Hoppa till innehåll

Foto

Generella poäng

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
52 replies to this topic

#1 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 15 november 2004 - 13:24

Nedan följer de tänkta generella poängen, exklusive magipoängen, som jag tror behöver en helt egen tråd av diskussionsskäl.

FC: Alla infanterienheter utan avståndsvapen där inte annat anges. Högst två enheter av samma truppslag och högst tre enheter totalt kan få FC. Alla ytterligare kvalificerade enheter får i stället PTS. Skälet till detta är att göra det svårare att få riktigt hög komp med effektiva arméer.

+200 Armén innehåller minst en enhet infanteri med avståndsvapen.
+200 Armén innehåller minst en enhet kavalleri som inte är Fast.
+200 Armén innehåller minst en enhet "big guys".
Syftar till att uppmuntra variation. Möjligen får de sista två kombineras till en bonus med tanke på springa-fort slå-hårt-arméer.

-300 Flygande figur med Terror
-600 Flygande figur med Terror och Unit Strength 5+

-100 Great Weapon på karaktär.

-200 Figur med S7+ och M7+ (-100 om S7+ bara gäller en runda, t ex Lance, Flail).

+200 Battle Standard Bearer
-1500 inga standar
-1000 ett standar
-500 två standar
+200 varje standar >5 Bara en idé, tror knappast att det går att utnyttja utan att ställa ut en massa lätta VP på bordet.

+400 inga Magic Items, Virtues, Bloodline Powers, Daemonic Gifts, Slayer Skills.

-200 varje krigsmaskin >3
-200 varje enhet Fast Cavalry >2
-200 varje enhet annat kavalleri >2<4 (gäller ej Bretonnia)
-600 varje enhet annat kavalleri >3 (gäller ej Bretonnia)
-200 varje enhet Skirmishers >2 (Lizardmen, Clan Eshin, Wood Elves: >4), flygande enheter räknas inte
-200 varje enhet/figur som flyger >1<3
-600 varje enhet/figur som flyger >2
-300 varje enhet med Frenzy >1, för varje karaktär med frenzy får man ha en enhet "gratis".

Ok grabbar, slå mig! wub.gif

#2 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 15 november 2004 - 14:10

QUOTE (Anton @ Nov 15 2004, 13:24 )
FC: Alla infanterienheter utan avståndsvapen där inte annat anges. Högst två enheter av samma truppslag och högst tre enheter totalt kan få FC. Alla ytterligare kvalificerade enheter får i stället PTS. Skälet till detta är att göra det svårare att få riktigt hög komp med effektiva arméer.
Känns lite skumt med antal enheter. kanske lägga på maxpoäng istället. Tex. tre block saurusar ger en hel del mer än tre block clanrats, goblins eller gnoblars.
Ska man få välja de tre dyraste enhetena att få bonusen för eller blir det automatiskt de tre billigaste?
Bra. Icke flygande figurer med terror kanske borde vara med också?
Intressant och annorlunda. Me like!
-1500 inga standar
-1000 ett standar
-500 två standar
+200 varje standar >5 Bara en idé, tror knappast att det går att utnyttja utan att ställa ut en massa lätta VP på bordet.
Låter bra!
+400 inga Magic Items, Virtues, Bloodline Powers, Daemonic Gifts, Slayer Skills.
Bra att skippa olika levlar. Antingen har man inga grejer och får en bonus eller får man minus per item.
-200 varje enhet Skirmishers >2 (Lizardmen, Clan Eshin, Wood Elves: >4), flygande enheter räknas inte
För att ta ett exampel från min lista, en enhet var av nightrunners, ratswarm, censorbearers och gutterrunner ger -400? Känns konstigt. Kanske varje dubblerat skirmisherchoice är en annan utgångspunkt?

-200 enhet/figur som flyger >1<3
Bra men borde slås ihop med skirmishers. En enhet flyer och två enhet skirmishers borde ge samma minus som tre enheter skirmishers.
-300 varje enhet med Frenzy >1, för varje karaktär med frenzy får man ha en enhet "gratis".
Också bra, kommer ta ner savageorcs och Khorne lite och även den kommande clan pestilens.

#3 akbar

akbar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 376 Inlägg:

Postad 15 november 2004 - 15:34

Tycker nog att "inga magiska saker alls" kunde ge +6oo istället.

Sen så är jag ju förstås emot all bestraffning av savageorchs, men om den nu ska göras kanske den kunde sänkas till -200 per enhet >1? Vad gäller Khorne finns det väl inget speciellt behov av att ta ner dem, så bra är de inte och med sina karaktärer lär de sällan/aldrig få minus enligt detta system ändå.
GoB Malmö - We Come In Peace.....

#4 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 15 november 2004 - 16:19

QUOTE (akbar @ Nov 15 2004, 15:34 )
Sen så är jag ju förstås emot all bestraffning av savageorchs, men om den nu ska göras kanske den kunde sänkas till -200 per enhet >1?

Tja, är du seriös med ditt SO-tema kan du ju ha fem enheter vildar utan minus, det räcker väl? wink.gif

Vad gäller Khorne finns det väl inget speciellt behov av att ta ner dem, så bra är de inte och med sina karaktärer lär de sällan/aldrig få minus enligt detta system ändå.

Få se nu... inget behov av att ta ner dem och de får troligen inget minus heller... *check*. Khorne får gärna komma undan, de lär få minus för sina dispeltärningar så det räcker.

#5 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 15 november 2004 - 16:25

QUOTE (akbar @ Nov 15 2004, 15:34 )
Tycker nog att "inga magiska saker alls" kunde ge +6oo istället.

Sen så är jag ju förstås emot all bestraffning av savageorchs, men om den nu ska göras kanske den kunde sänkas till -200 per enhet >1? Vad gäller Khorne finns det väl inget speciellt behov av att ta ner dem, så bra är de inte och med sina karaktärer lär de sällan/aldrig få minus enligt detta system ändå.

Demonic legion tänkte jag mest på, de måste ta mark of Khorne på sina karaktärer för att slippa minus för sina frenzyenheter och vi slipper hela Khornearméer där deamonprinces har mark of undivided.

Fast om de inte får plus för att de enbart har två PD kommer de nog hamna rätt ändå med minusen för DD.

#6 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 15 november 2004 - 16:43

Antar att dessa är de dyraste enheterna...men i övrigt riktigt bra...

+200 Armén innehåller minst en enhet infanteri med avståndsvapen.
+200 Armén innehåller minst en enhet kavalleri som inte är Fast.
+200 Armén innehåller minst en enhet "big guys

Skulle nog vilja se en klasul som säger att mina TK vagnar är kavalleri enligt ovan alternativt egen kategori...då de har få fördelar igämförelse med vad som redan finns där...

Kanske lite snällt mot Us 5+ enheterna som drakar och lite elakt mot Manticoror men...de kan jag aceptera...

Bra...

-1500 inga standar
-1000 ett standar
-500 två standar

Inget riktigt nytt förutom för banner älskare...men jag klagar lite på -500 för två standard då de faktiskt finns listor där de känns väldigt forcerat att ha fler än 2 block enheter...särskilt tänker jag på wood elves och lizards men även DE kan få lite problem om man inte kör block arme fullt ut...

-200 varje krigsmaskin >3
-200 varje enhet Fast Cavalry >2
-200 varje enhet annat kavalleri >2<4 (gäller ej Bretonnia)
-600 varje enhet annat kavalleri >3 (gäller ej Bretonnia)
-200 varje enhet/figur som flyger >1<3

Krigsmaskiner...funkar...

Skulle vara kul att veta hur mina kärror räknas i detta system så jag vet om jag skall klaga eller inte...är de annat kavalleri/fast cav/inte påverkade av detta...ser de som lite underligt att man får minus för den andra icke fast cav enheten oavsätt dock...den tredje hade nog varit mer lagom...mest för att de tar bort all chans att ha en fungerande cav lista...

Är skrimish så farligt...tänkte köra 3x7 shades i fortsättningen men ja ja...får väl ändra på det...jag skulle nog köra på en gräns på 3 enheter för alla armeer och inget annat...

Minus för den andra flygar enheten/figuren känns väldigt väldigt elakt...då detta i princip endast straffar saker som redan kommer vara straffade...

Vad jag ser gör detta endast att man blir tvungen att ta endast Savage Orcs i savage orc armer till karaktärer de flesta andra frenzy enheter/armer påverkas inte...tror inte helt fullt ut på det men de kan funka...

#7 Karon

Karon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 121 Inlägg:

Postad 16 november 2004 - 09:24

QUOTE (Anton @ Nov 15 2004, 13:24 )
-1500 inga standar
-1000 ett standar

Hmz nu ska vi se min clan Eshin lista som jag har gjort varierad och behållt night fight regeln med har typ 16 Skirmishande regimenten, hmm -2400 (då har jag dragit ned på antalet enheter och satt ihop en hel del till större trupper)

Det är en ganska gigantisk nackdel som Eshin listan har att de inte kan ha några rankregimenten alls om de ska få ha nightfight. Om man har spelat listan så känns det.

Kan inte ha ett enda standard, hmm -1500

Så om jag förstör mitt coola tema och tar in en BSB, tar inga magic items, skippar magiker så kanske jag får vara med, med typ 5 i komp jippi!?!

Men om jag komp optar och spelar en skaven arme som kan osta sönder mig på två rundor så kanske jag får 15...

Snyft sad.gif

#8 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 16 november 2004 - 09:27

QUOTE (Steffo @ Nov 15 2004, 14:10 )
Känns lite skumt med antal enheter. kanske lägga på maxpoäng istället. Tex. tre block saurusar ger en hel del mer än tre block clanrats, goblins eller gnoblars.

Det är sant, men man kan göra större enheter med småttingarna också... dessutom får man ju bara FC för två enheter av samma typ, så för att grodorna ska komma åt den tredje måste de ta Temple Guard, och då förtjänar de mycket poäng.

Ska man få välja de tre dyraste enhetena att få bonusen för eller blir det automatiskt de tre billigaste?

Valfria, alltså de dyraste. Annars får man en massa minus i komp för att ta en mindre supportenhet med FC, och det är inte meningen.

Bra. Icke flygande figurer med terror kanske borde vara med också?

Kanske. Men de är ganska få och många av dem är inte särskilt prisvärda (Black Coach). Möjligen är det lättare att punkta vissa av dem i stället.

För att ta ett exampel från min lista, en enhet var av nightrunners, ratswarm, censorbearers och gutterrunner ger -400? Känns konstigt. Kanske varje dubblerat skirmisherchoice är en annan utgångspunkt?

Möjligen, får tänka igenom hur det skulle slå mot andra listor.

Bra men borde slås ihop med skirmishers. En enhet flyer och två enhet skirmishers borde ge samma minus som tre enheter skirmishers.

Poäng, men man får nog sänka minuset för skirmishers i så fall. Annars kan man få mindre minus för ett flygande monster än för en flygande enhet, och det är knappast meningen.

Också bra, kommer ta ner savageorcs och Khorne lite och även den kommande clan pestilens.

Lagom är bäst. Och det går ju att komma undan med mycket Frenzy om man tar lika galna karaktärer.

#9 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 16 november 2004 - 09:47

QUOTE (LordChance @ Nov 15 2004, 16:43 )
Skulle nog vilja se en klasul som säger att mina TK vagnar är kavalleri enligt ovan alternativt egen kategori...

Jo, på något sätt ska TK ha bonus för den första vagnenheten. Exakt hur den bonusen ser ut återstår att se.

Kanske lite snällt mot Us 5+ enheterna som drakar och lite elakt mot Manticoror men...de kan jag aceptera...

Kanske... frågan är om det är snällt/elakt nog för att göra en mellankategori (US5 och US 6+).

Inget riktigt nytt förutom för banner älskare...men jag klagar lite på -500 för två standard då de faktiskt finns listor där de känns väldigt forcerat att ha fler än 2 block enheter...särskilt tänker jag på wood elves och lizards men även DE kan få lite problem om man inte kör block arme fullt ut...

Dark Elves har ju många möjligheter att ta standar på annat än block också, så de klarar sig. Wood Elves kan ta på sina bågskyttar även om det inte är det effektivaste... Mest synd om Lizardmen tror jag, om man nu inte vill ha tre block eller två block och en padda. Men det kanske ändå finns skäl att undanta grodor och hippies från minus för bara två standar.
Krigsmaskiner...funkar...

Skulle vara kul att veta hur mina kärror räknas i detta system så jag vet om jag skall klaga eller inte...är de annat kavalleri/fast cav/inte påverkade av detta...ser de som lite underligt att man får minus för den andra icke fast cav enheten oavsätt dock...den tredje hade nog varit mer lagom...mest för att de tar bort all chans att ha en fungerande cav lista...

Det är ju den tredje man får minus för (>2 = över två). Kärrorna bör nog räknas i någon av kategorierna.

Är skrimish så farligt...tänkte köra 3x7 shades i fortsättningen men ja ja...får väl ändra på det...jag skulle nog köra på en gräns på 3 enheter för alla armeer och inget annat...

För mycket skirmish är tråkigt i min mening. Men -200 är knappast något förbud mot 3x7 shades.

Minus för den andra flygar enheten/figuren känns väldigt väldigt elakt...då detta i princip endast straffar saker som redan kommer vara straffade...

Jo, men det är avsiktligt att ge mycket minus för många flygare. En är ok (men ger minus om det är ett monster), två ger minus och mer än så ger massor av minus.

Vad jag ser gör detta endast att man blir tvungen att ta endast Savage Orcs i savage orc armer till karaktärer de flesta andra frenzy enheter/armer påverkas inte...tror inte helt fullt ut på det men de kan funka...

Demonarméer påverkas absolut, kanske för mycket. Alla deras karaktärer (utom Herald) tar ju två choices, vilket innebär max tre Frenzy-karaktärer. Alla enheter i armén har Frenzy. Då är risken att man tjänar på att ta en enhet Horrors i stället, och det känns fel.

Men på det hela taget nej, det blir inga gigantiska effekter (om inte Alli vägrar ta SOBB:ar och förvilda Stampe förstås). Jag tror inte att det behövs några jätteskillnader heller, men jag tycker att det är roligare så här än att ta bort FC på allt som har frenzy.

#10 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 16 november 2004 - 10:08

QUOTE (Karon @ Nov 16 2004, 09:24 )

Den specifika Eshin-kompen återstår att göra, men 16 skirmish-enheter ska inte få bra komp även om det råkar finnas en lista som är gjord för det.

Undantag från standarminus är nog lämpligt dock.

#11 Mag-El

Mag-El

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Postad 16 november 2004 - 11:03

Jag funderade på att använda Bat Swarm på GothCon, men eftersom den flyger bara 10" får den samma minus(vilket jag tycker e grymt hårt för tre enheter flygare =-800).
Jag är mer eller mindre tvungen att börja med VC nu för det blir bara svårare och svårare att bygga en hyffsad High Elf armé som får bra komp och kan konkurrera med dom andra.

-Magnus
Ara är en sann hjälte

#12 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 16 november 2004 - 11:08

QUOTE (Mag-El @ Nov 16 2004, 11:03 )
Jag funderade på att använda Bat Swarm på GothCon, men eftersom den flyger bara 10" får den samma minus(vilket jag tycker e grymt hårt för tre enheter flygare =-800).

-Magnus

Poäng, vi kanske ska undanta flygare som inte är riktigt flygfärdiga... Bat Swarmen är i funktion mer av en skirmisher.

#13 Mag-El

Mag-El

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Postad 16 november 2004 - 11:11

Kom och tänka på att man får -100 för att köra med en Wraith, för han har ju Great Weapon i grund blink.gif

-Magnus
Ara är en sann hjälte

#14 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 16 november 2004 - 11:19

QUOTE (Mag-El @ Nov 16 2004, 11:03 )
Jag är mer eller mindre tvungen att börja med VC nu för det blir bara svårare och svårare att bygga en hyffsad High Elf armé som får bra komp och kan konkurrera med dom andra.

Hur menar du då förresten? FC-begränsningen lär knappast slå mot HE, vilket gör den till en fördel jämfört med många andra. +200 för att ha archers och +200 för att ha kavalleri kan väl inte vara helt fel heller? De punkter HE kan få mycket minus på är väl flygare och magi, och det är väl inget nytt även om minuset för 3 eller fler flygare ökat.

#15 Mag-El

Mag-El

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Postad 16 november 2004 - 11:31

QUOTE (Anton @ Nov 16 2004, 11:19 )
Hur menar du då förresten? FC-begränsningen lär knappast slå mot HE, vilket gör den till en fördel jämfört med många andra. +200 för att ha archers och +200 för att ha kavalleri kan väl inte vara helt fel heller? De punkter HE kan få mycket minus på är väl flygare och magi, och det är väl inget nytt även om minuset för 3 eller fler flygare ökat.

Mest allmänt, det enda som ger en ger en FC som är "bra" är Spearmen. Och dom kan man inte köra så många.(kvittar vad alla säger, dom andra infanteristerna ÄR inte bra), sätt points x2 på White Lions och jag kommer kanske köra dom(inte en chans att jag kör dom med FC).

Sen menar jag inte just GothCon, det finns många arméer som kan komma undan med "hårda" arméer, det kunde High Elves med sitt Cav innan(då med medel komp), men nu går inte det heller. Och det är inte bara High Elves som har råkat illa ut.

Ska man köra magi så får det bli mycket infantri(för mycket).
High Elves och några till spelar på ett sätt som många inte uppskattar att möta, och då blir dom dödade i Komp.
ähh....nu får jag sluta klaga, jag har ändå bestämmt mig för VC.

-Magnus
Ara är en sann hjälte

#16 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 16 november 2004 - 12:39

För mycket skirmish är tråkigt i min mening. Men -200 är knappast något förbud mot 3x7 shades.

Ja ja dark elves är väl lagda på hyllan oavsätt genom en kombination av faktorer...trist bara att saker som kostar mer och har ingen möjlighet att ge komp poäng, men inte är särskilt mycket bättre än vanliga crossbowmen får minus...skillnaden mellan crossbowmen 10 och 7 shades är altså 310 pts...vilket faktiskt är en hel del...ja ja statiska element priviligerias ju...

Sen menar jag inte just GothCon, det finns många arméer som kan komma undan med "hårda" arméer, det kunde High Elves med sitt Cav innan(då med medel komp), men nu går inte det heller. Och det är inte bara High Elves som har råkat illa ut.

Ska man köra magi så får det bli mycket infantri(för mycket).
High Elves och några till spelar på ett sätt som många inte uppskattar att möta, och då blir dom dödade i Komp.
ähh....nu får jag sluta klaga, jag har ändå bestämmt mig för VC.

-Magnus

Ser ut som vi valt lika då Magnus...kommer också spela VC i fortsättningen...och de verkar som ganska många sitter och pular på olika listor åt samma håll...trist att mobila listor bara får mer och mer stryk i mallarna...trotts att dom aldrig någonsin varit några konventsvinnare...

#17 RobinF

RobinF

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 325 Inlägg:

Postad 16 november 2004 - 23:41

Bretonnian "#¤"#&"%!#¤"#%#&% peasant #¤"#%"#%"#%"#% fusk #"%"#&%"#%"#%"¤&% banér.
All you need to get information quickly from someone are sharp objects and a vivid imagination. Unfortunately for you, I have the sharp objects but no imagination, so this might take a while...

#18 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 17 november 2004 - 06:00

QUOTE (RobinF @ Nov 16 2004, 23:41 )
Bretonnian "#¤"#&"%!#¤"#%#&% peasant #¤"#%"#%"#%"#% fusk #"%"#&%"#%"#%"¤&% banér.

laugh.gif Ok, ska tänka på det.

#19 akbar

akbar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 376 Inlägg:

Postad 17 november 2004 - 12:07

Efter modigt övervägande har jag kommit fram till att jag är emot -100 för gw på hjältar. Detta missgynnar vissa arméer på ett orättvist sätt. Alver, Empire och Bretts kan sätta sina hjältar på häst, ge dem lans och få plausibel styrka.

Skaven och Tomb Kings har också andra vapenalternativ (hillebarder, flails).

Kaos har hög nog styrka som det är, men kan höja den upp till 6-7 utan problem med flails, morning stars, hillebarder och dylikt. Detta gäller även vampyrer som kan ta lans. Även lizardmen har s5 i grund..

Sen har vi TVÅ arméer som inte är så väl bemedlade: O&G och beastmen. Det enda alternativet i bestarnas fall är dubbla handvapen som inte är ett alternativ. O&G kan ha spjut om de rider och choppa till fots, men det ger bara +1 i styrka, och bara när man chargar.

Ja, detta råkar vara de två arméer som jag spelar. Det hör inte hit. Det rättvisa vore kanske att istället ge bonusar för att INTE ha gw, inte straffa de som knappast kan ta något annat. Eller inte göra någon förändring.
GoB Malmö - We Come In Peace.....

#20 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 17 november 2004 - 12:33

QUOTE (akbar @ Nov 17 2004, 12:07 )
Ja, detta råkar vara de två arméer som jag spelar.

Oroa dig inte Alli, jag kan komma på minst en armé till som har samma läge. Men vi får se. Frågan är om inte GW är så bra att även de som har någorlunda trevliga alternativ tar det trots -100.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar