Hoppa till innehåll

Foto

Fantasia Fanatic Höst 2009

• Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 dea

dea

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 155 Inlägg:

Postad 13 juli 2009 - 11:44

3-4 oktober hålls Fantasia Fanatic i Umeå och som vanligt spelas både Fantasy och 40K

Anmälan börjar den 10 augusti och en biljett kostar 250:-, betalas in på PG 4942998-8. För att hålla allt så enkelt som möjligt så tar vi bara anmälningar på mail (info@fantasiaweb.se) eller telefon 090-770360, alltså kan vi tyvärr inte ta anmälningar i den här tråden.

Regelhäften till höstens turnering hittar ni på Fantasia hemsida.
I årets turnering har vi tillsammans med Göran Farm arbetat fram ett helt nytt scenariosystem. Jag rekommenderar att ni läser igenom dessa ordentligt då de är rätt annorlunda från standard turneringsscenarion

Mvh
Andreas
Fantasia

#2 dea

dea

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 155 Inlägg:

Postad 14 juli 2009 - 01:31

Lägger upp de scenarioregler som gäller på Fantasia Fanatic

Scenarios

Glossary:

Tournament point (TP)
Tournament points are awarded for the primary and secondary objective in each scenario. A player can get between 0 and 20 TP from each game.

Victory points (VP)

In the Killing Field primary objective players get VP:s according to the warhammer rulebook page 102 (this includes counting victory points for banners, quarters and general). These victory points are then converted to an amount of TP:s depending on the difference between the players score.

Scoring unit

In some of the primary and secondary objectives scoring units have a big impact on the game. A scoring unit have to be on the army list and cost at least 100 points.
A scoring unit also have to be at least US5 at the point of scoring. This mean that a unit can start as a scoring unit and then stop being one (and possibly become one again if it was one to start with).
A scoring unit can not be any of the following:

*Character
*Monster (ridden, unridden or monster and handlers)
*Flyer
*Warmachine
*Single Chariots

Domination score

All scoring units have a domination score that is used in the Domination scenario. The list below determine how much each unit is worth.

*2 points Ranked infantry unless the unit have missile weapons with a range of 20” or more and Raiders
*1 point Ranked infantry that have missile weapons with a range of 20” or more, skirmishing infantry and cavalry (not fast cavalry).
*0 points Fast cavalry and Units of Chariots

If a unit have a banner then it is worth an additional 1 point. This bonus is lost if the unit loses its banner. Captured banners does not increase a units domination score.

Killed models
In both the Assassination and Witch hunt secondary objectives TP:s are awarded for killed models. For these purposes models are also considered killed if they are run down while breaking or fleeing, if they flee off the table or if they are fleeing at the end of the battle.

Primary objectives

Killing field

Players score VP:s as described in the warhammer
rulebook, page 102 (this includes counting victory
points for banners, quarters and general). After the
battle players compare their VP:s and consult the
chart to the right. The winner get the higher score
and the loser get the lower.

Difference TP:s
0-200 8-8
201-700 10-6
701-1300 12-4
1301-2000 14-2
2001+ 16-0

Take and hold

On the table two objectives are placed 24” from each short table edge and at an equal distance from each payers long table edge. At the end of each players turn 3 and turn 6 the players add up the US of their scoring units that are at least partly within 6” of one of the objectives, starting with either objective. The players with most US get 2 TP:s. Then do the same thing with the other objective. If there is an objective with no scoring units within 6” or if the US is a tie then count the number of non-scoring units within 6” and award the 2 TP:s to the player with most non-scoring units. If it is still a tie or if there are no units within 6” then the players get 1 TP each.

A unit can never contribute more US than it started the game with. A unit can never hold two objectives at the same time, if a unit is within 6” of both objectives then it will contribute its US to the objective it is closest to.

Domination

At the end of both players turn 4 and 6, each player adds up the domination points he/she (don't knock it, it could happen you know...) have in each table quarter. For each quarter a player have most domination points in he/she get 1 TP. If there are no domination points in a table quarter, or in case of a tie, then add up the domination points in the adjacent table quarters and use that score to determine who get the TP. If there are domination points in just the one table quarter then that quarter decides who get the TP:s from all the quarters. If there are no domination points left on the board then the TP:s are split equally between the players.

A unit can only be in one quarter at a time. If it is between two quarters then it will counts as being in the one where it got the most US.

Secondary objectives

Capture
In the middle of the table an objective is marked. At the end of both players turn 5, TP:s are awarded just like in the Take and hold primary objective.

Banners
At the end of the battle, the player with most banners (own and opponents) get 4 TP. In case of a tie both players get 2 TP.

Assassination

The first and second character killed in this game is worth 2 TP:s. In the unlikely event that a player only have one character and that character is killed first, it is worth 4 TP:s and no points are awarded for the second character that gets killed.

Sneak past

At the end of both players turn 6, count the number of scoring units at least partly in opponents deployment zone. The player with most units get 2 TP. In case of a tie both players get 1 TP each.

Witch hunt
In this scenario all models that produce power dice and/or dispel dice and/or have a bound spell counts as witches. The first and second witch killed in this game is worth 2 TP:s. If a player only have one witch and that witch is killed first, it is worth 4 TP:s and no points are awarded for the second witch that gets killed. If a player has no witches at all in the army then a randomly determined character will count as the army’s single witch.

There may be instances where a standard bearer is carrying a magical standard that makes him a witch and that is fine. The TP:s are awarded if the unit is killed or if it loses its banner.
In case of a unit that produces power dice and/or dispel dice the points are received when the unit is dead (or fleeing in the end of the game)
Scenarios

Scenario 1

Primary objective: Killing field
Secondary objective: Capture

Special rules: Wood elves get their extra forest in this scenario.

Scenario 2

Primary objective: Take and hold
Secondary objective: Banners

Special rules: Large Targets cannot use the Fly special rule.

Scenario 3

Primary objective: Domination
Secondary objective: Assassination

Special rules: The player who's turn it is get 1d3 basic power dice instead of 2. Dispel dice are generated as normal.

Scenario 4

Primary objective: Killing field
Secondary objective: Sneak past

Special rules: Wood elves get their extra forest in this scenario.

Scenario 5

Primary objective: Take and hold
Secondary objective: Witch hunt

Special rules: Large Targets cannot use the Fly special rule.

#3 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:

Postad 14 juli 2009 - 21:08

Mycket intressanta scenarios! thumb.gif

Nu väntar vi bara på att få se vilka restriktioner som kommer gälla smile.gif

#4 dea

dea

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 155 Inlägg:

Postad 15 juli 2009 - 14:13

Nu väntar vi bara på att få se vilka restriktioner som kommer gälla smile.gif

Kommer, kommer. kanske efter helgen rolleyes.gif

Mycket intressanta scenarios! thumb.gif

Brukar bli så när Göran är inblandad happy.gif

#5 Winroth

Winroth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 34 Inlägg:

Postad 15 juli 2009 - 15:36

Det ser jätte spännande ut thumb.gif

#6 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 16 juli 2009 - 12:28

Ser ganska intressant ut. Dock känns det som att VC har en hel del fördelar i systemet tack vare stabilt infanteri och Dvärgar/Empire har det lite svårt...

En sak som jag lekt lite med när det gäller objektiv är att scoring units(oberoende av grund kostnad wink.gif ) måste ha en flagga för att kunna ta objektiv. Detta gör att det blir väldigt svårt för små snabba cav / skimrishande trupper att störa ut infanteri block och dylikt. Jag brukar även använda mig av regeln att alla infanteri enheter som har kvar sin flagga i slutet på matchen får 50vp, 100vp per fångad fiende flagga. I scenarion där man räknar vem som håller mäst flaggar räknar man de som man tagit av fienden och de som man köpt till sina egna trupper.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#7 goranfarm

goranfarm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 55 Inlägg:

Postad 16 juli 2009 - 14:10

VC kommer nog att fortsätta vara en bra armé även med de här scenariona men jag tror inte de blir speciellt mycket bättre. till att börja med är det meningen att scenariona ska användas tillsammans med någon variant av ETC-restriktionerna och då begränsas ju vc en del. Sedan tycker jag inte vc-arméerna jag ser brukar innehålla speciellt många eller speciellt stora infanterienheter och då kan de få lite problem i take and hold och dominion scenariona. Givetvis går det att bygga armén just för de här scenariona men man måste samtidigt tänka på att armén fortfarandeska klara av killing field scenarion och att döda saker till assasination och witch hunt.

Dvärgar däremot tror jag kommer att bli bättre eftersom de inte har några problem att skaka fram bra infanterienheter som de kan ställa fram på objektiv och hålla quarters med. Empire tycker jag inte heller borde ha några problem att få fram mycket infanteri.

Att göra så att alla scoring units måste ha flaggor är ett alternativ som kan vara värt att provas om man märker att det inte fungerar som det är nu men det finns redan ganska många begränsningar på scoring units och det skulle kunna bli lite för mycket. Nu finns det ett par scenarion där det är bra att ha banners och det kanske räcker för att folk ska börja ha fler banners.

Göran

#8 Crispus

Crispus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 173 Inlägg:

Postad 20 juli 2009 - 08:55

Bra scenarion. Men jag har en fundering.

Det verkar som om "Killing Field" ger mycket mer TP än de andra objektiven.
När jag räknar får jag det till att från scenario 1 och 4 (vilka båda använder sig av Killing Field) kan man få max 18 TP medans de andra scenariona ger max 8 TP.

Jag läste i en annan tråd att ni ville komma ifrån de vanliga listorna som innehåller deathstars, drakar etc.. Kommer inte vikten av "Killing Field" göra att folk ändå kommer med sådana listor? Eller har jag missat något?

#9 Setomidor

Setomidor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 395 Inlägg:

Postad 20 juli 2009 - 10:09

QUOTE (Crispus @ Jul 20 2009, 09:55 ) <{POST_SNAPBACK}>
Det verkar som om "Killing Field" ger mycket mer TP än de andra objektiven.
När jag räknar får jag det till att från scenario 1 och 4 (vilka båda använder sig av Killing Field) kan man få max 18 TP medans de andra scenariona ger max 8 TP.

Alla Primary objectives ger upp till 16 TPs, och alla Secondary objectives ger upp till 4 TPs för totalt 20 per scenario:

Killing Fields: 0-16 beroende på VP skillnad.
Take and hold: Två objektiv som vardera ger två poäng vid fyra tillfällen. 2x2x4 = 16.
Domination: Upp till fyra poäng vid fyra tillfällen: 4x4 = 16.

Capture: Två poäng vid två tillfällen = 4.
Banners: Fyra poäng i slutet av matchen = 4.
Assassination: Två poäng vid två tillfällen = 4.
Sneak past: Två poäng vid två tillfällen = 4.
Witch hunt: Två poäng vid två tillfällen = 4.

QUOTE (Crispus @ Jul 20 2009, 09:55 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag läste i en annan tråd att ni ville komma ifrån de vanliga listorna som innehåller deathstars, drakar etc.. Kommer inte vikten av "Killing Field" göra att folk ändå kommer med sådana listor? Eller har jag missat något?

Scenario två och fyra har:
"Special rules: Large Targets cannot use the Fly special rule."

... vilket så klart gör flygande elakingar mindre frestande att ta med sig. Största fördelen med black-knight bussar och liknande är ju att det är så svårt att få VP för dem, men nu är det bara i Killing Fields som man faktiskt tjänar på att ta VP av motståndaren.

#10 Crispus

Crispus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 173 Inlägg:

Postad 20 juli 2009 - 10:16

Ahh..Missade att man fick TPs vid fler än ett tillfälle. Skumt att man lyckas missa det trots att man läser igenom texten flera gånger.
Då tycker jag att det ser väldigt bra ut.

#11 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 22 juli 2009 - 18:55

QUOTE (goranfarm @ Jul 16 2009, 15:10 ) <{POST_SNAPBACK}>
VC kommer nog att fortsätta vara en bra armé även med de här scenariona men jag tror inte de blir speciellt mycket bättre. till att börja med är det meningen att scenariona ska användas tillsammans med någon variant av ETC-restriktionerna och då begränsas ju vc en del. Sedan tycker jag inte vc-arméerna jag ser brukar innehålla speciellt många eller speciellt stora infanterienheter och då kan de få lite problem i take and hold och dominion scenariona. Givetvis går det att bygga armén just för de här scenariona men man måste samtidigt tänka på att armén fortfarandeska klara av killing field scenarion och att döda saker till assasination och witch hunt.

Dvärgar däremot tror jag kommer att bli bättre eftersom de inte har några problem att skaka fram bra infanterienheter som de kan ställa fram på objektiv och hålla quarters med. Empire tycker jag inte heller borde ha några problem att få fram mycket infanteri.

Att göra så att alla scoring units måste ha flaggor är ett alternativ som kan vara värt att provas om man märker att det inte fungerar som det är nu men det finns redan ganska många begränsningar på scoring units och det skulle kunna bli lite för mycket. Nu finns det ett par scenarion där det är bra att ha banners och det kanske räcker för att folk ska börja ha fler banners.

Göran

mm, kanske det. De VC listor jag vanligtvis spelar mot på klubben brukar ha ganska mycket killar i sina enheter från början för att kunna pusha annan magi och hela vid behov och inte bara för att få upp enheten i vättig storlek de första två rundorna. Kanske en komp effekt på folks listbyggande där det är bättre med stora grund trupper. Ang dvärgarna har jag svårt att se dem sprida ut sitt inf på ett effektivt sätt. Men sen så spelar jag sällan mot dem så jag kan vara helt ute och snurrar smile.gif

/Johan R
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#12 goranfarm

goranfarm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 55 Inlägg:

Postad 23 juli 2009 - 14:28

Det kan vara en compskada, jag spelar inte compat speciellt ofta. Jag tycker man ofta ser små ghoulenheter som blir större. Men vi får väl se hur det går för dem.

Allting som innebär att dvärgarna inte behöver försöka springa ikapp en bunt flyende småenheter känns som en fördel för dvärgarna och flera av scenariona gör precis detta. Så länge de har ett par stadiga enheter som ska ta objectives/quarters och en bunt skytte som kan ta hand om motståndarens scoring units borde det fungera okay.

#13 dea

dea

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 155 Inlägg:

Postad 13 augusti 2009 - 12:41

Nu har vi tillslut fått färdigt regelhäftet till höstens Fantasia Fanatic. Ni hittar det på Fantasias hemsida

#14 Skyldig

Skyldig

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 90 Inlägg:

Postad 14 augusti 2009 - 10:45

Tycker att de scenarios som finns verkar vara riktigt underhållande att spela med. Ser riktigt roligt ut, hoppas det blir en succé på fanatic! thumb.gif

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar