Hoppa till innehåll

Foto

Hur gick det då?

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
2 replies to this topic

#1 fffrankenstein

fffrankenstein

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 573 Inlägg:

Postad 17 september 2006 - 19:09

Vem vann?

#2 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 18 september 2006 - 22:00

Eftersom jag ej var där så reserverar jag mig för eventuella felaktigheter. Är tämligen säker på att det stämmer dock.

13 deltagare (plus spelande arrangör för att ge jämnt antal). Morgan lär har vunnit.

Npgon som var där får ge mer detaljerad info.

#3 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 303 Inlägg:

Postad 22 september 2006 - 12:34

Jodå, Nurgliterna var rejält hårda uppe i Sundsvall. Lite synd på arrangemanget att endast 13 (+arrangör) vågade livet på slagfätet denna gång. Hoppas det ordnar till sig till nästa gång för det är en riktigt trevlig turnering som är värd ett bättre öde.

Hade begränsat urval av modeller så detta var armén jag tog:

Deamon Prince med standard kit
lasersvärd, wardsave och hatred-förmågan

bsb herald med warbaner
hjälte med spellbreaker

16 plaguebearers med st+mu
12 plaguebearers med st+mu
12 plaguebearers med st+mu

2*2 nurglings

4 plagueriders
1 chariot of Nurgle

mer än så blir det inte på 2250 poäng ohmy.gif
Hade gärna sett en plagueriderenhet till och dumpat hjälten för detta, men man tager vad man haver.

[B]Första matchen
lottades jag mot klubbkamraten Erik Winroth och hans Strigoe - mkt bra lottning för mig, men då vi kommit överens om att inte para atlantoider med varandra (usch, vad det lät illa - men ack så sant) bytte vi motståndare. Jag fick då möta en Empire armé som fick mig att blekna.

3 kanoner och en steamtank
3 enheter knights (2*inner circle) och pistoliers
scroll caddie, Lord på grip samt Asarnil...

Alltså skytte och stank att avancera mot och flygande monster att bli attackerad i rear för att ta bort ranker (om han nu ens ville in i strid).

Jag lyckades gömma princen första rundan och stack fram honom framför en enhet knights - rear charge, outnumber, banner eventuellt warbanner hoppades jag skulle vara för lockande att undgå - och mkt riktigt nappade han på betet och tappade givetvis första enheten knights. Därefter chargade jag ner nästa knightenhet.

Tappade en rider och en handfull bearers till skytte första rundan - och i andra chargade han 9 bearers med general samt riddare i fronten - men de är ju hårda de små liven så i min runda var det dags att hämnas.

De två hjältarna chargar Stanken, (Princen andra enheten knights), nurglings Asarnil som bränt lite bakom mina linjer (de var "gömda" i en skog så han såg dem inte), en 12:a beares i flanken på generalen som förlorar striden - båda han och knightsen han hade med sig blev översprungna.

Så i hans runda tre hade han tre kanoner och två rallade knights kvar - förutom en pinnad Asarnil samt Stank som jag hade gott om tid att manövrera mina sega bärare att ta hand om.

Han lyckades skjuta ut min prins, men sedan plockade jag kanonerna också och sista rundan hans magiker (som miscastat första rundan och tappat sin enda level).

En massaker till "The Filty ones" - vilket jag inte såg komma.

Andra matchen

Var mot Henkes Beastmen...jepp han skulle spela dvärgar, men när vi kom fram och han inte behövde burken med småttingar jag hade i min bil kryp det fram att han hade glömt stuntarna i Uppsala thumb.gif till alla andras höga nöje.

Han lånade Fredrik Backs figgar och knåpade ihop en lista något liknande nedan:

lord med re-roll rustning
3 level 2 magiker.
4 stora herds
3 kärror
centigors
4 drakoggrar och 4 minosar med flagga
fjurbies (9 typ) och en jätte.

Scenariot var till min fördel - halv VP förutom för den nedgrävda skatt som fanns på mitten av planen (800 skattefria VPs).

Jag flyttade fram stora och en liten bärarenhet till höger om mot mitten (som var avgränsat av ett torn) samt ryttarna och en enhet nurglings som skulle täcka flanken mot drakoggrarna och centigorerna. I fronten hade de två kärror en herd med magiker samt fjurbies.

På vänstra sidan om tornet hade jag en lite bärarenhet, en kärra (mer i mitten) och prinsen samt nurglings som flankskydd. Han har jätte, minosar en herd med general och magiker och kärra mittemot samt två herds på sin högra flank. Jag körde en refused flanks taktik detta slag tongue.gif

Han började och avancerar försiktigt (men inte nog försiktigt skulle det visa sig) och sätter ett wound på prinsen med magi.

I min tur chargar jag med princen mot hans generalblock - jag når med 1" tillgodo och slaktar hans champion i en challenge samt tar ett wound på "poop-testet" rolleyes.gif (hade avancerat med bsb´n, men vågade inte slå om blush.gif )Resten av armén avancerade för fullt. Nurglings som flankskydd på båda sidorna.

Henke slänger in minosarna i flanken på prinsen men vågar inte charga nurglings med sin herd med magiker på sin högra flank pga fear-test (inte heller med magi från den andra herden på samma flank) i övrigt avancerar han med centigorerna samt drakoggrarna mot mina pestryttare men backar med kärror, jätte och herd i mitten. Fjurbies flyger bakom mina linjer (vilket kom att visa sig viktigt senare i matchen). Jag tar en challenge med prinsen och han tar emot den med lorden. Jag tar challenge och han dissar den om jag inte minns fel. Sätter ett eller två wounds till på prinsen som står kvar.

I min tur slänger jag in kärra och liten bärarenhet i flanken på minosarna och tar challenge igen med Princen som hans general tar emot. Jag träffar fyra attacker, slår om, träffar tre och gör tre wounds (det var Henkes tärningar jag hade lånat biggrin.gif ). Han springer och jag mejjar ner minosar, herd och general (magikern hade han lyckatds "steed of shadowa" bort tidigare så denne klarade sig.

På andra sidan hade jag ställt mig i position att börja gräva efter skatten - och chargat hans jätte med min hjälte för att hålla upp denne från att störa utgrävningsexpeditionen. Det såg mkt bra ut - men Henke hade långt ifrån gett upp (även om det lät så på honom wink.gif ).

Henkes tur och efter lite funderande så chargar han fjurbies mot mina screenande nurglings så att hans drakoggrar kan charga pestryttarna i rear, centigorerna i flanken och två kärror i fronten, Jaja, tänkte jag - vilken miss av mig men å andra sidan missar han nog några fear test så det är lugnt. Men, icke sa nicke allt brakar in. På andra sidan så ger två herdar sig ikast med att hugga ner nurglings - de lyckas få in två wound på en magiker men han savear ett med sin braystaff (halv vinst för nurglinerna att han var tvungen att försvara sig mot dem tongue.gif ).

Tillbaka till megastriden. Impact hits gjorde sammantaget 3 wounds (efter saves) och drakoggrarna sina statistiska 2 (gjorde massor av wounds dock men jag saveade lika bra) Centigorerna inga och jag plockade 2 centigorer och ett wound på drakoggrarna. Låg under med massor men lyckades "poop"-testet så att jag hade två ryttare kvar med 4 wounds totalt.

Därefter kunde jag supportcharga bort hans kärror med en 12:a bärare och trots att han vann striden mot pestryttarna slog jag ut centigorerna vilket fick drakoggrarna på flykt - vilka nurglinerna jagade ner efter att ha gjort slut på fjurbisarna.

Eftersom jätten var låst i strid och jag kunda vända om prins och kärra samt gräva upp skatten var det inte mkt Henke kunde göra. Jag chargade hans jätte i slutet (han ahde tuggat i sig hjläten efter några rundor - jepp pick-up) utan att fälla den första rundan (klarade I-testet mot en thumpande klubba) och fick en kärra i flanken, men stod. Hade det gått annorlunda där hade jag kanske inte vunnit med ytterligare en massaker.

Match tre mot Göran Farms Chaos Blend - Mortals ledda av en Undivided Deamon Prince.

Han hade:
Deamonrince med samma uppsättning som jag
Exalted med mångaögonshjälmen och grötslev.
caddie som tillsammans med Hellcannon gav honom 3 scrolls

1 herd
1 chariot
mounted marouders och 3 minos
två gånger 6 knights ena Chosen
massa fjurbies och då Hellcannon (som jag var mer än lite rädd för).

Då vi speltestat mot varandra veckan innan så visste jag hur omycket Göran ville ha min prince i kontakt med sina chosen knights. Så efter att ha vunnit första rundan flög jag el princo och landade rakt framför hans utvalda 6. Göran hade räknat med detta och positionerat sin prins i charge mode och en herd i närheten för Statisk CR (SCR). Nu ville det sig inte bättre än att herden missade sitt terror test och flydde thumb.gif Göran väljer ändock att charga med prinsen och supportar med knightsen för att få lite SCR i alla fall. Jag förlorade striden (varsitt wound) men klarar poop-testet .

Då jag hade smugit fram pestryttarna och ikonbäraren runda ett kunde jag slänga in dem i striden nästa runda. En stridisrunda senare hade de hårdaste av de hårda gjort upp och The Filthy ones gick segrande ur striden. Görans prins poopade (till Nurglinernas dubbla belåtenhet) och de utvalda blev nerflugna.

Efter det hårda slaget mot de obestämbara så blev det svårt för de dödliga att komma igen. Jag tappade dock båda hjältarna och en liten enhet pestbärare till Den andra knektenheten samt båda nurgling enheterna. Försökte nöta ner Helveteskanonen, men den är inte så lätt att rå på - fick tre wounds på den efter ett 70 tal S4 attacker.

Matchen slutade i en 15-5 till Nurgle.

Match fyra var mot Torstens tyska högalver som piskar RT:are till vardags.

Han hade:
lev 4+2 med båda ringarna och lite scrolls
2 flygande hjältar, ena med 3S5 bågen

20 spjutmän
3 enheter knights
3 chariots
2 örnar och e bolt throwers
lite scoutande skyttar samt fast cav.

Scenariot var så att det var halv VP för allt förutom dyraste enheten som gav 800 VP - om ens egna dyraste enhet slog ut motsåndarens fick man 300 VP till. I mitt fall var det mina 16 bärare med 4+ ward banéret - i Torstens var det 19 spearmen utan champion.

Återigen (se första matchen) var jag rädd att jag inte skulle komma in i strid alls - förutom där jag fått en enhet isolerad och nednött pga CR - utan bli skjuten och magiad till döds.

JAg fick första rundan och avancerade raskt framåt med allt mitt goda - men nurglings i position att jaga örnar som försökte ta sig bakom mina linjer. Prinsen gömde jag halvt om halvt bakom ett torn så att jag ändå såg riddare och spearmen. Mina dyra bärare

fortsättning följer då jag har återerövrat datorn från främmande makter.. ohmy.gif

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar