Hoppa till innehåll

Foto

Regelpack Qfa Ix Inkl Scenarion

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
177 replies to this topic

#141 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 23 oktober 2011 - 12:09

Jag låser tråden för nu o ska läsa och återkommer senare, men allvarligt när blev det fullt med barn här????

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ok har läst hela tråden nu och blir ledsen, glad, irriterad och ganska trött på hur communityn reagerar.

Ska ta dem i den ordningen som jag känner......

Men först, det finns en liten del i regelpacket, jag citerar den för er som inte har läst det:

"Vissa kommer för att vinna turneringen och vissa spelar endast för att dom tycker det är roligt och vi ber båda sidorna respektera den andra."

Sen till de delarna jag ALDRIG trodde jag skulle behöva skriva.

Glad: Ja jag blir glad att det blir diskussioner om detta då det gör att det kommer till folks kännedom och att man är medveten om att det kan komma straff på turneringen.

Ledsen: Ja för att man lägger ner mycket med tid, energi och i vissa fall pengar på att anordna turnering, och får egentligen inget för det mer än att jag med gott samvete kan tycka och tänka om andra turneringar utan att känna att jag enbart kastar skit och sen inte bidrar till turnerings-communityn. Alla spelare har rätt till en åsikt och jag är glad att den kommer fram men ledsen att folk inte vågar testa det innan man kritiserar så hårt.

Irriterad: Att vissa verkar känna att dom ska svara på nått som enbart vi som arrangörer ska stå till svars för, visst det är en community och vill ni diskutera detta ämne så fine men gör det i en allmän tråd, jag behöver inte ha QFA's regelpack försvarat då jag har anordnat många turneringar och sett att straff inte påverkade det negativt på nått sätt, jag fick straff på en turnering och kände att jag visste ju om varför och kunde ha påverkat det. Så om nån tycker straff suger så låt han säga det så får jag svara och svarar jag inte på direkten så kan det vara för att jag tex är bortrest som nu i helgen tex. Fick en smärre chock när jag läste igenom denna tråd för visst är alla här äldre än 12? Men jag blir tveksam.....

Trött: Tänk lite innan ni skriver, jag skiter fullständigt i om 2 spelare bara hinner 2 rundor men rapporterar det som 6 rundor, bara DOM ÄR ÖVERRENS!!! Jag är ute efter att se till att spelare som maskar när dom börjar förlora och spelarna INTE är överrens att man då ska kunna få ett straff. Sen finns ju både jag och Zaanash i lokalerna och vi går att prata med om det är nått man tycker tar för lång tid.

Både jag och Zaanash har alltid spelat klart våra matcher i alla turneringar vi varit med på, jag har spelat allt från Skaven till Ograr, om jag och Zaanash klarar det varför fixar inte resten det?

Vi är inte ute efter att jaga på allmänheten därav citerade jag vårat regelpack om att vissa spelar enbart för att det är skoj. Tyvärr kan en sådan spelare möta en som tävlar järnet första matchen men det är ju tyvärr så det är med turneringar, efter första matchen brukar fältet vara ganska separerat och sen är det så att det är ganska få som inte hinner klart sina matcher. Det är dock de spelarna som denna spark i röven riktar sig till.

De som känner mig vet att jag lägger ner galet mkt med tid på dessa turneringar och att jag går att diskutera med och gör det gärna.
Men ni måste fundera på detta med "Arguing on the internet......", för det är galet passande här idag!

Jag som arrangör och admin kommer tolerera exakt noll personangrepp i denna tråd from nu, jag struntar i det som skrivits hittills då jag borde sett och stoppat detta debakel tidigare. Känner också att det behövs en admin till vilket är nått jag kommer försöka lösa inom kort. Petrus är inte alls lika aktiv längre och därför behöver vi utöka kåren.

Hur som helst, diskutera på en vettig nivå så slipper ni bli avstängda från forumet!

//Hampus Berg
Atlantis, Uppsala
Admin, SWFBR
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#142 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 23 oktober 2011 - 20:24

Tråden öppen men läs det ovan innan ni hamrar in på samma diskussion igen...
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#143 Blodughadda

Blodughadda

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 739 Inlägg:

Postad 23 oktober 2011 - 20:50

Tack kapten!
Nu är i varje fall jag en glad och nöjd spelare som ser fram emot QFA då jag fick svar på den enda fråga jag hade.

Ps. Hade vi inte alla varit lite som tolvåringar ibland hade vi kanske inte lekt med plastgubbar fortfarande.
Jag ber om ursäkt om jag skrivit något opassande.
Team Primo Victoria

#144 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 23 oktober 2011 - 21:04

Helt uppenbart är den här frågan laddad. Det går egentligen att koka ner till att vi i turnerings Sverige haft en outtalade uppfattning om att det är "okej" att inte hinna spela alla 6 turns. Alla har inte varit med på det (Jag har ju gnällt i alla år) men majoriteten har tyckt så. Ingen skulle acceptera med att motståndaren kom 20 min för sent till matchen men att inte hinna spela alla rundor har på något sätt varit ok. Det brukar stå i infon till alla turneringar att man ska spela färdigt matcherna men "alla" vet att det inte gällt på riktigt.

Nu försöker en turnering att upphäva den här outtalade "överenskommelsen" och säga att det är lika illa att inte klara av att spela alla turns som att komma kraftigt försenad till sin match. I praktiken innebär det att man går ut och säger att ett beteende som förut var "ok" nu är att anse som oacceptabelt.

Nu har man valt att införa poängstraff för att göra klart att man verkligen menar allvar med att matcherna ska hinnas klart. Hur skulle man annars gjort ? Att vänligt uppmana folk har ju bevisligen inte räckt till. Det spelar ju ingen roll hur många vänliga påpekanden man kommer med om attityden ändå är att det inte "gäller" på riktigt.

Jag tror ingen vill ha de här poängstraffen, jag vill inte ha dem, jag tror inte QFA arrangörerna heller vill ha dem. Vad jag (och tror jag QFA) vill ha är att:

Folk börjar prioritera att hinna alla turns över att vinna matchen, det är inte svårt att hinna 6 turns på 3 timmar om man släpper fokuset på att vinna. Har man attityden att man heller torskar 0-20 och hinner alla turns än spelar 10-10 och bara kommer till turn 4 kommer man att hinna klart matchen varje gång. Man måste inte kolla att man verkligen är ur los för alla krigsmaskiner, att man står perfekt placerad för att få in/unvika en charge eller dubbelkolla att man verkligen lägger sina spells i rätt ordning. Man måste inte mäta och mäta, mecka och mecka, tänka och tänka. Det går att bara göra det första som hoppar in i ens huvud om man har ont om tid. Ok man minskar kanske sin chans att vinna men man hinner klart matchen.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#145 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 23 oktober 2011 - 21:10

Gj Hampus, jag är säkert på att QfA blir en fantastisk turnering även i år. smile.gif

#146 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 387 Inlägg:

Postad 23 oktober 2011 - 21:18

Tack för svaret angående matcher som inte hinner klart men där båda spelare är överens om utgången smile.gif
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#147 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 23 oktober 2011 - 21:19

QUOTE (Zavratatar @ Oct 23 2011, 22:10 ) <{POST_SNAPBACK}>
Gj Hampus, jag är säkert på att QfA blir en fantastisk turnering även i år. smile.gif

+1 wub.gif
Postad bild

#148 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 23 oktober 2011 - 21:44

Hampus skulle vi kunna ses några timmar innan i ett mörkt rum ? jag vill samla lite extra BPs biggrin.gif biggrin.gif PS Grymt bra jobb längtar til att låta orkerna bli moosade i KOMP.. Beastmen 20-0a mig här om dagen så... ser lovande ut detta biggrin.gif

Undra om jag kommer bli den enda Wannabee hardcore på Prispallen Bakvänt.... biggrin.gif

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

#149 Dante82

Dante82

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 311 Inlägg:

Postad 24 oktober 2011 - 10:48

QUOTE (Puritan @ Oct 23 2011, 13:09 ) <{POST_SNAPBACK}>
Trött: Tänk lite innan ni skriver, jag skiter fullständigt i om 2 spelare bara hinner 2 rundor men rapporterar det som 6 rundor, bara DOM ÄR ÖVERRENS!!! Jag är ute efter att se till att spelare som maskar när dom börjar förlora och spelarna INTE är överrens att man då ska kunna få ett straff.

Då jag var en av dem som ställde denna fråga vill jag bara bemöta det lite kort. Först ber jag om ursäkt om frågan var anstötande för ansvariga, men jag anser att jag tänkt efter och läst straffsektionen i häftet både en och två gånger och kan verkligen inte utläsa någonstans att straffet för ej färdigspelade rundor bara skulle räknas de matcher där minst en av deltagarna "bryr sig". För mig var frågan befogad.

Sedan har jag lite tankar som jag tror skulle kunna mildra lite av liknande problem i framtiden men det kan vi ta efter turneringen varit.

#150 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 24 oktober 2011 - 11:59

QUOTE (Dante82 @ Oct 24 2011, 11:48 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Puritan @ Oct 23 2011, 13:09 ) <{POST_SNAPBACK}>
Trött: Tänk lite innan ni skriver, jag skiter fullständigt i om 2 spelare bara hinner 2 rundor men rapporterar det som 6 rundor, bara DOM ÄR ÖVERRENS!!! Jag är ute efter att se till att spelare som maskar när dom börjar förlora och spelarna INTE är överrens att man då ska kunna få ett straff.

Då jag var en av dem som ställde denna fråga vill jag bara bemöta det lite kort. Först ber jag om ursäkt om frågan var anstötande för ansvariga, men jag anser att jag tänkt efter och läst straffsektionen i häftet både en och två gånger och kan verkligen inte utläsa någonstans att straffet för ej färdigspelade rundor bara skulle räknas de matcher där minst en av deltagarna "bryr sig". För mig var frågan befogad.

Sedan har jag lite tankar som jag tror skulle kunna mildra lite av liknande problem i framtiden men det kan vi ta efter turneringen varit.

Ahhh sry Dante, det var inte riktat till dig alls utan snarare att man borde tänka efter varför vi som arrangörer skulle bry oss om 2 spelare inte spelar klart men är överrens om att det blev så. smile.gif
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#151 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 24 oktober 2011 - 12:29

Trodde inte jag skulle få säga det, men Puritan är faktiskt tålmodigare än mig.
Jag hade reagerat mycket starkare än honom.
Det är faktiskt lite deppigt att se att en diskussion urartar så fort, jag förstår känslan av att vilja ge igen.
Men jag trodde samtliga personer på detta forum iaf var lite erfarna och mogna forum användare och faktiskt insåg hur man inte skulle bete sig på ett publikt forum.

Man ger inte igen och man postar inte när man är förbannad.
Hela den här tråden borde vara ett bra exempel på varför den regeln finns.

Jag tycker Hoffa som så ofta har en väldigt vettig åsikt, dvs att det har blivit ok att inte hinna spela klart och jag välkomnar därför QFA's försök att förändra detta.
Man kan ha åsikter om hur de försöker ändra detta, naturligtvis men grund tanken tycker jag är god.
För jag tror vi alla kan vara ense om att vi alla kan spela klart en match på 3h, iaf de lite mer erfarna spelarna.

Jag skulle vilja försäkra Xyn om att han inte behöver vara orolig på något sätt.
Om det är din första turnering så behöver du inte vara orolig, det är bara att säga det till din motståndare så är jag helt övertygad om att han kommer ha det största förståelse för eventuellt långsamt spelande och/eller andra eventuella "nybörjarfel" och om du får problem med någon angående något liknande så kommer om inte annat Puritan ha det.
Han må skälla mycket och ha en lite tuff attityd men han är egentligen världens största teddybjörn.

#152 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 24 oktober 2011 - 12:34

QUOTE (petrus @ Oct 24 2011, 13:29 ) <{POST_SNAPBACK}>
Trodde inte jag skulle få säga det, men Puritan är faktiskt tålmodigare än mig.
Jag hade reagerat mycket starkare än honom.
Det är faktiskt lite deppigt att se att en diskussion urartar så fort, jag förstår känslan av att vilja ge igen.
Men jag trodde samtliga personer på detta forum iaf var lite erfarna och mogna forum användare och faktiskt insåg hur man inte skulle bete sig på ett publikt forum.

Man ger inte igen och man postar inte när man är förbannad.
Hela den här tråden borde vara ett bra exempel på varför den regeln finns.

Jag tycker Hoffa som så ofta har en väldigt vettig åsikt, dvs att det har blivit ok att inte hinna spela klart och jag välkomnar därför QFA's försök att förändra detta.
Man kan ha åsikter om hur de försöker ändra detta, naturligtvis men grund tanken tycker jag är god.
För jag tror vi alla kan vara ense om att vi alla kan spela klart en match på 3h, iaf de lite mer erfarna spelarna.

Jag skulle vilja försäkra Xyn om att han inte behöver vara orolig på något sätt.
Om det är din första turnering så behöver du inte vara orolig, det är bara att säga det till din motståndare så är jag helt övertygad om att han kommer ha det största förståelse för eventuellt långsamt spelande och/eller andra eventuella "nybörjarfel" och om du får problem med någon angående något liknande så kommer om inte annat Puritan ha det.
Han må skälla mycket och ha en lite tuff attityd men han är egentligen världens största teddybjörn.

+1

+10

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#153 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 090 Inlägg:

Postad 24 oktober 2011 - 12:35

Ber om ursäkt för uttalanden som kan ha upprört folk och framförallt till Hampus då jag svarat på frågor som han eller Christian borde fått svara på

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#154 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 24 oktober 2011 - 12:39

QUOTE (Zaanash @ Oct 22 2011, 09:36 ) <{POST_SNAPBACK}>
Sitter ni i runda 1, det har gått 1.5h, och du vet med dig att du inte är orsaken är det din uppgift att helt enkelt säga till din motståndare att han får snabba upp. Händer inget tillkallar du domare.

Detta är hur jag agerar i såna situationer ....

Personligen har jag alltid antagit att du slängde dina tärningar på mina figurer när du tyckte jag spelade långsamt.
Men det kanske fanns någon annan anledning till detta ;-)

#155 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 877 Inlägg:

Postad 24 oktober 2011 - 12:58

QUOTE (petrus @ Oct 24 2011, 13:39 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Zaanash @ Oct 22 2011, 09:36 ) <{POST_SNAPBACK}>
Sitter ni i runda 1, det har gått 1.5h, och du vet med dig att du inte är orsaken är det din uppgift att helt enkelt säga till din motståndare att han får snabba upp. Händer inget tillkallar du domare.

Detta är hur jag agerar i såna situationer ....

Personligen har jag alltid antagit att du slängde dina tärningar på mina figurer när du tyckte jag spelade långsamt.
Men det kanske fanns någon annan anledning till detta ;-)

Gäller att ta varje tillfälle man kan till att komma ifatt i målningspoängen vet du wub.gif

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#156 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 038 Inlägg:

Postad 24 oktober 2011 - 19:21

Skickade in armélistan redan i torsdags, jag. När är den kollad/bekräftad/avvisad tro? Skulle vara fint att se om ni har fått den och om allt är okej, innan det blir försent. Menar inte att stressa på, men jag har ett så nervöst sinne så fort det handlar om straff att blotta tanken på det får mig att darra.
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#157 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 26 oktober 2011 - 09:13

QUOTE (Jakethefake @ Oct 24 2011, 20:21 ) <{POST_SNAPBACK}>
Skickade in armélistan redan i torsdags, jag. När är den kollad/bekräftad/avvisad tro? Skulle vara fint att se om ni har fått den och om allt är okej, innan det blir försent. Menar inte att stressa på, men jag har ett så nervöst sinne så fort det handlar om straff att blotta tanken på det får mig att darra.

Kommer börja kolla listor från och med ikväll.

Hoppas få hjälp av Zaanash men han är svår.. tongue.gif
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#158 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 26 oktober 2011 - 10:19

Det här är inte tänkt att leda till massa bråk. Men jag undrar lite mer om tanken med straffsystemet.

Säg att jag spelar mot mister x. Jag tycker att han slöspelar för att inte förlora stort. Vi hinner bara 4 rundor och jag vinner med 14-6. Hur hjälper straffsystemet mig i den situationen? Om jag rapporterar in det som det är kommer han få -2 poäng men jag med. Det gör indirekt att jag vinner med 12-4. Varför skulle jag vilja rapportera in detta? Jag kommer såklart att rapportera in att vi hann och få mina 14 poäng, annars vore jag ganska dum.

Det är väl inte realistiskt att förvänta sig att det kommer en domare och tittar på våran match om jag tycker att han spelar långsamt? Finns det dessutom utrymme för att bara straffa 1 spelare i ert regelverk? Om det är uppenbart att han slöar men inte jag. Kan ni då se till att jag slipper straff? Eller är det bara att bita i det sura äpplet?

#159 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 26 oktober 2011 - 10:32

Jag undrar vad som kommer att hända om spelarna säger att det har tagit olika antal rundor. Dvs en spelare säger att matchen var klar runda tre och de andra säger att man han med alla rundor.

Jag inser att det troligtvis inte kommer att hända men om man möter en sur spelare som förlorade stort för han hade otur kanske den personen vill jävlas.

David "Dangerous" D

#160 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 26 oktober 2011 - 10:44

QUOTE (nialion @ Oct 26 2011, 11:19 ) <{POST_SNAPBACK}>
Det här är inte tänkt att leda till massa bråk. Men jag undrar lite mer om tanken med straffsystemet.

Säg att jag spelar mot mister x. Jag tycker att han slöspelar för att inte förlora stort. Vi hinner bara 4 rundor och jag vinner med 14-6. Hur hjälper straffsystemet mig i den situationen? Om jag rapporterar in det som det är kommer han få -2 poäng men jag med. Det gör indirekt att jag vinner med 12-4. Varför skulle jag vilja rapportera in detta? Jag kommer såklart att rapportera in att vi hann och få mina 14 poäng, annars vore jag ganska dum.

Det är väl inte realistiskt att förvänta sig att det kommer en domare och tittar på våran match om jag tycker att han spelar långsamt? Finns det dessutom utrymme för att bara straffa 1 spelare i ert regelverk? Om det är uppenbart att han slöar men inte jag. Kan ni då se till att jag slipper straff? Eller är det bara att bita i det sura äpplet?

Tanken är ju att ingen skall vilja ha straff och därav spela klart sina matcher. Även om en slöar är det båda spelarnas ansvar att hinna spela matchen, så segar motståndaren får man se till att hinna till åtminstonde tur 5. Då slipper man själv straff om man spelar klart sina andra matcher, men den sega spelaren ligger sämre till.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar