Hoppa till innehåll

Foto

Vampire Counts

• Please log in to reply
207 replies to this topic

#161 BjörnW

BjörnW

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 495 Inlägg:

Postad 13 oktober 2014 - 12:14

Skulle inte några problem med dessa i VC; vill dock ej ha några av special characters : )

#162 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 13 oktober 2014 - 12:21

Är ju Crom och Valten så fall. Alla de andra är ju för legion of undeath

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#163 Foxen

Foxen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 546 Inlägg:

Postad 14 oktober 2014 - 07:52

När det kommer till end times så kommer vi ta ställning till det hela när alla böckerna är ute.

Varför då? De flesta verkar överens om att lore of undeath inte är rolig, legions of undeath är jobbiga att hantera samt att 50% lords/heroes inte är aktuellt men varför kan man inte ta in de enheter som funkar bra fristående?

I Tamurkhanboken har man ju valt att inte tillåta cd i woc-armeer även om den boken tillåter det utan man plockar russinen ur kakan på ett väldigt smidigt sätt och spelet utvecklas ju även då men nya enheter som man behöver tänka på.

Putrid Blight kings är på ingående och kommer gå att ta med i woc, doc och beastmen. Många kommer nog vara sugna på att köpa ett gäng då modellerna är riktigt coola.

Det var ett tag sedan jag bläddrade genom boken men har för mig att det står på typ första sidan i regelboken hur man ska tillämpa End Times reglerna. Något i stil med att det är en "Toolbox" och att det uttryckligen står att det är meningen att man ska plocka ut och använda de delar man vill i alla matcher, inte bara End Times matcher.

Ska man tillåta de nya enheterna så är det rimligt att även använda de nya army wide reglerna för TK.

Blir konstigt när folk börjar kommentera att man inte kan välja och vraka bland vilka regler man väljer att tillämpa/inte tillämpa för att det snabbt kan "spåra" "bli som 40k" osv osv. Men det görs redan i stor utsträckning så det är inget konstigt.

Ser inte varför man inte kan välja att strunta i 50%lords, lore of undeath samt blanda TK och VC i samma lista men acceptera de nya enheterna dvs Morghast

och Blight Knights samt de nya reglerna för TK (Crumble, March och ress/heal).

Det kommer ju garanterat komma ut flera nya enheter till flera lag kommande månader.

// Elias Roos

Rogue Trader
WoC, TK, OnG

#164 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 016 Inlägg:

Postad 14 oktober 2014 - 09:44

Problemet är balansgången och Frekvensen på det. Har GW tänkt göra END Times får dem se till å släppa det för alla armeérna och därefter kan det utvärderas.

Kompgruppen har nog med parametrar att parera utan att behöva END Times instick 2 gånger i månaden att hantera.

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#165 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 14 oktober 2014 - 11:34

Att släppa in Morgheist, Valten och Crom är en maskburk som jag tror vi gärna håller stängd ett tag till.

Börjar man plocka in vissa grejer ur end times, så kommer snart frågan om varför inte andra grejer också (legion of undead, 50% lords, lore of undeath osv). Och sedan finns det saker i andra kampanjböcker som är på ungefär samma nivå som Morgehists, t.ex. massa empire och chaos special characters i Tamurkhan-boken, marienburg landship, chaos dwarf prylar i WoC arméer, blight toads osv. Finns även en del forge world grejer, och säkert saker i storm of magic som jag inte har någon koll på.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#166 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 14 oktober 2014 - 13:44

Fast dom grejerna är ju mer av strikta forgeworldgrejer. Ingen har ju heller påstått att dom har någon officiell status. Blight kings verkar väl komma som whitedwarf-tillägg på samma sätt som exalted flamer eller annat liknade gjort.

#167 Melle

Melle

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 408 Inlägg:
  • Interests:mtb, warhammer, renovera huset

Postad 16 oktober 2014 - 19:54

Blight kings lär ju komma med nästa end times bok med.

Vill man dra en medelväg kan man ju kompmässigt släppa in allt som får kompletta regler i WD och såvida är tillgängliga för 'alla'

Men som fjugin säger är det nog bättre att bara låta locket på burken sitta kvar tills alla 4 böcker är ute ( och som jag tror det, nr 4 eller strax efter '5an' blir 9th ed)
"Dovie'andi se tovya sagain."

#168 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 26 oktober 2014 - 20:51

Om jag förstod Fjugins post rätt i en annan tråd kommer de börja titta på allt som inte rör undead legions. I så fall kanske Morghasts kanske går att köra med snart! :)

Älskar modellerna så jag beställde en låda precis. Svårt att säga vad dom ska kompa. Dom får mig att tänka på DoCs flugor då dom har hover och t5, 1 mer wound, gör ev något mer skada men är också betydligt dyrare. (80pts styck för special eller 90pts styck för rare mot 55 för drones!)

Fördelarna med dom är att man kan få tillbaka ganska många wounds med InN på dom (1+lvl) och deras bsb-ability. Dock stackar väl inte denna så det finns ingen anledning att köra med mer än en enhet. Dom känns ju klart bättre än en vargulf då två harbringers går in för ungefär samma kostnad som en vargulf.

Mindre crumble är ju så klart nice men mer en trevlig bonus än något som man bygger något kring. Terror och killing blow har dom rackarna med. Ingen brist av den varan direkt hos vc.

#169 Stampede

Stampede

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 553 Inlägg:

Postad 29 oktober 2014 - 13:17

Jag misstänker skarpt att de nya Endtimes modellerna kommer så småningom läggas till i det officiella spelet. Hurvida de övriga reglerna (TK uppdateringen och TK + VC allianser) erratas in är nog osäkrare, det beror mycket på hur GW hanterar End Times. Men jag tror knappast att GW kommer vilja ha spenderat så mycket tid, pengar och resurser på att producera alla häftiga End Times modeller att de sedan kommer tillåta det hela att rinna ut i sanden när end times manin är över. Så jag tror att det är bara att börja förbereda sig på Blightknights och Morghasts på turneringar. I det senare fallet är jag rätt förväntansfull, eftersom jag håller med om att det är ena jäkligt snygga modeller, och håller även med att de kommer vara lite som VC plague drones. Nästan lika tåliga (förlorar 1- att träffa och ward, Men kompenserar med högre WS, iniative och fler wounds), och slår hårdare.

Daniel Tooke

ETC Sweden 2016 - Sylvan Elves

ETC Sweden 2017 - Undying Dynasties

"If you find yourself in a combat situation, try to look unimportant. Hopefully the enemy will be short on ammo."

#170 Kengin

Kengin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 258 Inlägg:

Postad 15 november 2014 - 12:32

Är det bara jag som tycker att det känns lite märkligt att betala extra komp på lvl2or med lore of vampires.
Man kommer inte undan med att inte ha en annan gubbe med den loren.
Death / shadow förstår jag. Men LoV känns lite overkill.

#171 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 06 december 2014 - 23:01

Kommentarer på vc i betamall:

Ser lite rörigt ut på lords med alla lores men kanske svårt att få till något annat.

Zombie dragons verkar ha fått dubbelt upp med bestraffningar. Dessutom så är jag högst tveksam om den andra zombie dragon behöver något minus. Är en högst tveksam pjäs som nu med 50% lords så fall gör sig bäst som en jobbig kille på flanken som inte är general.

Det har ju gått att spela dubbla vampire lords innan med men ingen gjorde detta. De hade iofs lite tveksam utrustning men på 625pts går det att få in:

Vamp lord, lvl1 LoV, Barded Nightmare, Hvy Armor, Enchanted shield

Vampire lord, lvl4 L o Death, barded nightmare, shield, dragonhelm.. Den kombon kompade -57 innan. Nu när man även kan ge lite annat roligt till dom kompar dom -82. Vet inte om det generella minuset på dubbla lords ska vara så högt utan mer att de bra egenskaperna så fall kan ökas på den andra. Två quickbloodvampyrer med ogreblade/giantblade är ju rätt så bra även utan red fury medan utan dessa egenskaper är de inte så himla mkt hårdare än en black orc warboss. Tror det finns ett slags inbyggt problem i att spendera så fruktansvärt mkt poäng i något som ändå dör relativt lätt så att en hård komp inte är helt nödvändig.

Sen tråkigt att ni väljer att vänta med morgheists tycker jag då de är relativt enkla att ta in utan att röra resten :(

#172 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 07 december 2014 - 00:27

Kommentarer på vc i betamall:

Ser lite rörigt ut på lords med alla lores men kanske svårt att få till något annat.

Zombie dragons verkar ha fått dubbelt upp med bestraffningar. Dessutom så är jag högst tveksam om den andra zombie dragon behöver något minus. Är en högst tveksam pjäs som nu med 50% lords så fall gör sig bäst som en jobbig kille på flanken som inte är general.

Det har ju gått att spela dubbla vampire lords innan med men ingen gjorde detta. De hade iofs lite tveksam utrustning men på 625pts går det att få in:
Vamp lord, lvl1 LoV, Barded Nightmare, Hvy Armor, Enchanted shield
Vampire lord, lvl4 L o Death, barded nightmare, shield, dragonhelm.. Den kombon kompade -57 innan. Nu när man även kan ge lite annat roligt till dom kompar dom -82. Vet inte om det generella minuset på dubbla lords ska vara så högt utan mer att de bra egenskaperna så fall kan ökas på den andra. Två quickbloodvampyrer med ogreblade/giantblade är ju rätt så bra även utan red fury medan utan dessa egenskaper är de inte så himla mkt hårdare än en black orc warboss. Tror det finns ett slags inbyggt problem i att spendera så fruktansvärt mkt poäng i något som ändå dör relativt lätt så att en hård komp inte är helt nödvändig.

Sen tråkigt att ni väljer att vänta med morgheists tycker jag då de är relativt enkla att ta in utan att röra resten :(

Har snyggat till lordens lores, ser lite bättre ut nu. Dubbelbestraffing på zombie-dragon ska vara borta också.
Vi var också osäkra på om andra zombie draken behövde extra straff. Så vi satte ett litet straff (jämför med hur stort straffet är på andra dubbel-drak listor).

Skulle säga att det gör en jädra skillnad med de extra poängen. Plötsligt ha man råd att ge vampyrerna 4+ wardsave, s7 i närstrid. Gör dom ganska mycket bättre. Och visst är det så att dubbla okittade lords inte är så mycket att ha, men blir en väldigt komplicerad mall om man ska ta hänsyn till på hur lords är byggda, så det är istället antaget att tar ma dubbla lords bygger man något bra av dom (som t.ex. en väldigt hård black knight buss).

Morgheists fick inte vara med. Så här gick tankegången: End times innehåller saker som är helt galna. Och även många saker som inte är uppenbart helt galet brutna (Nagash, Karl Franz etc) är ändå riktigt bra (Vlad, Valten, etc). Vill inte behöva ha 4 månader av turneringar dominerade av felkompade brutna end times enheter. Dessutom kom ju khaine bokens enheter med regeln att om dessa enheter är med i en armélista så spelar man med konstiga regler för magi-fasen. Så att tillåta allt från dessa böcker och försöka ge dom en rättvis komp gick bort. För mycket och för svårt arbete, och det är inte bara styrkan på enheter som är problem, utan också stora regeländringar som följer med vissa enheter.
Vi vill heller inte sitta och plocka körbären ur end times tårtan. Mycket jobb att behöva individuellt bedöma alla enheter i alla end times böcker, huruvida dom är okej balanserade och inte spelförstörande eller inte.
FAQ:as Morgheists i VC-boken i en GW FAQ så är det en annan femma. Men tills dess låtsas vi som att de delar av end times böckerna som inte nämns i en GW faq bara är kampanj-grejer och inget annat.
Du får summona morgheists istället.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#173 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 097 Inlägg:

Postad 07 december 2014 - 11:31

Fan vad bra att ni gör så med end times Erik! I like!

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#174 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 08 december 2014 - 13:31

Är det bara jag som tycker att VC kompar för bra på listor runt 10-12 i komp?

Wennberg spelade sin etc lista på Bjorn och den kompade då 11. Skillnaden va något mindre fighty lord men å andra sidan så är 4 spells i Death så sjukt mycket bättre på kompat där man får lägga solen med 6 tärningar så jag tror nog det väger upp det hela.

Listan innehåller förutom 4 deathspells ofta 3-4 skrik i TG, ghoul kingen och mortis och ibland en extra Banshee. Dessa skrik tillsammans med Death fullkomligt mördar arméer som går för nära. Dessutom är skelettbussen med karaktärer eller horrorsblocket inte något man bara går igenom.

Det är möjligt att allt ligger rätt i komp här men jag skulle i alla fall vilja se ett större minus på många skrik. Antingen genom att de ger wp eller att ni gör en generic skrikkomp där man betalar mer för varje skrik man tar.

Sedan en annan grej som behöver ses över nu med 50% lords och det är lore of Death på vampyrlords. Det har tidigare inte kompat något då man behöver en vampyr med LoV men nu kan man utan problem få in både deathlord och vampirelord och dessutom köpa vettig utrustning till dem.

Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#175 LifeEnder

LifeEnder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 335 Inlägg:

Postad 08 december 2014 - 14:28

I en sådan lista som du beskriver med deathcasters, strig, ME, CH och banshee har du ingen skelettbuss, då du inte har varken poäng eller komp kvar att investera i en vettig buss?

multipla skrik kompar ju redan mycket, att ta flera banshees t.ex. är inte direkt billigt i komp, och TGn kompar -30?

- att kompa skriksvärd + strig hårdare går säkert, men är inte direkt en OP build som spammas idag?

Jag upplever isåfall att det är just många deathspells+skrik som ska kompa, inte småskriken i sig? 

Ang death på vampire lords, varför skulle det kompa mer att ta det på en VL än en Necro? det kompar i nuläget redan -15 för death lvl4, -21 för att göra lorden 4a, -10 för att du måste ha multipla lords, samt att modellen kompar -15 i grund. Känns som det sticker iväg? :)

Sebastian Lindblad

LBK

Vampire Covenant, Saurian Ancients, Dread Elves

#176 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 08 december 2014 - 14:33

40-50 skelett går in i listan jag pratar om utan problem.

Däremot hade jag fel om vampyrlorden. Va petter som sa att death inte kompade något på honom och jag dubbelkollade inte innan jag postade..

Edit: såg nu att death inte kompade i förra mallen men att det är fixat nu. Bra där! :)
Mikael Magnusson

#177 LifeEnder

LifeEnder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 335 Inlägg:

Postad 08 december 2014 - 16:07

ah du menar vanliga skelett? antog att de var BK du menade, my bad!

Men att lägga in minus för death+skrik kan ju vara en bra idé, det är ju deathmagin som gör "småskriken" riktigt farliga :D  

Sebastian Lindblad

LBK

Vampire Covenant, Saurian Ancients, Dread Elves

#178 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 869 Inlägg:

Postad 08 december 2014 - 16:11

Jag hoppas ni är medvetna om att det minuset redan finns i mallen sen ett bra tag tillbaka

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#179 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 08 december 2014 - 16:36

Gör det? Såg bara minus 2 om man har aura i listan. Sedan -2 extra på bansheen.

Hursom. Min poäng va bara att se om nån annan tycker VC får in för hårda listor på komp runt 10-12. Jag har haft den känslan.
Mikael Magnusson

#180 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 869 Inlägg:

Postad 08 december 2014 - 16:44

Varje banschee kompar 5 extra om man har lore of death

edit: blir visserligen bara -3 extra såg jag nu, tror dock inte riktigt att det någonsin är värt att spela banschees utan death

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar