Hoppa till innehåll

Foto

Grinigheter Angående Modeller.

• Please log in to reply
109 replies to this topic

#21 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 14 februari 2013 - 23:41

Jag har lite funderingar inom samma ämne;

Säg att jag gillar flygande chaos lords på disc, men inte Tzeencht-estetik öht. Skulle då det bli oerhört irriterande om modellen i fråga är en gigantisk häst som springer i luften/får pegasusvingar/whatever och det sitter en Khorne-temad karaktör på, vilka reaktioner skulle det få?

I min värld spelar det ingen som helst roll. Regler får inte sätta begränsingar på estetik anser jag. Men tyvärr är jag inte normerande för spelet :P

eller empire: man vill ha en "gammal goding" till armé som det såg ut förr, med dvärgar, ogres, warwagons etc.
Att man har halflings som scoutande archers, ogres motsvarar demigryph knights, en war wagon vikarierar som steam tank etc.

#22 Blodughadda

Blodughadda

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 739 Inlägg:

Postad 15 februari 2013 - 07:00

Tror absolut ingen skulle klaga på det. Tvärt om. Er det tufft så är det bra!
Personligen hade jag satt khorne gubben på en häst, jugger eller maticore beroende på hur läskig och stor pegasusen skulle bli.
Till empire finns inte valet att ta med ogres, och dvärgar längre, så det finns inte så många val om man vill ha de modellerna. Khorne har en massa valmöjligheter(eller hade i förra boken)
Team Primo Victoria

#23 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 15 februari 2013 - 07:05

Till empire finns inte valet att ta med ogres, och dvärgar längre, så det finns inte så många val om man vill ha de modellerna. Khorne har en massa valmöjligheter(eller hade i förra boken)

Tror du sätter fingret på något viktigt här. Om en konvertering lätt uppfattas som något annat man faktiskt har tillgång till, så skapar det förvirring. Till exempel, om jag bygger dvärgar med pilbågar så är det ju kanske bättre att de spelas som Quarrelers än Thunderers, även om det är Thunderers jag vill spela med.
Postad bild

#24 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 15 februari 2013 - 07:52

Vad jag tycker är konstigast är hur ovanligt det är med flaggot på BSB på tirneringar. Varannan saknar känns det som. Det e skumt.

Flagga på BSBn är absolut ett krav tycker jag.

Just pga av sånna här saker hade vi WYSIWYG-poäng på QFA.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#25 Konrad Solvik

Konrad Solvik

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 50 Inlägg:

Postad 15 februari 2013 - 08:27

På senaste Qfa hade jag en hemmabyggd modell som skulle vara en lord på disc. Den såg egentligen ut som en liten deamon prince med vingar. Det var i början lite oklart om jag kunde spela med den just för att den såg väldigt mycket ut som en prins. Men det var ingen som klagade alls under turneringen (vad jag vet iaf) Den gav hela armén ett snyggare intryck än en flygande disc, så folk i regel är inte så petiga vad jag har märkt. Jag var också väldigt tydlig med vad modellen var, så det inte blev några missförstånd.

#26 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 450 Inlägg:

Postad 15 februari 2013 - 08:40

Tror många skippar att klaga på modeller man tycker är tveksamma för att inte skapa dålig stämning

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#27 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 089 Inlägg:

Postad 15 februari 2013 - 08:56

Tror många skippar att klaga på modeller man tycker är tveksamma för att inte skapa dålig stämning

Så gör man nog definitivt. Jag spelar personligen med en disc-sorc. Den modellen har jag moddat så att den har vingar istället. Har även gjort samma sak med en exalted som också dyker upp ibland. Aldrig fått några klagomål på det och skulle aldrig falla mig in att klaga på en tuff modell som kanske avviker en hel del från originalmodellen. Det viktigaste är ju att man fattar vad den representerar. Risk för förvirring blir ju dock större när man spelar sina hw/shield-warriors som khornewarriors med halberd.

Det jag stör mig på är en modell/arme som uppenbarligen inte lagts ner något jobb på/i stort sett är en tom bas. Man ska ju sitta ner med personen i 3 timmar så gnäller där gör man ju inte gärna. Spelade senast på Slättaslaget mot en armé där man kände att det var på håret att sakerna skulle räknas.

Sen är det ju högst subjektivt vad man menar med mängd arbete osv..

Johannes Einemo
GoB-Syd

#28 Bongo

Bongo

Member

• Members
  • PipPip
  • 14 Inlägg:

Postad 15 februari 2013 - 09:24

Förr, på den gamla goda tiden, så var det >50% av en enhet skall ha den utrustning som man har kittat dem med, för att enheten skall vara godkänd.
Karaktärer skulle ha det mount som de är kittade att rida på. Dock så är magic items mer representerade av effekten än av föremålet, dvs, helm of many eyes, kan lika gärna vara cloak of many eyes, osv, poängen är att modellen slår först men är korkad. Sword of change, kan lika gärna vara hammer of change, eller halberd of change man betalar för förmågan, inte föremål. Så förmågan att flyga via gifts/item, är i min mening inte tvunget att man modellerar vingar alt en matta på figuren för att representera.

Vilken karaktärs figur som helst kan representera vilken utrustning som helst. Då man kan utrusta sin figur på ett otaligt många vis, är det inte realistiskt att en spelare skall ha tillgång till en figur för varje kombination.

Men om din hjälte till fots plötsligt gör en 20 inch march move, så får du motivera varför han kan göra så till din motståndare.
Så vida man inte spelar med en öppen lista så har man ingen "skyldighet" att avslöja sin magiska utrustning för motståndaren.

My two cent.

#29 Aroden

Aroden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 517 Inlägg:

Postad 15 februari 2013 - 09:25

Tror absolut ingen skulle klaga på det. Tvärt om. Er det tufft så är det bra!
Personligen hade jag satt khorne gubben på en häst, jugger eller maticore beroende på hur läskig och stor pegasusen skulle bli.

Nåja, jag har fått utstå en del för mina Khornediscs :). Min avatar är ju min BSB på disc.
Primo Victoria

#30 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 15 februari 2013 - 14:07

Jag kanske är unik, men jag är en såndär lömsk rackare med mer eller mindre perfekt minne. Så jag har aldrig haft problem med att blanda ihop någonting nån gång sålänge nån berättat vad det är. :) Men det finns ju inte många med den typen av minne.

Men jag blev positivt överraskad av det här. :) Liknande diskussioner på utländska forum brukar sluta i att allting ska vara modellerat och målat exakt som i böcker för att folk ska tycka det är trevligt.
Det jag funderar på; Är det fler som delar Bongos åsikt? Eller är den "fortfarande" normativ på svenska turneringar? Jag är ute så sällan att jag inte har riktigt koll :D

#31 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 15 februari 2013 - 14:21

Att ha enskilda modeller med fel beväpning menar du? Jag har själv gjort det med mina ograr. Fyllt ut ironguts med enstaka vanliga bulls där det går utan att det märks för mycket. Eftersom greatweaponsen är så tydliga så skymmer de de lite mer nedtonade bullsen så jag tyckte det blev helt ok. Så var jag ju inte direkt nere på 50% heller. För mig är tydlighet och häftighet/snygghet viktigast. Så länge det ser bra ut och du ser tydligt vad det är är det lugnt. Lite irriterande är det dock med saker sominte alls går att se skillnad på.

Ett bra exempel på något jag tycker funkar är Konstantins (tror jag) mecha-ogres med modeller från något annat spel. Alla ogres är robotar och det går egentligen inte se någon likhet med originalmodellen. Samtidigt har modellerna tydliga attribut som mer armour på irongutsen vilket gör att det är lätt att hålla isär dem och det blir inga problem att spela om man bara vet att dt är ogres man spelar mot.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#32 Blodughadda

Blodughadda

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 739 Inlägg:

Postad 15 februari 2013 - 16:30

Jag tycker att många items får vara något annat. Men jag skulle upskatta kunna se vissa items som känns uppenbara att de inte går att gömma som tidigare nämnt.
Men framför allt vill jag alltid hellre se fina men felaktiga gubbar än fula och korrekta.

Ibland tycker jag att inte ens rätt modeller räcker.
Mötet man skaven och liknanade hordearmeer tycker jag att det är svårt att ha koll på vad i den bruna gröten som är vad? Trots rätt modeller.
Team Primo Victoria

#33 FOT

FOT

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 100 Inlägg:

Postad 15 februari 2013 - 18:55

Alternativa modeller och konverteringar är alltid coolt men dom borde ha något gemensamt med vad dom reprenseterar. Slayer king of destruction ridande på mega killer dragon reprenseteras av ett rådjur på gräsklippare med tandläkar borr i ena klöven och en tulpan i andra blir bara tramsigt. Spelar man med mycket alternativa modeller ska man vara beredd på att få frågan "är det en disc hero eller en spawn". Man ska även svara med ett leende runda sex match 3 lördag kväll trots att man fått frågan 128 gånger tidigare (av samma spelare). Folk som spelar utan något banner aktigt på sin bsb sluta upp med det tramset. Skaffa en flagg djävel illa kvickt.
"Släng på några räkor det skiter jag i"

#34 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 15 februari 2013 - 19:10

Är det tydligt, lugnt, är det oklart eller kan misstolkat kan det vara problem.
Khorne-liknande hjälte på juggernaut på som knäcker extra som disc-jockey, inte lugnt.

Har man 2 stora, konverterade demoner som speltekniskt är olika och ingen ser ut som "den ska" tycker jag det inte heller är ok.

#35 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 15 februari 2013 - 19:34

vad exakt är "ser ut som "den ska"?

#36 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 035 Inlägg:

Postad 15 februari 2013 - 19:59

Så länge man kan följa en röd tråd eller en tanke bakom en konvertering kan jag godta det mesta, ser hellre att någon förivrar sig i sin kreativitet än att det blir legogubbe med sköld och svärd (en rejäl överdrift från vad jag någonsin sett men för att inte trampa någon på tårna på internet eller kanske snarare slå dem på fingrarna med för tydligt exempel).

Jag tycker det är skönt att vi har en mer avslappnad attityd till GWs definition av spelet än säg engelsmännen, men det kommer sig av till stor del att vi aldrig haft det tvånget över oss från GW arrangerade turneringar och spellokaler som man länge haft i England där allt som inte var GW.s var i princip ospelbart på dessa ställen och GW utgorde en ganska stor del av deras scen.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#37 Nicke

Nicke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 796 Inlägg:

Postad 15 februari 2013 - 20:32

Efter alla diskutioner så blir man lite sugen att bygga en JÄTTESTOR snigel med FETA 3 decimeter höga vingar som håller i en motorsåg och säga att det är en Bloodthirster..............

Men det är lite till överdrift av vad jag skulle se godkänt på en turnering :)

Well well, kul att så många skriver och kul att läsa lite av vad andra ser hit och dit på tillåtna konverteringar etc.

Noob of the Year!!

#38 Aroden

Aroden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 517 Inlägg:

Postad 18 februari 2013 - 23:15

Jag vill se den flygande snigeln.
Primo Victoria

#39 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 038 Inlägg:

Postad 19 februari 2013 - 00:05

Min nya pjäs är en krokodil med örnvingar och målad lite som en tiger. Den har ibland sällskap av en elefant med en Orangutang på. Till det följer två jättegorillor, stora flygande chimpanser, ett gäng något mindre gorillor, ett par hyenor och ett otal Pygméer och några babianer. Det enda som är någorlunda vad de ska är mina kannibaler - som faktiskt är Ghouls (om än inte GWs) - och stora och små fladdermöss. Den armén har kuskat runt på några turneringar nu och varit fullt godkänd.
Så jag tycker nog att Warhammersverige har en rätt hög toleranströskel angående kreativa arméidéer, vilket jag tycker är som det ska vara. Dock förstår jag om folk tycker att det är lite förvirrande att spela mot min armé, samtidigt som jag tror att jag lyckats tillräckligt bra med att differentiera mellan de olika enheterna att det inte blir alltför jobbigt iallafall.

Och Konrad Solviks flygande lord var inte det minsta förvirrande på QfA, ej heller Arodens disksnubbar (som jag förvisso inte spelat mot, men sett). En snabb förklaring i början av matchen, sen är det bara att köra.

Och angående flygande vampyrer och liknande - jag antar att jag skulle kunna ha med en extra Fell Bat med mig, eller en bas Bat Swarm, att plocka fram när jag flyger ut med min Ghoul King, men det känns inte riktigt som om det är värt besväret att visa vad han förvandlats till och sen förvandla tillbaka direkt vid landning. Men visst, om folk vill det så...
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#40 Blodughadda

Blodughadda

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 739 Inlägg:

Postad 19 februari 2013 - 07:53

Din ompaa loompi arme är grym. Och i röran blir allt tydligt. Problemet skulle vara om din orangutang-elefant ibland är en svart soffa, ibland en motor och i land en tron. Eller om den i en turnering var ett stonehorne i någon annans arme.
Du har ett eget koncept som inte försöker vara något annat. Hade det funnits en djungelarme hade jag föväntar mig mer likheter med orginalet.
Team Primo Victoria

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar