Hoppa till innehåll

Foto

Vampire Counts

• Please log in to reply
207 replies to this topic

#61 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 01 november 2012 - 16:01

Jag misstänker att zombies inte kompas efter deras förmåga att vinna närstrider - utan utefter deras förmåga att ressas?

I så fall borde kompen på zombies lättas och kombinationskomp-minuset på varje vamp-lore magiker öka.

//K

#62 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 01 november 2012 - 16:09

Jag misstänker att zombies inte kompas efter deras förmåga att vinna närstrider - utan utefter deras förmåga att ressas?

Och för deras förmåga att stå ivägen och inte tillåta fienden att göra overruns. ;)
Postad bild

#63 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 01 november 2012 - 16:45

Och för deras förmåga att stå ivägen och inte tillåta fienden att göra overruns. ;)

Precis båda dom är inbakade i samma. Så minuset för små enheter är både för att man kan ressa dom och gör man inte det är dom bra med de nya reglerna för overrun.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#64 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 01 november 2012 - 16:45

Fast kompstraffet är väl lite väl högt för dem isf? jmf skelett och ghouls?

//K

#65 Fantasifantast

Fantasifantast

Member

• Members
  • PipPip
  • 25 Inlägg:

Postad 12 november 2012 - 16:41

Skulle vilja se mycket midre komp på coven thrones och därmed faktiskt belöna de som vågar sätta sina vampyrer mitt ute för kanonerna att skjuta ner. Vore kul att se dessa användas någon gång.

#66 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 12 november 2012 - 16:45

Skulle vilja se mycket midre komp på coven thrones och därmed faktiskt belöna de som vågar sätta sina vampyrer mitt ute för kanonerna att skjuta ner. Vore kul att se dessa användas någon gång.

Dom fick lite snällare komp, men dom skulle nog kunna kompa ännu snällare då ingen spelar med dom just nu.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#67 Fantasifantast

Fantasifantast

Member

• Members
  • PipPip
  • 25 Inlägg:

Postad 12 november 2012 - 23:25

:)

#68 Fantasifantast

Fantasifantast

Member

• Members
  • PipPip
  • 25 Inlägg:

Postad 20 november 2012 - 09:00

Skulle inte säga nej till snällare på zombie dragons och terrorgheists som mounts får snällare komp också, av samma anledning som coven thronen :)

Dessutom tycker jag att Strigoi ghoul king borde kompas lägre än en vampyrlord. Man betalar visserligen "endast" 40 points mer för infinite hatred, poisoned attacks, 5+ regeneration och 1 högre i initiative. Men man får 1 lägre WS (till ws 6) som gör att man träffar många heroes/lords på 4or istället för 3or eller att många heroes/lords träffar på 3or iställer för 4or. Ws 7 på vampyrlorden gör även att ws 3 träffar honom på 5or istället för 4or, vilket är en stor deal. Dessutom tar man i stort sett ALLTID ett magiskt vapen på ghoul kingen och där försvinner poisonattackerna... Alltså betalar man 40 points extra för reroll hela tiden och 5+ regeneration, 1 inititave högre, 1 ws lägre, 1 leadership mindre och förlorar chansen att ta armour.
Quickblood för rerollen till vampyren kostar 30 points, alltså betalar man 10 points för 5+ regen, förlorar armour, 1 högre initiative och 1 lägre ws. Problemet med regensaven är att man måste ha en mortis engine annars har man bara en 5+ regen save på en 400 poängkaraktär.. (och dragonbane gem såklart för 2++ mot flaming) Men detta tycker jag kräver en minskning för tar man kombon som alla tar kompar båda lordsen -42. Bara det att man inte kan ta någon armour, att man är helt oskyddad mot killingblow och 1 lägre ws gör väldigt stor skillnad som inte vägs upp av 5+ regen och inbyggd hatred som funkar varje tur...
Bara något snällare komp på strigoien skulle väga upp detta för han är fortfarande extremt farlig i combat

PS. strigoien har även lägre BS (3) i stället för vampyrens 5, passar fluffen antar jag ^_^

#69 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:

Postad 20 november 2012 - 11:16

Mina åsikter:

Stryp combat-lords samt ghoul-king lords hårdare, speciellt med quickblood och red fury. Utan dem går det inte lika lätt att bygga deathstars och med FAQ:en är zombies och direwolfs med champe på tok för bra på att styra matchen. Det är faktiskt den enda åsikten jag har, om killen som bygger hela armen är skörare så kommer det inte bli lika linjeformat som det är nu, det finns 2 typer av armeer (3 men jag kommer till den sista) dels den med massor av skrik och sedan den med deathstar och combat-lord. Den 3:e varianten är att den builden antagligen suger.... :P

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"

#70 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 20 november 2012 - 11:51

Tycker att combat lordsen kompar rätt bra som det är nu. Ovanstående talare har tagit upp viktiga aspekter, men skulle nog också vilja väga in att det är svårt att få in en level 3/4 magiker när man kör combat lord, iaf på komp 10 och uppåt. Som det ser ut nu så bygger jag listor nästan enbart med necromancers. Level 4 är otroligt viktig ur dispel synpunkt, men det kanske har att göra med mitt meta också. Min senaste lista har både ghoul king och Level 4 death, men mycket pga att ghoul kungen har en annan roll och har inte all godis han behöver för att bli ett riktigt monster.

Skulle säga att min lista är lite av en scream lista också (vad jag är motstridig ibland känner jag :P), men har fått hitta de på annat håll än via banshees. Känner att 3+ banshees/wraiths är rätt dött kompmässigt som det ser ut nu. Sen betalar jag fortfarande mycket för att få in mina skrik, -20 för att få skriksvärdet, -24 för gheist respektive mortis engine. Så visst kostar det :).
Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#71 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 20 november 2012 - 12:03

Mina åsikter:

Stryp combat-lords samt ghoul-king lords hårdare, speciellt med quickblood och red fury. Utan dem går det inte lika lätt att bygga deathstars och med FAQ:en är zombies och direwolfs med champe på tok för bra på att styra matchen. Det är faktiskt den enda åsikten jag har, om killen som bygger hela armen är skörare så kommer det inte bli lika linjeformat som det är nu, det finns 2 typer av armeer (3 men jag kommer till den sista) dels den med massor av skrik och sedan den med deathstar och combat-lord. Den 3:e varianten är att den builden antagligen suger.... :P

om combatlordsen stryps så blir väl en casterlord enda vägen att gå?

//K

#72 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 20 november 2012 - 13:51

Mina åsikter:

//K

Eller så kan man lämna 2 crypt horrors hemma eller kanske något annat.
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#73 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:

Postad 20 november 2012 - 13:56

Mina åsikter:

//K

Eller så kan man lämna 2 crypt horrors hemma eller kanske något annat.

+1

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#74 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 20 november 2012 - 13:58

Är poängen ni försöker få fram att VC kompar för bra nu? För att sänka combat lorden ytterligare kommer ju dra ner kompen på 90% av alla VC listor

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#75 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:

Postad 20 november 2012 - 14:20

Är poängen ni försöker få fram att VC kompar för bra nu? För att sänka combat lorden ytterligare kommer ju dra ner kompen på 90% av alla VC listor

Poängen är mycket att de får in combatlord o lvl4 samt en hel del godis. För att förhindra att alla ägg läggs i samma korg skulle en sänkning av just detta fenomen vara något o som munin säger. Det blir en terrorgheist mindre eller färre crypthorrors el ghouls el GG.... Tror ni fattar....

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#76 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 038 Inlägg:

Postad 20 november 2012 - 14:25

Jag håller med i fallet med VC-Lorden, men Ghoulkungen kommer med en massa svagheter att trots att den är hård som tusan när den slår, så måste den akta sig för att bli slagen tillbaka. För den dör väldigt lätt för en 350-450p combatkille. En höjning på Lorden skulle jag förstå, men tycker snarare att Kungen borde sänkas något.
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#77 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 20 november 2012 - 18:02

Poängen är mycket att de får in combatlord o lvl4 samt en hel del godis. För att förhindra att alla ägg läggs i samma korg skulle en sänkning av just detta fenomen vara något o som munin säger. Det blir en terrorgheist mindre eller färre crypthorrors el ghouls el GG.... Tror ni fattar....

Vilket kompspann pratar vi om då? Har testat göra listor med combat lord och level 4, men det kompar så ruskigt högt att jag känner att resten av listan bli väldigt lidande av det. Klart det går att få in en vampire lord, men inte med både quickblood och red fury och annat snask han behöver för att han ska vara riktigt bra. Utan de två förmågorna så är han fortfarande bra, men det är också de som gör att han blir ruskigt bra :). Om kompspannet hamnar under 10 så förstår jag, men då pratar vi också om rätt så hårda listor.
Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#78 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 194 Inlägg:

Postad 20 november 2012 - 18:47

Generellt idag känns det som att det är kombinationer som är hårt kompade. T.ex. den odödliga ETC-enheten, regväggen med massa horrors och mortisar och skriklistor. Det gör att vissa saker kombar lite högt för det de gör individuellt, men generellt tycker jag VC-mallen ligger ganska rätt. Vill man ha godis får man snällt ta och betala för det.

Dock skulle jag vilja att drake och coven throne kompar snällare. Man sätter upp sin ashäftige, asviktiga snubbe så att han blir lättare att döda. Det ska man ha lite upplättning för.
"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#79 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 13 december 2012 - 21:58

Uppdaterat första posten med ny mall.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#80 Gibber

Gibber

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 88 Inlägg:

Postad 04 januari 2013 - 22:29

En fråga, vet inte om det varit uppe innan.
Om jag har banner of the barrows på en wight king, samtidigt som jag har en enhet grave guards. Får jag -1/5 modeller ändå? Eller gäller det minuset bara om jag har banneret på enheten?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar