Hoppa till innehåll

Foto

Tnq 10 - Regelpack

• Please log in to reply
22 replies to this topic

#1 Mad 'At

Mad 'At

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 372 Inlägg:

Postad 09 september 2018 - 15:56

Hej! Här kommer regelpacket till The Necronomican Quest X!

Länk till regelpack

Sammanfattningsvis:

Anmälan

Görs till "the.necronomican.quest@gmail.com". Skriv där namn, telefonnummer och ifall du vill övernatta i turneringslokalen.

Betalning

Senast tisdag den 9e oktober. Kan inte göras till vårt gamla Plusgiro. Konsultera regelpacket för mer info.

Armélista

Senast fredag den 19e oktober till "the.necronomican.quest@gmail.com"

Turnering

Senast lördag 27e oktober - söndag 28e oktober

Prickar

Prickar för försenad betalning och lista. Prickar för försenade matchresultat och ospelade turer. Prickar för osportsligt beteende.

Målningsbedömning

Arrangörer delar ut upp till 20 poäng till vardera armé.

Priser

Best Overal och Best Army in Show

Scenarion

Kommer snart i detalj. Kommer vara unika scenarion för varje bord. Bord 1-10 kommer har enklare varianter av scenarion. Efter rond 1 kommer top tio matcherna att i fallande ordning placeras ut på bord 1-10, med reservation för att man ej kan spela på samma bord mer än en gång.

Army of Darkness

Superior Wizarding Hat ^^

#2 Drunken Dwarf

Drunken Dwarf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 32 Inlägg:

Postad 10 september 2018 - 11:21

Fråga om man vill göra sin armé efter tema och där igenom modeller som har vapen men enheten ska inte ha vapen

T.ex Hold guardians modeller med GW

Kommer dom då räknas fel enligt WYSIWYG

#3 Mad 'At

Mad 'At

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 372 Inlägg:

Postad 10 september 2018 - 11:58

Det är okej. Enheter som inte har tillgång till några "Weapon Model Rules" kan aldrig sägas vara felrepresenterade vad gäller utrustning som figuren bär på. Hold Guardians är därför okej oavsätt vad figuren bär på, men en Shabti figur som bär på ett stort tvåhandat vapen får avdrag om modellen inte var uppgraderad med "Paired Weapons".

EDIT: Jag ska se om jag kan tydliggöra detta i dokumentet.

Army of Darkness

#4 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 036 Inlägg:

Postad 10 september 2018 - 12:19

Härligt! En logisk följd av det borde vara att en enhet som inte kan ha musiker men som råkar ha lite instrument i sig inte heller kan vara felreppad?
Johannes Einemo
HYMS

#5 Mad 'At

Mad 'At

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 372 Inlägg:

Postad 10 september 2018 - 12:49

Härligt! En logisk följd av det borde vara att en enhet som inte kan ha musiker men som råkar ha lite instrument i sig inte heller kan vara felreppad?

Korrekt.

Jag ska skriva in en grundprincip för WYSIWYG. Den lyder: "Din motståndare ska kunna titta på din fysiska armé, jämföra med din Armybook, och enbart utifrån det utröna vad allting är."

Det finns dock undantag för saker som är svåra att göra skillnad på i figurerna (tex Great Weapons och Halberds).

Army of Darkness

#6 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 244 Inlägg:

Postad 10 september 2018 - 13:24

haha skoj :P  I will challenge this :)

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#7 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 718 Inlägg:

Postad 10 september 2018 - 13:38

Dennis har en enhet i listan. Ingen vet ändå vad som är vad.

#8 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 996 Inlägg:

Postad 10 september 2018 - 14:23

Hahaha!  :wub:  :D

För övrigt gillar jag Albins take på WYSIWYG-bedömningen. Känns väldigt rimlig =)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

Forward, Onward, March!

#9 Svarten

Svarten

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 511 Inlägg:

Postad 10 september 2018 - 14:44

Sen får man väl bita i det sura äpplet, om det blir oklarheter pga ens egna modeller. Är ju inte svårare att lösa än så :P

Army of Darkness, Grödinge.

Mina Warriors of Nurgle:

http://s4.zetaboards...opic/9901745/1/

#10 Marrcus Oestling

Marrcus Oestling

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 602 Inlägg:

Postad 10 september 2018 - 16:25

Jag hoppas du menar jämföra med din Armylist (och inte armybook) och fysiska armé?

Förstår inte varför jag behöver säga det här efter 3 år, det finns inga officiella modeller till 9th Age.

//Sveriges trevligaste Warhammerspelare

Svensk mästare 2012 - OnG
Svensk mästare 2016 - SA

Svensk mästare 2018 - SA

ETC Team Sweden 2015 - OnG

ETC Team Sweden 2016 - OnG

ETC Team Sweden 2017 - SA

ETC Team Sweden 2018 - SA

#11 Mad 'At

Mad 'At

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 372 Inlägg:

Postad 10 september 2018 - 19:43

Jag hoppas du menar jämföra med din Armylist (och inte armybook) och fysiska armé?

Förstår inte varför jag behöver säga det här efter 3 år, det finns inga officiella modeller till 9th Age.

Jag menar absolut Armybook. Om man som spelare har koll på sin motståndares armybook ska man inte behöva kolla på armélistan för att veta vilka enheter som har flaggor eller ifall den stora core enheten har spjut eller HW&S.

Det finns inga officiella modeller till 9th Age, och det är heller inget krav att spelarna ska ha vissa specifika modeller i din armé på denna turnering. Men bara därför ska man inte kunna spela med modeller som är direkt förvirrande för motståndaren.

Om någon skulle vilja spela en armé med av stora hajmänniskor som Ogre Khans säger jag absolut ja, det låter jättehäftigt. Dock ser jag helst att hajmännen som slåss med stora ankare i händerna spelas som Brusiers och de med båtshakar och avslitna jättekrabbklor som Tribesmen med Ironfists. Det vore mycket tydligare än tvärt om. Vad jag dock kommer straffa med målningsbedömningen är om man spelar sina gamla Citadel Grave Guard med handvapen och sköld som Barrow Guard med Halberds, bara för att det var aningen starkare i listan och man inte orkade fixa modeller som representerar utrustningen bättre.

Army of Darkness

#12 Marrcus Oestling

Marrcus Oestling

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 602 Inlägg:

Postad 10 september 2018 - 20:19

Men det är ju en helt annan sak om någon har fel vapen på sina gubbar, det är ju något som har med armylisten och inte armybook att göra?

Spelar jag high elves och har modeller som för 20 år sedan tillverkades av ett företag som heter GW som hette White Lions of Chrace som Flame Wardens i t9a måste det väl vara okej? Rätt basstorlek, rätt ras och rätt vapen. Agreed?

Svensk mästare 2016 - SA

Svensk mästare 2018 - SA

#13 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 718 Inlägg:

Postad 10 september 2018 - 20:23

Det som inte borde vara ok är att köra GWs White Lions som "White Lions" och "Flame Wardens" i samma armé, för det kan förvirra en ganska fett, men som det ena eller det andra måste ju vara ok?

#14 Mad 'At

Mad 'At

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 372 Inlägg:

Postad 10 september 2018 - 21:44

Men det är ju en helt annan sak om någon har fel vapen på sina gubbar, det är ju något som har med armylisten och inte armybook att göra?

Är inte helt med på vad du menar. Det har med armylist att göra också, men i princip ska man inte behöva se sin motståndares armylist förutom för att veta Special Equipment. Det mesta andra motståndaren har på sin armylist ska man kunna klura ut genom att bara titta på figurerna.

Du belyser dock viss problematik med White Lions some Flame Wardens som kanske borde förtydligas i riktlinjerna också. Problemet är alltså att tex Lion Guard, Swordsmasters och Flame Wardens alla ser typ likadana ut i sin utrustning och därför lätt kan förväxlas. Som Lagerlöf säger är det viktigaste att de inte ska gå att förväxla inom en enda armé, så att använda likadana figurer för olika Unit Entries går fetbort. Dock ska det vara okej att spela ett block med en enhet Citadel White Lions (eller LostSword Dragon Guard för den delen) som Executioners, även om det inte går att utröna vad de är genom att titta på armén. Jämförbart med Chosen med tvåhandade vapen som lika gärna kan vara Great Weapons som Halberds. Enklaste vore nog att förbjuda alla alver, men jag ska fundera lite och se om jag kan komma på en annan lösning.

Army of Darkness

#15 Izch

Izch

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 88 Inlägg:

Postad 11 september 2018 - 05:14

Jag har en unit heath riders/glade riders som har pilbågar. Jag vill dock inte köra dom med pilbågar för de förlorar scoring osv, men modellen ser ju ut som den gör. Hur ska jag agera där?

#16 Mad 'At

Mad 'At

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 372 Inlägg:

Postad 11 september 2018 - 14:30

Det kommer komma en uppdatering på WYSIWYG frågan i regelpacket. Grundprincipen lutar jag åt: "Din motståndare ska kunna titta på din fysiska armé, jämföra med din Armybook, och enbart utifrån det ha svårt att göra felaktiga antaganden om vad dina figurer representerar."

Det kommer även tillkomma en förklaring gällande teman. Tanken är att ifall du har figurer med ett tydligt tema, och detta tema finns tydligt representerat i din Armybook, så bör dessa figurer användas för att representera det. Grun den för teman i Armybook är officiellt fluff och enheters namn. T.ex. Feldrak beskrivs i T9A:FB Warriors of the Dark Gods som: "They were enormous - each the size of a house. Their lower bodies were reptilian with four enormous legs. From above their front legs grew a huge tor so like that of a scaled giant." Om man har modeller som någorlunda representerar detta, på rätt baser, så bör de spelas som Feldraks. På liknande sätt, i Highborn Elves finns det en enhet som heter Lion Guard. Vi vet att de är alver och att de har tvåhanded vapen. Om du har vill använda lejontemade alvfigurer med tvåhandvapen i din HBE armé så bör de spelas som Lion Guard. Detta p.g.a grundprincipen. Om du skulle spela dem som något annat vore det lätt för din motståndare att göra felaktiga antaganden.

Dock vill jag poängtera att det inte gäller åt andra hållet. Du får spela med draktemade alvfigurer med tvåhandvapen (LostSword Dragon Guard) som White Lions, för det finns inget annat i HBE de skulle representera bättre. Lika gärna kan de spelas som Swordmasters eller som Flame Wardens. Grundprincipen gäller här också. Din motståndare kommer kunna anta att dina Dragon Guard representerar antingen Lion Guard, Swordmasters eller Flame Wardens, men kommer inte kunna avgöra exakt vad eftersom deras tema inte matchar nån av enheterna. Det är alltså svårt att göra felaktiga antaganden.

Självklart är allt detta fortfarande subjektivt men jag hoppas att man fska få sig en uppfattning av situationen genom att läsa regelpacket (när det väl är uppdaterat).

Jag har en unit heath riders/glade riders som har pilbågar. Jag vill dock inte köra dom med pilbågar för de förlorar scoring osv, men modellen ser ju ut som den gör. Hur ska jag agera där?

Jag ser tre alternativ:

1. Du anpassar listan och spelar med Heath Hunters uppgraderingen, eller helt utan dem.
  2. Du bygger om eller fixar nya figurer för att bättre representera Heath Riders utan uppgraderingen.
  3. Du spelar dem som Heath Riders utan uppgraderingen och sväljer straffet på WYSIWYG (antagligen 1 PP).

Army of Darkness

#17 Tyrgrim

Tyrgrim

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 169 Inlägg:

Postad 11 september 2018 - 14:47

Låter bra imho

- Peter Sundberg

#18 Marrcus Oestling

Marrcus Oestling

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 602 Inlägg:

Postad 11 september 2018 - 14:51

Låter bra.

(Egentligen förstår jag inte ens diskussionen då det mig veterligen aldrig varit något problem alls. Tror bara att dessa regler gör det ännu svårare att få in nya spelare till spelet.)

Svensk mästare 2016 - SA

Svensk mästare 2018 - SA

#19 Jaernhans

Jaernhans

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 144 Inlägg:

Postad 11 september 2018 - 16:20

Som råttspelare får iaf jag ofta höra "är det slaves?" -"nej, jag har bara vermin guard i min lista" -"jaha". Nästa runda: "är det rats-at-arms?" *suck* då med bara WYSIWYG modeller.

#20 Svarten

Svarten

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 511 Inlägg:

Postad 11 september 2018 - 16:28

I feel you!

Har en enhet slaves, som helt saknar råttor, men har goblins, människor, ogres osv med kedjor. De misstas alltid för Rats-at-Arms... :P

Army of Darkness, Grödinge.

Mina Warriors of Nurgle:

http://s4.zetaboards...opic/9901745/1/

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar