Hoppa till innehåll

Foto

Skaven-Lista Till Gothcon

Skaven GothCon

• Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 Mortarion

Mortarion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 127 Inlägg:

Postad 23 mars 2014 - 19:41

The horned rat: You want an effective list?

Johan: I think I'm entitled to, it's komp 12.

The horned rat: YOU WANT AN EFFECTIVE LIST?!

Johan: I WANT THE CHEESE!

The horned rat: YOU CANT HANDLE THE CHEESE!!

Jag hade egentligen tänkt att spela 40k på GothCon, men det spelets utveckling den senaste tiden gör att jag har rätt svårt att uppbåda någon entusiasm inför det och börjar istället fundera på att spela fantasy. Fast komp 12 är mycket lägre än vad jag brukar spela, så jag vet inte riktigt hur man ska knåpa ihop en sådan lista. Så lite hjälp skulle uppskattas.

Här är vad jag hade tänkt mig:

Grey Seer                                                                                             295 p (-48)
Earthing rod, foul pendant

Battle standard bearer                                                                         102 p (-12)
Shield, Obsidian amulet

Plague priest                                                                                        169 p (-14)
Flail, Level 2, scroll, ironcurse icon

Warlock engineer                                                                                   15 p (-3)

28 Clanrats                                                                                           146 p (-3)
Shields, Full command

Poisoned wind mortar                                                                           65 p (-3)

34 Stormvermin                                                                                   263 p (-9)
Full command

Warpfire thrower                                                                                   70 p (-3)

20 Nightrunners                                                                                   140 p (-2)

Warpgrinder                                                                                           60 p (+2)

18+3 Giant rats                                                                                      78 p (-2)

27+5 Giant rats                                                                                    121 p (-3)

29+5 Giant rats                                                                                    127 p (-3)

6 Gutter runners                                                                                     72 p (-3)

34 Plague monks                                                                                  293 p (-15)
Full command, Plague banner

6 Plague censer bearers                                                                          96 p (-1)

Hell pit abomination                                                                            235 p (-38)

Doomwheel                                                                                         150 p (-16)

2497 (123)

Klanråttorna agerar bunker åt BSB:n och Grey seern.

Det mesta i listan är jag rätt nöjd med, men det är några saker jag funderar på.

- Som det är nu slåss den inte så hårt. Det är iofs svårt att göra hårda combat-block med råttorna, men någon slåss-karaktär skulle vara trevligt. I så fall skulle man kunna byta ut Censer bearers och lite klanråttor mot en Warlord. Om jag har förstått det hela rätt kan man i så fall välja inför varje match vem som är warlord så att det blir lättare att klara missions. Alternativt lägger man in en assassin istället för warlorden.

- Byta ut censer bearers mot en plaguclaw catapult. Mer skytte är bra, men katapulten har aldrig riktigt presterat för mig.

- Byta ut doomwheel och plague censers mot men Warplightning cannon och en Plagueclaw catapult. Mycket mer skytte men mindre offensivt. Jag gillar att kunna pusha med både HPA:n och doomwheelet. Men utan kanon blir monster väldigt mycket svårare att hantera. Fast WLC är rätt kass mot monster eftersom den har random-styrka. Jag brukar nästan alltid bli besviken på kanonen.

- Sen finns ju alltid den helt galna varianten att skippa Grey seer för att få in ett doomwheel till, men jag misstänker att jag kommer att lida lite väl mycket i magifasen för det.

- Eller göra något helt annat...

Vad tror ni?

"Nu är du bäst i Sverige!"

-Katarsis

#2 tuule

tuule

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 65 Inlägg:

Postad 24 mars 2014 - 12:24

En assssin eller två i nightrunnerblocket hade varit nice. Då får du en enhet till som dyker upp var som helt och dessutom har lite punch :)
En assssin eller två i nightrunnerblocket hade varit nice. Då får du en enhet till som dyker upp var som helt och dessutom har lite punch :)

#3 Grimgor

Grimgor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 132 Inlägg:

Postad 24 mars 2014 - 12:34

På ett konvent som GothCon brukar det ju vara tillräckligt mycket "löst folk" eller hur man ska benämna spelartypen för att man med gott samvete ska kunna åka dit med laid back inställning och harva runt i nedre halvan av tabellen, ifall du känner att du för egen del mycket hellre spelar högkompat, men det känner du ju förstås till. Tror det kommer finnas en hel del spelare som inte är särskilt insatta och som inte filat på en komp 12-lista. Eller det hoppas jag iaf, det vore knasigt ifall det kom 70 stycken komp 12-listor. Själv kommer jag nog kompa kring 14 eller högre, faktiskt. När jag försökte fila ner till 12 med föremål och kombos med stora kompminus insåg jag att de nödvändigtvis inte gjorde armélistan särskilt mycket bättre enligt min erfarenhet av just min armé. Så kanske lurar man sig lite ibland på att försöka få ner listan till exakt 12? Jag vet inte.

Enligt min Skaven-erfarenhet brukar Assassins ställa till med oreda och vara otäcka.

Kanonen är ju skitcool, men vet inte hur värd den är att ha med om man ska satsa på en effektiv turneringslista.

Ett tips kan ju vara att också kolla på scenariokorten och se ifall armélistan har goda förutsättningar för de olika uppdragen. Det har jag själv inte gjort än, så vet inte ifall de är överdrivet avgörande för armélistebygget.  

#4 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:
  • Interests:Warhammer

Postad 24 mars 2014 - 15:59

Vet inte hur dan spelare du är, men att spela Skaven utan slavar är som att äta soppa med gaffel... Du försöker plocka poäng, men skiter rinner bara igenom.

Som jag ser din lista:

Du kommer ha svårt för mobila arméer.

Det finns inte mycket som kan tackla tungt bepansrade enheter.

Om något flyger kommer det ställa till det ordentliget.

Jag skulle säga:

Slopa alla giant rats och ös på med slavar.

Skippa din poison wind mortar och ta en till warp fire thrower. Dom funkar ruskigt bra med slavar, bara att låsa ner och brassa på :)

Sen har vi ju problemet med flygare, tror du behöver antingen jezzails eller en WLC i listan.

Det är mina tre tips :)

Ditt sätt att spela Skaven är helt uppenbart totalt annorlunda än vad jag själv gör, så vidare synpunkter skulle bara helt göra om din lista till något helt annat :)

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#5 Mortarion

Mortarion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 127 Inlägg:

Postad 24 mars 2014 - 17:43

Tack för svaren!

@Tuule: Om man langar in assassins i NR-blocket så blir det mer antingen eller. Om det dyker upp i rätt tid och på rätt ställe blir enheten mycket mer elak. Men när det hamnar fel, missfirar eller inte kommer in i tid är det betydligt mycket mer poäng som ryker. 200 poäng är inte hela världen att vara utan, men med två assassins är det 450-500 poäng som man gamblar med. Det kan säkert vara effektivt, men jag vet inte riktigt om jag trivs med att satsa så mycket på några få tärningsslag.

@Grimgor: Jag hoppas absolut att det dyker upp folk med lite mer casual inställning och jag har inga ambitioner att vara i top. Fast det jag menade med att jag normalt spelar högkomp är att jag helst spelar med högkompslistor mot högkompslistor. Ska jag ändå möta lågkomp utan att få någon bonus så vill jag ha en så effektiv lista som möjligt.

@Danne: Vi tänker definitivt annorlunda, men sånt är kul att höra. Det var därför jag postade listan. Slavar skulle jag ha om jag hade modeller till det. Dock har det inte blivit av att jag har målat upp några ännu. Det känns lite skumt att ha nästan alla val i arméboken, utom just slavar... ^_^

Jag kanske skulle hinna måla upp en enhet med dem, men inte mer. Dock är giant rats det absolut sista jag tar bort ur listan. Det är min favoritenhet i hela boken spelmässigt.

Angående weapon teams så är jag mer inne på att byta ut warpfire throwern mot en poisoned wind mortar till. Warpfire throwers har potential att göra massor med skada, men då måste de dels överleva tills fienden står framför dem och dels prestera när de väl får det där skottet. Mortars kan oftast skjuta från runda ett och kan gömma sig bakom enheter och ändå skjuta. Dock håller jag med om att eldkastaren blir klart mycket hetare om man har slavar. Men finns det något annat som jag har missat med den?

Som sagt, tack för svaren! Kom gärna med fler kommentarer! :)

"Nu är du bäst i Sverige!"

-Katarsis

#6 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:
  • Interests:Warhammer

Postad 24 mars 2014 - 20:28

Warpfirethrowers kräver slavar. Utan slavar är dom värdelösa i princip eftersom de är move or fire med flame template. En till mortar är bättre i din lista.

Jag tror du gott skulle kunna kasta in en assassin i dina nightrunners. Det är en trevlig överaskning att möta, man blir alltid lika förvånad :)

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar