Hoppa till innehåll


Foto

Q&A strategikort och regler


  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
61 replies to this topic

#1 Dakoth

Dakoth

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 307 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 29 oktober 2006 - 07:42

I denna tråd är det tänkt att ni spelare skall kunna ställa frågor som rör Strategikorten i första hand(som är ett relativt nytt fenomen i Sverige och således värt att diskutera), men även reglerna i övrigt om behov finns.

Så har ni någon fråga efter att ni noggrannt läst igenom Reglerna på hemsidan: http://atlantis.sverok.net läs först igenom svaren i denna tråd så törhända får ni svar på det ni söker. I annat fall - fråga på!

Här nedan hittar ni Q&A samlade.

cheers,
Morgan

Fråga 1:
Det jag undrar är om den flygande karraktären åker på minus i flygmove trots att han inte har 2+ save wardsave eller s7 och om Harpiesarna åker på halv flygmove iom att det finns en flygande karraktär.

Svar:
Jepp, det räcker med att de är flygare - ska skriva den passagen lite tydligare så att det framgår att det är två olika kategorier. En för flygande och en för landbaserade enheter. Man räknas till flygade om modellen kan flyga och räknas således inte in när man ska utröna bestraffning för landbaserade enheter.


Fråga 2:
Vad händer i sabotage om man kör Skaven och använder Screaming bell? Kommer hela enheten med screaming bell senare eller bara screaming bell (I vilket fall det blir omöjligt att spela med den efterssom den inte får förflytta sig.)

Svar:
Om du har en Grey Seer med klocka som är värd mer än 450 pts så "assignar" du en enhet som modellen kommer att följa. Enheten tillsammans med klockan börjar av brädet och kommer in runda två.

Fråga 3:
Samma fråga som tidigare (dock ej besvarad vad jag kan se) Vad gäller egentligen för warpstones/muchrooms? Räknas de eller inte?

Svar:
De räknas inte in - skall förtydligas i reglerna.

Fråga 4:
Vad händer om man får irresistible force samtidigt som man inte får tillräckligt för att klara spellen (dvs 2st 6or -3=9 men spellen kräver 12)? Normalt kan det väl inte ske men med -3 på spellsen är det lätt att det händer. Antar att den går in men vill höra i alla fall.

Svar:
Nope, den går inte in - det är bara bound spells som kan få negativa värden. Dubbla sexor (eller 13 ögon på tärningarna för Skaven) räknas inte som lyckad om inte slutvärdet räcker för att uppnå "casting value" på besvärjesen.

Fråga 5:
Innebär detta att i en armé som innehåller; en demonprins och 2st demonkavalleri (icke tzeentch) räknas som två st marktrupper (ger inget M-avdrag) och 1 flygande karaktär (inget avdrag). Eller räknas de totalt som 3 st saker som uppfyller kriterierna och ger därmed -1" för kavalleriet och -3" för prinsen?

Svar:
Inget avdrag ovan enligt resonemanget på svaret i fråga 1.

Fråga 6:
Angående magic flux så antar jag att man måste ge den extra scrollen till en karaktär. På samma sätt som på GF?

Svar:
Det stämmer. I första hand till en magiker (eller karaktär som får köpa scrolls eller likande, t ex runesmiths - dock inte Tomb kings/princes). Har man ingen sådan så ger man scrollen till valfri annan karaktär.

Fråga 7:
Max antal tunga enheter man kan ha utan att straffas är 2 för detta kort, medan gränsen var satt till 3 på GF9. Är detta avsiktligt eller ett misstag?

Svar:
Både ock faktiskt . Jag lade ut översynen på strategikorten på entrepenad när jag hade fullt upp på jobbet. Så förändringen till att tillåta en mindre enhet, innan minus i movement, på "Färskt fältslag" (Boggy grounds) är avsiktligt infört av uppdragstagarna, men en ändring är på gång av Der Überführer (det vill säga jag). I övrigt är jag mkt nöjd med deras arbete, måste tilläggas.

Slutgiltiga "Färskt fältslag" kriterierna är upplagda nu (7/11).

fråga 8
Får en WE bsb köpa spites och magiskt std?

Svar: Om jag måste komma med ett svar - och det måste jag ju

Nej (inte både ock – men väl var och en för sig ), efter att ha läst sektionerna om bsb samt spites i WE-boken och magic items i regelboken så är min slutsats denna.

Intentionen att inte tillåta magic banner tillsammans med magic items är, i min mening, för att undvika kombinationer som skulle ”bryta” balansen (jobbigt att speltesta alla tänkbara kombinationer så enklast att förhindra det). Därför borde samma sak gälla WE om det inte tydligt hade påtalats att spites var ok att ta eftersom det inte togs ur samma pott/räknades som Magic items (jmfr spawns) – men den tillåtelsen står inte (tydligt) utskriven.

Att göra en distinktion mellan magic items och spites är relevant, men inte tillräckligt påtagligt för att tillåta att det skulle betyda att det är tillåtet att en bsb skulle få ha småandar till hjälp, men inte en magisk spegel etc, etc. I det här fallet bedömer jag att spites skall räknas som magic items - men det är långt ifrån emtydigt skrivet.

Därutöver kommer dilemmat med hur man skulle räkna ut hur mkt poäng man får köpa till bsb:n vad gäller magiska föremål (dvs banner och spites). Gäller fortfarande att man får ta ett hur dyrt banner som helst (och därutöver upp till 50pts spites!) eller är man nu begränsad till de normala 50 poängen totalt på magic items då man nu blandar banner och spites? För mig är det ytterligare ett tecken på att författaren inte haft som intention att tillåta spites tillsammans med bannerbärande bsb:s.

Sedan att det fluffmässigt skulle passa med spites runt en av arméns mest betydelsefulla individer är en annan femma.

Fråga 9
Får trämannen köra SnS och isf får han bara göra det med 90Grader LoS.
Enligt Direwolf får han inte det, hur kör ni?

Svar: Inget stand and shoot för trämannen.

Direwolf är under luppen för tillfället - måste se om vi kan använda oss av deras verk eller om de tiltat helt i sina nya bedömningar (som antytts här och var) samt om de gamla tolkningarna till 6th ed är för missvisande. Antagligen kommer vi ha dem som rådgivande texter utifall en regeldispyt uppstår, men inte fungera som en "lagtext".

Fråga 10: Räknas anvil som en skytte-enhet när man räknar Annalkande storm kortet?

Svar: ja, den räknas som en warmachine


Fråga 11: påverkas Steam tank utan kanon/flamer på något sätt av boggy ground kortet eller storm kortet?

Svar: Påverkas av annalkande storm om den har weapon uppgrade (dvs inte ram-varianten eller plattformen.

Vad gäller "färskt slagfält" så räknas den som en enhet med M6+ och S6 - så den skall tas med i beräkningarna.

edit: ändrade svaret så jag faktiskt svarade på frågan


Fråga 12: Varför räknar ni Rod of Power (empire arcane item) som att det GENERERAR 3 power dice eller 3 dispel dice i magiflux. Det är att ta i då rod of power inte generar en enda tärning, och vill man spara flera tärningar är oddsen inte så bra och man måste ha några tärningar att spara!

Svar: Eftersom vi inte gör skillnad på olika föremål utan drar alla över en kam. Det är det samma för black periapt etc, de genererar inte heller PD/DD – att det är ett bättre föremål kan vi inte gå in och detaljstyra utan att göra reglerna mer komplexa – vilket vi ville undvika med detta regelpaket.

Fråga 13: Räknas prayes från priest of Sigmar till magi fluxen trots att det är uberkassa?

Svar: Ja, all magi räknas in (förutom one-use-only föremål).

Notis: Förhoppningsvis så borde du slippa magic flux emot dig om du spelar med en priest of Sigmar – om deras prayers inte kan tas som farliga

Fråga 14: Gäller WYSIWYG även magiska föremål? dvs är det ok att representera en magisk yxa med ett svärd?

Svar: Det är helt ok att ha ”axe of might” eller liknande. ”Armour of meteoric dress” är däremot inte giltigt för högsta wysiwyg-poängen (10). Dvs en klänningsprydd modell med 1+AS (hamnar i kategorin 5 om inte fler uppenbara missvisningar finns med i armén – då blir det noll poäng.

Fråga 15: Måste man ha plats över, ie 25pts, på någon karaktär för att kunna använda den extra scroll man kan få från magic flux?

Svar: Nej, Den extra scrollen är "gratis" och utöver andra eventuella magiska föremål.

Fråga 16:
Får man använda Moonstone of the hidden ways om man är i närstrid?

Föremålet säger inget om att man inte får göra det, Direwolf stödjer också denna tolkning...

Svar: Ja, du kan använda månstenen i närstrid.

Fråga 17:
Får man använda moonstone of the hidden ways i motståndarens runda?
Samma sak här, föremålet anger ingen begränsning utan säger bara att man ska göra det i slutet av movmentfasen. Andra föremål, som tex black periapth är ju formulerade på samma sätt och där har gw sagt att det ska tolkas som att man får använda det i motståndarens runda.

Svar: Nej, du kan endast använda månstenen i egna remaining moves fasen på QFAIV.

Fråga 18:
Magisk båge med WE bsb?

Ja, du kan rent tekniskt köpa en magisk båge - dock kan du inte använda magiska pilar om du inte samtidigt har köpt en magisk båge då du inte har en båge "i grund".

Fråga 19: Hur räknas t.ex. en skaven Assassin med poisoned throwing stars? Är det en karaktär med magisk avståndsattack eller inte?

Svar: Det är endast vapen/utrustning/förmågor som är köpta från magic item poolen som räknas när man beräknar antalet enheter till annalkande storm. (warpstone throwing stars räknas fortfarande som magiska dock).

Fråga 20: Goblin bolt throwers: 2 för 1 Special. Räknas de som två separata skytteenheter eller en gemensam? Gissar på två separata, men vill ha förtydligande.

Svar: De räknas som två separata skytteenheter i alla avseenden förutom utifall du skulle ha massor av dem och du får ett sabotage-kort spelat mot dig. Då placerar du 2 från början, marscherar in med två runda två osv.

Fråga 21: Kan Black orc bsb använda great weapons samt add. hw?

Svar: Ja, har de utrustningen i grund kan de även använda den.

Fråga 22: Påverkas Rhinox Riders av Gut magic.

Svar: Nej.

Fråga 23: Är Sacred Host listorna från WD tillåtna.

Svar: Ja, det är dem.

Fråga 24: Hur gäller "S 6+, vapenbonus inräknad" för karaktärer under färskt slagfält, gäller det även lansar eller syftar det på konstanta vepen typ great weapons?

Svar: Alla karaktärer som någon gång kan få S6+ med någon av sina beväpningar (ej inräknat eventuella bonusar från eventuella spells) räknas in. Så ja, lansar kan göra att en karaktär räknas in.

Fråga 25: Måste man avslöja exakt hur många power /dispell dice man har det blir tämligen lätta att räkna ut hur många dispellscrolls man har...

Svar: Ja och nej, när du presenterar din armé berättar du bara vilka levlar dina karaktärer har, men INTE vad de har för eventuella magiska föremål som påverkar magipolerna (PD/DD) vid magisk flux.

Däremot måste du och motståndaren göra en exakt beräkning när det är dags för första magifasen. Ni behöver emellertid inte avslöja varifrån PD/DD:en kommer ifrån.

PS reglerna kan komma att revideras något om vi upptäcker att fel har skrivits in, men några större förändringar kommer ej att ske.

#2 fffrankenstein

fffrankenstein

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 575 Inlägg:

Postad 30 oktober 2006 - 16:34

QUOTE (Dakoth @ Oct 29 2006, 07:42 )
I denna tråd är det tänkt att ni spelare skall kunna ställa frågor som rör Strategikorten i första hand(som är ett relativt nytt fenomen i Sverige och således värt att diskutera), men även reglerna i övrigt om behov finns.

Så i färskt slagfält, säg att din motståndare har en unit Harpies och en Pegasus.

"Hjälten" på pegassen är så menlös att han inte klassar in sig som en bofferkarraktär som åker på avdrag.

Han har dock en 2 kärror och ett regemente av ödleriddare med sig. Vad åker han och Harpiesarna på för minus i flyghastighet?

#3 Dakoth

Dakoth

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 307 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 31 oktober 2006 - 07:47

Flygare och marktrupper kollas var för sig. Dvs, man lägger inte ihop antalet flygare i beräkningen när man ska utröna hur många enheter som räknas in för begränsad landförflyttning.

En annan notis om "Färskt fältslag" är att en karaktär som uppfyller kriterierna (4A och t ex save 2+) som kör runt i en chariot räknas som en post inte två.

#4 fffrankenstein

fffrankenstein

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 575 Inlägg:

Postad 31 oktober 2006 - 09:37

QUOTE (Dakoth @ Oct 31 2006, 07:47 )
Flygare och marktrupper kollas var för sig. Dvs, man lägger inte ihop antalet flygare i beräkningen när man ska utröna hur många enheter som räknas in för begränsad landförflyttning.

Det förstår jag. Det jag undrar är om den flygande karraktären åker på minus i flygmove trots att han inte har 2+ save wardsave eller s7 och om Harpiesarna åker på halv flygmove iom att det finns en flygande karraktär.

#5 Sonax

Sonax

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 142 Inlägg:

Postad 31 oktober 2006 - 13:46

Efterssom detta tydligen var tråden man skulle ställa frågor i så ställer jag om frågorna

Vad händer i sabotage om man kör Skaven och använder Screaming bell? Kommer hela enheten med screaming bell senare eller bara screaming bell (I vilket fall det blir omöjligt att spela med den efterssom den inte får förflytta sig.)

Samma fråga som tidigare (dock ej besvarad vad jag kan se) Vad gäller egentligen för warpstones/muchrooms? Räknas de eller inte?

Vad händer om man får irresistible force samtidigt som man inte får tillräckligt för att klara spellen (dvs 2st 6or -3=9 men spellen kräver 12)? Normalt kan det väl inte ske men med -3 på spellsen är det lätt att det händer. Antar att den går in men vill höra i alla fall.

#6 Crispus

Crispus

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 173 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 01 november 2006 - 00:31

QUOTE (Dakoth @ Oct 31 2006, 07:47 )
Flygare och marktrupper kollas var för sig. Dvs, man lägger inte ihop antalet flygare i beräkningen när man ska utröna hur många enheter som räknas in för begränsad landförflyttning.

Innebär detta att i en armé som innehåller; en demonprins och 2st demonkavalleri (icke tzeentch) räknas som två st marktrupper (ger inget M-avdrag) och 1 flygande karaktär (inget avdrag). Eller räknas de totalt som 3 st saker som uppfyller kriterierna och ger därmed -1" för kavalleriet och -3" för prinsen?

Edit: Angående magic flux så antar jag att man måste ge den extra scrollen till en karaktär. På samma sätt som på GF?

#7 matsmagnusson

matsmagnusson

    Newbie

  • Members
  • Pip
  • 5 Inlägg:

Postad 01 november 2006 - 14:34

Tja, en fråga angående kortet färskt slagfält:

Max antal tunga enheter man kan ha utan att straffas är 2 för detta kort, medan gränsen var satt till 3 på GF9. Är detta avsiktligt eller ett misstag?

PS. Passar på att fråga om enheter med M6 omfattas av Färskt slagfält, eller om det krävs M7 för att omfattas. Som det är skrivet så tolkar jag det som att M6 enheter omfattas, men det innebär att detta kort straffar ogre kingdom väldigt hårt då såväl Ironguts, Scrapalaunchern, Maneaters och många Characters har M6 och S6.

Mats

#8 Dakoth

Dakoth

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 307 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 02 november 2006 - 09:28

Fråga 1:
Det jag undrar är om den flygande karraktären åker på minus i flygmove trots att han inte har 2+ save wardsave eller s7 och om Harpiesarna åker på halv flygmove iom att det finns en flygande karraktär.

Svar:
Jepp, det räcker med att de är flygare - ska skriva den passagen lite tydligare så att det framgår att det är två olika kategorier. En för flygande och en för landbaserade enheter. Man räknas till flygade om modellen kan flyga och räknas således inte in när man ska utröna bestraffning för landbaserade enheter.


Fråga 2:
Vad händer i sabotage om man kör Skaven och använder Screaming bell? Kommer hela enheten med screaming bell senare eller bara screaming bell (I vilket fall det blir omöjligt att spela med den efterssom den inte får förflytta sig.)

Svar:
Om du har en Grey Seer med klocka som är värd mer än 450 pts så "assignar" du en enhet som modellen kommer att följa. Enheten tillsammans med klockan börjar av brädet och kommer in runda två.

Fråga 3:
Samma fråga som tidigare (dock ej besvarad vad jag kan se) Vad gäller egentligen för warpstones/muchrooms? Räknas de eller inte?

Svar:
De räknas inte in - skall förtydligas i reglerna.

Fråga 4:
Vad händer om man får irresistible force samtidigt som man inte får tillräckligt för att klara spellen (dvs 2st 6or -3=9 men spellen kräver 12)? Normalt kan det väl inte ske men med -3 på spellsen är det lätt att det händer. Antar att den går in men vill höra i alla fall.

Svar:
Nope, den går inte in - det är bara bound spells som kan få negativa värden. Dubbla sexor (eller 13 ögon på tärningarna för Skaven) räknas inte som lyckad om inte slutvärdet räcker för att uppnå "casting value" på besvärjesen.

Fråga 5:
Innebär detta att i en armé som innehåller; en demonprins och 2st demonkavalleri (icke tzeentch) räknas som två st marktrupper (ger inget M-avdrag) och 1 flygande karaktär (inget avdrag). Eller räknas de totalt som 3 st saker som uppfyller kriterierna och ger därmed -1" för kavalleriet och -3" för prinsen?

Svar:
Inget avdrag ovan enligt resonemanget på svaret i fråga 1.

Fråga 6:
Angående magic flux så antar jag att man måste ge den extra scrollen till en karaktär. På samma sätt som på GF?

Svar:
Det stämmer. I första hand till en magiker (eller karaktär som får köpa scrolls eller likande, t ex runesmiths - dock inte Tomb kings/princes). Har man ingen sådan så ger man scrollen till valfri annan karaktär.

Fråga 7:
Max antal tunga enheter man kan ha utan att straffas är 2 för detta kort, medan gränsen var satt till 3 på GF9. Är detta avsiktligt eller ett misstag?

Svar:
Både ock faktiskt biggrin.gif . Jag lade ut översynen på strategikorten på entrepenad när jag hade fullt upp på jobbet. Så förändringen till att tillåta en mindre enhet, innan minus i movement, på "Färskt fältslag" (Boggy grounds) är avsiktligt infört av uppdragstagarna, men en ändring är på gång av Der Überführer (det vill säga jag). I övrigt är jag mkt nöjd med deras arbete, måste tilläggas.

Slutgiltiga "Färskt fältslag" kriterierna är upplagda nu (7/11).

fråga 8
Får en WE bsb köpa spites och magiskt std?

Svar: Om jag måste komma med ett svar - och det måste jag ju smile.gif

Nej (inte både ock – men väl var och en för sig wink.gif ), efter att ha läst sektionerna om bsb samt spites i WE-boken och magic items i regelboken så är min slutsats denna.

Intentionen att inte tillåta magic banner tillsammans med magic items är, i min mening, för att undvika kombinationer som skulle ”bryta” balansen (jobbigt att speltesta alla tänkbara kombinationer så enklast att förhindra det). Därför borde samma sak gälla WE om det inte tydligt hade påtalats att spites var ok att ta eftersom det inte togs ur samma pott/räknades som Magic items (jmfr spawns) – men den tillåtelsen står inte (tydligt) utskriven.

Att göra en distinktion mellan magic items och spites är relevant, men inte tillräckligt påtagligt för att tillåta att det skulle betyda att det är tillåtet att en bsb skulle få ha småandar till hjälp, men inte en magisk spegel etc, etc. I det här fallet bedömer jag att spites skall räknas som magic items - men det är långt ifrån emtydigt skrivet.

Därutöver kommer dilemmat med hur man skulle räkna ut hur mkt poäng man får köpa till bsb:n vad gäller magiska föremål (dvs banner och spites). Gäller fortfarande att man får ta ett hur dyrt banner som helst (och därutöver upp till 50pts spites!) eller är man nu begränsad till de normala 50 poängen totalt på magic items då man nu blandar banner och spites? För mig är det ytterligare ett tecken på att författaren inte haft som intention att tillåta spites tillsammans med bannerbärande bsb:s.

Sedan att det fluffmässigt skulle passa med spites runt en av arméns mest betydelsefulla individer är en annan femma.

Fråga 9
Får trämannen köra SnS och isf får han bara göra det med 90Grader LoS.
Enligt Direwolf får han inte det, hur kör ni?

Svar: Inget stand and shoot för trämannen.

Direwolf är under luppen för tillfället - måste se om vi kan använda oss av deras verk eller om de tiltat helt i sina nya bedömningar (som antytts här och var) samt om de gamla tolkningarna till 6th ed är för missvisande. Antagligen kommer vi ha dem som rådgivande texter utifall en regeldispyt uppstår, men inte fungera som en "lagtext".

Fråga 10: Räknas anvil som en skytte-enhet när man räknar Annalkande storm kortet?

Svar: ja, den räknas som en warmachine


Fråga 11: påverkas Steam tank utan kanon/flamer på något sätt av boggy ground kortet eller storm kortet?

Svar: Påverkas av annalkande storm om den har weapon uppgrade (dvs inte ram-varianten eller plattformen.

Vad gäller "färskt slagfält" så räknas den som en enhet med M6+ och S6 - så den skall tas med i beräkningarna.

edit: ändrade svaret så jag faktiskt svarade på frågan biggrin.gif


Fråga 12: Varför räknar ni Rod of Power (empire arcane item) som att det GENERERAR 3 power dice eller 3 dispel dice i magiflux. Det är att ta i då rod of power inte generar en enda tärning, och vill man spara flera tärningar är oddsen inte så bra och man måste ha några tärningar att spara!

Svar: Eftersom vi inte gör skillnad på olika föremål utan drar alla över en kam. Det är det samma för black periapt etc, de genererar inte heller PD/DD – att det är ett bättre föremål kan vi inte gå in och detaljstyra utan att göra reglerna mer komplexa – vilket vi ville undvika med detta regelpaket.

Fråga 13: Räknas prayes från priest of Sigmar till magi fluxen trots att det är uberkassa?

Svar: Ja, all magi räknas in (förutom one-use-only föremål).

Notis: Förhoppningsvis så borde du slippa magic flux emot dig om du spelar med en priest of Sigmar – om deras prayers inte kan tas som farliga wink.gif

Fråga 14: gäller WYSIWYG även magiska föremål? dvs är det ok att representera en magisk yxa med ett svärd?

Svar: Det är helt ok att ha ”axe of might” eller liknande. ”Armour of meteoric dress” är däremot inte giltigt för högsta wysiwyg-poängen (10). Dvs en klänningsprydd modell med 1+AS (hamnar i kategorin 5 om inte fler uppenbara missvisningar finns med i armén – då blir det noll poäng).

#9 petrus

petrus

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 06 november 2006 - 10:39

fråga 8
Får en WE bsb köpa spites och magiskt std?
Se: diskusion

Enligt RAW och Direwolf får man det, kommer ni att köra så?

Fråga 9
Får trämannen köra SnS och isf får han bara göra det med 90Grader LoS.
Enligt Direwolf får han inte det, hur kör ni?

#10 Sebastian.G

Sebastian.G

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 504 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Helsingborg/Sockholm/Shanghai
  • Interests:Warhammer, Poker, Fotboll, Partey, Musik, Psykologi

Postad 06 november 2006 - 10:43

Fråga 10: Räknas anvil som en skytte-enhet när man räknar Annalkande storm kortet?
As seen on Facebook.

Där jag är är det alltid bäst.

#11 adon

adon

    Member

  • Members
  • PipPip
  • 19 Inlägg:

Postad 06 november 2006 - 11:02

tja


1- påverkas Steam tank utan kanon/flamer på något sätt av boggy ground kortet eller storm kortet?


2- Varför räknar ni Rod of Power (empire arcane item) som att det GENERERAR 3 power dice eller 3 dispel dice i magiflux. Det är att ta i då rod of power inte generar en enda tärning, och vill man spara flera tärningar är oddsen inte så bra och man måste ha några tärningar att spara!

3- Räknas prayes från priest of Sigmar till magi fluxen trots att det är uberkassa?

#12 Falahk

Falahk

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 227 Inlägg:
  • Location:Falun

Postad 06 november 2006 - 12:25

gäller WYSIWYG även magiska föremål? dvs är det ok att representera en magisk yxa med ett svärd?

#13 DGoE

DGoE

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 07 november 2006 - 02:29

QUOTE (petrus @ Nov 6 2006, 11:39 )
fråga 8
Får en WE bsb köpa spites och magiskt std?
Se: diskusion

Enligt RAW och Direwolf får man det, kommer ni att köra så?

Fråga 9
Får trämannen köra SnS och isf får han bara göra det med 90Grader LoS.
Enligt Direwolf får han inte det, hur kör ni?


Det finns ingen RAW i situationen.

"Spites are choosen in the same manner as magic items, and count towards the maximum number of points a character is allowed to spend on magic items."

Första delen i stycket säger att spites inte är magic items (annars hade inget behov av att säga "in the same manner as", och om man velat skriva det trots att det är ett magic item borde man skrivit "in the same manner as any other"

Problemet kommer när man läser andra delen av stycket

"and count towards the maximum number of points a character is allowed to spend on magic items."

Det finns i slutet av denna mening inget utrymme för något "delvis" magic item. Allt som betalas ur den kategorin är magic items.

Så man har översatt lyckats säga "Spites är inte magic items, fast de är ändå magic items" i ett enda stycke.

Sen kan man argumentera åt båda hållen
"Spites är unika för Wood Elves och kan därmed inte ges generell status i regelboken, men den första delen av stycket är tänkt att visa att dem fortfarande skall behandlas som sådana"

"Den andra delen i stycket är bara ytterligare ett exempel på en situation där spites fungerar som magic items, vilket visar att dem i många avseenden är lika magic items, men inte i varje avseende"

Jag tänker inte ge mig in i att utveckla en hel argumentation på området, men personligen tycker jag att den enklaste varianten är att behandla dem på samma sätt som saurusar med spawnings eller vampyrer med bloodlines (utan att veta hur dem behandlas)

Anvil: Ja, det är en skytteenhet.

Steam tank råkar ut för färskt slagfält oavsett utrustning. Finns något skytte, även tex mortar, drabbas skyttet av stormen.

Varför rod of power? Enkelhetsskäl. Meningen var att slippa göra en bedömning för varje föremål. Jag håller med om att rod of power blir orättvist hårt drabbat, men vi har ingen som helst avsikt att gå in och detaljstyra enskilda föremål om vi på något sätt kan undvika det.

Prayers: Självklart, det är en sorts bound item. Och kastar du en unbrekable-magi på en chaos spawn så räknas det med, trots att det är ännu sämre än en prayer biggrin.gif

Jag tänker inte klampa in på målningsbedömningen, hör efter i målningstråden.

#14 petrus

petrus

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 07 november 2006 - 08:37

Först måste jag säga att jag inte riktigt håller med om allt som köps för magic item poängen är magic items. Det finns en kattegori av föremål som heter magic items, spites ingår inte i den.

QUOTE (DGoE @ Nov 7 2006, 03:29 )
Jag tänker inte ge mig in i att utveckla en hel argumentation på området, men personligen tycker jag att den enklaste varianten är att behandla dem på samma sätt som saurusar med spawnings eller vampyrer med bloodlines (utan att veta hur dem behandlas)


VC får inte köpa magic items och bloodlines om de köper ett magiskt standard.
Detta anges i reglerna för deras BSB "...nor can he have any bloodline powers"

Lizzardmen får köpa spawnings samtidigt, de köps ju inte ens från samma poäng som magic items.

Tror att båda sidor kan använda detta som argument till sin tolkning smile.gif
Men eftersom bloodlines är mest lika spites så anser jag att det stärker argumentetionen för att man ska få köpa båda. VC bsb'n har ju en extra regel som säger att man inte får köpa bloodlines, motsvarande regel för WE bsb'n saknas.

#15 Kryddan

Kryddan

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Postad 07 november 2006 - 09:17

Rent fluffmässigt så känns det rätt okey att ha BSB + Spite. Det är ju inte så att han själv behöver hålla i sin spite, den sitter ju på hans axel/innanför manteln/flyger omkring själv och klarar sig på egen hand :-)

Peter Pan kunde väl hålla i en flagga, det sket väl Tingeling i?
Förening: Mark of Skåne
Arméer: Beasts of Chaos, Wood Elves
Projekt: Warriors of Chaos

#16 Dakoth

Dakoth

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 307 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 07 november 2006 - 09:30

Kommer snygga till Q&A:n ikväll med de nya frågorna.

cheers,
Morgan

PS. Fortfarande flera som inte betalat in än - gör gärna det asap eller ta kontakt med mig så jag vet om vi ska börja ragga mer folk eller om ni bara är...bekväma tongue.gif

#17 Sonax

Sonax

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 142 Inlägg:

Postad 07 november 2006 - 11:09

QUOTE (petrus @ Nov 7 2006, 08:37 )
Först måste jag säga att jag inte riktigt håller med om allt som köps för magic item poängen är magic items.  Det finns en kattegori av föremål som heter magic items, spites ingår inte i den.


Till min förskräckelse håller jag med Petrus. blink.gif
Spites liknar även Brettarnas virtues som får köpas till BSB med magic banner. Vet inte hur det är med OK "big names" eller vad det heter. Om samma sak gäller där skönjer jag en trend i de senaste utkommna böckerna och de borde behandlas liknande.

#18 petrus

petrus

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 07 november 2006 - 11:10

Hmmm så vilken sorts spite skulle tingeling vara?
Hon är ju rätt irriterande så en annoyance of netlings kanske?
biggrin.gif

#19 Kryddan

Kryddan

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Postad 07 november 2006 - 12:59

QUOTE (petrus @ Nov 7 2006, 11:10 )
Hmmm så vilken sorts spite skulle tingeling vara?


Tingeling är ju en "Resplendence of Luminescents". Dom flyger runt och sprider sina magiska sporer över saker så att de får magisk kraft. Tyvärr får man inte flygförmåga av spiten, men annars var det ju rätt!

Fast en Annoyance kanske passar bättre, hon är irriterande! :-)
Förening: Mark of Skåne
Arméer: Beasts of Chaos, Wood Elves
Projekt: Warriors of Chaos

#20 DGoE

DGoE

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 07 november 2006 - 15:41

Spenderade en stund med att titta igenom arméböcker efter speciella sådana här saker, och jag trodde att jag bildat mig min egna uppfattning, ända tills jag kom på ytterligare en specialvariant.

I samtliga tidigare arméböcker gäller att BSBs får ha dem specialsaker som inte kostar poäng ur magic item allowance (Virtues, spawnings och Marks of Chaos), medan dem inte får ha saker som räknas mot magic item allowance (Bloodlines och Honours)
På virtues står uttryckligen att karaktärer får ta en sådan trots att dem är BSB, vilket gör att resonemanget om att det uttryckligen står på bloodlines att man inte får ta en sådan inte längre håller, eftersom man kan använda det argumentet åt båda håll beroende på vilket exempel man använder.

Det här är en mycket enkel och klar skiljelinje, ända tills jag fick idén att se efter vad som gällde daemonic legion BSBs. Det visar sig att daemonic heralds kan ha (edit: Magiska Banér) utan att tappa sin rätt till 25p daemonic gifts...

Jag är den förste att beklaga att dem inte tydliggjort bättre vad som gäller för Wood Elves.

Nu börjar jag luta åt att om inget specifikt står så gäller att BSBs inte får ha något som kan påverkas av High Elf-magin "Vaul's unmaking". Och den påverkar väl inte spites? Vilket alltså innebär att jag skulle gå emot Gothcon-arrangörernas inställning.

Men jag tänker inte uttala mig för QFAs räkning i frågan, det här bryderiet skyfflar jag ner i knäet på Dakoth smile.gif




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar