Hoppa till innehåll

Foto

Hur skulle ni vilja kompa Empire?

• Please log in to reply
19 replies to this topic

#1 adon

adon

Member

• Members
  • PipPip
  • 19 Inlägg:

Postad 09 maj 2007 - 12:21

Hej.

Empire spelare som jag är vill jag fråga er vad ni tycker själva hur nya boken skall kompas och se vad ni tycker om min egen bedömning.

Det som jag tycker om nuvarande kompmall är följande:

- dåligt med kompplus! endast 3 billiga state troops block ger +FC. Pts för 1 enhet knights, 1 enhet greatswords, pts för närstrid detachment och endast 1 enhet med archers! (hur många archers brukar ni se?)

- Kompen uppmuntrar till standard empire arméer: inf block för att sponsra magi och artillery. Känns det igen?

Med nya boken så har några grejer förändrats:

Karaktärer
- Empire General (former Elector Count) är sämsta valet. borde ge plus
- Arch lector utan altare och utan VHS är ingen höjdare, mest pga av kompminus för rätt kassa prayers iom att de flesta är remains in play.
- Arch Lector med altare och VHS borde ge nåt minus. Det täcks för nuvarande av -200 för VHS och en massa dolda minus för 3 bd. Rätt kompdyrt som det är nu vilket är bra.
- Engineer är bara sämre för varje edition. Har funderat över att han kan minska kompstraffet för många warmachines. Fluffigt och kanske en uppmuntran
- Grand master är inte het nu heller. Funderar över att han kan ge någon till enhet knights kompplus. Uppmuntrar ´temade och fluffiga Knight arméer.
- Warrior priest är bättre. Dock fortfrande rätt kass pga att prayers är mest remains in play. straffas av magiminus. +100 känns OK.
-Wizlord. inget nytt.

Trupper:

- State troops har alltid varit kassa. Mest pga av spelets synergi. Fottrupper uträttar sällan nåt, blir lätt marchblockade etc. Detachments och sänkt poängkostnad hjälper till. Borde vara +FC för även fler swordsmen (inte bara 1 enhet). Halberdiers kan däremot behöva uppmuntras mer! (fortfrande kassaste valet, kanske FC*1,5)

- Skytte gubbar. Inga plus, inga minus, kanske +pts för enhet med banner?. Archers och Huntsmen däremot kan uppmuntras: +pts för huntsmen, +ptsx2 för archers (ej detachments)

- Pistoliers/outriders tävlar med kanoner/greastwords/IC knights etc.. Inget plus/minus känns rätt.

- Knights. WW knights (eller 2hd weapon knights) kan ge pts (ej IC). 1st knight enhet pts. Se Grand master för fler idéer. IC knights tävlar med special så inga minus.

- Flagellants. Sämre än förrut mest pga av T3 och frenzy. kanske +pts för första om en Archlector/präst är med?

- Greatswords: bättre pga billigare, sämre inget banner utan E.Count. Om Eternal guards har FC värför inte dessa?

- Steam tank. Den är crap numera jämfört med förrut. Rätt kompat som det är nu.

- Kanoner/helblaster: rätt kompat.

- mortar/helstrom: klart kassa val. Kanske mindre avdrag för helstrom på samma vis som mortar?

Magiska prylar:

- Rätt kompat som det är nu. Inga nya items och marginella ändringar på dessa.

Ok det var min feedback, vad tycker ni själva?

#2 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 09 maj 2007 - 19:47

Jag antar att du tänker på RTO:s mall.
Jag tycker infanteriet är rätt kompat, det behövs uppmuntring till att ta något annat än swordsmen, sedan upplever jag att du har väldigt fel i ditt påstånde om att inf inte uträttar något, de ger en stabil bas, även om de inte är några killing machines.
Altaret behöver något minnus dessutom. Det finns ytterst få saker som kan hantera det på ett vettigt sätt.
Om man trycker in många enher IC knights dvs. >1 så tycker jag att det skall ge minus.
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#3 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 10 maj 2007 - 01:14

Kompmallar har väl alltid uppmuntrat standardlistorna? Det ligger ju lite i dess natur att vara normerande.

Varför är empire general dålig? Dödens arena håller inte med dig...

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#4 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 10 maj 2007 - 06:21

Arch Lectorn med specular är bättre tongue.gif
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#5 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 10 maj 2007 - 08:08

Att Arch Lector är grymt bra med VHS och War Altar betyder inte att han är dålig utan dem. Men visst, det funkar att sätta alla minus i dessa uppgraderingar och inte i killen själv.

Infanteriet är helt ok, de får begränsat med plus precis som t. ex. Goblins begränsas i bonusen av att enheterna är billiga och bara tre kan få FC. Jag håller ändå med om att Greatswords skulle kunna få FC. De har blivit en användbar enhet men de lider av samma problem som elitinfanteri alltid har gjort.

Håller inte med om att Mortar och Hellstorm Battery skulle vara dåliga. Inget vidare mot vedalver och liknande arméer kanske, men det är ingen anledning att vara snäll mot dem i kompen (och därmed uppmuntra till maskiner som är bra mot konventionella arméer snarare än skirmisharméer).

Stanken beror väldigt mycket på vad som finns i armén för övrigt. Om man bygger listan med bara 1+ överallt blir den ganska elak. I en mer infanteribaserad armé äter den mest upp poäng. Och den är precis som förut väldigt beroende av motståndarens förmåga att hantera den. Har man maskiner som fixar T6/1+ är den inte så farlig.

Flagellants -- absolut inget plus. Billiga och Unbreakable utan någon form av ofrivillig crumble eller instability.

Skyttar -- måste straffas över någon viss gräns. Gunlines är inte jättekul. Frågan är om man kan hitta något upplägg där man räknar ihop handgunners, crossbowmen, outriders och eventuellt även krigsmaskiner. De är ju dessa enheter som står för den effektiva eldkraften.

Archers -- min erfarenhet är att alla har dem, åtminstone som detachments. Även huntsmen är vanliga. Att inte ta med dem bland de skytteenheter som får minus räcker.

Karaktärer -- Visst, ge ingenjören plus, men inte mindre minus för krigsmaskiner. Skulle bli en missbruksmöjlighet för gunlines. De andra karaktärerna är rätt ok som de är, Arch Lectorn är förstås bäst men han straffas genom sina Bound Spells/DD och resten av hans minus kan sitta i VHS och War Altar. Utan dem är han prisvärd, med dem är han något helt annat.

#6 adon

adon

Member

• Members
  • PipPip
  • 19 Inlägg:

Postad 10 maj 2007 - 08:58

Bra feedback allihopa, keep it coming!

vad tycker ni om komp som uppmuntrar temade arméer?

- Typ +pts för en enhet knights till (inte bara första) om Grand Master är med?

#7 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 10 maj 2007 - 11:10

Nej. Finns ingen anledning att uppmuntra temade arméer. Det gör bara att man kan komma undan med värre saker genom att gömma det bakom ett tema.

#8 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 10 maj 2007 - 11:14

En temad armé har man för att det är ett roligt tema, inte för att den är bra. Alltså borde det inte spela någon roll vad man får för komp. Om det är så att armén är temad och effektiv/tråkig så får man leva med att man får låg komp. En all cav + stank blir inte roligare att möta bara för att den har en Grand Master som leder den...

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#9 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 307 Inlägg:

Postad 10 maj 2007 - 12:12

Klockrena kommentarer från Anton.

Enda jag känner att jag inte har koll på är magic items - om det finns något nytt über-föremål som bör restriktas.

/Morgan

#10 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 10 maj 2007 - 22:25

Tycker att Rhinox Champion (som kan bostas med prayers) hela alla sex woundsen eller ge reroll to hit och wound förtjänar ett extra kompminus.....

I övrigt tycker jag (som gillar temade armèer) att Yanns idèer är ganska roliga...

#11 BigJoe

BigJoe

Newbie

• Members
  • Pip
  • 9 Inlägg:

Postad 10 maj 2007 - 22:25

Jag håller inte med om att engineers skulle ha blivit sämre, tvärt om. Eftersom man kan använda den tillsamans med hellblastern för att ge BS 4 fyller den fler funktioner nu än tidigare. Om man sedan kör Uber-combon Präst/Arch Lector - Engineer - hellblster får man ju världens dödsmaskin =P
Frans.Rönnqvist

#12 BigJoe

BigJoe

Newbie

• Members
  • Pip
  • 9 Inlägg:

Postad 10 maj 2007 - 22:26

Sen vill jag också slå ett slag för slopandet av kompmall och istället införa strategikort som Danskarna kör med. Helt överlägset....
Frans.Rönnqvist

#13 adon

adon

Member

• Members
  • PipPip
  • 19 Inlägg:

Postad 11 maj 2007 - 09:28

Jag är inte så säker att din kombo funkar regelmässigt...

Dock är jag ganska säker på att du har rätt vad gäller "dödsmakinen"

din engineer kommer att dö i tur 1 eller 2 av missfire... Thats 200pts, a rare and hero choice well spent..

#14 dorlm

dorlm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 171 Inlägg:

Postad 11 maj 2007 - 15:11

din engineer kommer att dö i tur 1 eller 2 av missfire... Thats 200pts, a rare and hero choice well spent..

Är inte det som att säga att en anvil kommer sprängas i runda ett eller två? 400p (plus 200 för anvil och general), lord, hero och general? Låter som man borde få komp för att ens ha med runelord med anvil ju.. (nä, det var inte seriöst menat men tyckte det förra lät så dumt så kunde inte låta bli)

#15 BigJoe

BigJoe

Newbie

• Members
  • Pip
  • 9 Inlägg:

Postad 11 maj 2007 - 19:41

Jag är inte så säker att din kombo funkar regelmässigt...
Varför skulle kombon inte fungera? En karaktär får slå om "to hit" och "to wound", och det är ju precis det han sysslar med.

din engineer kommer att dö i tur 1 eller 2 av missfire...
Man kan ju inte förutsätta att man ska ha bedrövlig otur med tärningarna. Det argumentet kan man i så fall använda mot allting, för allt i spelet kan fissla p.g.a. dåliga tärningsslag.
Frans.Rönnqvist

#16 Crispus

Crispus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 173 Inlägg:

Postad 11 maj 2007 - 22:40

QUOTE (BigJoe @ May 11 2007, 20:41 ) <{POST_SNAPBACK}>
Varför skulle kombon inte fungera? En karaktär får slå om "to hit" och "to wound", och det är ju precis det han sysslar med.
Det är inte engineeren som skjuter. Regelmässigt så är det hellblastern som skjuter, men använder engineerns BS.

#17 BigJoe

BigJoe

Newbie

• Members
  • Pip
  • 9 Inlägg:

Postad 12 maj 2007 - 12:16

jag har inte Empireboken framför mig, men nog är det besättningen på artilleripjäsen som afyrar den. Allt annat låter ju knasigt =)
Frans.Rönnqvist

#18 kebabi

kebabi

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 278 Inlägg:

Postad 14 maj 2007 - 16:50

Inte alls så djupt insatt, men tycker kanske inte Huntsmen borde få FC.

Vet inte om de är för dyra eller om Emp-mallen inte ger tillräckligt med plus, men en scout enhet är guld värd, så gott som alltid.
Särskilt i en armé som saknar liknande på alla andra håll (dom är 0-1 va? och empire armén bygger främst på block av infanteri, riddare och krigsmaskiner).

#19 BigJoe

BigJoe

Newbie

• Members
  • Pip
  • 9 Inlägg:

Postad 14 maj 2007 - 17:48

I förslaget skulle man få pts för huntsmen. De kan i vilket fall bara ha champ. så FC är aldrig aktuellt
Däremot håller jag med Kebabi i att jag inte tycker att scoutenheter i någon armé borde belönas i compsystemet, det behöver dock inte heller leda till några minus.
Frans.Rönnqvist

#20 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 15 maj 2007 - 20:53

Huntsmen är inte bra, vem betalar 100p för en tiomana scout enhet som aldrig får scouta? blink.gif

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar