Hoppa till innehåll

Foto

Ett "nytt" Trick

• Please log in to reply
65 replies to this topic

#21 dorlm

dorlm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 171 Inlägg:

Postad 14 augusti 2010 - 22:01

Skulle säga att det är en rent teoretisk situation. Numera kan man ju dock sidesteppa i motsättning till hur det var förr.

#22 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 913 Inlägg:

Postad 14 augusti 2010 - 23:30

det är ju inte nåt über. man får bara en enhet att inte kunna marcha frammåt.

är det svårt att döda en örn?

jag kommer med två till gow efter att ha läst detta iaf biggrin.gif

#23 fffrankenstein

fffrankenstein

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 576 Inlägg:

Postad 15 augusti 2010 - 00:13

QUOTE (Lagerlöf @ Aug 15 2010, 00:30 ) <{POST_SNAPBACK}>
det är ju inte nåt über. man får bara en enhet att inte kunna marcha frammåt.

är det svårt att döda en örn?

jag kommer med två till gow efter att ha läst detta iaf biggrin.gif

Jag tycker nog denna manöver är helt ok. Som jag ser det har man ju kunnat göra i förra editionen iom att man inte fick ställa örnen inom 1 då heller så man måste helt enkelt kontrollmäta det. Los har nog folk kollat många gånger mt mig på mina units. Det var även värre effekt då iom att du måste turna för att komma bort. Kanske fans det ännu bättre saker att göra med örnen då men.

I praktiken nu är det ju en marchblock iom att du kan gå 0,1 i sidled och sedan gå framåt 3,9. Om du inte chargar örnen med en annan unit då.

Örnar har väl alltid varit dryga. Jag ser inte hur detta skulle vara ngt superelakt trick som måste bort.

#24 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 874 Inlägg:

Postad 15 augusti 2010 - 00:26

Du får inte blanda movementtyper i 8e om jag minns rätt, så du kan inte gå både framåt och i sidled

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#25 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 15 augusti 2010 - 08:34

Man får inte blanda. Så i praktiken kan enheten inte ta sig framåt alls (om den inte har musikant, byter till en smalare formation, och sedan går framåt).

Om nån försökte det på en turnering där jag var regeldomare skulle jag ge sagda person en redig behandling med en sandfylld magväska.

Det är uppenbart inte tänkt att funka så, precis som många manövrar i 7th borde denna också bannas på turneringar.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#26 fffrankenstein

fffrankenstein

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 576 Inlägg:

Postad 15 augusti 2010 - 09:58

Men man kan charga förbi den?

Sen vet jag inte men upplever det som att många finesser med movement försvunnit, detta kan vara en av dom få som återstår. Jag tror man skall vara försiktig så att man inte får ett spel på halsen där det inte går att hindra de värsta unitarna alls.

#27 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 089 Inlägg:

Postad 15 augusti 2010 - 10:35

QUOTE (fffrankenstein @ Aug 15 2010, 10:58 ) <{POST_SNAPBACK}>

Sen vet jag inte men upplever det som att många finesser med movement försvunnit, detta kan vara en av dom få som återstår. Jag tror man skall vara försiktig så att man inte får ett spel på halsen där det inte går att hindra de värsta unitarna alls.

Jepp du kan charga förbi utan problem. Det ligger något i det du säger med finesser och så men ändå känns den här manövern trist på nåt sätt.

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#28 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 15 augusti 2010 - 11:22

QUOTE (DHettNeck @ Aug 15 2010, 09:34 ) <{POST_SNAPBACK}>
Man får inte blanda. Så i praktiken kan enheten inte ta sig framåt alls (om den inte har musikant, byter till en smalare formation, och sedan går framåt).

Om nån försökte det på en turnering där jag var regeldomare skulle jag ge sagda person en redig behandling med en sandfylld magväska.

Det är uppenbart inte tänkt att funka så, precis som många manövrar i 7th borde denna också bannas på turneringar.

Håller helt med ovanstående talare.

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#29 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 15 augusti 2010 - 11:25

QUOTE (fffrankenstein @ Aug 15 2010, 10:58 ) <{POST_SNAPBACK}>

Finns ett hur enkelt sätt som helst, ställ dig inom LoS med 45 graders vinkel, fienden måste då charga dig i fronten, vikas 45 grader och gör en overrun i den riktning du vill.
Alternativt så reformar när han vunnit han men han kommer fortfarande vara tvungen att stå där du vill ha honom (framför dina 3 chariots etc. etc.).

Du glömde att är det okej att stå på ena sidan är det inget som hindrar att du tar 2st eagles/harpies etc och låser honom på båda sidorna.

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#30 kaleth the cruel

kaleth the cruel

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 490 Inlägg:

Postad 15 augusti 2010 - 11:42

Man kan väl bara ha lite support enheter runt sin deathstar( En på varje sida)? Så kan motståndaren inte göra detta?
Member of TRG.
Member of Västerås Warhammer.

#31 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 15 augusti 2010 - 12:33

QUOTE (kaleth the cruel @ Aug 15 2010, 12:42 ) <{POST_SNAPBACK}>
Man kan väl bara ha lite support enheter runt sin deathstar( En på varje sida)? Så kan motståndaren inte göra detta?

Det kan han fortfarande. En support chargar örnen, den tar hold, death staren kan inte gå framåt.

Att ställa örnen ivägen, men så att det kan bli chargad är helt ok och en sund taktisk manöver. Att kunna blocka en enhet utan att den kan charga örnen är bara regelböjande och myglande.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#32 Patrizzo

Patrizzo

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 469 Inlägg:

Postad 15 augusti 2010 - 12:46

Jag tror han menade att om man ställer en understödsenhet på ett visst sätt så kan inte örnen ställa sig så som den måste för att hindra den understödda enheten. Det är som sagt inte så mkt att slå på.
Pulchritudo in oculis spectatore est ... et specto ...

#33 kaleth the cruel

kaleth the cruel

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 490 Inlägg:

Postad 15 augusti 2010 - 12:58

Jag menade som Patrizzo tolkade det. Om man springer runt med dyra enheter utan hjälp så får man kanske skylla sig själv? Det funkar ju ändå inte så bra mot monster och skirmishers. Är bara mot ensamma större enheter som inte är inom charge range som det funkar mot. Är väl ok för 50p ändå eller vad en sådan enhet kostar.
Member of TRG.
Member of Västerås Warhammer.

#34 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 15 augusti 2010 - 13:13

jag tror ni gör en höna av en fjäder återigen!! smile.gif framförallt folk som inte tänker åka på turneringar pga det här wink.gif ( nu vet jag inte om någon av trådfolket är såna. men jag lovar att det ngnstans finns en som tänker så!!)

#35 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 881 Inlägg:
  • Interests:WHFB

Postad 16 augusti 2010 - 05:48

Jag förstår inte varför det ska bannas och restriktas till höger och vänster, särskilt inte när det gäller taktiska manövrar som gör enheter som i denna edition blivit mindre användbara, lite mer användbara helt plötsligt. Dessutom är det här knappast nått som inte går att hantera, med TLoS lär örnen eller vad det nu är inte vara helt omöjlig att ta hand om innan den förstör för dödsstjärnan i det här fallet.

Hade örnen varit ett nytt koncept i WHFB skulle jag förstå oron, men i ärlighetens namn är det väl inte nått att sticka under stolen med att den har varit detta årtiondes största hor och det är väl trevligt att vissa saker inte ändras =)

Fler såna här trådar åt folket!

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

Följ mig på Twitter [at]Lasse_WFB

#36 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 322 Inlägg:

Postad 16 augusti 2010 - 08:55

QUOTE (@nders @ Aug 16 2010, 06:48 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag förstår inte varför det ska bannas och restriktas till höger och vänster, särskilt inte när det gäller taktiska manövrar som gör enheter som i denna edition blivit mindre användbara, lite mer användbara helt plötsligt. Dessutom är det här knappast nått som inte går att hantera, med TLoS lär örnen eller vad det nu är inte vara helt omöjlig att ta hand om innan den förstör för dödsstjärnan i det här fallet.

Hade örnen varit ett nytt koncept i WHFB skulle jag förstå oron, men i ärlighetens namn är det väl inte nått att sticka under stolen med att den har varit detta årtiondes största hor och det är väl trevligt att vissa saker inte ändras =)

Fler såna här trådar åt folket!

Håller inte med, denna manöver är spelförstörande, att tidigare kunna redirecta eller tex fly från charge var en taktisk manöver, kalla detta vad ni vill men jag anser det som ett stort hål i reglerna. Det är löjligt och ger ingen bra känsla till detta spel alls.

//Hampus
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#37 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 16 augusti 2010 - 11:49

Håller med Puritan. Det är inte helt ovanligt i GWs värld att luckor som är spelförstörande dyker upp. Tror det var i förra editionen av 40K som man inte kunna charga en enhet som slickade skrovet på en Rhino då man inte fick komma inom en tum från en annan enhet än den man chargade. Ingen spelade förstås så, men det var möjligt enligt reglerna.

Denna manöver med örnar var möjliga i även förra editionen men ingen spelade så. Varför ska vi börja göra det nu? Som HE-spelare tycker jag att mina örnar gör ett strålande jobb utan denna typ av manöver.

/H

#38 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 322 Inlägg:

Postad 16 augusti 2010 - 11:57

QUOTE (Hawk @ Aug 16 2010, 12:49 ) <{POST_SNAPBACK}>
Håller med Puritan. Det är inte helt ovanligt i GWs värld att luckor som är spelförstörande dyker upp. Tror det var i förra editionen av 40K som man inte kunna charga en enhet som slickade skrovet på en Rhino då man inte fick komma inom en tum från en annan enhet än den man chargade. Ingen spelade förstås så, men det var möjligt enligt reglerna.

Denna manöver med örnar var möjliga i även förra editionen men ingen spelade så. Varför ska vi börja göra det nu? Som HE-spelare tycker jag att mina örnar gör ett strålande jobb utan denna typ av manöver.

/H

Du menar dina 6 örnar... tongue.gif
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#39 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 16 augusti 2010 - 12:01

Du menar dina 6 örnar...

Så småning om kanske smile.gif . Måste bara få John att måla upp några. Än så länge får jag nöja mig med tre.

/H

#40 Kalle Kula

Kalle Kula

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 247 Inlägg:

Postad 16 augusti 2010 - 16:44

QUOTE (Hawk @ Aug 16 2010, 12:49 ) <{POST_SNAPBACK}>

/H

Well spoken.

För mig som inte har spelat så mycket i den nya versionen än: Vad ska alla örnarna vara bra för?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar