Hoppa till innehåll

Foto

Preliminär Info Sydcon 2009

• Please log in to reply
28 replies to this topic

#1 Nylle

Nylle

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 118 Inlägg:

Postad 15 maj 2009 - 16:20

Preliminär info Sydcon 2009

Var? Humanus Gymnasium Lund. D.v.s. samma ställe som förra året.

När? Den 31 juli-2 aug. Så se till att boka in detta i din kalender.

Hur många platser? 50 platser

2250 pts. Senaste arméböckerna dock med reservation ifall gw skulle släppa en bok precis innan turneringen.

Komp: Som det ser ut nu så kommer vi att utgå från den nuvarande mallen (som jag skarpt misstänker att Atlantis/ Rt kommer att förbättra innan turneringen börjar). Dock så kommer vi förmodligen att lägga till en lite tvist ungefär så som Gothcon gjorde. Man kommer att få x antal victory pts per komp diff istället för att flytta steg.

Detta är den preliminära informationen. Kommer att lägga ut den gällande infon när vi har speltestat lite mer samt fått input från er spelare.

#2 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 026 Inlägg:

Postad 15 maj 2009 - 16:30

Vart och när kan man anmäla sig?
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#3 koon

koon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 206 Inlägg:

Postad 15 maj 2009 - 20:02

QUOTE (AlFiKa @ May 15 2009, 17:30 ) <{POST_SNAPBACK}>
Vart och när kan man anmäla sig?

det danske hold har lige spurgt mig hvornår det blev, så vi vender stærkt tilbage.

kim

kOOns eternal Waagh!

kim@koon.dk

#4 Nylle

Nylle

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 118 Inlägg:

Postad 15 maj 2009 - 23:10

När allting är klart så kommer jag att säga vad som krävs för att anmäla sig till turneringen, så håll ut!!!

@Koon trevligt med en invasion... Det är inte ett riktigt Sydcon utan danskar=)

#5 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 15 maj 2009 - 23:11

Ni var tvungna att lägga det på den enda helgen på hela sommaren jag inte kunde.... sad.gif

Ha det så kul allihop smile.gif

#6 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 16 maj 2009 - 00:45

ibland planerar arrangörer över sin egen förmåga wink.gif

#7 Jocke Rapp

Jocke Rapp

Member

• Members
  • PipPip
  • 26 Inlägg:

Postad 16 maj 2009 - 20:10

Det är ju bara samma datum som alla dom senaste åren... ;-)

Info om att anmäla sig till konventet kommer f.ö att komma upp på www.sydcon.se

#8 akbar

akbar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 376 Inlägg:

Postad 18 maj 2009 - 20:36

Fan ta er! Lär inte få dispens två år i rad från födelsedagar och familjefestligheter.

Föreningen LFFoRM (Lunds Förenade Familjefäder och Regerande Mästare) kräver flytt till helgen innan. cool.gif

Eller en ursäkt. Det går också bra.
GoB Malmö - We Come In Peace.....

#9 koon

koon

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 206 Inlägg:

Postad 19 maj 2009 - 08:18

QUOTE (akbar @ May 18 2009, 21:36 ) <{POST_SNAPBACK}>
Fan ta er! Lär inte få dispens två år i rad från födelsedagar och familjefestligheter.

Föreningen LFFoRM (Lunds Förenade Familjefäder och Regerande Mästare) kräver flytt till helgen innan. cool.gif

Eller en ursäkt. Det går också bra.

Du har en titel at forsvare, det må hun da forstå - not blink.gif

Du har den fulde støtte fra den danske forening ISUA (Intet Sydcon uden Allie)

Kim
kOOns eternal Waagh!

kim@koon.dk

#10 Johannes_S

Johannes_S

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 38 Inlägg:

Postad 29 maj 2009 - 08:01

Är det sannolikt att ni kommer fastställa minimum-komp för att få spela?

#11 Nylle

Nylle

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 118 Inlägg:

Postad 29 maj 2009 - 13:10

En lägsta gräns kommer vi att sätt ut, vi är dock inte helt säkra på var. För tillfället lutar det mot 10-15 men vi ta gärna emot förslag så länge som ni kan motivera varför.

En högsta gräns kommer även att bli utsatt.

#12 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 29 maj 2009 - 13:14

jag tycker 13 är ett fint lägstavärde. smile.gif Just eftersom man kan krama in det mesta man vill ha, men ändå så kan man inte osta på hela vägen, utan man måste tänka till även här. smile.gif

#13 Johannes_S

Johannes_S

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 38 Inlägg:

Postad 29 maj 2009 - 14:30

Så lågt som möjligt. biggrin.gif Jag vill kunna spela med mina modeller!

Nä, seriöst, jag har till och med ansträngt mig för att skapa en DE-lista med över 15 i komp. Anser väl iofs att det skulle bli mer mångfald i DE-arméer om kompen är satt riktigt lågt. Hög komplimit innebär färre magic items och units att välja från, så arméerna blir mer lika varandra. Skulle dock vara tillfreds med 15. Mina drömlistor (lvl 4 med Black Staff samt Master på Manticore med Standard of Slaughter samt hydra och 2 RBT bl.a.) lär aldrig tillåtas oavsett, så då kan kompen lika gärna vara riktigt hög, så vi kan vara säkra på att alla jobbiga builds är eliminerade.

#14 uraithen

uraithen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Postad 29 maj 2009 - 14:47

Jag måste bara lägga fram att jag är ett starkt fan av att köra lite annorlunda listor. Dessa får ofta väldigt hög komp. Förra året fick jag t. ex. just detta. Följer vi däremot kompsystmet så har jag problem att komma upp i 15. TROTS att jag inte har ett enda shooting-weapon i hela min skaven armé. Jag känner lite "men come on!? skaven utan shoot-shoot som ändå lyckat falla under en minimi-komp på 15???".

Så för att ta fram förslag: Jag håller med Kane om att 13 känner rätt bra. Men det är fortfarande rätt högt ändå.
Jag håller också med Johannes om att vissa arméer (och då känner jag också att detta speciellt gäller DE) blir väldigt tråkiga om kompen är satt väldigt högt. DE har en tendens att byggas på samma sätt av flera spelare, och att sätta en så hög kompgräns gör bara att vi antagligen kommer se DE-tvillingar, trillingar etc.

En kompgräns på 10 eller en högre kompgräns med chans till undantag för de som gjort listor som kanske inte riktigt bör ha straffats så hårt av systemet?

#15 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 29 maj 2009 - 15:01

QUOTE (uraithen @ May 29 2009, 15:47 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag måste bara lägga fram att jag är ett starkt fan av att köra lite annorlunda listor. Dessa får ofta väldigt hög komp. Förra året fick jag t. ex. just detta. Följer vi däremot kompsystmet så har jag problem att komma upp i 15. TROTS att jag inte har ett enda shooting-weapon i hela min skaven armé. Jag känner lite "men come on!? skaven utan shoot-shoot som ändå lyckat falla under en minimi-komp på 15???".

Så för att ta fram förslag: Jag håller med Kane om att 13 känner rätt bra. Men det är fortfarande rätt högt ändå.
Jag håller också med Johannes om att vissa arméer (och då känner jag också att detta speciellt gäller DE) blir väldigt tråkiga om kompen är satt väldigt högt. DE har en tendens att byggas på samma sätt av flera spelare, och att sätta en så hög kompgräns gör bara att vi antagligen kommer se DE-tvillingar, trillingar etc.

En kompgräns på 10 eller en högre kompgräns med chans till undantag för de som gjort listor som kanske inte riktigt bör ha straffats så hårt av systemet?

Som huvudansvarig för kompen blir jag då ytterst nyfiken på vad du har i din skavenarme som gör att du kompar så lågt.

Lust att PM:a den till mig?

Mvh
Hampus
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#16 uraithen

uraithen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Postad 29 maj 2009 - 19:35

Ytterligare ett förslag. Jag vet inte vilka av er här som möjligen var på SM likt mig och Johannes_S. Jag vet inte heller exakt hur systemet föll Just Johannes i smaken. Men. De använde sig ju av en modifierad form av GW grand tournament:s restriktioner. Alltså ingen som helst komp men restriktioner för hur många PD och DD man fick använda per magifas (även om man alstrade fler) och diverse andra. Detta är något jag gillar. Man får alltså bygga sin armé hur man vill utan att räkna mot en komp poäng men alla har samma slags restriktioner oavsett armé.
Detta var ju ändå SM så jag känner väl att det inte är särskilt dumt att kopiera deras enligt mig alldeles utmärkta system.

#17 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 29 maj 2009 - 19:42

Har använts diverse restriktionssystem på alla möjliga turneringar, generellt verkar de som arrangerar turneringar att komp ska ha mer påverkan på spelet - inte mindre
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#18 uraithen

uraithen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Postad 29 maj 2009 - 21:03

Ja ingen vill möta en cheddar luktande armé. Men ofta tycker jag att komp straffar arméer för hårt. Och ja ibland gör även restriktioner detta. Men enligt mig är det lättare att bygga en armé mot restriktioner än mot komp.

#19 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 29 maj 2009 - 23:07

Jag tycker tvärt om =) om jag vill ha en massa infanteri och 2 hellcannons, kan jag fortfarande ha det i komp =) I like
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#20 uraithen

uraithen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:

Postad 30 maj 2009 - 09:23

Det är det jag menar. Nu vet jag ju inte exakt hur din armé ser ut. Men ganska ofta känns det som att ost-arméer slinker igenom kompen utan problem pågrund av att deras utforming döljer ostlukten relativt bra. Och för andra så fastnar man i kompen trots laktos-intolerans.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar