Hoppa till innehåll

Foto

Nice Job Axel!

• Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 RobinF

RobinF

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 325 Inlägg:

Postad 12 oktober 2009 - 10:49

3:a i UKGT Heat 1 med DE.

Hela topp-10 är bara DE och DoC för övrigt biggrin.gif
All you need to get information quickly from someone are sharp objects and a vivid imagination. Unfortunately for you, I have the sharp objects but no imagination, so this might take a while...

#2 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 12 oktober 2009 - 11:47

Grattis!
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#3 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 12 oktober 2009 - 13:28

Stort Grattis! Och jag hopas att i och med detta så är diskussionen över om huruvida helt okompat funkar att spela alla armeer med eller ej..... wink.gif
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#4 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 12 oktober 2009 - 14:19

Snyggt jobbat Axel! Ser fram emot att läsa rapporten.

/H

#5 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 12 oktober 2009 - 14:36

Nice!

BARA DE och DoC i topp 10? Det var ändå lite ovanligt, lizardmen och VC brukar ju ligga där också, skumt.

Vore roligt med ett svenskt GT (utan special characters då) faktiskt, hade varit udda och roligt tror jag smile.gif
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#6 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 12 oktober 2009 - 16:58

QUOTE (Flogger @ Oct 12 2009, 15:36 ) <{POST_SNAPBACK}>
BARA DE och DoC i topp 10? Det var ändå lite ovanligt.

Nej det är inte det minsta ovanligt.
Spelets överlägset bästa armeer, det var några ödlor som var där och kämpade men de räcker helt enkelt inte till.
VC är inte på nivå med de två andra, det är ju i princip omöjligt att vinna om motståndaren har en BT om man inte kittat sin lord enbart för att hantera honom.

#7 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 12 oktober 2009 - 17:03

VC är inte på nivå med de två andra, det är ju i princip omöjligt att vinna om motståndaren har en BT om man inte kittat sin lord enbart för att hantera honom.

VC är verkligen inte en dålig armé. Problemen med VC är att de är dåliga mot just demoner och dark elves som är de andra topraserna.

Jag håller med Hampus att det här verkligen visar vad komp gör för spelet thumb.gif

#8 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 12 oktober 2009 - 17:13

Nej, VC är inte dålig men dom är inte i samma liga som DoC och DE. Även fast VC har dålig match up mot dom så räcker det inte för att förklara att DE och DoC väldigt ofta får fler toppplaceringar.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#9 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 12 oktober 2009 - 17:53

Top 45:
1 DoC
2 DE
3 DE
4 DoC
5 DE
6 DoC
7 DoC
8 DoC
9 DE
10 DE
11 DoC
12 VC
13 Lizards
14 WoC
15 VC
16 VC
17 Lizards
18 DE
19 DoC
20 HE
21 WoC
22 DE
23 BoC
24 DoC
25 Lizards
26 VC
27 TK
28 WoC
29 WoC
30 Empire
31 HE
32 Lizards
33 Dwarfs
34 WoC
35 WE
36 WoC
37 HE
38 WoC
39 DoC
40 DE
41 VC
42 VC
43 VC
44 DE
45 WoC

Antal per armé:
DE 9
DoC 8
WoC 8
VC 7
Lizards 4
HE 4
BoC
TK
Empire
Dwarfs
WE

Jämfört med hur våra svenska turneringsars slutresultat ser ut är det rätt skönt att spela med komp.
Som jag ser det är DoC och DE, VC:s sämsta matchup så i en turnering där dem står för mer än 1/3 av motståndet är det inte konstigt att de inte klarar det riktigt. Med tanke på att det är 7 rundor gör det lite svårare att ducka motstånd jämfört med en 5 runders turnering.

#10 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 12 oktober 2009 - 18:19

QUOTE (petrus @ Oct 12 2009, 17:58 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Flogger @ Oct 12 2009, 15:36 ) <{POST_SNAPBACK}>
BARA DE och DoC i topp 10? Det var ändå lite ovanligt.

Nej det är inte det minsta ovanligt.

Aldrig sett det tidigare i alla fall. Brukar vara demoner och Dark Elves högt upp, men topp tio brukar bestå av spelets fyra bästa arméer, med andra ord även Lizardmen och VC. Lizardmen borde ha en bra chans mot dem tycker jag, de är sjukt hårda ändå. VC har svårt mot DoC och även mot DE så man förstår lite hur det är där.

Föredrar dock ETC restriktionerna framför kompen, och där låg demoner och dark elves långt ner på listan över bästa arméer, tror demoner var på sjunde plats där, ganska kasst i jämförelse med GTn.

#11 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 12 oktober 2009 - 19:18

DE är spelets absolut bästa armé. under förutsättning att spelaren har lite erfarenhet och tanke med dem. Annars är DoC grymt stabila. Ingen annan armé har någon chans mot de 2 arméerna i spelet. knappt ens med kompat tongue.gif

#12 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 12 oktober 2009 - 20:48

QUOTE (Kane @ Oct 12 2009, 20:18 ) <{POST_SNAPBACK}>
DE är spelets absolut bästa armé. under förutsättning att spelaren har lite erfarenhet och tanke med dem. Annars är DoC grymt stabila. Ingen annan armé har någon chans mot de 2 arméerna i spelet. knappt ens med kompat tongue.gif

Det beror så väldigt mycket på armé, spelar du Undead så kommer du ha problem, annars är demonerna väl utjämnade med kompen.

#13 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 12 oktober 2009 - 20:53

QUOTE (Kane @ Oct 12 2009, 20:18 ) <{POST_SNAPBACK}>

Konstigt då att vi inte ser dom vinna jämt i våra kompade turneringar...

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#14 Izin

Izin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 91 Inlägg:

Postad 12 oktober 2009 - 23:32

Stora tack allihop!

Jag var grymt nöjd med helgens turnering, klart en av de bästa jag någonsin vart på.

Helgen inleddes med att spendera två dagar och en natt i London, inkluderandes pub-besök med farsan, phantom of the opera, och busstour runt staden. Och under Fredag kväll åkte vi upp till Nottingham för lite välförtjänt sömn.

Dag ett inleds med tidig frukost och taxifärd till Warhammer World. Och med en kopp blaskigt kaffe i ena handen, och en vedervärdig munk i den andra tittar jag runt med rådjursögon på de olika borden, bugmans bar, alla fina teckningar och kabinetten, för att sedan packa upp armén inför dagen första slag.

Min Armé

Supreme Sorceress
General, Level 4, Focus Familiar, 2 Scrolls
Pegas

BSB
Ring, KBlans, Heavy Armour, Shield, Sea Dragon Cloak
Pegas

Lvl 2
Lifetaker, Tome of Furion, Dark Steed

Core

5 Dark Riders
Musician, Crossbows

5 Dark Riders
Musician, Crossbows

5 Dark Riders
Musician, Crossbows

5 Harpys

Special

9 Shades
Assasin
Throwing Stars, Manbane, Cloak of Twilight

7 shades

Rare

Hydra

2 Repeater Bolt Throwers

SpecialScenarios:
Hålla flest skogar
Hålla flest kullar
Döda general
Döda dyraste fiendeenhet
Döda fler Special/Rare av fienden än av vad han gör från dig
3 Scoring i fiendens deploy

Du får som spelare hemligt välja ett scenario innan matchen, och det är hemligt för din motspelare fram till spelets slut, varje scenario kan bara användas en gång i turneringen, och lyckas du får du +400 VP i matchen.

Vanliga Scenarios:
Match 1: Vp för dina levande enheter i fiendens deploy, och du kan inte deploya 12" från kortsidan
Match 2: Kortsidedeploy med 24"emellan, pitched i övrigt
Match 3: "Hemlig deploy", den ena deployar i blindo efter att spelare 1 ritat en karta över sin deploy
Match 4: Random deploy. Innan du sätter ut en enhet så slår du tärning för var i deploy den kommer. 1/2= Höger/Vänster, 345=Mitten, 6=Välja, pitched i övrigt
Match 5: Pitched Battle
Match 6: Pitched Battle

Match 1: Dvärgar

Tror först att jag ska få möta Thorek och börjar kallsvettas, dock i onödan. Killen som jag spelar mot är en sjukt trevlig engelsman som spelar sin första turnering, jag ger honom en lektion under spelets gång, och vi blir vänner och håller kontakten med honom och hans kompis under helgen. Jag tappar en Bolter och klara mitt mission, ta sig in i fiendedeploy, då jag räknade med att det skulle gå fort.

Vinst.

Match 2: Dark Elves

Hans Armé
Lvl 3
3 scrolls, darksteed, ring of hotek
Master
Coldone, Pendant
Cauldron

3 DR
2 9or shades med assasins

2 Hydror

Möter en italienare i helgens förmodligen svettigaste matchup. Jag beslutar mig för att spela mitt skogskort för att få lite enkla victorypoints, och försöker spela på att isolera och döda en del av hans armé i taget. Han screenar armén med en shadeenhet, och gömmer hydrorna bakom skogen för bolterskydd. Jag gömmer alla shades och karaktärer bakom min singelhydra, och bolrarna ökar mitt skottfält.

Han gör misstaget att ge mig första turen, något som jag utnyttjar genoma att ställa min hydra framför hans hydraskog, och skjuta och blaffa bort screenen så bra som möjligt. Boltarna får skjuta varsin dr-enhet med varsin karaktär, men han klarar alla panics. Han gömmer sedan samtliga enheter utom skydd från mina bolters bakom sin lilla skog, för att sedan gömma shadeenhet två misstänksamt bakom en kulle, något som jag misstänker är hans hemliga uppdrag, och då han är utom ringavstånd kan dessa blaffas av magidöden. På andra flnken savear han sjukligt många saves på hydrorna som blir gewnomborrade med pilar, men hans charges resulterar bara i flyende/rallande fastcav/shades/harpies osv. De klarar dock nog för att contesta två bordskvartar i slutet av matchen, sdå mitt skytte har inriktat sig på hans DR+ magiker, och dödat dessa.

En sjuktligt tight och svettig match, med många viktiga paniktest och singelboltar. Jag har tidigare hört en del om den italienska speltraditionen, men jag hyser inget agg mot denna kille. Dock så slog han inte ett enda stupidity under matchen(jag kom på och påminde honom i sista turen, då han skulle fulchargea sin tredje enhet efter lite konstiga crossfires, men han klarade det givetvis, och jag tappade lite VP), och mastern hade M9 tillsammans med DR-polare.

Jag fick dock ordenligt blodad tand, då han var duktig på sin armé, och förhållandevis trevlig.

Vinst.

2 Horder som bonkar på varandra, finns det något som slår det?

Ja taktik.....

#15 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 13 oktober 2009 - 12:49

QUOTE (DHettNeck @ Oct 12 2009, 18:13 ) <{POST_SNAPBACK}>
Nej, VC är inte dålig men dom är inte i samma liga som DoC och DE. Även fast VC har dålig match up mot dom så räcker det inte för att förklara att DE och DoC väldigt ofta får fler toppplaceringar.

Jorå
antingen är det så många DE och Demoner att VC spelarna får möta dem för ofta för att komma upp i toppen, eller så består toppen av dessa armeer och då blir effekten att VC armenerna åker upp och ner lite.
Spöar på någon stackars Empire spelare men möter en DE i nästa match.
Detta gör att många spelare drar sig från att spela dem på sådana här turneringar.

#16 N.I.B.

N.I.B.

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 13 oktober 2009 - 15:12

Grattis Axel! Såg att Bobo the Vampire Monkey vann heatet med en lånad Daemonarmé, fick ni mötas?

Är DE så dålig matchup för VC utan komp? LM är dock riktigt bra mot VC, bättre än DE i mina ögon.
jag kom till makten
jag sa grönt stavas blått
och kvällen är lång
när den siktar mot sin tinning

#17 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 13 oktober 2009 - 17:28

QUOTE (N.I.B. @ Oct 13 2009, 16:12 ) <{POST_SNAPBACK}>
Grattis Axel! Såg att Bobo the Vampire Monkey vann heatet med en lånad Daemonarmé, fick ni mötas?

Är DE så dålig matchup för VC utan komp? LM är dock riktigt bra mot VC, bättre än DE i mina ögon.

Ja jag tycker det, man blir i princip bortskjuten.
Alverna får magiövertag väldigt lätt dels eftersom de är bättre på att generera tärning och dels eftersom de har sin ring.
De har ett väldigt movmentövertag och du kommer i princip inte få slåss med annat än hydran.
Hatred ger den stabilitet som behövs i strid för att inte flunka.
I princip blir man utklassad i varje fas.

Det går att göra listor som är bra mot DE, axels arme är tex inte jätteförtjust i wraiths.
Men då får du inte möta några demoner ..

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar