Hoppa till innehåll

Foto

Ris Och Ros 2016

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
15 replies to this topic

#1 Klumpfluff

Klumpfluff

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 71 Inlägg:

Postad 06 november 2016 - 18:57

Tack Buffy (och ni andra som gjorde allt jobb utan att få cred)!

Det är ett mycket roligt tävlingsformat och många trevlig människor som gör turnering skitrolig, tack ska ni ha!

/Dan(sken)

#2 Talmid

Talmid

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 229 Inlägg:

Postad 10 november 2016 - 20:20

Tack för en rolig Turnering alla.

Ros till det trevliga klimatet.

Ris till dom som skiter i alla andra och håller över matcherna helt enkelt för att dom tillhör etc- laget eller försöker vara med.

Jag såg skälv hur ni ignorerade domarna eller skakade på axlen och sade " det har inte jag hört" kasst beteende, och det hade inte accepteras i "riktiga" etc turneringar.

att låta 30+ man vänta på 2-4 spelare är ej ok.

Ses nästa år.

#3 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 097 Inlägg:

Postad 10 november 2016 - 21:33

Jag var inte en av dom som spelade matchen som dragit över, men jag vill ändå svara på vad du säger Talmid.

Ingen av dom som spelade hade hört någon ansvarig säga åt dom att avbryta. Jag känner båda spelarna väl, och om någon av dom hade uppfattat hur läget var är jag 110% säker på att dom stoppat matchen.
Sure, man kan argumentera för att alla bör hålla reda på matchtiden själva, i alla fall någorlunda. Men detta var lååångt ifrån den enda matchen som dragit över på tiden, och det är inte helt ovanligt på BSK.
Vad som blev olyckligt här var ju att det var en match efter denna, och inte den sista på en av dagarna, som gjorde att alla andra fick vänta onödigt länge.

Det har över huvud taget Inget med huruvida dom spelat, spelar eller vi spela i ETC-laget att göra, det är rent ut sagt skitsnack! Dom uppfattade helt enkelt inte hur läget var och spelade därför vidare. That's it.

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#4 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 899 Inlägg:

Postad 10 november 2016 - 21:50

Att folk drar över har väl ingenting med ETC att göra :P

Men schemat var ju kaos, hade själv 0 koll på när matcherna skulle ta slut känner jag. Lite mer tid per match skulle vara bra med tanke på lottningen

#5 Stampede

Stampede

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 553 Inlägg:

Postad 10 november 2016 - 23:25

Alltså Talmild, nu blir jag arg. Du insunerar alltså att eftersom folk tillhör, försöker tillhöra eller har tillhört ETC laget så anser vi oss bättre än alla andra och att reglerna inte är applicerbara på oss? Det är ju rent struntprat, och är inte alls ett okej sätt att smutskasta oss som spelar på ETC. Incidenten du pratar om innefattade för det första bara två spelare, och det är inte okej att snacka skit om hela ETC-laget och alla tillhörande av den anledningen. För det andra så var det långt ifrån den enda matchen som drog över på BSK.

Det var trist att detta hände, men spelarna var inte informerade att de dragit över tiden föränns efter dom hade gjort det, och jag tror det är få spelare som kan skryta med att dom har stenkoll på tiden under alla matcher alltid. Alla har spelat matcher som tar lite tid, speciellt med lottning ovanpå det hela.

Daniel Tooke

ETC Sweden 2016 - Sylvan Elves

ETC Sweden 2017 - Undying Dynasties

"If you find yourself in a combat situation, try to look unimportant. Hopefully the enemy will be short on ammo."

#6 Akasuna

Akasuna

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 49 Inlägg:

Postad 11 november 2016 - 00:42

Får tyvärr hålla med mr Talmid att det är oerhört tråkigt att vissa spelare inte kan respektera andras tid trotts tillsägningar att tiden har gått långt över den utsatta tiden. Många deltagare tyckte detta var tråkigt och var märkbart irriterade. Det var synd att vi blev ojämnt antal lag och lottningen fungerade tyvärr inte då det var flera lag som fick möta varandra mer än en gång. Annars tyckte jag att det var ett bra BSK, cred till Dyne som gjorde så gott han kunde utifrån omständigheterna, saknar dock de gamla lokalerna.

'l| C4 Skåne |l'

#7 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 097 Inlägg:

Postad 11 november 2016 - 00:46

Det handlar inte om respekt, det handlar om att dom tappade bort tiden - och på den punkten finns det som sagt Många som är skyldiga till Exakt samma sak. Schemat hade flyttats tidigare under helgen pga just förseningar, så det var inte jätte lätt att hålla koll på vilka tider som gällde. Just den här matchen råkade ligga sämst till i schemat. Hade dom vetat hur läget såg ut hade dom avbrutit matchen på stubben.

Så snälla, cutta skitsnacket om bristande respekt!

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#8 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 016 Inlägg:

Postad 11 november 2016 - 04:52

För framtida arrangörer av lagturneringsr bör lagdelen tas i beaktande för tidsåtgången, min personliga åsikt är att det behövs 3h45min för en lagrunda för att det ska fungera för alla, sen raster på minimum en timme för mat, med fördel något längre och sen en 30 min mellan andra och tredje om man kör tre matcher på en dag. Vilket i princip är 09:00-22:00

Som det blev nu hann man knappt prata alls med andra än just dem man spelade mot, å då tappar turnerandet en hel del av sin charm, speciellt lagturneringar som har så mycket av den varan annars.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#9 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 11 november 2016 - 09:07

I matchen mellan erik och björn sa dyne till 3 gånger att matchtiden var slut. Jag som satt nått bord bort hörde. Sen frågade jag några av deras lagkamrater. Hörde dom va dyne sa. Blev oxå ignorerad hehe jäkligt dåligt att ingen hörde. Men känner inte att jag blev ignorerad för jag inte tillhör etc laget osv.. tror bara dom va lost in space och fullt fokus på matchen

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

#10 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 11 november 2016 - 14:19

Jag har aldrig varit på en turnering på så bristfälligt schema och tidhållning som BSK. Schemat var inte genomtänkt. Tids-tillsägesler var under all kritik (i vissa matcher stack Dyne in huvudet och skrek något som knappt uppfattades om man inte spelade på bordet närmast dörren). Man hade ingen aning om tiderna som stod på schemat gällde eller inte. Alla som arrangerat en turnering vet om man inte är tydlig med tider och schema får man problem. När jag arrangerar går jag personligen till varje bord, tittat deltagarna i ögonen och säger "en timme kvar" och lämnar inte bordet fören någon har bekräftat att den hört.

Den här gången var det tydligen min och Oscars tur att spela över tiden. Plötsligt stod en arrangör i andra sidan rummet och pratade om att bryta matchen, nu direkt. Inte ens låta båda spelare spela lika många rundor. Vi fattade inte ens om det var på riktigt eller bara var ett dåligt skämt. Bryta matchen!? Vi hade ju inte ens fått en tillsägelse om X minuter kvar, skojar han eller?

Nej, han skojade visst inte. Vi var jätte-sena (tror inte vi hade spelat så mycket över 3 timmar, var nog snarare lottning och sen start som påverkade). I alla fall, ber om ursäkt för att ha sinkat turneringen.

I matchen mellan erik och björn sa dyne till 3 gånger att matchtiden var slut. Jag som satt nått bord bort hörde. Sen frågade jag några av deras lagkamrater. Hörde dom va dyne sa. Blev oxå ignorerad hehe jäkligt dåligt att ingen hörde. Men känner inte att jag blev ignorerad för jag inte tillhör etc laget osv.. tror bara dom va lost in space och fullt fokus på matchen

Jag och Björn spelade under lunchen, något vi fått instruktioner om inte var något problem

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#11 Knugen

Knugen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 165 Inlägg:

Postad 11 november 2016 - 14:59

Gillar din status Marcus! Ett VM-guld skojar man inte om. När du skriver är det np, om någon annan skriver något så haglar det med kommentarer. Well done Mackan I like

C4

#12 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 077 Inlägg:

Postad 11 november 2016 - 15:26

Gnällde på dyne på plats så tänkte undvika att gnälla om det här, men för mig så är det oerhört tydligt att schemat var alldeles för optimistiskt lagt. Förhållandevis nytt spel och med allt vad det innebär med lottning osv. Det var ju kört redan från start. Sen att arrangören i vissa fall valde att enforca tidsgränsen och i andra fall inte gjorde ju att respekten för tidsgränsen falnade ytterligare. I min värld ligger detta helt och hållet i arrangörens knä och kan inte skyllas på specifika spelare.

Om arrangemanget är på samma vis nästa år så åker inte jag, trots att jag gillar Dyne och lagturneringskonceptet. Bsk i år var för mig ett bottennapp, och det berodde enbart på ett dåligt arrangemang.

Sen skall dyne givetvis ha cred för att han överhuvudtaget får tummen ur och arrangerar! Det är bättre än många av oss, mig included.

Johannes Einemo
GoB-Syd

#13 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 899 Inlägg:

Postad 11 november 2016 - 16:48

Ja det var helt ohållbart schema, 3 matcher i rad utan rast.

Men det hade vi enkelt kunnat sagt till om på plats också, så känner att alla gjorde dåligt ifrån sig.

Men nästa BSK, hoppas det blir ett till!, så får ni nog ha lite mer realistiskt schema och tydliga tillsägelser.

#14 Ecksen

Ecksen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 134 Inlägg:

Postad 11 november 2016 - 19:04

Ja - tidsoptimistiskt schema. Det är konkret kritik som får tas med till nästa år. Sen har det varit inkonsekvent med 'straff' för att dra över tiden (att tiden i fråga inte var tillräckligt för lagturnering å sida) så att det blev lite frågetecken kring det är inte så konstigt. Jag tycker vi löste det snyggt(ish) på plats. Framtida turneringar där jag är med och arrar så kommer tiden hållas striktare, men som Erik är inne på att titta folk i ögonen när tiden gått ut - Dyne spelade/rökte/vetej, och jag var ju inte direkt arrangör bara för att jag fixade pairings och handhavade hemsidan. 

Jag är lite inne på det som jag sa på plats att det är allas ansvar att det hålls. Speciellt nu vid lagturnering när man är 8 pers som kan hålla koll på klockan ihop. BSK 2015 kommer jag ihåg mig ha haft liknande roll som i år och haft hand om lottningen, och jag avbröt mitt eget lags match i runda 4, inte min egen, för att hålla tiden, och när jag påpekade för andra lag att tiden dragits över så var det "jaja" och spelade vidare som om inget hade sagts. Det bidrog nog till denna turnerings tillvägagångssätt att vara lite mer av en hitler.

Nåväl. Jag kan ta på mig att det inte var super snyggt hanterat med brytningen av matchen, men jag vet med mig ha haft ögonkontakt med någon av spelarna som drog över, och konstaterat att matchen var över gränsen på tiden och fick ett ok till svar. Varefter det gick X antal minuter efter att vi bröt då inget hänt. Sen om det förträngts och du inte kommer ihåg det, eller vad som hände där... det spelar ingen roll nu. Ingen blir lyckligare av, och jag har inget intresse av. att varken peka finger eller skälla på varandra. Jag tycker vi löste konflikten på plats och det var det. Framtida hanteringar kommer förhoppningsvis flyta bättre :)

In other news; trevligt att se er alla :) Jag hade en trevlig turnering, och trevliga matcher. 9th age hypen blev helt klart pånyttfödd, och jag ser fram emot nästa sammanstötning!

Jonas Rådemar, YLVA

Dark Elves, Lizardmen, Tomb Kings

#15 adamljung

adamljung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 436 Inlägg:

Postad 11 november 2016 - 19:58

Hade jäkligt roligt i år, tack till arrangörer, Dansken & Dyne som hoppade in och spelade med kort notis & till 5 schyssta motståndare! 

Angående scheman och matcher som drar över tiden är jag lite av åsikten att alla kan hjälpa till med det där. Schemat kunde ifrågasatts & fått konstruktiv kritk på forumet & som någon nämnde så är det 8 inblandade i en match samt 40+ deltagare överlag på turneringen, där kan man ju hjälpas åt. Speciellt då Dyne fick hoppa in och spela i vårt lag 

Jag hade iaf roligt :D Blev totalt noobstompad en match men annars gick det högt över förväntan!

#16 Fredrik

Fredrik

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 386 Inlägg:

Postad 14 november 2016 - 08:39

Bsk har sedan ja började med Warhammer varit årets bästa turnering, men i år så va allt som bortblåst. Det mesta va sämre än tidigare år och schema strulet gjorde att man blev lite less. Hade tex en match där vi fick avbryta pga att tiden va ute, där en runda till hade gjort stor skillnad för matchens utgång. Sedan ser man matcher som går uppemot 1h över tiden. Då tröttnar man lite faktiskt. Visst kunde arrangören styrt upp och straffat de som drog över osv, men enligt mig så ska inte de behövas. Det ligger i varje enskild spelares ansvar att hålla koll på och följa schemat, även om det är tajt om tid. Knappast nån som "glömmer" gå hem från jobbet på eftermiddagen bara för att chefen inte sagt till 30 min innan man slutar...

Även om Dyne kan vara Sveriges, kanske världens, lojaste arrangör så måste man ändå ge han lite cred för att han fixar så att Bsk blir av. Men som Johannes sa tidigare, blir inte Bsk bättre till nästa år så stannar ja hemma. 

Lokalerna funkade bra, även om ja gillade de gamla bättre. Saknar lite när alla va i samma stora sal, men de va ju ett par lokaler sen. Borden va ok, varken dåligt eller bra. 

Fredrik Karlsson - HYMS

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar