Hoppa till innehåll

Foto

Det Blir Restriktioner Men Hur ?

• Please log in to reply
57 replies to this topic

#21 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 13 augusti 2009 - 19:07

Tycker det känns jobbigt med cappen på 45 skytte figgar för WE, speciellt när man inte räknar warmachens vilket WE inte har jämnfört med andra...
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#22 hagar redbeard

hagar redbeard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 614 Inlägg:

Postad 13 augusti 2009 - 19:59

vad är det som är jobbigt? man har ju inte så ofta så många skyttar, oftast 30 archers plus två eller tre karaktärer och kanske en enhet med glade riders, då kommer man inte upp i 40 killar ens.

#23 mattias

mattias

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 252 Inlägg:

Postad 14 augusti 2009 - 07:37

Inga repeterade rare choices: Antar att det gäller för "2 för 1"-val också, som Pump Wagons. Eller innebär det att jag inte får köpa två likadana choices, d v s inte 4 pumpabilar? *hoppas*

#24 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 14 augusti 2009 - 08:04

Två pump wagons är ju ett rare "choise" och det är antalet choises som restriktionen gäller, så jag tycker iaf att man ska kunna ta två.

#25 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 14 augusti 2009 - 09:42

Ska VC vara kvar på 2250p?

Kan inte det bero på att DE var den "bästa" armen på ETC att den låg i Category B (2250pts) ?

Jag tycker Demons of Chaos, Vampire Counts och Dark Elfs är jämnstarka.

Alla arméer är på 2250 pts. DoC, VC och DE är i samma Kategori så jag ser de som ganska jämna fast jag har ju hårdare restriktioner
på DoC och DE för jag tycker är lite bättre än VC.

Det viktigaste för mig är att alla arméer i samma kategori är jämn starka. Det kommer aldrig att bli perfekt såklart men
man jag vill inte att någon arme ska kännas så bra så att alla tar och ingen arme för dålig så att ingen tar den.

Och Mattias ang rare choise så får du ta två pump wagon.
David "Dangerous" D

#26 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 14 augusti 2009 - 11:38

Hur har ni tänkt er match setupsen?

Hur ska man veta vilka man ska spela mot i det andra laget?
Eller är det tänk att bara Kat 1 ska möta Kat 1 etc?

#27 Mag-El

Mag-El

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Postad 14 augusti 2009 - 14:54

QUOTE (Lego @ Aug 14 2009, 12:38 ) <{POST_SNAPBACK}>

Tänkte du igenom den frågan?

Annars hade det varit trevligt med ett lag med 2xKat1 och 2xKat4 möta ett lag med 2xKat2 och 2xKat3.

//Magnus

Ara är en sann hjälte

#28 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 14 augusti 2009 - 15:32

QUOTE (Mag-El @ Aug 14 2009, 15:54 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Lego @ Aug 14 2009, 12:38 ) <{POST_SNAPBACK}>

Tänkte du igenom den frågan?

Annars hade det varit trevligt med ett lag med 2xKat1 och 2xKat4 möta ett lag med 2xKat2 och 2xKat3.

//Magnus

jag hade fått för mig att jag läst någonstans här i BSK trådarna att man skulle ta en utav varje Kat med sig som Lag. Fast det vore bra monotomt att spela mot samma hela tiden biggrin.gif

#29 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 14 augusti 2009 - 16:32

QUOTE (Lego @ Aug 13 2009, 14:52 ) <{POST_SNAPBACK}>

Kan inte det bero på att DE var den "bästa" armen på ETC att den låg i Category B (2250pts) ?

Nej, DE är spelets bästa arme tätt åtföljt av demonerna, DE är lite flexiblare än demonerna vilket ger dem en liten edge. Demonerna däremot är lite mer förlåtande än DE vilket gör dem lite lättare att spela. VC är en väldigt bra och mot de flesta av spelets armeer märks inte så stor skillnad. Men mot de andra top3 armeerna märker man skillnad, det är nästan alltid en dålig matchup att möta DE eller DoC med VC.

Det man kan opponera mot att sätta en cap på antal skyttar i WE armen är att flera av de svagare alternativen drabbas.
40 Skyttar är mer än vad WE spelaren behöver för att få en vettig skyttefas, men ska han sedan köpa en lite skojsiga alternativ som GR, warhawk riders osv kan det bli lite trångt.
Därför är det antagligen bättre att direkt straffa det som man tycker är för bra, dvs antagligen GG.

Sedan kan jag väl erkänna att jag inte förstår riktigt varför man ska göra det, eftersom jag tycker att WE armen inte blir bättre med den 4:e enheten GG utan sämre.

#30 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 14 augusti 2009 - 17:00

Den WE listan jag bygger på har 20 GG men kommer ändå över 45 bågar i listan pga att jag tar ûber val som scouts, warhawks, GR och waywatchers. Fast jag kan iofs skippa rliga trupper för trädman, dubbla wildriders och drake så saken biff. Men frågan är ju mer om det är tanken. 45 skyttar är ju snarare en cap för de armér som kombinerat med mycket krigsmaskiner eller skade magi kan göra ganska hämska gunlines(DE, Emp, dwarfs). WE tjänar inte på att ha 45+ bågar i listan då de saknar krigsmaskiner och skade magi.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#31 mattias

mattias

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 252 Inlägg:

Postad 14 augusti 2009 - 17:23

QUOTE (buffy @ Aug 14 2009, 10:42 ) <{POST_SNAPBACK}>

Och Mattias ang rare choise så får du ta två pump wagon.

Man tackar.

#32 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 15 augusti 2009 - 10:51

Har ändrat WE skytte för att det är skyttet man inte kan komma åt som är det jobbiga.
Jag vill att folk ska ha en arme av varje kategori men jag inser att alla kanske inte har tillgång till så många arméer så man kan
ha te x två Kat 2 och två Kat 3 arméer.
Man måste inte möte en arme från samma Kat utan man kommer sätta ut arméerna som förra året.

Förra året hade vi inga scenarion men jag funderar på det i år och då har man en pitch och
3 scenarion per match. De kommer att ligga på borden så man vet vilka senarion det är. En nackdel kan vara att man
kan göra en arme som är bra på ett scenario och låta den armen spela alla matcher med det senariot men jag tror inte
det kommer funka så bra.

Och petrus jag håller med om att DoC och DE är bättre än VC men om du ser restriktionerna jag har satt in på DE och DoC så tror jag inte
att de blir bättre.

David "Dangerous" D

#33 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 15 augusti 2009 - 11:19

QUOTE (buffy @ Aug 15 2009, 11:51 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag vill att folk ska ha en arme av varje kategori men jag inser att alla kanske inte har tillgång till så många arméer så man kan
ha te x två Kat 2 och två Kat 3 arméer.
Man måste inte möte en arme från samma Kat utan man kommer sätta ut arméerna som förra året.

Men då har jag inte läst så fel som jag trodde då, för det har stått så i någon tråd/inlägg. biggrin.gif
Aja,

Jag som inte har varit på BSK förut. Hur fungerade utsättning som förra året?

#34 adamljung

adamljung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 436 Inlägg:

Postad 15 augusti 2009 - 11:20

Är det verkligen meningen att en tzeentch lvl 2;a för WoC som har antingen spell familiar eller book of secrets ska räknas som 5 respektive 6 power dice var? (utan att räkna pool tärningarna), misstänker att det är lvl4;an som du vill ta bort och inte de små?

#35 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 880 Inlägg:

Postad 15 augusti 2009 - 11:33

Liten detalj bara, saknas nog ett "+" efter sista meningen i WE-restriktionerna.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#36 turbotobbe

turbotobbe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 265 Inlägg:

Postad 15 augusti 2009 - 11:58

QUOTE (buffy @ Aug 15 2009, 11:51 ) <{POST_SNAPBACK}>

Tycker det låter bra men innebär det också att du kommer att lotta en matchup? Tycker i så fall att det är bättre att köra som förra året men med "secret lover" varianten.

#37 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 15 augusti 2009 - 12:17

Har ändrat lite på WoC magi minuset så det inte är lika hemskt.
Vet inte hur "secret lover" funkar men det låter ju lite halv gay så det blir nog bra om du förklarar hur det funkar.

Sedan skulle jag vilja att någon DE och DoC kommenterar deras nya restriktioner.
David "Dangerous" D

#38 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 15 augusti 2009 - 12:40

QUOTE (buffy @ Aug 15 2009, 13:17 ) <{POST_SNAPBACK}>
Har ändrat lite på WoC magi minuset så det inte är lika hemskt.
Vet inte hur "secret lover" funkar men det låter ju lite halv gay så det blir nog bra om du förklarar hur det funkar.

Sedan skulle jag vilja att någon DE och DoC kommenterar deras nya restriktioner.

Secret lover är ett försök att åstakomma ojämna antal spelare i lag bestående av jämnt antal personer.
Innan lottningen väljer varje lag ut en av sina spelare som är den hemliga älskaren, detta skrivs ner på en lapp eller liknande.
Denna får sedan inte användas vid lottningen, dvs den får inte ställas fram. Men man berättar inte under lottningen vilken som är ens secret lover.
När lottningen sedan är avklarad finns det en arme kvar från varje lag, det ska då vara båda lagens secret lovers.

Ex: lag A: BoC, OK, CD och DoW
Lag B: DE, DoC, VC och WoC

Båda lagen väljer ut sin secret lover.
Lag A väljer CD och lag B väljer WoC

Lag A vinner tärningslaget och väljer att ställa ut först.
De ställer ut BoC, Lag B låter dem välja mellan DE och DoC.
Lag A tar DoC, sedan ställer lag B ut DE och lag A ställer ut OK och DoW (de får ju inte välja sin secret)
Lag B matchar sin DE mot OK. Lag A ställer upp sin sista arme och LAg B matchar med sin sista.
Båda lagen visar upp sina lappar så att motståndarna kan se att de inte försökt fuska.

Funkar lite halvtaskigt med så få armeer och uppmuntrar draw armeer.
Mycket av matchningen handlar då också om att välja rätt secret lover.

Tidigare BSK körde fasta matchups där arrangören valde ut att lagets hårdaste(eller näst hårdaste, eller tredje hårdaste) skulle möta motsvarande hos det andra laget.
Tidigare ETC har laget haft en champion som möter motståndarlagets champion i varje match(om den ena championen tackade nej till utmaningen så fick den andra välja vilken arme i motståndarlaget han skulle möta).

DoC restriktionerna är bra, de är hårdare än de ETC varianten men de har mer poäng att spendera så det funkar nog.
DE restriktionerna är inte hårdare än ETC restriktionerna och de har lika mycket poäng.

Standard DE listan på ETC såg ut såhär:

Lord på drake med regg rustning och hotek
lv1 med två scrolls
Assassin med S7 kastsjärnor och/eller Cauldron

2x 10 Repaters
2 x harpyor
dark riders
2 shades
Black Guard
hydra
2 rbts

Den är oerhört hård och går rakt igenom dina restriktioner, eller nej det gör den inte ser jag nu.
Jag skulle gärna se något mer som tvingar DE att bli lite mer långsamma.

Detta inlägg har redigerats av petrus: 15 augusti 2009 - 12:46

#39 turbotobbe

turbotobbe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 265 Inlägg:

Postad 15 augusti 2009 - 15:20

QUOTE (petrus @ Aug 15 2009, 13:40 ) <{POST_SNAPBACK}>
Tidigare BSK körde fasta matchups där arrangören valde ut att lagets hårdaste(eller näst hårdaste, eller tredje hårdaste) skulle möta motsvarande hos det andra laget.

Min spontana reaktion efter förra årets BSK var det inte så det fungerade. Det var mer random än så. Men om det går göra så är det väl bara bra. Om inte så tycker jag "secret lover" är bättre än helt random matchupps

#40 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 15 augusti 2009 - 22:57

Dark Elf minuset ser ok ut. Det är väl bara draken som borde straffas mer (och fast cav/harpies möjligvis).

Man kunde säga att draken tar ett extra hero choise (så två totalt). Tycker helt klart att den är likvärdig med en blood thirster.
Sen kunde man möjligtvis sätta en gräns på två harpie/dark rider enheter eller möjligtvis ändra 45 skyttar minuset till 45 skott minus. Hade strypt dark elf skyttet en del.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar