Hoppa till innehåll

Foto

Daemons Of Chaos 8Th

• Please log in to reply
540 replies to this topic

#41 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 26 mars 2013 - 19:05

Mycket bra skrivet Zack! Håller med dig i allt.

En tanke kring locus minuset. Det är ju inte längre lika självklart att du vill ha din herald i enheten med flest wounds. Jag kan tänka mig en all khorne armé´ där du tar 30 bloodletters för att fylla core och sedan har en herald på jugge som är bsb i en enhet med bloodcrushers. Då ger han sin locus till crushers men betalar komp för antalet bloodletters. Kanske blir svårt att ta hänsyn till detta dock.
Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#42 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 26 mars 2013 - 20:22

Tycker fortfarande PB ska kompa hårdare. Mina ghouls + vlad gjorde knappt en skråma på en PB enhet med herald. -1 och reg gör sanslöst mycket.
Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#43 TheDarkLord

TheDarkLord

Member

• Members
  • PipPip
  • 21 Inlägg:

Postad 27 mars 2013 - 09:37

Tycker fortfarande PB ska kompa hårdare. Mina ghouls + vlad gjorde knappt en skråma på en PB enhet med herald. -1 och reg gör sanslöst mycket.

Kan tänka mig att det är lika svårt för andra WS3 units att faktiskt plocka ner dem. Jag skulle lätt köra in en unit med Ogres i Bloodletters. PBs, not so much. :P

#44 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 27 mars 2013 - 11:01

En strid i en match är dock inte bevis nog ;)

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#45 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 27 mars 2013 - 11:26

Jag tycker över lag att ganskska många saker är för snällt kompade. Framför allt i kombo med en General/BSB av samma mark.

T.ex så är det ganska lätt just nu att dumpa ner BSB minuset till 2-3 genom att bara ta användbara flanktrupper som ändå aldrig kommer vara inom BSB range. Just nu kan du bestämma dig för att du vill spela med som dina "main units" och då pucha med dessa medans man använder annat bös för att skydda sin armégrupp som får billig Ld/BSB skydd.

Vissa enheter behöver ha två olika poäng beroende på om man har en BSB eller General av samma mark. ex, Beasts och Drones blir ju löjligt mycket bättre än den kompen som de har nu när de har en BSB och GUO(eller Ld9 Herald) som smyger upp bakom dem.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#46 Kristian.K

Kristian.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 507 Inlägg:

Postad 27 mars 2013 - 11:52

Detta baseras på ett flertal matcher än så länge :) PB:s är otroligt svåra att döda i närstrid. -1 to hit har en stor roll i detta. Sen blir det inte bättre av att de allt som oftast har reg på detta.

Förening: Timewarp Eskilstuna
Spelar: DoC, High elves, Wood elves, Ogre Kingdoms, Orcs & Goblins, Beastmen, Dwarfs

#47 TheDarkLord

TheDarkLord

Member

• Members
  • PipPip
  • 21 Inlägg:

Postad 27 mars 2013 - 18:17

Jag tycker över lag att ganskska många saker är för snällt kompade. Framför allt i kombo med en General/BSB av samma mark.

T.ex så är det ganska lätt just nu att dumpa ner BSB minuset till 2-3 genom att bara ta användbara flanktrupper som ändå aldrig kommer vara inom BSB range. Just nu kan du bestämma dig för att du vill spela med som dina "main units" och då pucha med dessa medans man använder annat bös för att skydda sin armégrupp som får billig Ld/BSB skydd.

Vissa enheter behöver ha två olika poäng beroende på om man har en BSB eller General av samma mark. ex, Beasts och Drones blir ju löjligt mycket bättre än den kompen som de har nu när de har en BSB och GUO(eller Ld9 Herald) som smyger upp bakom dem.

Hade DoC någon form av kompminus förut för att ha general kombinerat med BSB? (som då gav till alla enheter, inte bara med samma mark)
Har någon annan armé kompminus för vissa enheter med General och BSB i samma armé? Vilken medel/låg ld unit blir inte mycket bättre av att vara nära general och BSB?

Dessa "användbara flanktrupper" måste kosta minst 100 poäng och deras egen kompkostnad tillkommer. Låter inte som en no-brainer taktik för att tjäna in en poäng på BSB kostnaden.

#48 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 27 mars 2013 - 18:47

Fast många av dessa flanktruppen plockas väl in som kompsmink oavsett, sen är det trevligt om det gör BSBn lite billigare kompmässigt :). Så det är nog inte därför man tar dem.

#49 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 038 Inlägg:

Postad 27 mars 2013 - 19:08

Man skulle kunna vända på det, tex:

Battle standard bearer -4 (-1 for first unit with same mark, additional -2 for 2nd, additional -3 for 3rd)

Har man bara en enhet som utnyttjar bsbn kostar den 5, nästa 7, tredje och över 10. Och har man inga alls så är man dum, men kostar inte så mycket.

Kanske.
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#50 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:

Postad 27 mars 2013 - 19:37

Låter som ett mycket smartare sätt att bygga det men kasnke lite högre i grund med ett cap på 5 enter för mer än så lär vara svårt att nå i vanliga fall.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#51 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 27 mars 2013 - 20:09

Nja, det är bättre i alla fall, det är inte svårt att få in 5-9 riktigt bra enheter med annan mark än BSB/Ld9 som alla är bra och inte smink nånstans. Problemet som jag ser det är att vissa Nurgle saker är ruggigt bra med BSB/Ld9.

Själv tycker jag att 4+3 Beasts, 4 Drones, 22 PB, BSB Herald med Reg. Det kostar 97-100 i komp och lämnar gott om poäng och komp över för annat kul. jag tycker den centern är bättre än vad man betalart i komp för det om man har en BSB/Ld9 mitt bland allt det där.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#52 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 27 mars 2013 - 20:34

Spontant tycker jag det känns som att det straffar mono-gud MSU lite omotiverat, medan få riktigt feta death-star aktiga units får BSB rabatt-billigt (och där kan man nog argumentera för att box-cars är absolut sämst, och BSB alltså då allra viktigast).

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#53 torarin

torarin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 256 Inlägg:

Postad 28 mars 2013 - 09:12

Detta baseras på ett flertal matcher än så länge :) PB:s är otroligt svåra att döda i närstrid. -1 to hit har en stor roll i detta. Sen blir det inte bättre av att de allt som oftast har reg på detta.

Men det är väl samma sak med Woc som har mark of nurgle, dom blir otroligt mycket mer bättre.
Dessutom om du ska få reg på uniten så måste du betala 135p för det.

På turneringar så har ju alltid någon unit flaming som kan ta bort reg!!

Jag har spelat ett par matcher med Pb och dom låser upp units bra men sammtidigt kan dom själva bli lätt låsta mot steadfast.

#54 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 28 mars 2013 - 09:54

Minns jag rätt så betalar WoC ganska ordentligt för mark of nurgle om man jämför med andra marks. I nuvarande betamall så är bloodletters dyrare och PB´s kompar lika som demonettes. Svårigheten är inte heller att det finns en enhet med PB´s, det blir ju när du möter mono-nurgle arme med drones, beasts och nurglins. Då har man en hel armé som är svår att skifta åt något håll och så mycket flaming är svårt att få in. Nu ska ju enheter givetvis kompas efter vad de presterar och inte efter hur mycket flaming man kan få in, men -1 to hit förbättrar givetvis prestandan på en trupptyp ganska mycket.

#55 Kristian.K

Kristian.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 507 Inlägg:

Postad 28 mars 2013 - 10:04

Tycker också att PB ska kompa hårdast av alla core-alternativ då dom helt enkelt är det bästa alternativet. Sen behöver det inte vara jättestor skillnad men iaf. Deras akilleshäl är I, men hey, det finns hela arméer som har samma initiativ som dom ;) dessutom gick dom upp i I. När reggen försvinner så har dom fortfarande 5+ ward, inte så pjåkigt. Dom klarar sig förhållandevis bra utan herald också så då kan man spara in dom 135p om man så önskar.

Spelar: DoC, High elves, Wood elves, Ogre Kingdoms, Orcs & Goblins, Beastmen, Dwarfs

#56 torarin

torarin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 256 Inlägg:

Postad 28 mars 2013 - 10:15

Minns jag rätt så betalar WoC ganska ordentligt för mark of nurgle om man jämför med andra marks. I nuvarande betamall så är bloodletters dyrare och PB´s kompar lika som demonettes. Svårigheten är inte heller att det finns en enhet med PB´s, det blir ju när du möter mono-nurgle arme med drones, beasts och nurglins. Då har man en hel armé som är svår att skifta åt något håll och så mycket flaming är svårt att få in. Nu ska ju enheter givetvis kompas efter vad de presterar och inte efter hur mycket flaming man kan få in, men -1 to hit förbättrar givetvis prestandan på en trupptyp ganska mycket.

Ja det håller jag med om! Pb borde iaf kompa mer än demonettes!

#57 torarin

torarin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 256 Inlägg:

Postad 28 mars 2013 - 10:17

Tycker också att PB ska kompa hårdast av alla core-alternativ då dom helt enkelt är det bästa alternativet. Sen behöver det inte vara jättestor skillnad men iaf. Deras akilleshäl är I, men hey, det finns hela arméer som har samma initiativ som dom ;) dessutom gick dom upp i I. När reggen försvinner så har dom fortfarande 5+ ward, inte så pjåkigt. Dom klarar sig förhållandevis bra utan herald också så då kan man spara in dom 135p om man så önskar.

håller med!
Fast en unit utan herald måste vara rätt stor för att klara sig ett tag!

Och om man kör med nurgle magi så finns det ju en bra spell att sänka motståndarens I med d3 :)

#58 Didar

Didar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 195 Inlägg:

Postad 28 mars 2013 - 10:36

PBs är den enhet som klarar sig väldigt väl när det handlar om att stå kvar på brädet. Dock finns det saker som gör dem hårdare än vad kompen nu tar hänsyn till.
Då det inte finns möjlighet till scroll bör man som spelare starkt överväga hur man ska överleva motståndarens lvl4, framförallt om där finns I-test. Efter att man då har valt sin lvl4 nurgle får man rediga bonusar i form av fler modeller och ännu mer tålighet, har man då köpt sin reg BSB drar man ännu mer nytta av loren. Nu börjar det dock kosta ganska mycket i komp och frågan är nu vad en komp 10 ska innehålla. Är det okej med stora Nurgle paketet på komp 10?

För hur hårda är 22 PBs utan magi och utan herald?

#59 Kristian.K

Kristian.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 507 Inlägg:

Postad 28 mars 2013 - 11:22

Som sagt, dom dör iaf inte hur som helst ;) sen är dom, precis som allt annat med I2, sårbara mot magi med I-test. Otroligt stabil enhet för sina poäng OCH utan karaktärsupport. Lätt värda sina poäng iaf :)

#60 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 28 mars 2013 - 20:13

Varför en enhet på 22? Dra till med 30, helt klart värt sina -22 man får och fyller ut core sektionen fint också :). Ska bli intressant att se den slutgiltiga spikade mallen :).

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar