Hoppa till innehåll

Foto

lizardmen taktik

• Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 20 april 2005 - 00:30

Jag ska komma med lite taktik och ideer om vad som är " bra " i ödle arme och vad som är mindre bra.
Om ni tycker om att osta är det ingen ide att ni läser detta för jag kommer att utgå mycket efter kompen vad som är bra och dåligt.
Detta är mest för nybörjare om ni hatar stavfel så ska ni nog inte läsa.

Vi börjar med karatärerna.
Paddan är först såklart.
Om vi börjar med vilken geration han ska vara så är 2 gen bra men han ger alldeles för mycket minus i komp för att vara bra. 3 gen är alltid kass.
Många tycker om att spela med 4 gen padda och det är okej om man ska ha med mer magiker men om man bara ska med paddan som magiker är en 5 gen bättre.
Det beror på 3 saker. Han är billigare och man för inte lika mycket minus i komp men det viktigaste är att han kanske miscaster en gång på en tunering och de flesta misscast reslutaten är inte så farliga för paddan om de kommer på sista spellen.
Han ska alltid ha dominon, tepok och vara bsb. Diaddem kan vara bra men om du räknar att möta armer med magi så är det inte värt att ha med den får man för sällan använda den. Spela inte med paddan om du inte har 3 eller mer block.
Många tycker att tempel guard är dålig men det är de inte. De är inte så jätte bra men inte dåliga heller. Det räcker att ha 12 st och då är de billigare än en sarus enhet på 20. Om man för FC för de på kompen kanske de inte är värda att ha med men om de för pts*2 kan de vara okej.

Nu går vi över till oldblood
Han är aldrig värd att ha med enligt mig för han har samma LD som scar veteran.
I praktiken så betalar man betalar man 60 p för en attack.
Man kan sätta honom på en carnosaur som är det sämsta monstret i spelet.
Även om man maxar oldblood så blir det svårt att vinna mot en enhet i fronten med honom på en carnosaur. Med tankae på att carnosaureb ej flyger så är det svårt att få in en flank charge. Om man fick + 600 i komp så kunde man ha med den för den är rolig.

Scar veteran är den bästa karatären. Ge de light armour great wepon och shlied och kanske ett spawing. Om du har en scar veteran som bsb så är sword of hornet underbar.

skink chief är kool men ganska dålig. Om man ger honom cloak of fetaher, sotker och addinol hand wepon är han bra med dyr.

skink prist är bra magiker men lite dyra. Rod of storm är bättre än man tror.

Vissa tycker att sarus warrior är det bästa infanteriet i spelat men det är det verklingen inte. Det beror på 2 saker. Det först aär självklart att de har WS 3 och det andra är I. För de fleslat tupper så spelar I inte så stor roll men sarus blir ofta chargade om då kommer de att slå sist varje runda. De är dyra men värda sina poäng. Om man har en bsb nära så dom svåra att breaka men kavaleri dödar dem sarusar ganska lätt. Den svåraste armen för lizardmen att möta är brettonia och det beror på man allid blir chargad och man har dåligt WS. Man msåte ända ha minst 2 sarus block för annars för man ingen bra komp.

skinks är så klart bra men vissa överskattar de. Om man har poäng över kan man scouta en enhet men mot många armer är det svårt att scouta de.
Jag skulle inte spela med mer än 3 enheter. De är jätte bra på att slå ut monster men det finns inte så många monster på en turnering.

Jungel swarm är nog det sämsta swarmet i spelet. För att de ska vara bra behöver man 3 st och man för 3 skink enheter för samma poäng och då är det inte så svårt att välja.

tempel guard och okej men jag spelar nästan aldrig med en padda så jag har aldrig med de.

sarus cav är colla och det sämsta kavaleriet i spelet. Om de för charga utan att ha förlorat en gubbe är de hårde men det händer nästan aldrig. Om man spalar me de ska man ha 5 st utan något alls eller mellan 5 och 7 st men blessed totem.
Med blessed totem blir de bland det bästa kavaleriet i spelet.

kroxigorer spelar nästan alla med och de är bra om man möter än mindre bra spelare men inte viadre bra annars. Jag vet att många inte håller med men jag ska förklara varför.
De har stora problem att break en enhet i fronten. Om man kommer in i flanken är de bra men det är svårt för en ödle arme har oftasta för få enheter.
Om de får charga en kavalri enhet så är de så klart jätte bra men om man möter en bra motstånadre kommer inte det att hända.
Ska man spela med 3 eller 4 i en enhet. Om man har med 2 - 3 skink priset så ska man spela med 4 för om man får in en potent of far s¨å dödar de det mesta.

chameleon skink är roliga men alldels för dyra. Jag skulle aldrig spela dem de.

terradon är en enhet som jag inte vet vad jag tycker om. En gång dödade en enhet 1 RBT och 3 magiker men det händer inte så ofta. Man använder de oftast till att slå ut magiker men om man inte är bra magi försvar lär de vara döda eller flyende innan de för chansen. Spela med 3 eller 5 st. Jag spelar med 3 om jag har med de. Om man har 3 så är det bra att ha de nära generalen för de är låtta att panica och har kasst LD.

stegadon är min favorit leksak. Jag spelat ofta med 2 av de får om 2 för charhe en enhet så finsn det inte å mycket kvar av de. De är bra med lite skink priset så man kan slå om impakt hitsen. Ha en BSB nära så är de nästa unbreakebale.

Alla älskar att hata salamander. De skulle nog vara spelats bästa enhet om de hade varit i en annan arme. De är så klart jätte bra men de är bra på vad resten av arme är bra på. Slå ut sämre trupper. Skinks, sarus warrior och sarus cavaleri är bra på exakt samma sak. Men om man inte har med 2 stegadoner så ska de sjävklart vara med. Om man inte har bra nagi försvar ska de helst vara när generalen för de är inte så svåra att panica.

Nu ska jag skriva om hur man spelar mot olika armer.

Vi börjar med bretoina. Det är den svåraste armen att spela mot. Jag har bara vunnit en gång mot en bret arme på en turnering och det berode enbart på att spelaran jag möte vara dålig. Storm och chronos och cometen är bra spells som gör at man kan klara sig lite bättre. En taktit jag har använt fungerar bra mot sämre spelare men jag vet ej hur den fungerar mot bättre. Den kräver att man har lite magi. Man sätter upp sina skink enhter på en långt led främför armen. Första rundan gör man fram med hela armen och trollar lite. Skinksen har gått så långt att han kan charga de utan problem.
Om han gör det tar man stand and shoot. Man lär ju inte döda så mycket men det spelar ingen roll. Efter han har slåt ihjäl alla skinks kan välja att stå var och dp för han en charg som han kommer att förlora eller att springa vidare in i en enhet och då få en flank charg nästa runda och dö.
Det är ännu roligare om många enheter chargar samma enhet för då kommer skinksen ställa sig i en liten klunga efter de första ha chargat och då kommer de andra kanske inte att nå. Även om de gör det är det bara att flanka.
Om bret inte chargar första rundan är det bara att stå kvar och trolla mer men då måsta man kunna skydda sin flanker.
Denna taktik fungerar bäst mot sämre spelar och om man har många slag krftiga enheter.
salander kan vara jätte bra mot bret men om du kan skjuta så betyder det ofta att han kan charga dig.
Så länge man möter en bra bret spelare så kommer man nog att förlora och det är bara att ta det.

Hordes of chaos är inte en så vanligt att man möter på en turnering för de för ofta inte så bra komp. Jag har inte mött chaos så ofta så jag vet ingen riktig bra taktik mot de men det bör bli en ganska jämn match men ödlorn bör vinna.

Dwarf är en ganska lätt arme att möta med ödlor för nu för man charga med sina sarus warrior och då dådar man. Skinks är även jätte bra fär dvärgaran har svårt att slå ut skinks och man kan skjuta på en enhet i flera rundor. Dvärgar brukar ju stå i et hör av bodet och skjuta men det kan vara bra att gå med sin hör enheter på en av hans sida och me dskinks på andra sidan. Då kan man skjuta en runda eller 2 på några dvärgar med sina skinks innan de kommer in i närstid.

Jag orkar inte skriva så mycket mer så jag går över till den armen som är näst svårast att möta, undead.

Om man inte har en super bostad old blood så har man ingen chans att döda hans general. Man brukar inte spela med magiska vapen så man kan inte så ihjäl wight eller vad han heter. Och han kan ju ha book of akrhan. Om man har mycket magi och terradoner så kan man slå ut nån av hans magiker och sedan backa med armen och trolla på. Salamnder är så klart jävligt bra men har inte så stor chans mot flygande vampirer. Om ni möter en bra unded spelare och ni inte har mycket magi och terradoner så skulle jag fega sp man inte förlorar med så mycket.

Nu ska jag skriva om magiska prylar och sen får det vara nog.

kalsongerna är så klart jätte bra men jag tycker inte om att spela med de för alla gör det.
Om man tycker om att slå ihjäl lords så kan man köra med pirhana blade och bane head ( ett wound blir 4 wound ). Det är inte så jätte bra men coolt.
cloak of feather på en skink priset är okej men efter han har dödat något så dör han ganska lätt.De andra magiska sakerna som är bra har jag nog redan skrivit om.
David "Dangerous" D

#2 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 20 april 2005 - 07:17

Att inte få miscast är lätt värt comp-död och lite extra poäng!

En Oldblood är sällan värd sina poäng, nej! Ej heler en Chief (om du inte har honom på Stegadon med en hjälm...)

Saken är den att Saurus Warriors har 2 attacker, och med blessed spawning of quetzl, 3+ armour save i närstrid - vilket blir 5+ mot kavalleri. De kan ta en charge mot det mesta och stå kvar i strid för att du sen ska komma in med kroxar eller liknande i sidan.

Skinks är superhårda! Med Javelins plockar du ändå ganska många wounds per runda. Med M6 kan de störa motståndaren otroligt mycket också!

Sämsta svärmen i spelet? Kan du ge någon anledning? Visst är de dyra, men det är fortfarande 5 wounds, 5 attacker och poison! Har kostat mig en hel del då jag mött dem!

Templeguards är alldeles för dyra!

Kroxigorer är nått av de farligaste som finns, med S7 kan de öppna upp det mesta! De kan göra en charge framifrån, de kommer inte breaka enheten med nästa runda lär den fly! Visst, I1 och GW men 3 wounds, T4 och 4+ scaly skin...

Terradoner är farliga. S4 throwing weapon med poison, flygande och har 3st S4 attacker var. Med hit-and-run kan de vara väldigt farliga mot allt som har charge-bonus och inte fullt så bra AS

Hur får du det till Unbreakable med BSB? isf har du tur. Ld5 cold-blood ger ca 52% chans att du klarar dig, med BSB blir det ca 77% - alltså flyr du ar 4e gång... räkna inte med att få chargen, alla är livrädda för stegadoner! En stonethrower eller kanon brukar dock göra livet kort för den...

Förstår inte hur du får det till att de bara kan slå ut sämre trupper, ödlorna är otroligt hårda! Björn Nilsson är ett starkt bevis på det =)
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#3 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 20 april 2005 - 07:49

Mycket trevlig läsning thumb.gif

#4 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 20 april 2005 - 13:54

Jag vet att det går bra för Björn för sina ödlor. I Björns fall är det att han är en bra spelare så han hade nog kunnat spela med nästan vilken arme som helst och kommit bra och i mitt fall är det att jag har tur så jag kunde nog också spela med en annan arme. Men ödlor är bra, inget snack om saken.

Svarmens är dåliga för de är så dyra. De har många attacker och posien men man brukar inte ha med swarms för att döda så mycket utan för at binda upp håra enheter, oftast cav. Posien är ju bra mot te x jättar men de dödar man så lätt med sina skinks.

Stegadon med en bsb nära är kanske inte jätte svåra att breaka statiskt sätt men när jag spelar med de brukar de aldrig fly. Jag brukar förlora de genom att alla skinks dör, torskar LD test och slår en etta. DEt är svårar att skjuta bort en stegadon en man tror och det kan bero på deras 5+ " ward " save.

Kroxigor kan break många enheter andra rundan om de inte blir chargade men ofta blir de det. De är bra men te x minotaurer är bättre och det beroro på att d eär billiagre och har ws 4 vilket gör att de kan klara en charga mot det mesta kavalerit mycket bättre.

terradoner är farliga men som jag skrev måste man vara försiktig får de är jätte lätta att panica.
David "Dangerous" D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar