Hoppa till innehåll

Foto

Det Blir Restriktioner Men Hur ?

• Please log in to reply
57 replies to this topic

#1 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 10 augusti 2009 - 11:30

Det kommer att bli ETC restriktioner rakt av om inte de som har varit på ETC nu i helgen har upptäckt ett jätte stort fel
med den mallen. Så kommer veta säkert nästa vecka. Alla arméer kommer att vara på 2250 poäng.

Det kommer att vara 4 kategorier där vi delar in alla arméer. Kategori ett är värd 1 poäng kategori två är värd 2 poäng osv.
Man måste minst komma upp i tio poäng fast man får ha mer om man vill. Men det är max 1 av samma arme ändå.

Jag har inte spelat med restriktioner på väldigt länge så mina kategorier kanske inte är de bästa så vi kan
diskutera vad som är bättre. Men om ni vill ändra på något måste ni motivera varför.

Jag tycker min mall verkar bra fast jag är lite osäker på dvärgar och funderar på att flytta ner de en kategori och det är inte
för att jag tror de kommer vinna mycket utan för att de är bra att sätta in mot en hård arme och få en draw.

kat 1:
VC
demoner
DE

Kat 2:
WE
HE
WoC
LM

Kat 3:
dwarf
empire
TK
Bret
O&G
skaven

Kat 4:
BoC
OK
chaos dwarf
DoW

David "Dangerous" D

#2 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 10 augusti 2009 - 12:52

Hellre än att spela med kategorier på detta sätt skulle jag vilja se att man spelade med olika poängsummor som på ETC. Några små modifikationer skulle kunna behövas, vissa arméer som DE, LM och DoC var väldigt populära där och skulle nog behöva lite restriktioner på det som var för bra.

Med samma poängsummor för alla blir listorna ojämnare och matchningen borde bli en ännu viktigare del av turneringen, vilket jag inte vet om jag tycker är jättebra (hur är lottningen tänkt att gå till?). Att kunna plocka med vilka fyra arméer man vill gör det också betydligt enklare att sätta ihop ett lag.

Vill du ändå behålla samma poäng för alla arméer föreslår att man kollar vilka arméer som folk spelade på ETC (vilket borde kunna ses som en bra representation av vad som är bra/dåligt i mallen), där kan man se att vissa arméer spelas klart mer ofta än andra.
http://swfbr.ipbhost...&...ost&p=30621

VC och demoner spelar med 250 poäng mindre och de flesta lag har ändå med dessa arméer och alla lag utom ett har med DE, så håller med om att dessa 3 kan förtjäna att vara i kategori 1. Demoner står dock ute lite, det spelades i de flesta lag och de spelades då med 250 poäng mindre, har svårt att se att det egentligen skulle vara någon mening med att ta någon av de andra 2 arméerna. Tror de kan behövas restriktas ännu lite mer, t.ex. genom att låta de 3 bästa stordemonerna ta ett rare choice också.

De mest spelade arméerna, bortsett från de 3 bästa, var LM, HE och WE, tätt följde av WoC och empire. Tycker de 5 kan förtjäna vara i kategori 2, alltså att du borde flytta upp empire i den kategorin. Stank, krigsaltare, dubbla great cannon och en jäkla massa skytte uppe på det verkar inte alls som en snäll armé..

I kategori tre skulle jag vilja se att OnG flyttades ner till fyran, även med de extra 250 poängen de fick på ETC var de inte särskilt många som spelade dem, och utan dem lär de inte vara så mycket att ha alls, absolut inte i klass med TK eller skaven.

I kategori fyra är jag lite osäker på Chaos Dwarfs. De fick på ETC spela med 2250 poäng, så de ansågs inte vara lika svaga som de andra andra dåliga listorna, och har inte samma nackdel gentemot dem av att nu behöva spela med 250 poäng mindre än då. Å andra sidan var det bara ett lag som tog med CD, så de kanske är rätt svaga ändå? Eller berodde det snarare på att det är så få som har en CD armé?

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#3 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 10 augusti 2009 - 21:04

Jag ska försöka komma en en lite mer detaljerad analys men jag kommer ha väldigt mycket att göra denna vecka så det blir antagligen nästa.
Som kapten har jag god kontakt med andra lag och kommer att försöka se om de delar min uppfattning om vissa saker.
Här kommer iaf lite snabba kommentaren angående de olika armeerna såhär dagen efter ETC.

kat 1:
VC: Med ganska god marginal det sämsta av dessa lag. Behöver antagligen någon sorts förbättring i jämförelse med nuvarande system.
demoner: Verkar funka helt ok med nuvarande restriktioner.
DE: Den bästa armen i warhammer just nu, detta måste återspeglas i restriktionerna.

Kat 2:
WE: Väldigt tveksamt om de ska vara i denna grupp, användes på ETC mest för att få draws
HE: starka, kan byggas för att matcha både VC och vissa varianter av DE.
WoC: Borde inte ligga i denna kattegori, det enda som gjorde att de figurerade på ETC var för att folk körde gateway listor. Man borde antagligen för att åstakomma lite roligare turnering flytta ner dessa och sätta något ytterligare straff på gate listorna.
LM: för tidigt att säga något om dessa, man måste titta mer på deras matchups.

Kat 3:
dwarf: Väldigt väldigt stabila och vi saknade en av dessa i vår arme.
empire: måste ligga i kat 2, presterade riktigt bra.
TK
Bret
O&G
skaven: Lite tidigt att säga något om denna, de har tagit mycket stryk på senare tid.

Kat 4:
BoC och OK: Båda dessa är så hopplösa att ingen tog dem trotts att de hade 2500pts.
chaos dwarf: ska antagligen inte ligga i denna nivå.
DoW: Väldigt tveksamt om de ska ligga i denna grupp.

#4 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 10 augusti 2009 - 22:29

Håller med Petrus. Dock tycker jag ni skall överväga köra ETC rakt av men möjligtvis flytta ner DoW till kat 2, och VC till kat 2. Och samma system som tidigare, fast kat. 3 ger 4p kat 2 3p och kat 1 1p.

i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#5 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 11 augusti 2009 - 09:15

Vi mötte DoW listan i första omgången och den genererade rätt mycket problem för David som mötte den, den är både väldigt stabil och skjuter extremt hårt.

VC hade vi med som draw lista och vi slängde in den mot något som vi inte ville möta med något annat. John gjorde en stark insats under de premisserna och tillsammans med Håkan hade han väl en av de tyngre uppgifterna.

#6 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 11 augusti 2009 - 12:38

Efter ha se vad ni har skrivit så har jag ändrat lite på kategorierna så vi se vad ni tycker nu.

kat 1:
VC
demoner 2000 pts
DE 2000 pts

Kat 2:
WE
HE
LM
empire

Kat 3:
dwarf
TK
Bret
skaven
DoW
WoC ( om en tzzentch magiker generar kan mer än två spells för man inte ha några mer karaktärer )

Kat 4:
BoC
OK
chaos dwarf
O&G

Jag håller med om att en WoC utan gateway inte är så farlig men vet inte om mitt sätt att lösa det är det bästa.

Jag har kvar WE i Kat 2 och det är just för att de är bra på att drawa men kan vinna också.
Tar man dvärgar så är de också bra på att få en draw men har svårare att vinna och är därför i Kat 3.

Jag är lite orolig att många tar VC nu när man får mindre pts för DE och DoC.
David "Dangerous" D

#7 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 11 augusti 2009 - 13:34

DoW listan är jätte bra och en kat.2 lista om man kan köra den med 2500p. Kör man den på 2250p så är den inte lika het då de extra poängen betyder att man får in en drake. Detta är en av de saker som gör att DoW listan blir ruggigt stabil.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#8 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 036 Inlägg:

Postad 11 augusti 2009 - 15:35

Men det är också bara om man kör Johans mall ett A som DoW blir så stabil, tar du inte 2 maneatersenheter är dem inget annat än en undermålig empire arme.

Ger inte mycket för restriktioner då dem i de flesta fall bara fångar upp vissa avarter men låter annat passera. Att låta VC ha 2250 känns konstigt men låt gå lär bli dem och demoner som tas.
Antar att du frångår extra poäng till BoC och OK och de andra i kat4 men behåller begränsningarna på slotsen dvs inga dubbla rare eller trippla specials.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#9 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 11 augusti 2009 - 23:01

Alla har 2250 pts utom DE och DoC. Vill egentligen att alla ska ha 2250 pts så ska se om jag kan hitta något sätt att
göra de sämre.
David "Dangerous" D

#10 adamljung

adamljung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 436 Inlägg:

Postad 11 augusti 2009 - 23:24

"( om en tzzentch magiker generar kan mer än två spells för man inte ha några mer karaktärer )"

Hm, så en lvl tzeentch lvl 4;a innebär att man inte får ha någon mer karaktär? tongue.gif

Eller en tzeentch lvl 2;a med extra spell?

#11 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 12 augusti 2009 - 07:11

Ja Adam och jag tycker det är lite hårt men jag vet inte hur man ska lösa det.
Som Petrus sa så är det bara gateway listor som är riktigt bra så därför flyttade jag ner WoC en kategori och satte
in ett straff på de. Jag vet inte om det är det bästa sättet att göra gateway listorna sämre på så om du vet något bättre
så säg bara till.

Jag ska hitta ett sätt att ta DoC och DE till 2250 pts igen men lite restriktioner.
David "Dangerous" D

#12 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 880 Inlägg:

Postad 12 augusti 2009 - 08:05

Får man köra lvl4 tzeentch på drake. Eller räknas draken som extra karaktär?

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#13 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 12 augusti 2009 - 12:18

Känns som en bättre lösning hade varit att räkna varje kastad infernal gateway som 2-3 extra power dice när man ser hur många tärningar som får användas per runda.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#14 Richard Becker

Richard Becker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 753 Inlägg:

Postad 12 augusti 2009 - 12:26

QUOTE (fjugin @ Aug 12 2009, 13:18 ) <{POST_SNAPBACK}>
Känns som en bättre lösning hade varit att räkna varje kastad infernal gateway som 2-3 extra power dice när man ser hur många tärningar som får användas per runda.

Känns inte riktigt som en superbra ide då många gatewaylistor endast handlar om att få in gateway (och inte mycket mer).

#15 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 12 augusti 2009 - 12:37

QUOTE (Richard Becker @ Aug 12 2009, 13:26 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (fjugin @ Aug 12 2009, 13:18 ) <{POST_SNAPBACK}>

Känns inte riktigt som en superbra ide då många gatewaylistor endast handlar om att få in gateway (och inte mycket mer).

Tittade lite på ETC-listorna innan jag postade, och i princip alla spelade med 2 heromagiker ovanpå sin tzeentch-lvl4:a (antingen med mark of nurlge eller mark of tzeentch), så även om man fortfarande kan lägga en fet IG per runda borde arméen som helhet bli klart sämre.
Tvivlar på att en 5-tärnings-gate gör magifasen mycket hemskare än den man får till med 9 power dices och en annan lore.

Erik Aronson

#16 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 12 augusti 2009 - 16:00

Jag tycker restriktioner börjar lika mer och mer svenska komp mallen.

Jag tycker även att detta som hålls på att diskuteras i denna tråden bara krånglar till saker. Tycker man ska köra ETC rätt av med några små modifikationer som t.ex flytta DE till gruppen som bara får 2000p, Eller så tar man och kör komp och väljer ett utav de komp systemen som kördes på något utav dom andra turneringarna som t.ex Gothcon/Sydcon. Har ingenaning vilken som fungerade/fungera bäst.

#17 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 12 augusti 2009 - 21:08

WoC listor med tzeench lv4or borde räknas som en grad högre listor än vanliga WoC listor.

Zaanash> Jag tror jag anar vad du hittar, den jäkeln gav oss mycket huvudvärk.

#18 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 13 augusti 2009 - 08:12

Ska lägga upp ETC restriktionerna med lite modifieringar. Kategorierna är det samma som innan.
Allt ska vara klart senast måndag men om jag har inte gjort något jätte fel kommer
jag inte ändra på så mycket.

General composition rules

- Armies are 2250 points.
- No characters that are: special, named or Albion
- No DoW or RoR in non-DoW armies .

- Rare choices may not be repeated, except for HE, where they can be repeated once for each choice.
- Max. 2 of the same Special choice.
- Max. 3 of the same Core choice, except ranked infantry without missile weapons and beast herds.
- Max. 3 units of chariots (incl. characters).
- Max. 9 PD/10DD in an army *
- Max. 3 units of flyers (incl. characters)
- Max. 45 models with missile weapons with a range of 20”+ (not incl. war machines, characters and chariots).
- Max. 5 warmachines.

*Magic description
You can use a maximum of 9 power dice in each magic phase. Each bound spell you use count as 1 power dice, all following bound spells used in the same turn counts as 2 power dice.

Every ability that grants the bearer complete knowledge of a single lore counts as one power dice in each magic phase.

All dice you would not normally generate, such as Focused Rumination Slann free dice, Skaven warpstones, night goblin mushrooms, power of darkness etc., also count in the total number of dice you can use in a magic phase.

Tomb Kings count each dice they use for a spell as 1 power dice and casket of souls counts as 2 dice total. They can not chose not to use all the dice when casting an incantation, for example a Liche Priest can’t choose only to use 1 dice on a spell. You can how ever choose not to cast a spell with a model. The 2 basic power dice all armies get only counts if they are used to dispel RIP spells with.

Max 10 dispel dice per army. First dispel scroll (and similar working items) you have in your army counts as 1 dispel dice, in EACH magic phase. The second and all other scrolls, counts as 2 dispel dice in each magic phase. So if you have 3 scrolls you can use a maximum of 5 dispel dice each magic phase. Dice from magic resistance does count in this maximum. Being allowed to reroll your dispel dice every turn counts as 2 dispel dice.

Dice removed by the Chaos Dwarf Chalice of Darkness count as dice used. You remove 3 power dice, you can use only 6 more in your magic phase.

Race specific:
DAEMONS OF CHAOS - Bloodthirster, Keeper of Secrets and Lord of Change count as two additional hero choice; Herald BSB count as an additional hero choise; Daemonic Gifts may not be duplicated (except for Spellbreakers); Horrors are limited to 0-2.
DARK ELVES - Ring of Hotek counts as 3 dispel dice each phase; every assassin after the first counts as a hero choice; Shades limited in unit size to max. 10 models; the Pendant of Khaleth counts as a hero choice. Max 1 large target.
EMPIRE - Steam Tank counts as two Rare choices
LIZARDMEN - Characters mounted on Stegadons also use the relevant special or rare slot (Engine of the Gods count as Ancient Stegadon); Terradons limited in unit size to max. 5 models; discipline Becalming Cogitation count as 1 dispel dice.
ORCS & GOBLINS - Max 6 goblin fanatics.
SKAVEN - Max 3 ratling guns; Jezzails count as war machines (ratio 4:1, always rounding up)
VAMPIRE COUNTS - The Drakenhoff banner counts as an additional hero choice; the Helm of Commandment counts as an additional hero choice if taken on a Vampire Lord.
WOOD ELVES - Treeman Ancient counts as Treeman. Max 15 models with missile weapons and move more then 5 with a range of 20”+ (not incl. characters ) Max 60 models with missile weapons with a range of 20+.
WARRIORS OF CHAOS - A tzeentch caster that know more then 2 spells count as two additional extra power dice.
Tendrils count as two additional hero chosie if the caster know more then 2 spells from the tzeentch lore.
David "Dangerous" D

#19 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 13 augusti 2009 - 13:52

Ska VC vara kvar på 2250p?

Kan inte det bero på att DE var den "bästa" armen på ETC att den låg i Category B (2250pts) ?

Jag tycker Demons of Chaos, Vampire Counts och Dark Elfs är jämnstarka.

#20 Erotikos

Erotikos

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 37 Inlägg:

Postad 13 augusti 2009 - 14:19

Så en Tzeentch 2a med book of secrets räknas alltså som 8 PD?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar