Hoppa till innehåll

Foto

Frenzy Attacker På Mounts?

• Please log in to reply
81 replies to this topic

#1 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 672 Inlägg:

Postad 06 maj 2014 - 00:17

Visst minns jag det rätt som att mounts inte får extra attacken när en cav unit har frenzy?

Tänker på t.ex. wildriders där det inte står något om att bara ryttaren eller mountet har det (dvs. ingen parantes m.m.)

(vet att det var mycket snack om det förut, men kommer inte ihåg vad som det enades om och hittar inget när jag sökte på det, samt att GW:s FAQ:er är borta, så svårt att kolla där)

Om svaret är att även hästarna får extra attack så innebär det att man även får extra attack från devastating charge då reglerna är skrivna på samma sätt :P

Don't play with fire, play with trees!

#2 Legion

Legion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 130 Inlägg:

Postad 06 maj 2014 - 07:51

GWs FAQ ligger på Black Librarys hemsida nu sen de försvann från där de låg förut.

http://www.blacklibr...and-errata.html

Bara ryttaren får Extra Attack, inte riddjuret.

#3 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 06 maj 2014 - 08:53

I min Ipad-version av nya WE boken så står det väldigt tydligt vilka element som har vilka regler dvs. typ Devastating Charge (Riders only) och ASF (Riders only) osv. på Warhawk Riders, Sisters of the Thorn och Wild Riders men just på frenzy på Wild Riders så står inget tillägg vilket faktiskt kan betyda att man har tänkt sig att även djuren skall ha frenzy.

/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#4 Marcus

Marcus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 49 Inlägg:

Postad 06 maj 2014 - 10:46

Jag ser inget i FAQ att mounts inte får frenzy.

#5 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 076 Inlägg:

Postad 06 maj 2014 - 11:07

Detta är samma diskussion som blev angående khorne knights. I det sammanhanget blev det FAQat vill jag minnas. I detta sammanhang finns det ingen FAQ och utifrån hur reglerna är skrivna (än tydligare då man i woc-boken måste köpa Marks men att frenzyn här är inbyggd) skulle jag säga att mount får frenzy. Regeln som vissa refererar till som talar emot detta är när bara ett element har frenzy så påverkas inte mounts men som det står så är hela modellen frenzy.

Johannes Einemo
GoB-Syd

#6 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 672 Inlägg:

Postad 06 maj 2014 - 11:21

Tack för de intressanta svaren ;)

Don't play with fire, play with trees!

#7 Legion

Legion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 130 Inlägg:

Postad 06 maj 2014 - 13:05

Det är inte konstigare än så alltså. Jag blandade ihop det med WoC och räknade med att samma regler gällde för alla. Antar att blodsgudens galna mördarriddjur är lite lugnare till sinnet än älgar och hjortar då ;)

#8 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 076 Inlägg:

Postad 06 maj 2014 - 13:55

Blodguden är inte vad han en gång var. Hans föredragna vapen är numera en brinnande Segway...

Johannes Einemo
GoB-Syd

#9 LifeEnder

LifeEnder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 335 Inlägg:

Postad 06 maj 2014 - 14:50

I min Ipad-version av nya WE boken så står det väldigt tydligt vilka element som har vilka regler dvs. typ Devastating Charge (Riders only) och ASF (Riders only) osv. på Warhawk Riders, Sisters of the Thorn och Wild Riders men just på frenzy på Wild Riders så står inget tillägg vilket faktiskt kan betyda att man har tänkt sig att även djuren skall ha frenzy.

Jag är ingen expert ifrågan men tycker det verkar lite väl "önsketänk" att även mountsen skulle få +1attack bara för hela modellen har frenzy... Hur är det skrivet exakt i WEboken?

Så som jag läser din tolkning menar du att alla units med regeln frenzy ger både mount och ryttare +1A, vilket isåfall innebär att t.ex. Nightmares i VC får +1a då det på Blood Knights bara står frenzy och inte anger vem som är törstig? Vilket känns skumt... :P

Sebastian Lindblad

LBK

Vampire Covenant, Saurian Ancients, Dread Elves

#10 Legion

Legion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 130 Inlägg:

Postad 06 maj 2014 - 15:53

Har WEs mounts egna entries i nya boken? För det har VC och där står mountens egna specialregler. 

#11 LifeEnder

LifeEnder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 335 Inlägg:

Postad 06 maj 2014 - 16:32

Har WEs mounts egna entries i nya boken? För det har VC och där står mountens egna specialregler. 

ah, därav att jag aldrig spelat med dem som frenzy.. :P aja kanske var en dum jämförelse, men är ändå nyfiken på WE:s exakta wording ^^

Sebastian Lindblad

LBK

Vampire Covenant, Saurian Ancients, Dread Elves

#12 Babylon

Babylon

Member

• Members
  • PipPip
  • 24 Inlägg:

Postad 06 maj 2014 - 17:03

Detta är samma diskussion som blev angående khorne knights. I det sammanhanget blev det FAQat vill jag minnas. I detta sammanhang finns det ingen FAQ och utifrån hur reglerna är skrivna (än tydligare då man i woc-boken måste köpa Marks men att frenzyn här är inbyggd) skulle jag säga att mount får frenzy. Regeln som vissa refererar till som talar emot detta är när bara ett element har frenzy så påverkas inte mounts men som det står så är hela modellen frenzy.

Om man läser woc boken på Skullcrushers of khorne (rare) så är det bara ryttarna som har mark of khorne så jag tror att det bara är ryttare och inte mounts som har freuzy.

#13 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 06 maj 2014 - 19:06

I detta fallet skulle jag säga att djuren får frenzy också eftersom övriga regler är specade att bara gälla ryttaren, men inte frenzy.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#14 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 06 maj 2014 - 20:48

ah, därav att jag aldrig spelat med dem som frenzy.. :P aja kanske var en dum jämförelse, men är ändå nyfiken på WE:s exakta wording ^^

Det är supertydligt på allt i hela boken förutom frenzy på Wild Riders. Dvs. det står Always Strike First (Riders only), Devastating Charge (Riders Only) osv. osv.

Samma sak gällde Reign of Chaos i demonboken där väldigt många tyckte det var orimligt att RoC skulle gälla alla motståndarenheten men tittade man rent krasst på hur boken var skriven så tyckte i alla fall jag det var tydligt, samma sak tycker jag det är här gällande specialregler på de olika trupperna med mounts.

/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#15 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 182 Inlägg:

Postad 07 maj 2014 - 13:31

För Warriors är det lite spec, då man får frenzy av Mark, som bara ryttaren har. Jag kommer ihåg att jag på GoW för 1-2 år sen fick spela mina bloodknights som att djuren hade +1a, men sen dess har det generellt varit att djuren ej påverkas.

Har för mig att detta behandlades i FAQ med att om endast ryttaren har frenzy är det bara +1a där.

"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#16 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 09 maj 2014 - 14:52

Det verkar ju inte direkt vars specat att mountet har frenzy heller, så varför anta att de har det?

Grundregeln borde ju vara att det ska vara direkt uttalat att man har frenzy för att få det, inte bara att man utelämnat att det bara gäller ryttaren?

#17 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 09 maj 2014 - 15:16

Varför skulle det vara så. Om dom andra reglerna HAR specificerats att bara gälla ryttaren men inte frenzy är väl den enda logiska slutsatsen att båda delarna är frenzy.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#18 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 09 maj 2014 - 15:35

Eller så är den logiska slutsatsen att GW glömde skriva ut att det är "rider only". Bara att välja :)

#19 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 09 maj 2014 - 15:44

Nej, det är inte den logiska slutledningen, det är den höftade slutledningen ;)

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#20 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 09 maj 2014 - 15:57

I de flesta fallen har ju mounts aldrig fått några specialregler när det varit oklart när det väl faqas. Khorneknights och empire prayers tex.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar