Hoppa till innehåll

Foto

Battle At Dragoncity

• Please log in to reply
61 replies to this topic

#21 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 311 Inlägg:

Postad 02 december 2011 - 16:09

Jag vill också att Sundsvall kör en restriktionsturnering då det kommer vara så många komp-turneringar och jag vill gärna ha lite variation. smile.gif
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#22 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 02 december 2011 - 16:13

QUOTE (Sybarite @ Dec 2 2011, 15:04 ) <{POST_SNAPBACK}>
Galet, omotiverat hård mall på en av spelets svagaste arméböcker.
Vi får alltså inte ha mer än 19 skyttar. Detta i en armé som inte ens kan ta en enda warmachine, vilket gör att WE plötsligt är mkt mer begränsade i skytte än andra arméer. Och vad är det som är fel på dryader? Sen när var de game breaking på något sätt om man tar många? Glade guards och dryader är våra enda egentliga core infantry (eternal guards är egentligen en special unit). Och begränsade wardancers? What? t3 6+ ward i närstrid funkar ju sådär i 8th ed kan jag ju säga.

jag skulle inte sätta min fot på en turnering som gör sån slarvsylta av en redan svag, sex år gammal bok. Hårda ord kanske, men det känns bara fånigt.
Vanliga kompmallen är rättvis och jag skulle använt den istället.

+1!

restriktionerna på WE är helt galna.

Däremot hoppas jag att ni behåller "restriktioner" och jag räknar med att folk kommer med lite hårdare arméer, jag tänkte tema min armé iallafall!!

Några förslag på WE kompen:
skippa dryader, de är inte farliga

sätt -1pts för över 25 glade guards (de är de skyttarna man vill komma åt) och 2 pts för över 40 glade guards, då kommer du åt det skyttet du vill.
Men låt WE för guds skull ta hur mycket glade riders, warhawks och waywatchers utan att det ger minus.

life bör se över, tänk på att trädmannen i sig har -1 eftersom han är rare med thunderstomp.
Kanske om man vill åt någon kombination med sjukligt mycket treekin + treeman + lvl 4 life.

Ser fram emot en utvecklande mall!

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#23 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 720 Inlägg:

Postad 02 december 2011 - 16:58

Älska restriktioner! Mer Variation biggrin.gif Jag kommer med en riktig klumpeduns armé biggrin.gif

att få ta sig en öl till en trevlig match! detta gör mig varm i själen! biggrin.gif

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

#24 Benjjii

Benjjii

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 143 Inlägg:

Postad 03 december 2011 - 02:55

Av vilken anledning är det 18 års gräns? mig själv kvittar det då det är ett tag sen man passerade den gränsen.

#25 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 720 Inlägg:

Postad 03 december 2011 - 07:40

skulle tro det beror på att det serveras alkohol

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

#26 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 03 december 2011 - 11:45

Ang WE restriktionerna så är dom löjligt hårda.

Man kommer inte köra med en massa trämän och tree-kin då krigsmaskiner och skytte är så pass fria som de är, kombinerat med att magi knappt är nerdraget.

WE bör inte ha några ras specifika restriktioner alls egentligen. Just nu täcks trämän, lvl4 life, dubbla 10or med WW och många GG in av grund restriktionerna. De rasspecifika gör dem bara ospelbara i det klimatet som kommer komma. Det som man borde göra är att ersätta den generella skytte restriktionen på en ras specifik restriktion som bara täcker in Glade Guard.

Typ: -1 för fler än 30GG och -2 för mer än 40GG.

Annars kan man enbart köra med 20 modeller totalt av följande enheter/hjältar: Higeborn, Noble, Spellweaver, spell singer, Glade Guard, Glade Riders, Scouts, warhawks, waywatchers.

Det är halva armén och är lite som att säga att armé x får max ha 20 figgurer med ett handvapen innan de får -1 sad.gif

Över lag så känns Empire och Dark Elves som de starkaste vinnarna i kompositionen. Blir förmodligen en Empire armé om jag kan låna ihop grejerna för mig.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#27 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 08 december 2011 - 11:23

Två snabba frågor:

Angående minus, är det minus en gång eller för varje man tar?

T.ex.
"Shades efter den nionde i armén"

10 shades kostar då -1pts
Vad kostar 11? eller 15 shades?
(de får ju en naturlig begränsing vid 20 ändå)

"Flygande units/characters efter den andra"

Vad kostar den 4'e? är det också -1? (alltså med 4 flygande karaktärer/units har man förbrukat sina -2)

Sist:
Hur ser tidsplanen ut för revideringar av mallen, eller är den spikad? (mer av nyfikenhet och när man verkligen kan spika sin lista biggrin.gif)

#28 KhazModan

KhazModan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 344 Inlägg:

Postad 08 december 2011 - 15:49

Precis som Truant så undrar jag lite över minusen.
Om jag betalar ett poäng för Mournfang efter den tredje, är jag då fri att ta hur många jag vill. Det är i vaje fall så jag har tolkat det för tillfället.

Fråga två
På Ogre Kingdoms så står det att "Units 8st efter den andra i enheten". Som jag tolkar det så kostar det 1 poäng att två units med 8 gubbar eller fler i sig. Jag antar att du syftar på Ogres, Ironguts och Yheeties med den begränsningen då Gnoblar går minst att ta i 10:or smile.gif Nu är det ju så bra att jag faktsikt har råd att betala 1 poäng även för mina Gnoblars så att jag fortfarande håller mig inom mina 2 pts. Men jag fick hjärtat i halsgropen när jag kom på att Gnoblar också skulle skjuta så ett tag trodde jag att 20 gnoblars skulle kosta mig mina 2 poäng innan jag insåg att det var skyttar med 20" eller mer wub.gif

"The object of war is not to die for your country but to make the other bastard die for his."

"He´s dead. However, credit where it´s due, he hasn´t let that stop him"

#29 Turin Turambar

Turin Turambar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 550 Inlägg:

Postad 10 december 2011 - 12:29

Nu var det länge sedan man hörde något från arrangören. Hur fortskrider arbetet?
"Faithless is he that says farewell when the road darkens"

*Crusader*

#30 Sajon

Sajon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 315 Inlägg:

Postad 10 december 2011 - 15:47

jag har suttit och fixat för fullt.
tagit till mig vad folket har sagt. har brainstormat och försökt fixa upp alla gömda uppdrag samt taktik korten.
uppdatering med allt kommer inom kort.
Sveriges bästa Chaos Dwarfs spelaren 2012
Fortsätter att vara Sveriges bästa Chaos Dwarfs spelare även efter Gates of Westridge!

#31 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 10 december 2011 - 17:13

Kalas!

Vi tjatar för det är så väldigt intressant med det här annorlunda upplägget och jag ser verkligen fram emot det! (med lite små förändringar biggrin.gif)
så jag hoppas du tar det på ett positivt sätt att vi är intresserade.

Keep up the good work!

Jag håller på att bygga en ny modell inför turneringen och tänker göra en temad kanske inte det optimala men ändå hård och framför allt rolig armé!

#32 Jonke75

Jonke75

Member

• Members
  • PipPip
  • 19 Inlägg:

Postad 16 december 2011 - 11:20

Dax för at vara lite pessimistisk igen... :unsure:

Ny kompmall och den var mycket mer förklarande och solklar, men fortfarande så är stora klubban framme och nerfar sönder hela Wood Elf listan.

Treemen kompade: Fine det köper vi.
Treekin kompade redan vid 6 och sedan vid 8?!? varför? Treekins är det enda vi har som kan stå upp emot fighting listor. Du kan ju inte förvänta dig att Eternal guards eller Wardancers skall kunna stå för fighting rollerna? Ingen annan arme har fått kompade 40mm monster för SÅ ruskigt bra är de inte. Speciellt inte när ni redan kompat Life lore och Treeman som behövs i synergi med treekins för att kunna få dem spelbara. jag menar Ogres med Gutmagic är ju 10ggr värre än detta.

Men nu till eran grova miss... För att få detta spelbart så måste ni inse vidden av eran komp när ni kompar ALLA longbows. Dvs 90% av alla elves i Woodelves kommer med Longbows inkls heroes.

Ni försöker nu tvinga folk att ta Eternal guards, Wardancers eller Wild Riders och Hawk riders då ALLA VET att de är FÖR dåliga för att leva i 8th ED med nuvarande regler. Dessa enheter försöker folk att undvika då de är designade efter gamla systemet där modeller endast fick slå i första ranken och dödade modeller kunde inte slå tillbaka. Dessa enheter överlever inte en charge i dagens WH8 utan måste kombineras med en charge från andra enheter för att fungera då man aldrig överlever fiender som slår tillbaka. Det innebär oftast en anvil av Treekin. Möjligen att man kan göra samma sak med Dryader, men de är skirmishers och kan utan rankbonus i wh8 så är även de toast om man inte har en gudomlig tur med saven.

Ni måste ta i beaktande att woodelves är en lista som saknar kraftfull offensiv magi (Life/Beast och deras egen patetiska lore), saknar hårt slående enheter IOM att ni kompat bort Treekins. Saknar enheter med bra save, inte ens kavalleriet har någon överlevnad då de är designade för att fienden inte kunde slå tillbaka. En snabb kalkyl då innebär att den enda styrka vi har kvar är bågskyttet och där håller jag med att FÖR många bågar så blir de brutna.

På 2500pts så får jag ta:
Max 325pts Special (Treekin) och Max 50pts Rare (Eagle).
1-2 enheter dryader ca 240 pts.
Det lämnar ca 1250pts som måste tas på bågskyttar av någon form.
Om jag IAF måste ta bågskyttar så kan vi ju lika gärna ta det effektivaste bågskyttet vi har Glade Guards: Ca 100st (DET skulle jag kalla brutet om något!)

På Umeås Fanatic så hamnade min snällare Beast Elves lista på mittenborden med denna lista.

2500 Pts - Wood Elves Roster - Wood Elf Tournament
Core:
10 Dryads
20 Glade Guard - Longbow
12 Glade Guard - Longbow
6 Glade Guard Scouts - Longbow
Special
5 Tree Kin
5 Tree Kin
Rare
1 Great Eagle
1 Treeman
Heroes
1 Spellweaver - Longbow
1 Wood Elf Highborn - Alter Kindred; Longbow
1 Wood Elf Noble - Eternal Kindred; Longbow
1 Wood Elf Noble - Scout Kindred; Longbow

Denna lista skulle i sin standard form kompas stenhårt med 42 långbågar i (32 guards och 6 scouter och 4 heroes), 10 treekin och en Treeman.
Denna lista skulle behöva 2+2+1 = 5 komppoäng. :blink: Detta är ändå en varierad lista som inte är obalanserad eller bruten och innehåller tema och balans.

Jämför det med en lista som består av det tråkigaste vi kan deploya.
130 bågskyttar, 5 Treekin och resten heroes som kommer att kompa 2 för över 40 skyttar! :wacko:

Så tyvärr kvarstår den hårda kompen på Woodelves så kommer jag antingen att avsäga mig min plats eller tråkigt nog komma med 130+ Bågskyttar i enheter om 20+ Något som jag hoppas att avstå då det varken är roligt att spela eller roligt att möta. men då har man IAF en chans att vinna en match eller två.

Hur många skulle sätta in nedanstående enheter i en turnering:
* 24pts/st fast cav med båge och spjut T3 och 6+ save i mer än någon enstaka enhet.
(Elyrian Reavers med spjut och båge kostar 21pts styck men har då 5+ save)

* 12pts/st spjut enhet med T3 5+ save och Ld9
(High elf spearmen kostar 9pts och har då always strike first)

* 18pts/st T3 enhet med 6+ ward save Ld8 Skirmisher
(saknar motsvarighet, men vi kan IAF jämföra dem med Witchelves som kostar 10pts styck för ungefär samma överlevnad och antalet attacker)

* 26pts fast cav med spjut, T3, Str4 och 5+ save och 5+ Negerbar ward
(saknar motsvarighet, men Savage Orc Big Uns har T4 5+ save och 6+ ward för 21pts och en bättre frenzy)

* 40pts flying T3 enhet med båge och spjut, 6+ save
(Bretonnians motsvarighet kostar 55pts men får då T4 och en 3+ save och Lans)

#33 sandpeople

sandpeople

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 221 Inlägg:

Postad 16 december 2011 - 12:29

Men nu kan man ju köra på med mängder av dryader! :)

Eller välja bort treeman-life-kombon och köra på mängder med bågskyttar.
Eller lore of beasts i kombo med dyader och branchwraiths och treekin!

Wood elves bör få en ny bok, men restriktionerna är väl inte så hemska?

#34 Sajon

Sajon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 315 Inlägg:

Postad 16 december 2011 - 13:10

Sorgligt nog så kan det kännas att Wood Elves är hårt åtsatta, men det är inte så att jag vill komma åt dom på något vis.
Men som sandpeople skrev här så kan man göra sin lista annorlunda och ändå kringgå dessa restriktioner som kan tyckas hårda.
Think outside the box. Så kan nog även du Jonke75 göra en lista utan 130+ longbows och ändå trivas med den.
Fortsätter att vara Sveriges bästa Chaos Dwarfs spelare även efter Gates of Westridge!

#35 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 16 december 2011 - 13:43

Fast ett superenkelt sätt att göra restriktionerna bra för wood elves är:
Exkludera alla bågar som inte är glade gaurds.

Med den ändringen så är du i hamn, du stoppar glade guard spam (kan t.o.m. köra på allmäna skytterestriktioner) men inte ge straff åt glade riders/scouter/waywatchers/heroes.
Jag har tillräckligt med problem att mina chariots tar 2 rxb platser styck :D

Sen har jag lite fler frågor:

Lizardmen - känns rätt skumma
Det finns inga restriktioner på vanliga stegadons (de är special, inte rare) du kan alltså ha 3 stegadoner i armén.

Sen regelfrågor:
Uppdragskort - kan läsa ur texten att man måste nominera ett kort till varje match och får aldrig använda samma kort flera gånger, kanske svårt att administrera men det vore bra om man lämnar in kortet när man lämnar in resultatet i matchen.

Taktikkort:
Hur många får man använda på en match?
Får man tillbaka de man använt till nästa match?

#36 Jonke75

Jonke75

Member

• Members
  • PipPip
  • 19 Inlägg:

Postad 16 december 2011 - 14:01

Restriktionerna är hemska när de sätts i aspekt med andra arme listors kompade enheter. Ingen lista är så hårt slagen IOM hatade Lore of Life och Bågskytte.
Så här kommer nu den konstruktiva kritiken:

Mitt normala förslag på en sjysst komp hade varit dessa:
* Lore of life >3 kompas med 1
(jag har inget emot at limitera Lore of Life precis som ni redan gjort, men det känns som om vi har fler lores som är minst lika kraftiga om inte värre... Lore of Shadows någon?)

* Loremaster med Lore of Life skall kompas med 2
(Känns fånigt att någon som t.ex Lizardmen som INTE vill chansa fram sina 4 lore of life skall få jätte bonus, men det hade ni tänkt på från början)

* Woodelves Heroes utesluts från Bågkompen.
(Det blir bara konstigt att oavsett vilken hero du än tar så fyller den slots som dina core behöver)

* Alla Treemen restriktas med cost 1
(Nu är bara Rare täckta, undrar varför vår lord INTE är kompad då den borde vara det)

* Treekin bör kompas med 1 för >6 dock inte straffas ytterligare.
(Som tidigare nämnts så är en beastlista en möjlighet i kombination med Dryader, men man behöver även minst en enhet med staying power och det är endast treekin som kan erbjuda något liknande för vår del. Och en lista med Dryader, Treekin och en treeman hade varit skoj, dock omöjligt under nuvarande komp och en WH8 värld nerlusad av magiska missiler och burning attacks vilket måste tas i beaktande när man kompar treekin. De tar väldigt ofta dubbla wounds och eller negeras sin save pgr av magiska attacker. Finns det någon turneringslista där ute utan flaming banner?!? Så för Treekin/Dryader kombon att vara någorlunda fair så behöver man nog 10-12 Treekins och en level 4 Life. Värt att betänka at normalt så är en lore lista med Life Dryader och treekin supportade av en treeman som nu kompats ner.)

* Eftersom man vill åt Woodelves starka bågskytte så bör man kanske säga att Glade Guards och Waywatchers är totalt kompade med >30 samt >40. medans Glade Riders, Scouts och Hawk Riders är uteslutna från kompen då alla dessa endast har str3 skytte och i sådan liten mängd att det sällan påverkar.
(Detta skulle kompa 2 av Woodelves totalt 6 choises med bågar och om någon är orolig för skirmishers med Str3 bågar så har man nog mest fel med sin egen lista och inte motståndarens. Detta skulle även limitera både Glade Guards och Waywatchers om nu motståndaren vore oroliga för dem.)

#37 Jonke75

Jonke75

Member

• Members
  • PipPip
  • 19 Inlägg:

Postad 16 december 2011 - 14:34

Tro mig att vi som spelar Woodelves är extremt vana vid att "Think outside the box".
Alla våra listor blir ofta extrema lösningar på problemen som 8th ED tilldelat oss IOM att WH8th ED är mer än någonsin stora block och rank and file combat.

IOM 8th ED så infördes två fundamentala regler som gjorde halva vår bok oanvändbar.
1: Skirmishers kan inte negera rank bonus.
(Dryader/Wardancers/Scouts/Waywatchers)

2: För att negera rankbonus nu mer så krävs minst 2 ranker av 5 rank and file troops.
(Dvs att det krävs 10st glade riders för att negera en flank (240 pts). Vill inte ens tänka på hur dyrt det vore med 10 Hawk riders! Tidigare kunde man nyttja små enheter av riders eller örnar till just detta.)

För att vinna de stora närstrider som behövs nu mer med så stora block av infanteri som används så vinner man oftast på en snabb effektiv runda eller på att ha tillräckligt mycket modeller att ta förluster och vinna genom "attrition" (utnötning). Treekins är den enda enhet i woodelves om ÄR kapabla att vinna en runda CC genom en snabb effektiv runda. Ingenting i woodelves mer än treekin är kapabla att överleva en utdragen strid på mer än en runda. Ta wardancers t.ex... Fantastiskt mycket Str 4 attacker på chargen, men när fienden har ranker så räcker det inte till och de kommer att förlora både modeller på returnerande attacker och då de inte kan negera rank bonus så kommer de förmodligen att förlora combat med för T3 och 6+ ward räcker inte för att uppväga de förluser som kommer tillbaka. Woodelves skirmishers behöver ett par anvils för sina flankerande veka attacker. Så Antingen skall man kompa bågar eller treekins, blir bara konstigt att gå hårt åt båda två.

#38 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 16 december 2011 - 14:47

Woodelves är tokigt svaga i detta format. Utöver Lore of Life har dom inget som är värt att ta på "okompat". Släpp dom fira tycker jag!

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#39 KhazModan

KhazModan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 344 Inlägg:

Postad 16 december 2011 - 18:42

Jag har suttit och läst lite i det uppdaterade regelhäftet och har en fråga angående taktik-korten. Hur är det tänkt att korten skall fungera? Man har ju 6 taktik-kort, är det begränsat till ett taktik-kort per match eller får man spela flera per match eller hur är det tänkt? Om man får spela alla 6 taktik-korten varje match så kommer det bli väldigt korta och brutala matcher. Får man bara spela ett per runda innebär det att om man spelar sitt taktik-kort först har motståndaren sedan fria händer att spela vilket kort som helst utan att jag kan stoppa honom. Det kommer bli som kalla kriget, mutual destruction.

Vissa av taktik-korten är ju sedan helt sjuka. Re-rolla D3+2 tärningar när man vill kommer innebär galna impacthits och charges, att kunna ge motståndarna unstable är helt brutalt om man anfaller eller blir anfallen av en deathstar, att få ytterligare en movement-fas är ju också helt brutet. Kanske borde tona ner korten en smula då de annars kommer påverka spelet för mycket. Att re-rolla en tärning skulle vara bra, att potentiellt få re-rolla 5 tärningar när man vill är nästan för bra

"The object of war is not to die for your country but to make the other bastard die for his."

"He´s dead. However, credit where it´s due, he hasn´t let that stop him"

#40 Sajon

Sajon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 315 Inlägg:

Postad 16 december 2011 - 22:30

låt oss leka med tanken på att jag släpper restriktionerna en hel del för wood elves. och sedan under turneringen när folket vet om hur det låtit innan turneringen gällande just wood elves. så varje liten vinst dom får, så kan väl varje person som blir slagen tycka att det är orättvist att varför inte deras lag skulle även dom få lättare restriktioner.

men det kan vara precis som du säger också jonke75 att det är tungt för wood elves just för att deras bok är äldre.
skall jag då släppa restriktionerna på bretonnia och dwarfs? 8th edition var verkligen ingenting som passade wood elves, vilket är super tråkigt för alla wood elves spelare, så vad vi kan göra åt det nu. är att tänka om, hoppas innerligt att vid deras nästa bok att dom blir tuffast och hårdast. men jag skall se över det hela en gång till. jag har sett att jag missat några små saker, som att vara mer tydlig hur taktik korten fungerar. Sätta åt Ogre Kingdom hell heart, som jag missat fullständigt.

Men något som jag lärt mig av att nu sitta på båda hållen är att alltid är det någon som känner som orättvist behandla och att restriktionerna är endast av ondo.
Men som arrangör är det nånting som behövs och är det svåraste jag gjort. Känns ibland att jag tagit vatten över huvudet, men detta SKA funka, det ska gå, och jag lär mig nånting hela tiden.
Så ha lite överseende, bra att ni ger feedback och lite kritik, för det är det bästa sättet för mig att göra bättre. Men orättvisor kommer att förekomma, så håll tummarna att inte just du kommer vara den som drar det kortaste strået denna gången, för alltid är de någon.

Vad man än skriver och hur hemsk man än är. Allt är lugnt och förlåtet om man sätter en smile gubbe i slutet :D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar