Hoppa till innehåll

Foto

Deklarera skytte

• Please log in to reply
27 replies to this topic

#1 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 10 maj 2005 - 06:34

Tycker att du skall lägga till en hus regel "You must declare all shooting before you start shoot" eller något liknande, då slipper man att folk sitter och försöker att nå panik gränser med en skytte enhet itaget.
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#2 Johanem

Johanem

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 10 maj 2005 - 07:40

Flyttade posten då den inte har något med kompen att göra.

#3 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 10 maj 2005 - 09:02

Att man får skjuta med en enhet i taget är en ganska grundläggande funktion i spelet. Det bör man knappast ändra på.

#4 Marshal

Marshal

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 624 Inlägg:

Postad 10 maj 2005 - 10:07

Detta system fanns om jag inte missminner mig i 2 ed 40k och var ärligt talat en aning jobbigt, det och overwatch. Jag är personligen jävig i detta fall när det gäller skytte, empire spelare, men skulle ändå vilja anföra följande. Till att börja med finns denna regel inte i regelboken, varför Khorne on the march föreslog den som husregel. De olika faserna i spelet har för avsikt att vara balanserade inbördes utifrån den mängd poäng man lägger in i fasen. Exempelvis kan man lägga mycket poäng på magi eller snabba eneheter och få relativa fördelar mot andra armeer som saknar snabbhet eller adekvat magiförsvar. Visserligen kan man argumentera för att magifasen har en ökande marginalnytta ju mer man plöjer in i den. Men min poäng är att om man enbart går in och gör en försämring avseende skytte skulle detta penalisera en rad armeer till fördel för en rad andra. Mitt motförslag skulle i så fall vara att exempelvis magiker är tvungna att förklara i början av fasen vilka spells de skall kasta samt på vilka enheter de skall kasta dem. Vad jag försöker säga är att möjligheten att orsaka multipla panik test under en skytterunda är en inbyggd mekanism i spelet och att ta bort detta skulle rubba jämnvikten i spelet. Men som sagt är jag en aning jävig.

#5 Kryddan

Kryddan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Postad 10 maj 2005 - 10:21

QUOTE (Khorn on the march @ May 10 2005, 06:34 )
Tycker att du skall lägga till en hus regel "You must declare all shooting before you start shoot" eller något liknande, då slipper man att folk sitter och försöker att nå panik gränser med en skytte enhet itaget.

Va? Det är ju jätteviktigt att ha kvar det? Finns ingen anledning att ändra på detta.

Skytte är svagt som det är. Det är ett av det främsta användningsområdet att få skjuta med en enhet i taget så att man vet hur det går. Det räcker att alla guess-weapons skjuter samtidigt.
Förening: Mark of Skåne
Arméer: Beasts of Chaos, Wood Elves
Projekt: Warriors of Chaos

#6 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 10 maj 2005 - 10:33

Det enda logiska vore att allt skytte deklareras, i det här läget kan man sitta med skytteenhet efter skytteenhet och skjuta på en och samma tills man antingen framtvingar ett paniktest eller tills att den visar upp en bakomvarande enhet så att man skjuter på den istället. Eller "kontrollera range" medvissa skytteenheter för att se ifall andra kommer at nå. Vilket givetvis är orimligt. Ur spelsynpunkt vore det givetvis bättre att all shooting deklareras på samma sätt som guess range-vapen.

Problemet med det är snarast att det blir en massa att hålla reda på, så jag tror det blir svårt att tillämpa i praktiken. Fast visst, man håller ju reda på alla charges och dessutom i vilken ordning allt deklareras, så kanske ändå?

En förändring i den här regeln påverkar bara arméer med en massa skytte. Och det kan jag säga rent ut, jag har inte ett gott öga till extrma shooty-arméer. Trots att jag spelar beastmen och klarar mig relativt bra frå dem.

Motiveringen till varför magi fortfarande inte behöver kastas samtidigt är lika enkel som lättbegriplig. Dels kan man välja att kasta olika magier, inte som skytte som bara kan göras på precis ett sätt (med undantag för cannons, vilka man väljer effekt på i starten, innan templatvapen). En mycket stor del av mgifasen handlar om att förutse motståndarens drag, kanske det som mest av allt tiltalar mig i magifasen. Vad kommer han kasta härnäst? Hur många tärningar? Är det värt att spara tärningar för att dispella?
Det ensamt hade man dock kunnat leva utan.
Däremot, ett starkare skäl är att motståndaren aktivt kan motverka magifasen, med tärningar eller föremål. För skyttefasen gäller att allt bara händer, motståndaren kan varken säga bu eller bä. I magin har han möjlighet att motverka åtminstone en del. Alltså behövs okändhetsfaktorn, inte bara för spelbalans, utan även, som sagt, för att den är spännande smile.gif

Kort sagt, jag är tveksam till en sådan regel. Men inte för spelbalans eller rättvisa eller liknande, utan helt enkelt därför att det är opraktiskt.

#7 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 10 maj 2005 - 12:01

DGoE: Range mäts redan i movment och magi faserna då du flyttar snabba saker och får reda på range där. Samma när du har en magiker med en 24" spell som står brevid ditt skytte och du ser om den når eller inte så det argumentet är bara löjligt. Jag spelare med 2 RBT 10 crossbowmen och Dark riders med crossbows. Dessa skjuter inte hårt, dom bara tillför lite till min övergripande taktik. Att inte få koncentera mitt skytte på en enhet och sedan arbeta vidare är bara löjligt.

I så fall så kan man ju t.ex införa följande ändringar.
Som t.ex.
1, Magi range skall mätas innan dispell försök.
2, VC måste säja vart de skall raisa upp nya enheter och hur dom skall stå samt måste hålla alla nya gubbar innom 18" som är rangen för spellen eller så försvinner dem.
3, Rattlings måste säja hur många dice dem skall använda.
4, All magi måste deklareras med en gång så att man inte kan använda kassa spells för att mäta range för dem som man vill ha in.
5, Du måste deklarera hur många dice du skall använda till varje spell i början av fasen.
6, Du måste också säja vilken ordning du skall slänga spellsen.
7, ect
8, ect

Det finns en inbördes balanse som är genom gående. Dock så kan man göra vissa punkt insattser som med VC rais spells som måste vara innom 18" med alla ny raisade saker eftersom spellen har en range på 18".
Samma med rattligs som jag anser att man bör deklarera hur många dice man använder innan man börjar skjuta med dem.

/Johan R, puss.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#8 Marshal

Marshal

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 624 Inlägg:

Postad 10 maj 2005 - 12:12

Avseende DGoE:s anmärkning på att man kan mäta range instämmer jag i Joey Boys svar och vill tillägga följande. Denna typ av diskussioner har en tendens att polariseras ufitrån vilken arme man själv spelar. Personer med en tung magi fas och t.ex. en staff of change förespråkar en linje och de av oss med våra special choices i krutvapen väljer en annan linje.

Vad som är intressant att notera är vilka house rules som arrangörerna valt att använda sig av. Jag hänvisar här till reglerna på hemsidan.

1. A standard that was carried by a unit when the combat started can be captured by a pursuing enemy when the carrying unit breaks or is destroyed, even if the standard bearer model has been removed as a casualty.

2. A charging unit must bring as much as possible of its frontage into contact with the target unit. This also applies to units overrunning/pursuing.

Detta är i mitt tycke två bra regler som kan komma till rätta med två vanligt förekommande problem. Skelett där standard bäraren mystiskt dör och den infamösa klippingen. Intressant att notera är att house rule 2 inte stipulerar att man som chargande enhet skall maximera motståndarens antal modeller i combat utan endast sin egen frontage.

#9 hagar redbeard

hagar redbeard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 614 Inlägg:

Postad 10 maj 2005 - 12:20

? varför skulle just skelet vara problemet? alla enheter kan ju göra så.

#10 Marshal

Marshal

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 624 Inlägg:

Postad 10 maj 2005 - 12:28

Tog skelett som ett exempel dock inte ett uttömande sådant.

#11 hagar redbeard

hagar redbeard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 614 Inlägg:

Postad 10 maj 2005 - 13:43

ok marshal, då förstår jag smile.gif

#12 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 10 maj 2005 - 17:41

Ok, jag vet inte hur ni gör nere hos er, men åtminstone här så anses det fult att "mäta" avstånd från en enhet om man inte ärligen avser flytta den. Jag personligen skulle inte tycka att det var snyggt att en person mäter framåt med ett bågskytteregemente som aldrig haft för avsikt att röra sig.

Jag tycker följdaktligen inte alls att argumentet är löjligt, fast här spelar vi förstås för att ha kul och uppträdandet anses mer betydelsefullt än löjligt för att uppnå detta. Om det hos er är allmänt accepterat att göra mätningar som båda vet är rena svepskäl för att kontrollera räckvidd är det givetvis en annan sak, men det gör ändå inte vårat sätt att spela löjligt.

Vill du ha en magiker bland dina skyttar, och lägga magitärningar på att kasta en magi för att kontrollera räckvidd så står det dig givetvis fritt. Men värdet av 3 powertärningar kan ofta vara lika stort som blockets eget skytte. Förutsatt att magin inte dispellas förstås, åtminstone här uppe mäter vi inte räckvidd på magier förrän den faktiskt har gått igenom. Skillnaden är alltså allt annat än betydelselös.

Likaledes tror jag inte att det har stöd i regelboken att dra fram mätdonet 30 för att mäta en förflyttning på 8, 18 eller vadsomhelst. Åtminstone gör inte vi så. Vill du gå framåt så drar du inte ut mätstickan mer än maximal förflyttning, eftersom det uppenbart har något sidosyfte.

10 crossbowmen och 10 dark riders med crossbows skjuter totalt 40 skott. Så lite är det väl ändå inte? smile.gif Därtill 2 reapers. Inte många arméer har mer skytte än så. (Jag kvittar nu -1 to hit för multiple shot mot det faktum att de har 1 mer BS). Jag kan dock förstå att spelare med 5+ skytteenheter väldigt gärna vill få skjuta panic på enhet efter enhet snarare än att behöva bedöma effekt innan de skjuter.

Jag tänker inte lägga mig i ifall du vill spela med de regler du just skrev så länge motståndaren godkänner dem joey boy. Kanske skall du prova med att lägga till att man får charga med en enhet i taget för att se effekten av chargen (dvs se charge reaction, huruvida chargen når fram etc) också? Jag önskar dig all lycka till med experimentet.

#13 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 10 maj 2005 - 18:06

Vad jag menade med att mäta i movment fasen är att en apa kan se att när ens fast cav springer 16-18" rakt fram från DZ kanten och kommer i linje med truppen som man vill magia och skjuta på senare så inser man ganska snabbt hur långt det är. Detta är samma sak som ditt skytte mätande.

ang mitt skytte. Det är ganska kasst. Egnetligen bara mina RBT som är vättiga. Rästen gör knapt nått alls, 20 skott som träffar på 5or med s3. Det är 4 träffar som sedan skall wounda och gå igenom saves. Mot en T3 trupp så är det 2 saves dom får göra. DR trupperna rör ju sig också så de träffar på 6or, ibland 5or om jag kommer nära nog.

Skytte är väldigt svagt om man inte går på det extrema och det behövs inte en spärr för att trycka ner det till obefintlighet.

jag har fortfarande inte sett en bra anledning till att sabba skyttet med ett sådant tvång.

#14 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 10 maj 2005 - 18:22

Det där med att nå panic gränser var inte tillhänsyn till min armé eftersom de "panicar" aldrig, hur kul är det om man spelar Goblins och allt börjar fly pga av att du kan skjuta med en enhet i taget, många som jag har spelat med tycker det är en bra regel, du måste ju declara charges innan moving charges eller hur, declare shooting innan shoot, ser ni likheterna?
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#15 Sebastian.G

Sebastian.G

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 504 Inlägg:
  • Interests:Warhammer, Poker, Fotboll, Partey, Musik, Psykologi

Postad 10 maj 2005 - 18:52

Goblins ska ju fly wink.gif det är ju verkligen något man får räkna med. För övrigt så krävs det en herrans massa skytte för att panika goblin enheter (snackar skytte enheter nu inte warmachines) nä jag tror nog att det funkar bra som det är nu, tycker inte att det har varit så mycket klagomål hittills.
As seen on Facebook.

Där jag är är det alltid bäst.

#16 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 10 maj 2005 - 20:15

QUOTE (Joey_Boy @ May 10 2005, 19:06 )
ang mitt skytte. Det är ganska kasst. Egnetligen bara mina RBT som är vättiga. Rästen gör knapt nått alls, 20 skott som träffar på 5or med s3. Det är 4 träffar som sedan skall wounda och gå igenom saves. Mot en T3 trupp så är det 2 saves dom får göra. DR trupperna rör ju sig också så de träffar på 6or, ibland 5or om jag kommer nära nog.

Skytte är väldigt svagt om man inte går på det extrema och det behövs inte en spärr för att trycka ner det till obefintlighet.

jag har fortfarande inte sett en bra anledning till att sabba skyttet med ett sådant tvång.

20 skott som träffar på 5+ blir 13.33333 träffar, var fick du 4 ifrån?

Finns inget jag avskyr mer än DE-skytte, dödar alltid mina Chaos Knights unsure.gif

De arméer som det går så dåligt för om de inte för skjuta ner till panik och sen byta mål, de har för mycket skytte wink.gif oftast vet man hur mycket det krävs för panik och ofta så ger guess-weapons en ännu bättre bild av hur mycket som behövs
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#17 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 11 maj 2005 - 06:20

QUOTE (Kasczei @ May 10 2005, 20:15 )
20 skott som träffar på 5+ blir 13.33333 träffar, var fick du 4 ifrån?

Finns inget jag avskyr mer än DE-skytte, dödar alltid mina Chaos Knights

De arméer som det går så dåligt för om de inte för skjuta ner till panik och sen byta mål, de har för mycket skytte wink.gif oftast vet man hur mycket det krävs för panik och ofta så ger guess-weapons en ännu bättre bild av hur mycket som behövs

Joey räknade bättre än dig kascisefs
20 skott skall 6 1/3 träffar dvs. 6 stycken 3 sv mot T3 en 5+sv 2 modeller döda

Jo men om ditt skytte inte räcker så kan du alltid diregera om en enhet så du får panic.

Edit: Om inga arméer är skytte tunga så varför är ni imot "regeln"

#18 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 11 maj 2005 - 10:21

QUOTE (Khorn on the march @ May 11 2005, 07:20 )
Joey räknade bättre än dig kascisefs
20 skott skall 6 1/3 träffar dvs. 6 stycken 3 sv mot T3 en 5+sv 2 modeller döda

Jo men om ditt skytte inte räcker så kan du alltid diregera om en enhet så du får panic.

Edit: Om inga arméer är skytte tunga så varför är ni imot "regeln"

visst ja, 5+ är 1/3 inte 2/3 ph34r.gif
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#19 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 11 maj 2005 - 11:43

Flyttade topicen till regeldiskussion och bröt ut diskusionen om husregler till en egen topic

#20 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 11 maj 2005 - 15:09

Grejen är den att om jag t.ex känner att jag måste ha död på den där kärran som står och stirrar på mitt infanteris flank när jag är låst i combat mot t.ex odöda så måste jag skjuta bort den. Då börjar man med en RBT och pangar allt vad man har för att se om den dör. Gör den inte detta så fortsätter man tills den är död. I ditt exempel måste jag allokera allt mitt skytte på kärran eftersom jag måste vara säker på att få bort den. Om sedan min första RBT dödar den så har jag 200+ Pts som står och kliar sig i huvet och undrar över vad som händer. Jag har betalat 200+ Pts för mina 10 crossbows och min andra RBT så vill jag också kunna använda dem.

Det är samma sak som att tvinga nån att allokera all magi och hur många dice innan han börjar rulla för den. Shit kan hända, enheten kan whipas av en skade spell eller fly pga en panic spell och då loosar han en spell samt de dice som han ville investera i spellen.

Det skapar problem och obalanser i spel makaniken och fyller ingen funktion förutom att nån inte gillar skytte, som är den svagaste fasen, och vill nerfa den.

/Johan R

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar