Hoppa till innehåll

Foto

Chaos Dwarfs, Bull Centaurs och vapen

• Please log in to reply
23 replies to this topic

#1 adon

adon

Member

• Members
  • PipPip
  • 19 Inlägg:

Postad 02 maj 2007 - 13:05

Tjena!

Funderar på spela Chaos Dwarfs!

hur blir det med Bull Centaurs: får de +2 i styrka för greatweapon? Kan de ha additionall handweapon och använda dessa?

Kort sagt räknas vapnen som för infanteri eller kavaleri?

#2 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 02 maj 2007 - 13:35

Infanteri.
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#3 adon

adon

Member

• Members
  • PipPip
  • 19 Inlägg:

Postad 02 maj 2007 - 14:15

Intressant på min klubb verkar folk envisas med att Bullcentaurs räknas som kavaleri för vapnen pga 7ed!

dvs får inte använda second handweapon och Gw med +2 styrka..

har du något som styrker att de använder vapnen som infanteri?

Stort tack,

Yann

#4 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 02 maj 2007 - 14:22

De har addw valet, varför skulle de inte få använda det?
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#5 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 02 maj 2007 - 14:27

Från Direwolfs FAQ som används på de flesta turneringar:

Q. Do Bull Centaurs receive +1S or +2S when using a Great Weapon? Also,
may they benefit from the "Fighting with hand weapon & shield" rule?

A. Bull Centaurs are cavalry in all respects except they use equipment
as if they were infantry and gain no armour save bonus for being
mounted.
S. Warhammer Chronicles 2004 page 112 / Direwolf FAQ Council
Interpretation

#6 adon

adon

Member

• Members
  • PipPip
  • 19 Inlägg:

Postad 02 maj 2007 - 14:38

Tack alla.

jag har visat direwolf faqen och en Faq som används av GW på deras GT etc... men mina klubbkamrater envisas med att säga att bull centaurs är kavaleri och därmed inte får dubbla hanvapen, extra S med greatweapon.

#7 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 02 maj 2007 - 15:30

Det är klart att de är kavalleri, det står tydligt i reglerna.
Det fins ingen 7ed regel som stödjer Direwolfs tolkning, utan de basserar den på en erata till 6:ed.

#8 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 811 Inlägg:

Postad 02 maj 2007 - 20:39

Exakt. GW kör till och med husregler på USGT om att de räknas som infantri(förutom baser och US) men så länge inte någon enighet inom sverige och enskilda turneringsarrangörer säger att det är husregel på turnering räknas de som kavallri.
Postad bild

#9 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 02 maj 2007 - 21:00

Så en rattler är en cav model? Samma med jezziles? Är dom också cav?

BullCentaurs funkar på samma vis som Centigors, dom står på cav baser men funkar som Inf. Allt annat är löjligt enligt min åsikt.

/Johan R
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#10 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 02 maj 2007 - 21:07

QUOTE (Sherlocko @ May 2 2007, 21:39 ) <{POST_SNAPBACK}>
Exakt. GW kör till och med husregler på USGT om att de räknas som infantri(förutom baser och US) men så länge inte någon enighet inom sverige och enskilda turneringsarrangörer säger att det är husregel på turnering räknas de som kavallri.

Husregeln på turneringar brukar vara att man följer Direwolf...

#11 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 811 Inlägg:

Postad 02 maj 2007 - 21:45

Centigors får inte bonus för great weapons så det argumentet höll ju inte ens. De får endast spjut som kavallri och add. hand weapons, that´s it.

Om husregeln är att man följer direwolf även när de inte bygger på senaste upplagan av reglerna så sure, då är det väl så.

Och jag tycker också att det är löjligt att Bull Centaurs är kavallri när det kommer till vapen men just därför är RAW toppen. Om man är medveten om såna här saker fixar man husregel innan matchen, det är hela poängen med RAW och GW uppmuntrar det.
Postad bild

#12 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 02 maj 2007 - 22:18

QUOTE (Steffo)
Husregeln på turneringar brukar vara att man följer Direwolf...

Nja, man använder tex inte deras WE tolkningar här i sverige. så att man skulle använda deras tolkningar rakt av ser jag inte som självklart.

QUOTE (Joey_Boy)
Så en rattler är en cav model? Samma med jezziles? Är dom också cav?

Eh ja?
sida 27 i i skaven boken:
"Weapon teams consist of two skaven models mounted on a single cavalry base. Treat them exactly like cavalry models, except where otherwise specified."

QUOTE (Joey_Boy)
BullCentaurs funkar på samma vis som Centigors, dom står på cav baser men funkar som Inf. Allt annat är löjligt enligt min åsikt.

Fast det gör ju inte Centigors som Sherlocko pekat ut, nu är iof inte GW ett alternativ för dem så..

Löjligt eller inte så är det rätt många enheter i CD listan som inte riktigt hunnit med in i 7ed, ska man följa reglerna så är de extremt tydliga.
sida 7 säger att Bull centaurs är räknas som cavalry och så länge det inte finns någon regel som undantar dem från det, eller från regel som reglerar GW och cavalry så får de inte +2S. Sedan kan vi ju diskutera om vi ska införa en husregel angående det för turneringar i sverige. Det har vi ju gjort i andra fall och det är något som jag tycker är bra.

#13 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 02 maj 2007 - 22:49

Enligt regelboken är bull centaurs otvetydigt kavalleri, och alltså gäller kavalleriets vapenrestriktioner.

Dem har blivit försämrade i 7ed pga det, visst. Jag har aldrig varit en fantast av RAW, men det är dessvärre vad vi lever efter. Beast chariots har GWs, sorry, dem är nere på styrka 5 nu. Bara att leva med. Beast herds är kassa pga en regel som alla vet var till för att ge dem rankbonus, nämligen att de rankar upp 4 man i bredd. Nu har rankbonuskravet höjts till 5 man, alltså får dem inga rankbonusar i de flesta strider dem deltar i. Visst det är löjligt, men det är reglerna vi lever efter. Bara att acceptera såvida inte arrangörerna i sverige kommer överens om att RAW skall bort, vilket inte lär hända.

På sista tiden har direwolf kommit med en rad regeltolkningar som varit uppåt väggarna. Låt mig tex påpeka att QFA4 tydligt deklarerade att direwolf enbart användes av domaren som hjälp när det gällde regelfrågor, inte var sista ord i regelfrågor.

Vad gäller centigorer så kan dem ha spjut. De får plus ett i styrka liksom kavalleri, men de slår INTE i två ranker som infanteri. Däremot säger deras specialregel att de får använda två handvapen eller handvapen och sköld SOM OM de vore infanteri. Notera som om, det är också en markering att dem är kavalleri. Bull centaurs har ingen specialregel som ger dem +2 styrka från great weapons trots att dem är kavalleri såvitt jag vet.

#14 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 03 maj 2007 - 00:31

QUOTE (DGoE @ May 2 2007, 23:49 ) <{POST_SNAPBACK}>
. Beast herds är kassa pga en regel som alla vet var till för att ge dem rankbonus, nämligen att de rankar upp 4 man i bredd. Nu har rankbonuskravet höjts till 5 man, alltså får dem inga rankbonusar i de flesta strider dem deltar i. Visst det är löjligt, men det är reglerna vi lever efter. Bara att acceptera såvida inte arrangörerna i sverige kommer överens om att RAW skall bort, vilket inte lär hända.

säg mig, jag har fått för mig att det enbart handlar situationer där de normalt inte skulle få ställa upp sig, såsom slåss mot karaktärer, monster och chariots. men när de stormar in i ett vanligt infanteriblock kan de vara 5 i bredd.

#15 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 03 maj 2007 - 07:18

QUOTE (petrus @ May 2 2007, 23:18 ) <{POST_SNAPBACK}>
Nja, man använder tex inte deras WE tolkningar här i sverige. så att man skulle använda deras tolkningar rakt av ser jag inte som självklart.
Gör man inte? De turneringar jag varit på används FAQn rakt av. De hade en del konstiga tolkningar för t.ex. moonstone men det är upprättat.

Om husregeln är att man följer direwolf även när de inte bygger på senaste upplagan av reglerna så sure, då är det väl så.
Hela Direwolf bygger på 6:ed iom att det inte kommit några FAQer för 7:ed ed mer än på grundreglerna. Om inte några FAQer i Chronicels 2004 ska gälla pga det kommit nya grundregler kommer en del lustiga situationer uppstå. Bretonnia kan t.ex. tolkas som helt immuna mot panik från sina egna trupper. Jag väljer hellre att turneringarna följer Direwolf och skriver ut om de har några avvikande regler.

Ang. Bull Centaurs:
Det finns inga regler för hur vapen funkar för kavalleri, vapen får man bonus för beroende om man är infanteri eller mounted. Centaurer är visserligen kavalleri enligt reglerna men knappast mounted. Eftersom de varken är mounted eller infanteri anser jag att turningarna borde ha en husregel som definierar att de funkar som centigorer.

Ang. ratlingguns och jezzails är det bara löjligt att de ska ta t.ex. paniktester pga allt kavalleri på brädet ska ta paniktest, (tex. från screaming bell) då detta var uttryckligen erratat i förra versionen. Det är en grej som borde stått i varje armé-FAQ som berörs men man gjorde en generell regel istället.

#16 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 03 maj 2007 - 07:53

QUOTE (Steffo @ May 3 2007, 08:18 ) <{POST_SNAPBACK}>
Gör man inte? De turneringar jag varit på används FAQn rakt av. De hade en del konstiga tolkningar för t.ex. moonstone men det är upprättat.

Hela Direwolf bygger på 6:ed iom att det inte kommit några FAQer för 7:ed ed mer än på grundreglerna. Om inte några FAQer i Chronicels 2004 ska gälla pga det kommit nya grundregler kommer en del lustiga situationer uppstå. Bretonnia kan t.ex. tolkas som helt immuna mot panik från sina egna trupper. Jag väljer hellre att turneringarna följer Direwolf och skriver ut om de har några avvikande regler.

Problemet som jag ser med Direwolf är att det värkar som om de försöker ta på sig det ansvar GW själva borde ta, dvs att faktiskt reda ut oklara regelfrågor.
Både RTO och QFA hade den som rådgivande eller vad man ska kalla det och iom att alla turneringar ändrar vissa tolkningar så vet jag inte om jag skulle kalla det att den används rätt av. Fast det är kanske formalia och det känns lite off topic.

QUOTE (Steffo @ May 3 2007, 08:18 ) <{POST_SNAPBACK}>
Ang. Bull Centaurs:
Det finns inga regler för hur vapen funkar för kavalleri, vapen får man bonus för beroende om man är infanteri eller mounted. Centaurer är visserligen kavalleri enligt reglerna men knappast mounted. Eftersom de varken är mounted eller infanteri anser jag att turningarna borde ha en husregel som definierar att de funkar som centigorer.

Nu har jag inte min kära regelbok här så jag kan inte riktigt komentera, men fins det ingen regel som likställer cavaleri med mounted?
Om det nu inte gör det, så skulle det väl isf resultera att bullcentaurer inte får något pluss alls, eftersom de då varken uppfyller kraven för +2(infanteri) eller +1(mounted)
Oavsett vilket så kan man ju diskutera om det ska införas en husregel eller inte, men det kändes inte som om det var vad vi gjorde utan att vi faktiskt tolkade reglerna som de var skrivna. Som jag skrivit vid flera tillfällen i detta forum så har jag inga starka åsikter om hur de ska vara, jag vill bara veta innan turneringen vilka regler turneringen använder och om det inte anges någonstans så tänker jag förutsätta att de helt enkelt följer regelboken.

#17 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 03 maj 2007 - 08:02

Det står i texten att vapenreglerna för kavalleri gäller alla på kavalleribas.

Fast visst borde dem skjuta personen som gjorde rubruiken.

Och visst gäller beastherd regeln "bara" när de inte kan slåss 5 i bredd, såsom single characters, chariots, monster, flankcharges mot skyttelinjer, kavalleri osv. Vänd på det, det enda det funkar på är front- och rear charges mot kavalleri samt attacker mot infanterin (såvida dem inte har färre än 3 eller 4 ranker beroende på basstorlek och det är flankcharge)

I realiteten är det betydligt oftare dem missar rankbonusen pga denna regel än de får dem.

#18 adon

adon

Member

• Members
  • PipPip
  • 19 Inlägg:

Postad 03 maj 2007 - 10:06

En bullcentaur kan enligt mig mycket väl använda 2 vapen som det står i deras army list. Den behöver inte den andra handen för att hålla i remmar eller styra sig själv som en vanlig riddare gör med en häst.

Jag tror det vettigaste är att ta fram en FAQ för alla 7ed missöden. Vi ska väl inte vänta på att GW gör det eller spendera den långa väntetiden med RAW debatt?

-Den stora frågan är igentligen om vi är vuxna nog att agera för våra turneringar och spel utan GW?

#19 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 811 Inlägg:

Postad 03 maj 2007 - 10:11

Att blanda in logik i regeldiskussioner är oftast inget att föredra, även om det känns lockande.

RAW-debatter går för övrigt ut på att under matcher lösa saker som det står, då folk ibland är oense, för att sedan skapa husregler. Det är hela grejen med RAW, så att försöka skapa husregler är ju toppen tycker jag.

Men så länge man inte turneringsarrangörer går ut innan turneringarna att de använder, av GW, chronicles som inte gäller längre är det rätt tveksamt att köra bull centaurs som infantri.
Postad bild

#20 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 03 maj 2007 - 10:17

QUOTE (adon @ May 3 2007, 11:06 ) <{POST_SNAPBACK}>
En bullcentaur kan enligt mig mycket väl använda 2 vapen som det står i deras army list. Den behöver inte den andra handen för att hålla i remmar eller styra sig själv som en vanlig riddare gör med en häst.

Bra försök, men om det bara var remmarna som avgör varför skulle de då inte få +2S med GW's ?

Jag tror det vettigaste är att ta fram en FAQ för alla 7ed missöden. Vi ska väl inte vänta på att GW gör det eller spendera den långa väntetiden med RAW debatt?

Jag tycker det är en bra ide att försöka enas om lite husregler
Däremot så tror jag den debatten blir bra mycket längre än det du kallar RAW debatten, iaf jag är lite splittrad över huruvida Bullcentaurs borde ha +2S eller inte.
Jag ser fram emot våra försök att enas i denna och liknande frågor.

-Den stora frågan är igentligen om vi är vuxna nog att agera för våra turneringar och spel utan GW?

Tyvärr tror jag inte det sad.gif

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar