Hoppa till innehåll


Foto

Re-roll och miscast


  • Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 Dakoth

Dakoth

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 16 december 2004 - 23:42

Undrar lite över formuleringen av re-roll och casting spells. Det står att "the original casting counts for IF or Miscast", senare står det att: "You cannot get an IF or prevent an miscast with a re-roll".

Frågan är då om man kan skapa en miscast med en re-roll???

Enligt första stycket så får man indikationen att det inte går (de tärningar man kastar ursprungligen innan re-rolls och andra modifikationer bestämmer - vissa föremål kan givetvis säga annorlunda).

Enligt den sista meningen så får man indikationen att det inte går att få IF eller TA BORT en miscast. Det står inget om att man inte kan skapa en miscast..

What Say You?

#2 Anton

Anton

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 17 december 2004 - 07:25

Jag säger att man kan skapa Miscast. Den första meningen säger bara att det första slaget räknas, inte att det andra inte kan göra det. Den andra meningen säger som du säger bara att det inte går att TA BORT Miscasts.

My 2 teef...

#3 Niklas Asp

Niklas Asp

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 17 december 2004 - 11:48

Som jag tolkar det du säger Anton så ingen misscast efter reroll?

Dvs, tex med will of tzeentch kan jag i stort sett inte få misscast. Om jag får två ettor och rullar om en av dem så får jag alltid en ny etta. Men det är altså ingen misscast då? :|
Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Förening: YLVA
Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

#4 Anton

Anton

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 17 december 2004 - 11:58

Nej, tvärs om. Du kan skapa Miscast med omslag.

#5 petrus

petrus

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 17 december 2004 - 12:24

QUOTE (Dakoth @ Dec 16 2004, 23:42 )
... "the original casting counts for IF or Miscast", senare står det att: "You cannot get an IF or prevent an miscast with a re-roll"....


Nu har jag inte regelboken här och kan därför inte läsa hela stycket, men det står ju inte "The original casting counts for non Miscast". Dessutom känns det som att syftet med regeln är att den ska köras som vi brukar, dvs att man kan göra en misscast.

#6 Truant

Truant

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 17 december 2004 - 12:44

QUOTE (Dakoth @ Dec 16 2004, 23:42 )
Undrar lite över formuleringen av re-roll och casting spells. Det står att "the original casting counts for IF or Miscast", senare står det att: "You cannot get an IF or prevent an miscast with a re-roll".

Frågan är då om man kan skapa en miscast med en re-roll???

Enligt första stycket så får man indikationen att det inte går (de tärningar man kastar ursprungligen innan re-rolls och andra modifikationer bestämmer - vissa föremål kan givetvis säga annorlunda).

Enligt den sista meningen så får man indikationen att det inte går att få IF eller TA BORT en miscast. Det står inget om att man inte kan skapa en miscast..

What Say You?


Nu använder du inte de orden från regelboken sid 136 (magic) dock.
"With miscasts and Irresistible force it is the actual dice scores that are considered".
Det hänvisar alltså bara till tärningarna, INTE till det första slaget.
Däremot står det:
"A re-roll cannot cause a spell to be cast with IF, nor can it prevent Miscast".

Alltså:
Slå dina tärningar, får du miscast får du bara re-rolla om ditt föremål explicit tillåter det vid micast.
Vid Re-roll kan du aldrig få IF, men du kan skapa Miscast (eftersom det står, betrakta tärningarna och om det är två ettor = miscast).

Så nej Niklas, WoT är inte SÅ bra =) men den är jävlgit bra.

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

 

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014


#7 DGoE

DGoE

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 17 december 2004 - 13:50

Jag tror antons tolkning är rätt

#8 Kasczei

Kasczei

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 17 december 2004 - 18:03

Så då kan alltså även slå bort en IF? coolt wink.gif

Måste testa göra det någon gång bara-för-att
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#9 Dakoth

Dakoth

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 17 december 2004 - 19:06

biggrin.gif

Det skulle ställa motståndaren totalt! Därefter skulle han/hon vara rejält skärrad vad du än tar dig för eftersom du bevisligen har helt irrationella metoder på slagfältet..

#10 Niklas Asp

Niklas Asp

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 17 december 2004 - 20:01

Ah tack! Jag var nog lite snurrig i huvudet efter ångorna av målartvätten. blink.gif
Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Förening: YLVA
Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

#11 Kasczei

Kasczei

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 17 december 2004 - 22:57

QUOTE (Dakoth @ Dec 17 2004, 19:06 )
biggrin.gif

Det skulle ställa motståndaren totalt! Därefter skulle han/hon vara rejält skärrad vad du än tar dig för eftersom du bevisligen har helt irrationella metoder på slagfältet..


Mmm, synd bara att jag kör Khorne ^^
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#12 Lord of the Pit

Lord of the Pit

    Newbie

  • Members
  • Pip
  • 8 Inlägg:

Postad 20 februari 2005 - 21:27

Truant har rätt!

Du kan genom rerolls förhindra en IF du fått med ditt första slag.

Omslaget KAN skapa en misscast.

#13 Falahk

Falahk

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 227 Inlägg:
  • Location:Falun

Postad 21 februari 2005 - 16:19

lol, har aldrig tänkt på att man kan slå bort en IF med re-roll, kan vara användbart ifal man vill dra mer dd i början av magi fasen

angåande frågan är de som traunt säger, omslag kan skapa misscast




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar