Hoppa till innehåll

Foto

Diskussion Om Bestraffning Av Felaktiga Listor.

53 replies to this topic

#41 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 132 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 18:25

Jag gillar den här diskussionen. Tycker det framkommer en hel del vettigt här. =)

Jag kan hålla med Atnas om att -5BP är ett väldigt tungt straff för att man råkar missa att skriva dit ett vapen, räkna fel på en grej osv. Sånt kommer Alltid hända, oavsett minus.
Kanske vore det vettigare att köra ett system med prickar, likt det Johannes nämner, att straffet först kickar in när man samlat på sig ett par stycken för olika förseelser som sena listor, sent inlämnade resultat, felaktiga listor, bad manners och vad det nu mer kan vara.
Jag tycker Håkan har en bra poäng också.

Samtidigt har jag själv suttit och rättat listor till en turnering en gång - och det är ingen slump att det bara skedde en gång. För alldeles för många är Extremt dåliga på att skicka in listor som ser vettiga ut.
Det är rätt tungt att gå igenom och dubbelkolla allting. Det känns verkligen som någon slags norm/mall för hur man skriver en armélista och komputräkning behövs, för det är mycket slarv runt detta. Jag tror många skulle få sig ett litet uppvaknande av att kolla igenom alla listor som kommer in OCH behöva sitta och gå igenom dom.
Jag gillar arrangörer som sätter ned foten, men jag återkommer lite till Håkans tänk här, att det kanske kan bli liksom... lite för mycket?
Att göra det i princip omöjligt för någon, som missat att skriva dit "lance" på en karaktär, att vinna turneringen?

Jag är visserligen, antagligen, rätt biased i frågan - så ni får väl ta det jag säger som ni vill,
men:

Om vi ska vara Riktigt benhårda med att man ska följa det som står, så ska dom som straffats för felaktiga listor och annat, börja turneringen med -5 BP - och inte få det avdraget efteråt.

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#42 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 18:25

Problemet blir ju noggrant jag än korrekturläser så kan det ändå slinka igenom ett fel. Säg att jag glömmer skriva ut light armour på min lord, ska jag då missa möjligheten att kunna placera mig bra på en turnering?

Nej jag tycker inte att det är Okay. Men hade vi över 25% av listorna som innehöll olika former av fel kände vi oss tvungna att agera.

Jag säger inte på något sätt att detta är perfekt, men det är det som blev denna gången och vi har varit tydliga med det från början.

#43 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 18:29

Dock, om vi ska vara Riktigt benhårda med att man ska följa det som står, så ska dom som straffats för felaktiga listor och annat, börja turneringen med -5 BP - och inte få det avdraget i slutet.

Så egentligen är det ok att skriva om det med -5p som är sagt då, och införa en gradering på bestraffningen, där t.ex. du skulle bestraffas hårdare än Karring som "bara" hade missat en sak på sin lista?

Problemet som framstått nu är ju snarare att bestraffningen för en felaktig lista, snarare kan vara till en fördel i teorin.

#44 Peppe

Peppe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 765 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 18:30

Jo jag förstår helt. Glad att jag inte va en av de som hade felaktig lista och tycker det är bra att ni fullföljer det som ni gått ut med. Ändå bra att diskussionen kommer upp hur man ska göra med listinskick eftersom detta verkar va ett problem som dyker upp på i princip alla turneringar.

#45 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 18:33

Jo jag förstår helt. Glad att jag inte va en av de som hade felaktig lista och tycker det är bra att ni fullföljer det som ni gått ut med. Ändå bra att diskussionen kommer upp hur man ska göra med listinskick eftersom detta verkar va ett problem som dyker upp på i princip alla turneringar.

Håller med dig, tycker det verkar på responsen att de turnerings arrangörer som uttalat sig har varit positiva, men vi är också medvetna om det problemet som det innebär. Ett dåligt alternativ skulle kunna vara att höja deltagaravgiften för att täcka in mer det jobb det ev. skulle krävas, är inte helt ok med detta. Man vill ju som arrangör erbjuda en så billig turnering som möjligt eftersom det innebär mycket andra omkostnader att ta sig till en turnering.

#46 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 18:36

Jag gillar den här diskussionen. Tycker det framkommer en hel del vettigt här. =)

Jag kan hålla med Atnas om att -5BP är ett väldigt tungt straff för att man råkar missa att skriva dit ett vapen, räkna fel på en grej osv. Sånt kommer Alltid hända, oavsett minus.
Kanske vore det vettigare att köra ett system med prickar, likt det Johannes nämner, att straffet först kickar in när man samlat på sig ett par stycken för olika förseelser som sena listor, sent inlämnade resultat, felaktiga listor, bad manners och vad det nu mer kan vara.
Jag tycker Håkan har en bra poäng också.

Samtidigt har jag själv suttit och rättat listor till en turnering en gång - och det är ingen slump att det bara skedde en gång. För alldeles för många är Extremt dåliga på att skicka in listor som ser vettiga ut.
Det är rätt tungt att gå igenom och dubbelkolla allting. Det känns verkligen som någon slags norm/mall för hur man skriver en armélista och komputräkning behövs, för det är mycket slarv runt detta. Jag tror många skulle få sig ett litet uppvaknande av att kolla igenom alla listor som kommer in OCH behöva sitta och gå igenom dom.

Sen, om vi ska vara Riktigt benhårda med att man ska följa det som står, så ska dom som straffats för felaktiga listor och annat, börja turneringen med -5 BP - och inte få det avdraget efteråt.

Mycket vettigt, att införa en form av standard som man kan använda för att skicka in och att det ska vara lätt att rätta listorna.

Tycker som Kaj att det är en viktig diskussion som kanske (i alla fall, inte jag) har fört tidigare om hur detta ska hanteras etc.

#47 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 18:41

Sedan köper jag att -5p kan vara ett för hårt straff överlag, kan säga att den texten har funnits med sedan Slättaslaget 5 och inte används förut och därför aldrig sett konsekvenserna utav det värdet.

#48 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 391 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 19:19

Att straffet är hårt är inte avskräckande i sig tror jag, för det är ingen person som medvetet gör missar. Att ca 25% av spelarna gjorde missar trots att det resulterar i -5p pekar väl på det, om något! Tror varken en höjning eller sänkning resulterar i fler/färre fel, då det inte är där problemet ligger.

Tror det var GoW som hade en mall för hur alla listor skulle se ut, kanske något sådant vore bättre? Och sen ha överseende med listfel, alternativt inkorporera dem i något sorts pricksystem eller lägga det på målningen så att man får en andra chans. Är man mer tävlingsinriktad och får -5bp så är man ju redan ute ur loppet vilket förstör hela turneringen. Känner inte att jag vill lägga ut pengar på resa, boende och mat när jag vet att en bra placering är otroligt försvårad, och jag vill trots allt ha en chans att vinna (även fast det ska mycket till att jag tar pallplats även utan straff!).

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#49 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 033 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 19:47

Det vanligaste problemet brukar varra att folk inte läser infon utan oftast bara letar rätt på antal poäng och kompspann och i viss mån när listinskicket är, (en del verkar förvänta sig att man ska annonsera det några dagar i förväg och kvällen innan att deadline närmar sig för att får fart på inskickandet).

Listformat är lite knepigt när det gäller kompat, mne excel är att föredra.

ETC å dylikt har ett bra format men i det rymms inte komputräckningar så bra.

Själv gör jag alla listor i Armybuilder, skriver sen av den till Notes/Anteckningar och kopierar in till Excel och sätter upp kompen.

Låter kanske som en del jobb men är en droppe i havet jämfört med vad arrangörerna lägger ner inte enbart på listrkontroller.

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#50 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 20:19

Håller med dig, tycker det verkar på responsen att de turnerings arrangörer som uttalat sig har varit positiva, men vi är också medvetna om det problemet som det innebär.

Jag har visserligen inte hållit i någon turnering på några år men i början av 40K eran var jag huvudarrangör för Lincon (40 K) med över 100 deltagare i flera år. Jag skulle därför vilja kvalificera mig som en arrangör om det innebär att min åsikt väger tyngre...

Vår idé var att alla ska ha så kul som möjligt. Vi gick igenom samtliga listor, gav inte ut ett enda straffpoäng och avbröt inte en match (en klassiker spelades över 7 timmar in på söndagmorgonen vilket var lite tröttsamt för domaren :)). Det innebar extrajobb förstås, men wtf, vi genomförde ju inte turneringen för vår skull utan för deltagarna. Mottot: Hur kan de ha så roligt som möjligt applicerades...

Jag vill dock poängtera att jag är otroligt tacksam för alla som arrangerar en turnering som jag kan åka på och självklart rättar jag mig efter deras regler, men... Kom igen...

/H

#51 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 21:21

Håkan: Ja absolut, håller med det du säger och att turneringen är ju till för deltagarna, och maximeras inte deras glädje över arrangemanget behövs det förbättras till nästa gång. Samtidigt tycker jag det är viktigt att inte någon annans glädje över ett arrangemang blir förstört för att en person använder en icke godkänd lista. Eftersom vi spelar med det swiss-system vi använder blir ju varje matchs utkomst avgörande för nästa spelomgång och vilka matcher som kommer spelar och deras chanser att avgöras. Vi har inte heller på Slättaslaget varit extremt hårda med att hålla tiderna, men försökt att göra det så bra som möjligt. Om två personers match drar ut extra på tiden, kanske dom har roligt, men dom andra 38 deltagarna vars matcher inte börjar i tid kanske inte tycker det är lika roligt.

Vi har under kvällen haft samtal om straffet. Vi kommer behålla straffet, MEN sänka minuset till -2p istället för -5p.

Detta för att vi själva tillsammans med er har resonerat fram att -5p är allt för högt straff, eftersom man faktiskt INTE har spelat med den listan som blev stoppad, utan att den fastnande och gjordes om till själva turneringen. Däremot vill vi behålla någon form av bestraffning för att utvärdera om det överhuvud taget är en valid form att syssla med att försöka motverka problemet. Dessutom tycker vi att det var så många olika former av listfel en del riktigt grova och en del mindre grova att vi totalt sänker bestraffningen för alla till -2p oavsett straff och får till nästa år arbeta fram ett form av prick system. Eller kanske till och med tillsammans med andra arrangörer så vi tillsammans kan försöka standardisera hur man ska hantera frågan om det finns intresse från andra arrangörer av att föra en dialog.

Vi syns på Lördag och lycka till!

#52 PeZa

PeZa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 21:48

En idé är ju att köra öppna listor så slipper vi allt och så slipper vi otrevliga överraskningar och så gynnas de som inte kan spelet! Vet att slätta för 2 år sedan var min första solo turnering! Allt kändes nervöst och jobbigt och då ska man även ha koll på hemliga items och kombinationer och inte minst andra lags möjliga items!

Ne bort med stängda listor eller åtminstone öppna dom vid match 1! Alla toppspelare har ju öppna listor ändå efter match 1, det skvallras friskt på de olika pizzeriorna vid lunchen på lördagen :)

Edit: nej jag menar inte att det är rätt att nybörjare ska gynnas! Men det vi kan med regler och luriga moves kan dom få att vi kör öppet!

Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

High Elves (under uppbyggnad)

#53 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 21:52

Hehe, joo. Vi har allt diskuterat öppna listor, och tycker att det mer och mer lutar åt det hållet. Dessutom har vi alltid försökt att hålla Slättaslaget ett nybörjarvänlig turneringen med höga komp-spann etc. vilket kanske leder till ändå mer nybörjarvänlighet.

#54 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 22:53

Gillar charmen med stängda listor men det är nog bara för jag är så tankspridd så att även om någon säger till mig fem minuter innan att han har det och det kommer allt som överaskningar :)

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar