Hoppa till innehåll

Foto

Scenarios

• Please log in to reply
28 replies to this topic

#1 Dwarrgen

Dwarrgen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 166 Inlägg:

Postad 18 juli 2008 - 04:48

Hallå! Här följer tre av de fyra specialscenarios som ska spelas på Sydcon. Det sista scenariot är under konstruktion för tillfället och kommer att läggas upp när detta är färdigt. Det första och sista slaget under turneringen kommer att vara Pitched Battle och endast i dessa två slag kommer Wood Elves få sin extra skog.

LONE RANGER

Till detta scenario behövs en extra modell på antingen en 20 mm eller 25 mm bas. Det är fritt att välja vilket som.

Deployment: Följ reglerna för Pitched Battle med följande undantag. Lone Ranger deployas med karaktärer. Wood Elves får inte en extra skog.

Objektiv: Poängen med detta scenariot är att använda sin Lone Ranger att döda så mycket som möjligtav motståndarens armé. Den spelare som vid slagets slut har dödat mest poäng med sin Lone Ranger vinner objektivet och får flytta VP-resultatet ett steg till sin fördel. Obs! Läs igenom reglerna och de angivna exemplen ordentligt innan ni börjar för att undvika problem med att hålla koll på hur mycket poäng era Lone Rangers har tagit.

Regler för Lone Ranger:

Lone Ranger M5 Ws5 Bs5 S4 T4 W2 In5 A3 Ld8

Equipment:
Pistol, Hand weapon, Heavy Armour, Shield, 4+ ward save mot allt som inte är närstridsattacker.

Special regler:
Lone Ranger följer reglerna för karaktärer men får aldrig joina units och får inte använda generalens Ld eller Battlestandards reroll.
Lone Ranger får inga av arméns extraregler och är immun mot alla förmånliga spells (Undead, Speed of Asuryan, Treesinging, Steed of Shadows, Strollaz Rune, etc).
Lone Ranger är Immun mot Panic, Fear och Terror.
Lone Ranger måste deklarera flee om chargen når honom och hold (eller välja mellan hold och SaS)om chargen failar. Han får deklarera en charge som vilken annan enhet som helst.
Lone Ranger får aldrig persua eller göra overrun.
I fall Lone Rangern dör ges inga VPs för honom.

Exempel:
1) Lone Ranger gör 2 wounds på en ogre, dock finns det inga wounds i ”poolen” så ingen ogre dör och därför får Lone Ranger inga objectivepoäng.
2) Lone Ranger gör sista woundet på Hr Treeman och får 285p.
3) I en strid med flera units dödar Lone Ranger en Swordman, sen breakar uniten med Swordmen och blir nedsprungna av en unit (dock inte av Lone Ranger eftersom han inte får persua), Lone Ranger får 6p.
4) Lone Ranger slåss med 3 Fell Bats och gör 3 wounds vilket medför att en Fell Bat dör och en annan tar ett i skada, sen crumblar Fell Bats 2 wound från combat resolution vilket medför att ännu en Fell Bat dör. Lone Ranger får 20p för den han dödade.

ATTACKER/DEFENDER
Deployment:Båda spelarna slår en tärning och den som slår högst väljer om han vill starta spelet (Attacker) eller välja bordssida (Defender). Först deployar Attacker hälften av sina entries (avrundat uppåt), sedan deployar Defender hälften av sina entries. Attacker deployar resten av sin armé och sedan deployar Defender sina resterande entries. Warmachines och karaktärer måste deployas i den andra omgången deployments. Wood Elves får inte en extra skog.

TAKE AND HOLD
Innan ni slår om vem som väljer sida ska ni placera en markör exakt mitt på bordet.
Deployment:Följ reglerna för Pitched Battle. Wood Elves får inte en extra skog.
Objektiv: Den spelare som har flest giltiga units inom 6" från markörens mitt vid spelets slut vinner objektivet och får flytta VP-resultatet ett steg till sin fördel. Endast units utan skyttevapen, med standard och minst US5 vid spelets slut kan ta objektivet.

Regler för VP

Endast units med unit strength 5 eller mer kan ta eller contesta table quarters. Summonerade units kan varken ta eller contesta table quarters.

Om ni har frågor angående reglerna för scenarion så kan ni ställa dem här så kommer vi försöka svara på dem så fort som möjligt.

Ha det gött!/ Arrangörerna

#2 moglor

moglor

Member

• Members
  • PipPip
  • 19 Inlägg:

Postad 18 juli 2008 - 08:20

Några frågor.

Ska Lone Ranger modeleras WYSIWYG ?
Är rätt glad att brets inte blir av med sin blessing om dom har krutvapen i armen som dom blev i gamla boken.

Är Bretonnia automatiskt defender i Att/Def Scenariot?

#3 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 18 juli 2008 - 09:38

Kul med annorlunda scenarios. thumb.gif

Lone Ranger måste alltid välja flee som charge response. Han får deklarera en charge som vilken annan enhet som helst.
Den här meningen borde ni ändra så ni inte hamnar i samma diskussion som för Warplightningcannon. Ändra till att han måste deklarera flee om chargen når honom och hold (eller välja mellan hold och SaS)om charged failar.

#4 Richard Becker

Richard Becker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 752 Inlägg:

Postad 18 juli 2008 - 10:18

Har han (lone Ranger) endast pistol, eller även ett hand weapon? Om han har bägge, räknas det då som att han additional hand weapon i närstrad (den eviga frågan)?

/R

#5 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 18 juli 2008 - 10:31

Tänkte precis ställa samma fråga som Rickard.. biggrin.gif
Kanske vettigt att ge lone rangern ett Wsv som skyddar mot alla avståndsattacker inte bar MS, och skytte?

Håller med Steffo väldigt roliga (verkar så iaf..) och annorlunda thumb.gif
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#6 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 18 juli 2008 - 11:05

Hur kommer det sig att ni tycker detta scenario blir oballanserat om wood elfs får ställa ut en extra skog?
Har ni någon baktanke eller är det bara den vanliga wood elfs fobin?

#7 bjorn

bjorn

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 320 Inlägg:

Postad 18 juli 2008 - 11:23

får WE flytta en skog där lone ranger står?

#8 Dwarrgen

Dwarrgen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 166 Inlägg:

Postad 18 juli 2008 - 13:04

QUOTE (moglor @ Jul 18 2008, 09:20 ) <{POST_SNAPBACK}>
Några frågor.

Ska Lone Ranger modeleras WYSIWYG ?
Är rätt glad att brets inte blir av med sin blessing om dom har krutvapen i armen som dom blev i gamla boken.

Är Bretonnia automatiskt defender i Att/Def Scenariot?

Modellen är fristående från den vanliga armén och således gör det inget om du modellerar honom WYSIWYG. Din övriga Bretonnia armé kommer inte förlora sin blessing för att han har en pistol. Det är inte ett måste att Lone Ranger är WYSIWYG, men helt klart ett plus smile.gif.

Svaret på din andra fråga är nej. Bretonnia är automatiskt inte Defender i scenariot Attacker/Defender. Ni slår tärningen om vem som väljer sida och deployar som det står i scenariot. Efter deployment är klart så får Bretonnia spelaren välja att be som vanligt eller inte. Om Bretonnia spelaren väljer att be, och innan dess deployat som Attacker, kommer han gå miste om den första rundan.

Mvh/ Arrangörerna

#9 Dwarrgen

Dwarrgen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 166 Inlägg:

Postad 18 juli 2008 - 13:06

QUOTE (Steffo @ Jul 18 2008, 10:38 ) <{POST_SNAPBACK}>
Kul med annorlunda scenarios. thumb.gif

Den här meningen borde ni ändra så ni inte hamnar i samma diskussion som för Warplightningcannon. Ändra till att han måste deklarera flee om chargen når honom och hold (eller välja mellan hold och SaS)om charged failar.

Låter bra Steffo, det kommer vi att göra.

#10 Dwarrgen

Dwarrgen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 166 Inlägg:

Postad 18 juli 2008 - 13:26

QUOTE (Richard Becker @ Jul 18 2008, 11:18 ) <{POST_SNAPBACK}>
Har han (lone Ranger) endast pistol, eller även ett hand weapon? Om han har bägge, räknas det då som att han additional hand weapon i närstrad (den eviga frågan)?

/R

Han har ett hand weapon som vilken annan trupp som helst. Svaret på din fråga är ja, pistolen räknas som ett additional hand weapon i närstrid. Det är ett val mellan sköld eller extra attack. Vi i arrangörsgruppen har beslutat att detta gäller för Sydcon (i år åtminstone). Trupper med pistol har ett additional hand weapon. Detta går ju dock ej att kombinera med magic weapons eller vapen som kräver två händer att använda.

Mvh/ Arrangörerna

#11 Dwarrgen

Dwarrgen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 166 Inlägg:

Postad 18 juli 2008 - 13:40

QUOTE (Fredrik E @ Jul 18 2008, 11:31 ) <{POST_SNAPBACK}>
Tänkte precis ställa samma fråga som Rickard.. biggrin.gif
Kanske vettigt att ge lone rangern ett Wsv som skyddar mot alla avståndsattacker inte bar MS, och skytte?

Håller med Steffo väldigt roliga (verkar så iaf..) och annorlunda thumb.gif

Vi har ändrat om det till att han får Ward save mot allt som inte är närstridsattacker. Tack för inputen.

#12 Dwarrgen

Dwarrgen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 166 Inlägg:

Postad 18 juli 2008 - 13:43

QUOTE (petrus @ Jul 18 2008, 12:05 ) <{POST_SNAPBACK}>
Hur kommer det sig att ni tycker detta scenario blir oballanserat om wood elfs får ställa ut en extra skog?
Har ni någon baktanke eller är det bara den vanliga wood elfs fobin?

Vilket specifikt scenario menar du Petrus? Vi i arrangörsgruppen tycker att Wood Elves klarar sig utmärkt utan en extra skog vanligtvis. Wood Elves får ändå den extra skogen i 2 slag av 6 möjliga. Det är väl inte helt orimligt.

Ja rent generellt så är det väl den vanliga Wood Elves fobin som spökar.

Mvh/ Arrangörerna

#13 Dwarrgen

Dwarrgen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 166 Inlägg:

Postad 18 juli 2008 - 13:46

QUOTE (bjorn @ Jul 18 2008, 12:23 ) <{POST_SNAPBACK}>
får WE flytta en skog där lone ranger står?

Nej det får man inte. Det står uttryckligen i specialreglerna för scenariot att inga förmånliga spells (eller andra liknande effekter) får användas på Lone Ranger.

Mvh/ Arrangörerna

#14 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 18 juli 2008 - 14:03

I Att/Deff hur vinner man scenariot, om det nu finns några? Får man poäng för quaters i detta mission eller är det rena kills/banner, general som gäller? Får man poängen för quaters så tycker jag lite att attakern har ett ganska stor nackdel i och med att han måste visa sin deployment för defender och att han tappar möjligheten att välja om han vill ha sista rundan. Nått som jag tycker är väldigt vikitgt i missions. Får man då bli defender som jag alltid skulle välja i ett sådant mission så kan man både välja den mäst fördelaktiga bords sidan, deploya sina nyckel trupper efter att motståndaren deployat hela sin armé och få sista rundan för att ta objektiven/contesta dem.

Jag skulle föreslå att i detta mission så får attacker välja om han vill vara först eller sist efter deployment är klar medans defender får välja bordsida och deploya sin halva av armén sist. Detta tycker jag balanserar missionet lite mer.

/Johan R
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#15 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 21 juli 2008 - 08:57

QUOTE (Dwarrgen @ Jul 18 2008, 14:43 ) <{POST_SNAPBACK}>
Vilket specifikt scenario menar du Petrus? Vi i arrangörsgruppen tycker att Wood Elves klarar sig utmärkt utan en extra skog vanligtvis. Wood Elves får ändå den extra skogen i 2 slag av 6 möjliga. Det är väl inte helt orimligt.

Ja rent generellt så är det väl den vanliga Wood Elves fobin som spökar.

Mvh/ Arrangörerna

Det var lite slarvigt av mig att inte specifiera att det var lone ranger scenariot jag menade, ledsen för det.
Det är naturligtvis så att alverna klarar sig rätt bra utan skogarna, oftast föredrar jag vanliga diffs själv.
Men jag har ibland tyckt att det verkar vara lite random vad som styr när de får sina skogar.

WE fobin borde nog folk börja tänka om tror jag, det skulle nog tex inte förvåna mig om vi skiter i att ta med en WE arme nästa år till ETC eftersom det börjar bli ont om riktigt bra matchups för dem.

#16 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 21 juli 2008 - 11:25

QUOTE (petrus @ Jul 21 2008, 09:57 ) <{POST_SNAPBACK}>
Det var lite slarvigt av mig att inte specifiera att det var lone ranger scenariot jag menade, ledsen för det.
Det är naturligtvis så att alverna klarar sig rätt bra utan skogarna, oftast föredrar jag vanliga diffs själv.
Men jag har ibland tyckt att det verkar vara lite random vad som styr när de får sina skogar.

WE fobin borde nog folk börja tänka om tror jag, det skulle nog tex inte förvåna mig om vi skiter i att ta med en WE arme nästa år till ETC eftersom det börjar bli ont om riktigt bra matchups för dem.

Håller med, dom känns vekare och vekare för varje ny bok som kommer.
Jag köper inte längre att folk kommer med påståenden som att nån klarade sig riktigt bra på nån turnering med O&G eller WE för man kan alltid möta blåbär med sten sax påse listor men helt klart är att Dvärgar, Empire, O&G samt de gamla Armeböckerna börjar se löjligt svaga ut nu.

Mvh
Puritan
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#17 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 21 juli 2008 - 12:01

Undrar fortfarande över min fundering kring Att/Deff mission. Kommer det att vara som det är eller funderar ni på det?

#18 dorlm

dorlm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 171 Inlägg:

Postad 21 juli 2008 - 12:42

QUOTE (Joey_Boy @ Jul 18 2008, 15:03 ) <{POST_SNAPBACK}>
I Att/Deff hur vinner man scenariot, om det nu finns några? Får man poäng för quaters i detta mission eller är det rena kills/banner, general som gäller? Får man poängen för quaters så tycker jag lite att attakern har ett ganska stor nackdel i och med att han måste visa sin deployment för defender och att han tappar möjligheten att välja om han vill ha sista rundan. Nått som jag tycker är väldigt vikitgt i missions. Får man då bli defender som jag alltid skulle välja i ett sådant mission så kan man både välja den mäst fördelaktiga bords sidan, deploya sina nyckel trupper efter att motståndaren deployat hela sin armé och få sista rundan för att ta objektiven/contesta dem.

Jag skulle föreslå att i detta mission så får attacker välja om han vill vara först eller sist efter deployment är klar medans defender får välja bordsida och deploya sin halva av armén sist. Detta tycker jag balanserar missionet lite mer.

/Johan R

Attacker/Defender är bara ett sätt att deploya. Jag tolkar det som att resten kommer vara enligt pitched battle (flaggor/quarters/etc). Om du tycker defender har alla fördelarna gör det ditt val så mycket enklare, fördelarna och nackdelarna med båda är väl ganska etablerade.

#19 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 21 juli 2008 - 12:50

Vilka fördelar finns det i att vara attacker?

Jag spelar DE och ser ingen fördel i att gå först eftersom allt viktigt kommer vara gömt. Skyttet kommer bara gå på oviktiga saker, och jag deployar ju den viktiga delen av min armé efter att motståndaren ställt ut sina viktiga saker och warmachens. En balanserad armé med lite av allt har inget behov av första rundan, speciellt inte eftersom han kan kontra attackers deployment väldigt lätt. Det är egentligen bara de rena närstrids armérna eller t.ex VC med små grund trupper som vill vara först, och båda dessa går att kontra hyfsat lätt(VC enbart om man har hyfsat magiförsvar dock).

I det scenariot ser jag ingen fördel med att vara attacker mot majoriteten av fiender, så länge det finns standard med terräng.

#20 dorlm

dorlm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 171 Inlägg:

Postad 21 juli 2008 - 12:54

Vilka fördelar finns det i att vara attacker?
Utöver att börja? Inga.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar