enkelt inte spelar med (spelade med) pga att vi alla är vuxna människor som förstår att GW:s regler inte alltid är perfekta.

1. Miner conga tricket med anvil.
2. Icon konga tricket med tomb kings.
3. Night goblins som har rear mot motståndaren och minskar fronten för att dumpa fanatics.
4. Pivota Tomb kings chariots för att kunna få 1st turn charge.

Listan är lång över saker vi kommit överens om att inte göra. Jag kan bara hoppas att denna gentlemannamässiga attityd fortsätter under åttonde editionen.

Det finns ett enkelt test i dessa lägen, fråga er själva: Är det här något som tillför något till spelet och bägge spelarnas upplevelse av matchen?
Är svaret nej kan ni förutsätta att "tricket" kommer att förbjudas.

#43 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 16 augusti 2010 - 17:03

problemet är väl när det är en "regelbugg" eller när det är kunskap om reglerna och hur de är skrivna. warhammer för mig är som schack. Dvs, fast och inte särdeles "öppet" för "gentlemannablabla". Jag förutsätter att motståndarna läser reglerna och förstår dem. smile.gif Så det värsta jag vet är när jag gör något regelbokskorrekt och folk gnäller på det. smile.gif Däremot har jag inga problem med att man på en turnering bannar vissa särskilda positioner eller manövrar. Men jag är helt emot tysta sociala konventioner angående vissa manövrar. smile.gif

#44 kaleth the cruel

kaleth the cruel

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 490 Inlägg:

Postad 16 augusti 2010 - 20:48

Tycker att det placerar sig i samma kategori som Evocation of Death, det är uppenbart inte meningen att det ska gå att göra på dessa sätt, men så är reglerna skrivna.
Member of TRG.
Member of Västerås Warhammer.

#45 Snot

Snot

Member

• Members
  • PipPip
  • 20 Inlägg:

Postad 16 augusti 2010 - 21:06

QUOTE (kaleth the cruel @ Aug 16 2010, 21:48 ) <{POST_SNAPBACK}>
Tycker att det placerar sig i samma kategori som Evocation of Death, det är uppenbart inte meningen att det ska gå att göra på dessa sätt, men så är reglerna skrivna.

Evocation of Death?

#46 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 16 augusti 2010 - 21:25

Antar att han syftar till coachen.

Om det är uppenbart hur det ska spelas, varför inte spela så. Warhammer är inte DBA, vill man ha ett buggfritt spel som schack får man spela schack. Vill man spela warhammer (med sjukt mycket regler) får man använda lite sunt förnuft ibland.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#47 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 16 augusti 2010 - 22:59

Det här var ju ett hål modell större med tanke på hur lätt detta är att lyckas med och hur absurd löjlig situationen är. Visar väl mest att 1" regeln är dåligt genomtänkt. Detta är fullt i klass med fanatic slingshot i löjlighets grad. Ett exempel på just sådant movement larv som GW ansträngt sig för att få bort ur 8:de

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#48 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 17 augusti 2010 - 00:12

personligen har jag aldrig förstått 1" isär regeln... Skulle man ta bort den skulle mycket såna här tveksamheter försvinna.

#49 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 17 augusti 2010 - 12:35

Håller helt med Kane! Det orsakar fler problem än den löser..

Varför ska man inte få GÅ inom 1"?? Stanna kan jag väl fatta med att röra sig? Det är ju löjligt..
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#50 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 090 Inlägg:

Postad 17 augusti 2010 - 12:39

QUOTE (Flogger @ Aug 17 2010, 13:35 ) <{POST_SNAPBACK}>
Håller helt med Kane! Det orsakar fler problem än den löser..

Varför ska man inte få GÅ inom 1"?? Stanna kan jag väl fatta med att röra sig? Det är ju löjligt..

Kan tycka att det är löjligt att hästen i schack måste ta två steg framåt och sedan hoppa åt sidan, kan den bara inte få hoppa två steg framåt? Det är löjligt men nödvändigt och ärligt talat tycker jag att det här tricket är onödigt men 1 inch apart tycker jag faktiskt är vettig

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#51 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 17 augusti 2010 - 20:34

vad är det vettiga med 1" emellan?? jag ser inte problemet... tongue.gif regler är regler ja. men just1" är fånigt.

#52 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 17 augusti 2010 - 21:00

Tanken är väl att det ska vara tydligt vilka enheter som är i combat. Det händer ju ofta att enheter som ska bara i combat inte går att skjuta ihop ordentligt pga utstickande vapen/svansar/what ever. Dock tycker jag ändå att 1" regeln borde bort. Det är just en sådan regel som öppnar för exploits.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#53 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 917 Inlägg:

Postad 17 augusti 2010 - 22:16

Om man fick gå inom 1".

Nästa problem: Ställ örnen precis framför så att motståndaren bara kan clippa dig vid charge och på så sätt antagligen inte dödar dig. De vinner säkert med ranker och sånt men dödar man en och har en bsb/general nära så kan du hålla blocket där nån tur. Sjukt effektivt.

Sluta göra örnar av fjädrar!

#54 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 17 augusti 2010 - 23:06

QUOTE (Lagerlöf @ Aug 17 2010, 23:16 ) <{POST_SNAPBACK}>
Om man fick gå inom 1".

Nästa problem: Ställ örnen precis framför så att motståndaren bara kan clippa dig vid charge och på så sätt antagligen inte dödar dig. De vinner säkert med ranker och sånt men dödar man en och har en bsb/general nära så kan du hålla blocket där nån tur. Sjukt effektivt.

Sluta göra örnar av fjädrar!

Ännu bättre om man gör det med en stor enhet. Typ 100 slaves mot 14 swordmasters eller liknande. 1"apart är till för att man ska kunna navigera lite innan man ger sig in i närstrid.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#55 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 18 augusti 2010 - 01:24

jojo. det är jusjälvklart. men det hade kunnats på mkt smidigare vis tongue.gif

#56 HarryMason

HarryMason

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 209 Inlägg:

Postad 18 augusti 2010 - 05:33

Vill man förstöra spelet så kan man...

#57 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 18 augusti 2010 - 07:36

QUOTE (HarryMason @ Aug 18 2010, 06:33 ) <{POST_SNAPBACK}>
Vill man förstöra spelet så kan man...

Tack det där var en sanning!

I Sjunde kunde dessa situationer uppstå som var till fördel för en eller den andra sidan men inget som jag så någon utnyttja effektivt.

Dessa "trick" som nu dyker upp verkar vara desperat försök till "taktik" men jag tror det kommer dyka upp mer sofistikerade och snyggare saker än dessa "leta-loophole"-försöken....
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#58 Scactha

Scactha

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 454 Inlägg:

Postad 18 augusti 2010 - 09:13

QUOTE (Puritan @ Aug 18 2010, 08:36 ) <{POST_SNAPBACK}>
Dessa "trick" som nu dyker upp verkar vara desperat försök till "taktik" men jag tror det kommer dyka upp mer sofistikerade och snyggare saker än dessa "leta-loophole"-försöken....
Sanning. Det går tretton på dussinet av usla spelare som desperat vill hitta ett stensäkert trick att skaffa fördel.

Förening: YLVA
Arméer: Beasts
Projekt: WE (när nya boken kommer)
Sålda: 2 x WE, 2 x Beasts, WoC, DE, O&G, LM och DoW

#59 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 090 Inlägg:

Postad 18 augusti 2010 - 10:05

QUOTE (Scactha @ Aug 18 2010, 10:13 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Puritan @ Aug 18 2010, 08:36 ) <{POST_SNAPBACK}>
Sanning. Det går tretton på dussinet av usla spelare som desperat vill hitta ett stensäkert trick att skaffa fördel.

@ Hampus. Vet inte hur desperat försök det är när jag själv inte tycker att det är ett sjysst drag, det var trots allt jag som hittade det. Det var ett "loop-hole" jag hittade och ville föra upp till diskussion innan någon annan gjorde det på mig på en turnering. Om domaren säger att det är okej och man använder det så anser jag att det är taktiskt i alla dess former. Den andra måste tänka på att försvara sig mot det.

@ Scactha Vet inte vad du menar med usla spelare, dålig människa eller dålig spelare. Men en spelare som vill hitta trick för sin fördel ser jag som taktisk om man helt fair-play diskuterar detta öppet med er(som vi gör här) innan det eventuellt används.

Tycker det känns som att ni båda två inte gillar tricket, likt jag själv, men jag tycker att ni båda två missläste situationen.

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#60 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 18 augusti 2010 - 10:25

@Lagge: Det var absolut inte riktat till dig utan snarare till situationen där vissa tycker si och andra så, de borde inte ens dyka upp som det tex inte gjorde i 7:th för många av dessa saker som vi snackar om nu fanns det redan utrymme för i 7:th men dök inte upp, iaf inte som jag kan dra mig till minnes. Men som sagt var inget riktat mot dig alls, sry om du kände det så.

//Puritan
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

0 användare läser detta ämne