Hoppa till innehåll

Foto

Gothcon 2012 - Info

• Please log in to reply
55 replies to this topic

#1 Magnus C

Magnus C

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 124 Inlägg:

Postad 21 januari 2012 - 20:49

Gothcon 2012

Ylva välkomnar även i år till WFB på Gothcon.

Arméer
2 200p med komp. Kompmallen ligger här.
Lär bli ver1.2 när den är klar, med nya VC kompen.
Komp skall ligga mellan 12 - 20. Den armén med högst komp i en match tillgodoräknar sig 100vp för varje kompsteg i skillnad. (Förtydligande : räkna med en decimal på kompen. Skillnad på 1,1 ger 110vp.)

Dogs of War och Chaos Dwarfes är välkomna.
Rhinox Cavalry är inte tillåtna.
Namngivna karaktärer är inte tillåtna. (Utom möjligtvis med vissa undantag, Fråga om du vill använda en)

Anmälan:
Sker genom GothCons hem sida: http://www.gothcon.se.
Samt genom att maila oss på: wfb.gothcon.2012 [at] gmail.com
Skicka gärna Namn, Klubb och vad ni ämnar spela med.

Anmälan senast 4e mars. Armélista senast 25e mars.
Skicka en armybuilderfil eller en snyggt tillrättalagd fil med tydlig armélista. Tydlig komputräkning vill jag också ha.

I år har vi satt max antalet på 60st spelare. Det gäller alltså att vara snabb med sin anmälan!
Notera även att om vi inte har fått in er lista i tid så kommer er plats automatiskt att tillfalla den första reserven som är anmäld och har skickat in sin lista.

Jag vill också påminna er om att anmäla er både till GothCon OCH till oss arrangörer, gör ni inte detta så kan jag inte garantera en plats i turneringen.

Hus regler
Skogarna är fulla med träd - Det är skogens bottenplatta som avgör om en enhet är i skydd av skogen, inte träden som står på plattan.
Kullar och impassable-bitar är oändligt höga.
Skogar är mystiska, övrig terräng är normal.

Från ETC: "- Characters will get "look out sir" versus the following spells that automatically kill models or automatically remove an entire regiment: Dwellers Below, Final Transmutation, Dreaded 13th, Infernal Gateway 11-12 effect. Normal requirements for lookout sir apply."

Målning
Stort tack tack till Vinterslagets arrangörer som inspirerade till denna målningsmall. :)
All arméer måste vara helt målade, omålade modeller kommer räknas som casualties (gäller även summonade enheter).
Vi kommer att använda en mall med olika kategorier där man kan få olika mycket poäng. Totalt kan man inte få mer än 10 poäng, resten används vid nominering till best painted.

Målningsteknik (enskilda figurer)
Alla modeller är noggrant målade och färgerna är på "rätt" plats – 3 poäng
Det finns "högdagrar" och skuggning på modellerna – 2 poäng
Alla modeller är basade (inte bara målade) – 2 poäng
Färgblandning och avancerade målningstekniker (t.ex. s.k. blending) har använts på en majoritet av modellerna – 2 poäng
Det finns modeller med "extra" snygg målning (t.ex. frihandsmålning) – 1 poäng

Enhetlighet
Alla modeller har samma basning och ser ut att höra ihop målningsmässigt (måste inte vara samma färgschema) – 2 poäng
Armén är WYSIWYG (What you see is what you get), magiska items behöver inte visas och man får självklart använda icke GW-modeller, men det måste vara tydligt vilken enhet de representerar – 2 poäng

Konvertingar och tema
Det finns en eller flera snyggt utförda konverteringar som passar in i armén – 2 poäng
Det finns ett tydligt tema hos armén – 1 poäng

Sportsmanship
Man skall inte ge sportmanshippoäng efter varje match. Istället ger man poäng efter alla fem matcherna, 3 poäng till den man tycker förtjänar bäst sportmanship, två poäng till den som förtjänar näst bäst och ett poäng till den tredje bästa. Alla de här poängen summerar för att få fram en vinnare.

Sovplats:
Se GothCons hemsida http://www.gothcon.se.

Kostnad:
Kostnad för turneringen kommer vara 100:- samt kostnad för konventet vilket ni hittar på GothCons hemsida under anmälan.

VP tabell

VP		 BP
0	- 400  10 - 10
401  - 600  11 - 9
601  - 800  12 - 8
801  - 1000 13 - 7
1001 - 1200 14 - 6
1201 - 1400 15 - 5
1401 - 1650 16 - 4
1651 - 1900 17 - 3
1901 - 2100 18 - 2
2101 - 2200 19 - 1
2201 -	  20 - 0

Schema:
Fredag
12:00-12:30 Samling
12:30-15:30 Match 1
17:00-20:00 Match 2

Lördag
09:00-12:00 Match 3
13:30-16:30 Match 4
16:30-17:00 Best painted röstning

Söndag
09:00-12:00 Match 5
12:30 Prisutdelning

Uppgifterna ovan kan ändras så "Watch this space"
Edit:
2012-01-30 - Anmälan
2012-02-07 - Poäng och schema, VP tabell
2012-03-05 - Sportsmanship

#2 eldrak

eldrak

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Postad 23 januari 2012 - 00:32

Jag tycker det ser lite kort ut med endast 1h för mat under lördagen. Går det att lägga till en halvtimma där?

#3 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 24 januari 2012 - 01:01

Var anmäler man sig? Jag tycks ju aldrig få den satans gothcon-foldern trots att jag säger till varje år... Höll ju på att missa turneringen förra året pga det.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#4 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 24 januari 2012 - 01:33

Antar att kompspannet kommer ligga högre på denna turneringen än på typiska 2500 turneringar? Typ 13-18 eller något sådant? Känns som det är lättare med grisiga saker på komp 10 med 2000 än med 2500 nämligen :)
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#5 eldrak

eldrak

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Postad 24 januari 2012 - 14:37

Warhammer fantasy ser ut att ha ramlat ut ur listan med arrangemang på gothcons hemsida. Annars stod mailadressen i infotexten (som fanns med i foldern). I onlinefoldern (som man kommer åt genom anmälningssystemet) står det enbart:

Warhammer Fantasy Battles
Konfliktspelsföreningen Ylva har även i år nöjet att ansvara för WFB på GothCon. Det
kommer bli 6 matchers Swiss, förhoppningsvis med trevliga matcher i gott sällskap.
Anmälan senast den 4e Mars. Armélistor skickas in senast den 25e Mars.
Mer information se: http://swfbr.ipbhost...hp?showforum=14
Arrangemang: Warhammer Fantasy Battles - Figurspel
Individuellt arrangemang
Arrangör: WFB
Avgift: 100.00 kr
Övrig info: Föranmälan till arrangör senast 4e Mars, 100kr betalas till gothcon
Kunskaper om reglerna och en målad armé
Passtider: Fr 10:00 - Sö 15:00

Om man går in på konventets anmälan finns det med (men mail måste fortfarande skickas om det är som tidigare år).
http://gothcon.se/xxxvi/anmalan.php

Mod: radera gärna denna post när Magnus uppdaterar infon.

#6 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 24 januari 2012 - 16:09

Magnus är utomlands men vi håller på att arbeta på turneringen och det går framåt :)

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#7 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 27 januari 2012 - 22:01

Lyckats med bedriften att anmäla mig :)
Redan sjukt laddad!
Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#8 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 29 januari 2012 - 11:36

vad synd att man börjar så tidigt varje dag bara =/ jag är ju inte människa före 12.00

#9 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 30 januari 2012 - 21:58

När tror ni fullständig info kommer upp och då är jag framförallt intresserad av hur många poäng det blir.
David "Dangerous" D

#10 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 31 januari 2012 - 19:10

Vi har lite svårt att enas om hur många poäng vi ska köra :) Verkar varit lite delade åsikter om detta förra året då det var 2000pts. Fördelarna är att matcherna går lite snabbare och spelandet blir väl lite annorlunda då man inte får plats med alla godsaker men å andra sidan kanske det är det man vill. Hade varit bra och höra folks åsikter om detta. Är 2000 för lite?

#11 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 31 januari 2012 - 20:45

Jag vet att det var en hel del som inte åkte förra året för de ville inte lägga ner tid på att spela med bara 2000 poäng.

Jag tycker om mer poäng och hade gärna spelat 2600 poäng. Jag tror inte kompen kommer vara så bra att spela på 2000 poäng heller.
David "Dangerous" D

#12 Scactha

Scactha

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 454 Inlägg:

Postad 01 februari 2012 - 14:06

"Poängen" med färre poäng förra året enligt min argumentering var att det pågår en inflation i storlek, som kanske är kul för de redan etablerade, men att tröskeln in i hobbyns turneringsdel bara höjs vilket hämmar återväxten. Speciellt dumt med en så tillgänglig turnering vilken än mer troligen skulle kunna bli någons första titt in i den världen. I år är jag dock inte med, så min åsikt räknas inte längre :D

Arméer: Beasts
Projekt: WE (när nya boken kommer)
Sålda: 2 x WE, 2 x Beasts, WoC, DE, O&G, LM och DoW

#13 olle

olle

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 89 Inlägg:

Postad 01 februari 2012 - 16:40

Jag vet inte hur väl anpassad kompen är för 2000. De där 400 poängen gör en väldig skillnad i arméns uppbyggnad och det är många alternativ som försvinner av sig självt, medan andra saker blir mycket bättre eftersom att de är mycket mer prisvärda men mindre kraftfulla.

#14 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 01 februari 2012 - 18:36

Jag tycker din åsikt räknas även om du inte ska vara med Scactha. Det är inte säkert att jag ska vara med heller.

Jag håller med om att det är lättare att få mer nybörjare om man spelar med 2000 poäng men jag tror inte att det gör så stor skillnad.
David "Dangerous" D

#15 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 01 februari 2012 - 21:14

Det enda som får mig lite intresserad av Gothcon är att det inte bara är samma jäkla poäng som vanligt. Det som får mig mindre intresserad är 6 matcher då man får så dåligt med tid att faktiskt konventa lite. Åh, beslut, beslut.

Som instickare så har vi kört en hel del 1200-poängsturneringar i liten skala med komp och det har funkat kanon. Minusmall är kanon när man vill variera poängen. :)
Postad bild

#16 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 01 februari 2012 - 23:52

Jag håller med sherlocko att det är roligt att spela med lite lite olika poäng om Västerås har ju en turnering som är på 1200 poäng om jag inte har helt fel.

Jag jag skulle tycka det vore roligare om man lirade på mer poäng som te x 2600 eller 2700 fast om målet är att få så många nya spelare som möjligt kanske inte det är så bra.
David "Dangerous" D

#17 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 02 februari 2012 - 00:28

Jag hörde att danskarna kör med nått system där man får välja själv vilken poäng man vill spela på, med olika för/nackdelar beroende på vilken poäng man valde. De har ju ett annat system än komp dock så funkar kanske inte i kompen, "Spela med vilka poäng du vill så länge du är över komp 15" ? :P

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#18 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 02 februari 2012 - 08:19

Går det inte att delvis kompensera den lägre poängen genom att höja spannet som lagliga listor ska vara mellan? Normalt är väl mellan 10-15 men säg 13-20?

#19 Grimgor

Grimgor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 132 Inlägg:

Postad 02 februari 2012 - 15:32

Jag gillade 2000. Det känns lagom och klassiskt. Underskatta inte nostalgi.

Håller med Scatcha om nybörjarvänligheten i en lagom arméstorlek, jag minns själv min första turnering på GothCon.

#20 Sybarite

Sybarite

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 222 Inlägg:

Postad 03 februari 2012 - 21:55

jag tycker också att det är bra att det finns en turnering med lite mindre strider. Inflationen i poängmängd är rätt galen egentligen.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar