Hoppa till innehåll


Foto

Regelfrågor Gothcon 2009


  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
68 replies to this topic

#61 AlFiKa

AlFiKa

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 3 016 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 06 april 2009 - 18:26

QUOTE (DHettNeck @ Mar 31 2009, 22:55 ) <{POST_SNAPBACK}>
En stor fråga är om ni vill använda SwFAQ:n. Och om ni vill det, vad vill ni att vi ska ändar i den?

Låter Johan svara på det då han har sista ordet i det fallet.

QUOTE (Simmarkroppen @ Apr 6 2009, 09:43 ) <{POST_SNAPBACK}>
I senaste FAQ säger GW att om en enhet inte får plats i fronten(den står i front arc) till en fiendeenhet som redan slåss får den inte charga. Får man fortfarande gå in corner-corner i detta fallet? Jag spelade en match i förrgår där vi gjorde på detta sättet(jag gjorde med en kärra) men är det legalt?

En DE-assassin får inte revealas så att man får LOS mot saker man inte hade, får han ställas så att man når saker man inte nådde?

Ps: Jag misstänker/vet vad jag tycker om svaren till bägge men mest för klarhet wink.gif


Kärran kan clippa om det är enda sättet.

Angående assasins så kan du inte nå några nya saker.


QUOTE (adamljung @ Apr 6 2009, 11:57 ) <{POST_SNAPBACK}>
Om man har, låt oss säga, 9 troll. Får alla troll i enheten använda sin spy attack även om alla inte står i baskontakt med fienden?

Regel qouteringen:
QUOTE
Instead of attacing normaly the whole unit can choose to vomit on the enemy.Each model inflict one automatic Strenght 5 hit with no armour save allowed


/ Måste ju försöka fuska till mig någon fördel. happy.gif

EDIT: Ja det är kanske lite långsökt...


Bara modeller som i vanliga fall skulle kunna slåss.

#62 fjugin

fjugin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Uppsala

Postad 07 april 2009 - 23:48

När måste man charga flera enheter?
Får man frångå maximeringsreglerna för att slippa charga två enheter?

XXXX OOOOO


KKKKKKK

K-enheten skulle kunna charga både O-enheten och X-enheten, men om de ska maximera mot dom kommer den andra enheten också bli indragen, måste de charga båda då eller får de "halv-klippa" en av enheterna för att undvika det?

QUOTE (AlFiKa @ Apr 6 2009, 19:26 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (DHettNeck @ Mar 31 2009, 22:55 ) <{POST_SNAPBACK}>
En stor fråga är om ni vill använda SwFAQ:n. Och om ni vill det, vad vill ni att vi ska ändar i den?

Låter Johan svara på det då han har sista ordet i det fallet.

Sparka gärna lite på honom. smile.gif

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age


#63 Joey_Boy

Joey_Boy

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 08 april 2009 - 11:10

pga att jag inte har internet, våga vägra!!!! Samt suttit inlåst i en källare och bulkbyggt terräng så har jag inte kunnat svara på sista tiden.

Ang dubble charges så kan du välja att charga en enhet och maximera mot denna. Du kan också välja att charga båda och därmed välja hur du vill maximera mot dessa. Om det är jämntfördelat mellan dem eller viktat mot den ena är upp till dig själv.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#64 Ariell

Ariell

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 672 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 08 april 2009 - 12:13

Lite sent kanske men....
Ifall nu inte Sverige FAQ kommer att gälla undrar jag ifall magiska pilbågar/armborstar och liknade skjuter magiska pilar?

Från GW:s Woodelves FAQ:

Q: Do normal arrows fired by a magical bow count as magical attacks?
A: No, they do not. Only magic arrows counts as magical attacks.

Och i från Dark elves FAQ:

Q: Do attacks from Lifetaker count as magical attacks?
A: No, they do not.


Vore trevligt att veta vad som gäller för t.ex. en reaver bow nu när det kommer så många High Elves.

/Simon
Don't play with fire, play with trees!

#65 Joey_Boy

Joey_Boy

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 08 april 2009 - 12:18

Sitter i skolan och har inte min HE bok här, men jag vill minnas att de muppiga HE bågarna skjuter magiskt då detta står på dem.

Kan svara bättre på fredag skulle jag tro...
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#66 fjugin

fjugin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Uppsala

Postad 08 april 2009 - 13:13

QUOTE (Ariell @ Apr 8 2009, 13:13 ) <{POST_SNAPBACK}>
Ifall nu inte Sverige FAQ kommer att gälla...

http://swfbr.ipbhost...&...ost&p=27334

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age


#67 Niklas Asp

Niklas Asp

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 08 april 2009 - 14:00

QUOTE (Joey_Boy @ Apr 8 2009, 12:18 ) <{POST_SNAPBACK}>
Sitter i skolan och har inte min HE bok här, men jag vill minnas att de muppiga HE bågarna skjuter magiskt då detta står på dem.

Kan svara bättre på fredag skulle jag tro...

Nej, det står inget om magiska pilar på HE-bågarna.
Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Förening: YLVA
Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

#68 olle

olle

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 89 Inlägg:

Postad 08 april 2009 - 14:15

QUOTE
"Fanatics" may be released from any point of the concealing unit". Är det godkänt att kasta en Fanatic framåt, men med startpunkt från sista gubben i bakre ledet? På så vis är det mycket större chans att få Fanatic:ern att stanna (eller ploppa ut) precis framför ens egen enhet, och om motståndaren Charge:ar så måste han fullfölja förflyttningen och löper mycket större risk att avsluta ovanpå Fanatic:ern (och därmed råka ut för 2D6 hits!).
Om detta är ok, får man då D6 hit på egna enheten, eftersom det kanske räknas som att den passerar geonom sin egen "concealing unit"?
Bra fråga!

QUOTE
Du får skicka ut en i taget, och slå för varje separat.
Den får inte gå igenom sin egen enhet, så det är närmsta vägen ut, men vart som helst på den sidan av enheten. (lite svårt att formulera, men jag tror du/ni förstår.. )

Njaaa... men okej då

QUOTE
Är du säker?

Får ta en titt i din regelbok i helgen...
NV: Är fundersam. Det känns ju som att intentionen är att detta skall kunna hända innan andra effekter. Får titta runt på lite faq'er i morgon. I dag skall jag softa på sofflocket utan internet.


Nu blir jag hoppfull! Men jag saknar en uppföljning till det sista inlägget... hur blev det till slut? Jag skulle vilja veta så att inte råkar fuska eller spelar dåligt i onödan

#69 Joey_Boy

Joey_Boy

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 09 april 2009 - 06:23

Nej du kan inte sicka ut en fanatic från det bakre ledet genom din egen enhet. Du väljer en riktning för fanatics och ställer ut den från den punkt på enheten som är närmast den riktningen du vill åt. Allt annat är fel.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar