Hoppa till innehåll

Foto

Utvärdering Av Skaven

• Please log in to reply
28 replies to this topic

#1 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 06 april 2015 - 23:06

Hej alla!

Spelade just min första turnering nu på GothCon. Det var jättetrevligt och lärde mig massor! Spelade mina små råttor, och att spränga sig själv var ungefär lika underhållande som vanligt. Dock skulle jag vilja starta en diskussion på hur man spelar de små liven bäst. Under turneringens gång insåg jag att det finns problem med armén som jag körde den, och jag skulle vilja prata om hur man kommer runt dessa.

Som start på detta kommer listan jag spelade:

2499.5 pts - 16.1 komp - Jimmy Malmer GothCon

2x 5 giant rats + 1 packmaster (46p, -4)
Warlord, Shield, Wizarding Hat (193p, -7)
Warlord, Fellblade, Shield, War-litter (228p, -10)
Chieftain, BSB, Ruby Ring of Ruin, Obsidian Trinket (112p, -12)
Plague Priest, Flail, Dispell Scroll, Opal Amulet, Potion of Foolhardiness, Plague Furance, level 2 (334p, -14)
20 Clanrats, Shields, PWM (155, -5)
40 Clanrats, Shields, Musician, Standard (192p, -5)
45 Slaves, Shields (112.5p, -9)
40 Slaves, Shields (100, -7)
18 Stormvermin, Champion, Musician, Standard Bearer, Razor Standard (196p, -3)
2x 10 Gutter Runners, Poisioned Attacks (340p, -6)
28 Plague Monks, Champion, Musician, Standard, Plague Banner (251p, -21)
Doomwheel (150p, -16)
Warp Lightning Cannon (90p, -20)

Så, tyckte om min lista helt ok. Plague furnace med plague monks gjorde ett extremt bra jobb. I min match mot beastmen gjorde den slarvsylta av hela armén. Lyckades till och med få in hela 4 st breaths med ugnen under turneringen (vilket ärligt talat är sjukt mycket mer än jag trodde skulle vara möjligt). Doomwheel är ju alltid bra (när man väl lärt sig hur man ska göra med det), och fellblade är grymt bra om man får in det på rätt ställe (och de inte har ASF då warlorden är lite mesig i försvaret).

Problemen uppstod i matcher där motståndaren satt på för mycket armor. Det jag hade som kunde plocka armor (förutom skyttet) var fellblade, doomwheel och eventuellt plague furnace, men plague monksen är näst intill värdelösa mot 1+/2+ save med sin 3 strength. Så, efter att ha bräckt en del saker med fellblade och doomwheel blev de till slut dödade i varje match. Vid den punkten hade de betalat för sig rent poängmässigt, men min situation vände sig då mot det sämre. Vid det laget räckte det att motståndaren hade hälften av sina high-armor enheter kvar, för kunde helt enkelt inte rå mig på dem. Det bästa jag kunde göra var att be till den behornade att de inte skulle lyckas komma igenom mina stora block innan klockan sa runda 6. Visst, jag fortsatte bomba artilleri de matcher det inte hade fått missfire och sagt *poff*, men när de väl är inne i combat (mot slaves) hjälper det inte mycket då det inte blir några panic tests ändå.

Så, det jag vill prata om i denna tråden är helt enkelt hur man bygger en stabil skaven-armé på högkomp som kan hantera både stentunga armor-listor men även annat man kan få kastat på sig. Listan ovan gjorde sig bra mot icke-armor, men gick åt skogen mot för mycket rustningar. Den har många juicy targets för kanoner (doomwheel, plague furnace, WLC), men med 2 enheter gutter runners kommer det oftast in en på runda 2, så då blir det bara 1-2 skott med 1 kanon, och med lite tur missar de.

PS. Ingen aning om det är rätt subforum. Tänkte att det är en taktikdiskussion.

//Jimmy

Top Hat Painting <--- Hemsida!

All power to the great horned one!

#2 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 06 april 2015 - 23:51

Det är nog rätt ställe, och jag kan inte tillräckligt om Skaven för att ge riktig feedback, men jag är nyfiken på hur du tyckte att Wizarding Hat gick! Tillförde han det du ville till armén?

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#3 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 07 april 2015 - 00:26

Wizarding hat var faktiskt väldigt intressant. Eftersom det var generalen som hade den på skallen, och han hade BSB i samma enhet så hade jag rerollable Ld 10 på varje stupidity test, så failade det inte en enda gång.

Det var ju såklart extremt slumpmässigt vilken lore jag fick, men i och med att de flesta lores har en helt ok signaturspell så var det ett rätt säkert kort. Det var inte direkt något som gav mig någon extrem fördel, men att kunna slänga tex blizzard (lore of heavens) på fiendens skytte alternativt stora block av farliga trupper var riktigt trevligt. Det var ofta jag tog ett hörn av bordet och satte alla mina enheter runt generalen, och då gjorde "all units within x" auguments ett extremt bra jobb med att buffa upp mina trupper. Harmonic Convergence på 100 råttor är inte helt fy skam.

Sedan hade Wyssans wildform varit extremt underhållande att få iväg på plague monksen (även om det aldrig gick av). Att ha 28 monks med 3 attacker styck, med reroll på to-hit och to-wound på strength 4 och toughness 5 är ju bara helt bananas.

En av matcherna fick jag lore of fire. Det var bra då min general ofta står längst bak och behöver range för att nå något vettigt. Match mot beastmen hade jag flamecage, och den kastade han (förståeligt) allt på att dispella. Detta gjorde att min plague monk hade free roam med sitt äckel, vilket gjorde att jag fick av poision attacks 2 gånger på plague monks om jag minns rätt, vilket var en bidragande orsak till vinst.

Ironiskt nog (med tanke på kompen i alla andra arméer) så hade nog lore of death varit sämst. För det första är som sagt generalen i princip alltid längst bak, vilket gör att han väldigt sällan är inom range för lore of death. För det andra så ligger han inte på jättebra unmodified leadership (Ld 7), så spirit leech är rätt kass på honom.

#4 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 088 Inlägg:

Postad 07 april 2015 - 08:32

Jag har en del erfarenhet av skaven på ETC format. Har ingen koll på kompen egentligen så kan bara säga hur metat ser ut på ETC.

Man skulle ALDRIG åka till en turnering utan en greyseer. De tillför alltför mkt till armén för att lämnas hemma. 
Fellbladet med warlord är effektivt på att göra bra matchups ännu bättre, vilket jag gillar. Det är mycket effektivt på att hålla saker borta från din armé och även mycket bra när man ska pusha ner empire/ogres. Generellt så spelar skaven defensivt med att ställa upp farliga coutnercharges med fellblade/assasin med PoS och weeping blades. Även hellpiten och doomwheel är bra för countercharges. 
Listan går ut på att skjuta så hårt man kan på motståndaren så att de är för sönderskjutna för att kunna gå in i slavar och med säkerhet komma igenom. Annars så låser ju bara slavarna ner dom tills man skjuter sönder dom. I ETC tar man nästan alltid med sig 120 slavar i någon uppsättning. Antingen 20+50+50 eller 60+60.
I bra matchups kan man istället pusha samtidigt som skyttet tunnar ut armén innan man träffar. Armor bör inte vara något problem för skaven, man har mer saker att hantera det än de flesta listorna, dock gäller det att utnyttja dom rätt. Mot empire måste man sätta högt tryck med HPA+hjul+fellblade+assa+SW så att de inte hinner skjuta sönder dina kanoner, man riktar då in sina kanoner på att tunna ut demis så att pushaen går igenom dom. 
Känner du att du har mycket problem med armor kan det vara värt att testa 40+ SW med AP flagga, de slår före de flesta tungt plåtlagda trupperna i spelet.

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#5 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 07 april 2015 - 09:22

Man skulle ALDRIG åka till en turnering utan en greyseer. De tillför alltför mkt till armén för att lämnas hemma. 

Skulle inte ta detta som absolut sanning, har haft viss framgång med Ikit klaw på lite högkomp där grey seer är svår att få råd med. Men spela wizarding hat och level2 plague priest som enda magi låter lite tunnt. Ikit klaws storm deamon är för övrigt sjukt bra mot trupper med bra armour save.

I övrigt bra poänger av Lagge. Skjut på trupper med 1+ save med kanonerna och avsluta dom med fellbalde och/eller assassin (gärna med med potion of strength + weeping blade).

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#6 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 088 Inlägg:

Postad 07 april 2015 - 09:45

Det jag skrev gäller endast för ETC

Johan Lagmo
Atlantis

#7 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 07 april 2015 - 10:41

Kommer nog spela mest swedish komp, och du har nog rätt i att en grey seer är ett bra val. Grejen är dock att du då antingen får ha honom som general, och då är det väldigt farliga att 6-dicea 13e. Annars kan du också ta en warlord, men då pungar du ut 7 komp för en kille som bara står där och ger ledarskap. Hur hade ni gjort?

Kanoner hade jag jättegärna tagit med mig 2 för att hantera multiple wounds/armor saker, men problemet är att de kompar så extremt mycket. Första 20, andra 30, så då lägger man 50 komp på 2 st 90p kanoner, vilket inte är hållbart i en högkomp-lista. La faktiskt ett inlägg i skavens komp-diskusion och frågade varför WLC kompar så sjukt mycket.

Hade med mig en enhet storm vermin med razor standard på turneringen. Kan informera att det inte hjälper jättemycket mot 1+ save. De hamnar ju på 3+, vilket bara är 1/3 att misslyckas, så på 10 attacker blev det i snitt max ett wound per runda.

#8 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 355 Inlägg:

Postad 07 april 2015 - 10:46

dock 40 stormvermins med deathfrenzy samt AP går ju rakt igenom mesta armoursave units.  
Lyssna på Fjugin o Lagge kan jag tipsa om  bättre skavenspelare i sverige är svårt att hitta :)

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#9 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 088 Inlägg:

Postad 07 april 2015 - 10:49

Det jag skrev gällde som sagt ETC. 

När man spelar med 40 SW med AP banner kan man horda dom mot motståndare med mkt armor. Då slår du 30 attacker eller 50 med death frenzy, alternativt 30 med poison attacks.

Köper man en seer så dunkar man inte bara 6 dice 13th. Man kastar aldrig med mer än 3 dice då alla casting values är så pass låga. 2 WLC kompar inte för mkt, de är sjuukt bra och bör kompa som dom  gör. Vill du kasta 13th, utnyttja power scroll istället. Eller kasta den endast när du kan casha in minst 400-500 poäng på ett kast. att Bli av med generalen är värre för skaven än för de flesta andra listor.

Johan Lagmo
Atlantis

#10 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 07 april 2015 - 11:02

Är så många stormvermin värt det? Har kännt att på 7 poäng styck är de inte så bra för sitt pris.

Vad väljer ni i allmänhet för lores på grey seeren? Kör ni 2-2 eller allt i plague?

Är det aldrig värt att lägga 6 dice på 13e? Med power scroll får du ju ändå en misscast?

Jag tror jag har använt min WLC fel. Vad är det man ska sikta på egentligen? Jag har upplevt att sikta på monstrous cavalry etc och försöka få in en blast på rätt ställa är sjukt dåliga odds.  Därför har jag istället försökt plocka monster/chariots med den som man gör med en vanlig kanon, men efter min analys i komp-diskussionen klargjorde jag hur kass den är på att plocka monster.

#11 Nicke

Nicke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 796 Inlägg:

Postad 07 april 2015 - 11:15

Spelade Skaven för ett tag sedan och hade med VLC enstaka gånger bara.

Valde alltid Dubbla Dumhjul och GS på klockan framför VLC då det gav mer i längden.

2x lvl2 Warplock Engineers är oxå riktigt bra för 2x Bolten.

Visst VLC känns tungt att välja i kompat men den är riktigt bra, ibland har man flyt och ibland är det åt fanders som alla warmachines.

Som dom ovan säger att Hordea Stormvermins med AP flagga är riktigt nice och på med Death Frenzy så är det inte många andra Elitetrupper som står kvar :)

Finns juh andra roliga saker att spela oxå som 3 Torns lista med GS på Klocka + 2x Furnace och sen slavar/clanrats på det :)

Ja Storm Vermins ÄR värt det då de är CORE! :)

Fan sjukt sugen man blir...mutter

Noob of the Year!!

#12 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 07 april 2015 - 11:15

Någon som har lust att posta en eller flera listor och utvärdera dem?

Vad har ni för åsikter om plague furnace btw. Jag upplevde att den gjorde ett väldigt bra jobb i många matchups. Att kunna gör swift reform, gå och sedan lägga breath weapon ska inte underskattas. Fick in 18 thoughness tests på det sättet 2 gånger. Det är en ganska ok tröst till att inte kunna chargea.

Edit till Nicke: Jo, det kanske blir värt det med storm vermin i alla fall. De flesta andra alternativ är rare, och med tanke på vad de kompar måste man ju tyvärr välja sin skit där.

Vad menar du med "2x Bolten"? Warp lightning?

För övrigt, hur ser ni på weapon teams? PWM gör ett bra jobb mot armored rank & file, men spelade mot Svarten en match, och han hade med en rattling gun. Den var faktiskt inte så kass med tanke på att den ger -3 till armor save, och slår du bara 2 (möjligtvis 3 om du slår kass) tärningar är riskerna för missfire inte extremt höga.

#13 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 07 april 2015 - 11:18

Är så många stormvermin värt det? Har kännt att på 7 poäng styck är de inte så bra för sitt pris.

Vad väljer ni i allmänhet för lores på grey seeren? Kör ni 2-2 eller allt i plague?

Är det aldrig värt att lägga 6 dice på 13e? Med power scroll får du ju ändå en misscast?

Jag tror jag har använt min WLC fel. Vad är det man ska sikta på egentligen? Jag har upplevt att sikta på monstrous cavalry etc och försöka få in en blast på rätt ställa är sjukt dåliga odds.  Därför har jag istället försökt plocka monster/chariots med den som man gör med en vanlig kanon, men efter min analys i komp-diskussionen klargjorde jag hur kass den är på att plocka monster.

Skulle säga minst 30 storm vermin. I mindre enheter kan de inte uträtta någonting. Visst är de rätt medelmåttiga för 7p styck, men de tillför något till armer som man annars saknar. Iofs spelar du med plague furnace vilken fyller ungefär samma roll, så i din lista behövs nog inte storm vermin.

Kör i 95% av matcherna 4 spells i ruin. Plague har för dålig range för att funka som enda lore. Har man mycket andra wizards kan man ta plague, men annars inte.

Power scroll har fått nya regler i en FAQ. Nuförtiden halverar den istället casting value en gång (kan ej användas för boostad spell). Så då kan man kasta dreaded med 3-4 tärningar.

Annars är earthing rod ett komp-billigare alternativ.

Lite svårt att säga vad man ska skjuta på med en WLC, beror mycket på hur matchen ser ut, vad som är största hotet, vad man inte kan hantera på annat sätt, vad som kan vända matchen osv osv. Men var inte rädd för att satsa på fina blasts i monster cav enheter. Har man inget man känner måste hanteras innan fort fort (t.ex. flygande demon-prins, pegasus dreadlord etc) brukar jag ofta skjuta på multi-wound enheter, där man har potential att göra mest skada.

Ett tips för hur man ska sikta med templaten. Satsa inte på att få in den perfekta träffen. Satsa istället på att öka chanserna för en okej träff. Som tumregel, gissa 13" från centrum av enheten, då brukar både studsar på totalt 12" och 14" blir helt okej träffar.

Mot single modeller är det förståss 10" från bakkant som gäller som vanligt.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#14 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 07 april 2015 - 11:29

Hade INGEN aning om att de FAQ:at power scroll. Det låter ju helt fantastiskt för oss!

Full ruin alltså? Jag har upplevt att spellsen där inte är fantastiska.

Skitterleap är rätt kass om man inte har en chieftian eller dylikt man kan kasta iväg för att döda war machines etc.

Warp lightning är helt ok I guess, men 1or är väldigt tråkig på en grey seer.

Howling Warpgale är i många matchups en sjukt bra spell, det måste jag erkänna.

Death Frenzy är inte någon personlig favorit. Den är riktigt bra på ett stort block stormvermin, men annars känns det som den mördar lika många av mina egna som det kommer hjälpa till att döda fienden.

Scorch är imo den bästa spellen. 24" strength 4 small template UTAN scatter. Panic direkt på ett enda wound. Mumma.

Cracks Call har jag inte funnit mycket lycka med. Den kan vara bra att plocka karaktärer med I guess (för de får väll ingen look out sir?), men har väldigt oberäknerlig range. Snittet är 14", så det är ju inte jättelångt.

Men jag förmodar att de kanske gör sig bättre på en grey seer som står långt bak än plague spellsen.

#15 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 07 april 2015 - 11:37

Hade INGEN aning om att de FAQ:at power scroll. Det låter ju helt fantastiskt för oss!

Full ruin alltså? Jag har upplevt att spellsen där inte är fantastiska.

Skitterleap är rätt kass om man inte har en chieftian eller dylikt man kan kasta iväg för att döda war machines etc.

Warp lightning är helt ok I guess, men 1or är väldigt tråkig på en grey seer.

Howling Warpgale är i många matchups en sjukt bra spell, det måste jag erkänna.

Death Frenzy är inte någon personlig favorit. Den är riktigt bra på ett stort block stormvermin, men annars känns det som den mördar lika många av mina egna som det kommer hjälpa till att döda fienden.

Scorch är imo den bästa spellen. 24" strength 4 small template UTAN scatter. Panic direkt på ett enda wound. Mumma.

Cracks Call har jag inte funnit mycket lycka med. Den kan vara bra att plocka karaktärer med I guess (för de får väll ingen look out sir?), men har väldigt oberäknerlig range. Snittet är 14", så det är ju inte jättelångt.

Men jag förmodar att de kanske gör sig bättre på en grey seer som står långt bak än plague spellsen.

Skitter leap, ja ofta skräp

Warp lightning, ta en wardsave på seern, ställ honom i en enhet med magic resistance, då blir 1:orna harmlösa.

Warpgale, mycket bra i rätt matchup

Death frenzy, underskattad spell. Storm vermin är den bra med, men även bra i alla enheter där man har lite karaktärer, 6 attacker fellblade? ja tack

Scorch, som du sa, grym spell

Cracks Call, sitationell. Lås saker med slavar, spring upp på flanken och kasta den. Man får dock look out sir, använd spellen för att döda chariots och monster

Men ja, rangen är en stor faktor till varför jag föredrar ruin spells.

Erik Aronson

#16 glasman

glasman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 259 Inlägg:

Postad 07 april 2015 - 20:01

Jag spelade irondrake buss på gothcon.

I snabb följd fick den 2 Wither, sen Plague, sen 13th.

Kvar stod 1 drake och mina 4 characters.

De fick sen CracksCall, alla failade, även lorden med I5  :P

1450vp + 3bp (fortitude)

"It is well that war is so terrible, otherwise we would grow too fond of it."

Robert E Lee

#17 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 08 april 2015 - 08:41

Kör även in ett par billiga Cheiftains med halberds i storm vermin-enheten så blir death frenzy ännu roligare :)

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#18 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 08 april 2015 - 09:40

Är det verkligen så bra att ha flera chieftains? Enda fördelen jag ser är skitterleap och plocka warmachines, men 45 poäng för en lite bättre stormvermin med 2 wounds känns väldigt dyrt att använda som vanligt infanteri.

#19 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 08 april 2015 - 09:51

Är det verkligen så bra att ha flera chieftains? Enda fördelen jag ser är skitterleap och plocka warmachines, men 45 poäng för en lite bättre stormvermin med 2 wounds känns väldigt dyrt att använda som vanligt infanteri.

3 attacker, högre styrka, plocka karaktärer, använda som diverter (flygande med skitterleap), magikerassissin, fylla upp frontranken så attacker måste allokeras.

Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#20 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 08 april 2015 - 09:53

Inte superbra, men har sina användningsområden. Huvudtanken med Petters tanke var typ detta:

Säg att du har 4 chieftains med halberd i frontranken på storm vermin.

Med death frenzy blir det +2 attacker på varje chieftain. Resulterar i totalt 20 attacker på ws5, I7, s5 (och så på med armour piercing flaggan på det) (+storm vermin). Och efter combaten är det bara vanliga storm vermin som tar stryk från death frrenzy (och man får använda magic resistance mot det).

Erik Aronson

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar