Hoppa till innehåll

Foto

Ny RTO Kompmall

• Please log in to reply
250 replies to this topic

#41 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 25 maj 2007 - 15:31

Notera att en uppdaterad mall ligger tillgänglig på fantasydelen på RTs hemsida http://whfb.roguetrader.nu/, vilket är var den kommer att vara även i framtiden. För att göra lite mer reklam så ska vi försöka göra så att all information turneringsmässigt ska ligga här i fortsättningsvis och förhoppningsvis ska det bli lättare att hitta den senaste uppdaterade kompen, scenariona etc.

RT WPS Comp

När det gäller uppdateringar så är det främst demonic legion, men även lite smått i WE, Lizards, Chaos, O&G och Brettonians mallar.

Liksom Petrus drar jag också på semester inom kort. Det innebär att länken inte kommer att uppdateras förräns jag är tillbaka, men fortsätt komma med åsikter. Antar att det kommer att ligga en stor lista med ändringar och vänta på att föras in vid min hemkomst.smile.gif
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#42 El Darien

El Darien

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 76 Inlägg:

Postad 25 maj 2007 - 17:57

Det bästa för att testa en ny kompmall är att skriva en ny lista. smile.gif
Vad tycker ni om min WE lista:

Noble, Greatweapon, Oaken Armour
Noble, BSB, konstig båge, Hail of the Doom Arrow
Scrollcaddy

2x 10 archers
2x 10 dryades
2x 5 scouts

15 eternal guard, full command
4 treekin
3 War Hawk Riders

2x Treeman

Totalt: 2160 poäng

Den här armén har precis 14,00 i komp. Tycker ni att det är rättvis?

#43 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 25 maj 2007 - 18:59

Jag gillar den nya listan du postade Da'Ghault.
Små ändringar, men ändå en del grejer jag länge har tyckt behövts.
Framför allt Annoyance of Netlings, jag har alltid undrat varför den bara gav minus på en Ancient, när den är rejält jävlig på Wardancer-karaktärer, Alters osv, bra att ni ändrade det smile.gif

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#44 Mag-El

Mag-El

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Postad 25 maj 2007 - 19:31

Precis läst igenom mallen pga den ska användas på en turnering nästa vecka.

Det mesta ser väll bra ut förutom att det finns fortfarande bonus poäng till vissa arméer som inte borde finnas där.
Känns som det är mer än muta för att dom inte ska köra vissa enheter eller köra andra.
T.ex varför ger No lord till Lizardmen +300 medans dom flesta andra ger det bara +200(som t.ex alverna och VC) när Lizardmen klarar sig alldeles utmärkt utan Lord medans t.ex dom ovannämnda drabbas hårdare utan.

Ja då känns det hela som en muta att inte köra Padda. Jag är starkt emot mutor i kompmallar. Det finns liknande exempel, dom flesta i dom hårda listorna så klart.

Några listor ligger ganska bra tycker jag, medans vissa lite mer off. Jag är starkt troende till att klyftorna ska öka på "hårda" arméer och "snälla" arméer, inte listor. Som att dom hårda arméerna kan komma upp i höga kompvärden när dom kör sina "dåliga" enheter medans dom snälla arméerna får oftast köra en vekare variant för att huvudtaget komma bättre till i komp. Dom snälla arméerna måste offra mycket bättre enheter för sin komp än dom hårda.

//Magnus
Ara är en sann hjälte

#45 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 25 maj 2007 - 20:03

Notera att +300 om man kör utan lord är bara till southlandslistan och denna lista har endast skinks som heroes.

#46 Mag-El

Mag-El

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Postad 25 maj 2007 - 20:44

ok, my bad.

//Magnus
Ara är en sann hjälte

#47 adon

adon

Member

• Members
  • PipPip
  • 19 Inlägg:

Postad 26 maj 2007 - 10:46

Lite off topic: Om Altaret.

Som Altare spelare själv är jag förvånad att mina motståndare inte har kommit på det absolut enklaste sättet för alla arméer att döda det eller spela ut det. Så här bjuder jag på mitt speltips.

1.Altaret lider av hatred och måste pursua.
2. Altaret är kasst när den blir chargad själv av ett kompblock eller högstyrka gubbar som gw killar eller multiattack gubbar som ogres etc.
3. Altaret tar skada i skog
4. Altaret kan inte fly

Vad göra av 1+2+3+4?

1. chargea altaret med 1 fastcav/snabb enhet med minst 4 gubbar.
2. få stryk, se till att losa fighten, så altaret pursuar in i skog (tar d6 S6 skada) med snitt 11" eller in i ett kompblock (så det inte drar iväg i nästa tur)
3. counterchargea med något kasst (kompblock) eller något dugligt som ogres, minotaurer, swordmasters, white lions etc.. Altaret kan inte fly från din countercharge..

resulterar i paralyserat altare eller slaktad altare och snart död Arch lector som är general (bonus VP).

Det är klart att saknar man fantasi och endast tror att man behöver kanoner eller dragon ogres för att döda altaret så tycker man altaret är jobbig...

Jag kan säga att jag fruktar mycket mera denna list än kanoner... Om altaret dör av en kanon kan min arch lector iaf dra iväg och joina en annan ehnet... om Altaret blir bortlurat dör min general och jag förlorar väldigt mycket...

Cheers, Yann

#48 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 26 maj 2007 - 11:17

Brukar du verkligen ställa ditt altare så att det tittar in i en skog? Den som chargar dig rankar upp efter hur du står, så är det en frontcharge kommer du följa efter i riktningen ditt altare stod riktag från början?

El darien: Jag tycker att det enda felet kompmässigt med din lista är att dubbla treemen med BSB ger för lite minus. Jag gjorde en annan sån där "skämtlista" (liknande karaktärsuppsättning) med dubbla trämän i förra mallen och fick 20 komp. Den nya ger en kraftigt "bättre" nivå.

#49 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 26 maj 2007 - 21:00

Adon: Block funkar inte, dels finns soulfire och D6 S5. Men förhoppnigsvis så ställer du inte dig så att ditt altare blir chargat helt utan support. Uppbunda infanteri block är väldigt lätt att flanka. Ogers överlever inte tillräckligt länge för att döda altaret, sedan är det ganska osanoligt att Altaret blir chargat av infanteri och ogers.
Fastcav funkar inte heller. Normal så har empire spelaren tillräckligt mycket pang pang för att hindra sådanna grejer.
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#50 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 28 maj 2007 - 06:45

Yann: Du har helt rätt i din bedömning. Fast problemet är att du inte bedömmer helheten utan plockar ut en enhet ur armén och ställer den mot en annan enhet. Det är som att säja att Zombies är dåliga för att de dör lätt i combat, detta är också helt rätt men ändå väldigt fel eftersom de är en del av helheten där de funkar extremt bra och är väldigt prisvärda och effektiva.

Allt måste bedömmas som en del av helheten och hur bra det gör sig där. Altaret är det mäst effektiva Lordvalet i Empire listan, bättre än draken i den armén.

/Johan R
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#51 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 08 juni 2007 - 14:54

Jag har spanat lite på DoW biten av mallen. Det finns en hel del småsaker som jag inte gillar med den, och en del saker som känns helt rätt.

Det som sticker mäst i ögonen är väl att ni ändrar på reglerna för albion magikerna och draken. Skall ni in och göra ändringar så bör ni nog fixa andra saker så som paymastern. Dom gammla reglerna som tvingar alla till panic så fort han dör är väldigt irriterande och ett 5ed häng som borde tas bort. Jag personligen tycker att man antingen tillåter saker eller förbjuder dom, men inte att man skall ändra om reglerna för enheten. I en DoW armé känns dom knappast överdrivet bra, det är egentligen bara Albionmagikerna som kan abjusas lite. Jag kommer nog förbjuda folk att använda sig av magikerna på GothCon och vara nöjd med det.

Sedan så tycker jag att det är lite underligt att man får minus för fast cav i en DoW arméredan från andra enheten det är en ws3 enhet med Ld7. Knappåast nått bra. Speciellt när ni är så liberala med saker som Maruder horsemen så känns detta omotiverat hårt.
Jag tycker även att man straffas i onödan om man tar två ogre trupper i en DoW armé. Jag hade nog hällre sett ett minus på -400 vid den tredje Ogre truppen.
Sist så tycker jag att det är lite skumt att man bara får +pts för RoR pikmen. Dessa är grymtöver prisade och mycket sämmre än basic pikes.

/Johan R

#52 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 08 juni 2007 - 15:28

QUOTE (Joey_Boy @ Jun 8 2007, 15:54 ) <{POST_SNAPBACK}>
Sedan så tycker jag att det är lite underligt att man får minus för fast cav i en DoW arméredan från andra enheten det är en ws3 enhet med Ld7. Knappåast nått bra. Speciellt när ni är så liberala med saker som Maruder horsemen så känns detta omotiverat hårt.
/Johan R

DoW har samma minus som alla andra med fast cav core enheter med undantag av chaos.
Sedan ska det nog stå -50 för den andra, inte -200. Detta ser ut som en typisk typo.
Kommer dock inte att göra något åt det förräns i mitten juli då det blir dags för nästa uppdatering.

#53 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 08 juni 2007 - 15:44

QUOTE (Joey_Boy @ Jun 8 2007, 15:54 ) <{POST_SNAPBACK}>
Det som sticker mäst i ögonen är väl att ni ändrar på reglerna för albion magikerna och draken. Skall ni in och göra ändringar så bör ni nog fixa andra saker så som paymastern. Dom gammla reglerna som tvingar alla till panic så fort han dör är väldigt irriterande och ett 5ed häng som borde tas bort. Jag personligen tycker att man antingen tillåter saker eller förbjuder dom, men inte att man skall ändra om reglerna för enheten. I en DoW armé känns dom knappast överdrivet bra, det är egentligen bara Albionmagikerna som kan abjusas lite. Jag kommer nog förbjuda folk att använda sig av magikerna på GothCon och vara nöjd med det.

/Johan R

Att det noteras nu(du är inte den första) att draken och albionsnubbarna har fått ändrade regler är lite småskoj då det
funnits i mallen ganska länge(2 år kanske). Detta är en ändring jag smög in för att förhindra 2 lord magiker alt 2 drakar.smile.gif
Liksom du är mina medkompförfattare inte anhängare av att ändra regler så det kan medföra att de förbjuds i förlängningen.
Själv försöker jag bevara allt för att folk ska kunna spela i stället för att föbjuda modeller/regler även om det skulle innebära ett
'brott' mot 'ändra reglerna konceptet'.
Tycker att det är synd att folk köper modeller och arméer som sedan görs ogiltiga av mighty GW.
Varför bekämpa variation bara av princips skull.

#54 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 08 juni 2007 - 20:14

Asså, folk får spela med sina Albion magiker om dom vill. Dom måste bara använda dom som en standard lvl4 wizard lord. wink.gif

Draken ser jag inga problem med. Jag kommer sätta begränsningen på DoW att man inte får hyra in nån DoW warmachens eller saker som tar upp hero/lord choises i icke DoW armér. Rena DoW armér får ta allt som finns i listan med undantaget av Albion magikerna.

#55 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 08 juli 2007 - 11:53

Tänkte bara komma med ett förslag. Jag skulle vilja se en större bonus är 200 för armér helt utan Power och Dispel dice. Kanske 1000 bonus poäng om man inte har några dice förutom dom som finns i poolen samt inga bound items...

#56 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 08 juli 2007 - 14:22

Ja hmm det är nog förlite bonus att spela helt utan magi, jag lägger till det i min att titta på lista.
Hoppas fortfarande på att få tillgång till listorna från vinterslaget så jag kan gå igenom hur kompen slog där.

#57 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 09 juli 2007 - 10:11

Menar du inte battle royal?

#58 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 09 juli 2007 - 20:48

Stora bonusposter är själva nyckeln till att hitta kryphål i kompsystemet. Ni bör inte öka bonusen för att inte ta magi. Jag vet med mig att jag själv vore den första att utnyttja det tongue.gif Så det skulle jag starkt avrekommendera.

#59 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 09 juli 2007 - 23:05

Jag tror fortfarande jag ska ta det under övervägande, men naturligtvis ha din varning i åtanke.
Kan du inte hjälpa oss lite och tjata på västeråsarna?
Vi skulle verkligen vilja ha listorna från BR så vi kan titta på utfallet av våra kompförändringar.

#60 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 10 juli 2007 - 07:45

Jag håller med om att bonusen för 2PD och 2DD bör ökas, men 1000 poäng är för mycket av precis den anledning Dogge säger. Sen klarar sig olika arméer väldigt olika bra med lite eller ingen magi så det kunde vara en idé att ge arméspecifika bonusar. Fast ganska mycket jobb förstås.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar