Hoppa till innehåll

Foto

Wood Elf

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
179 replies to this topic

#1 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 449 Inlägg:

Postad 04 februari 2012 - 22:08

Swedish Comp System

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#2 alltunder

alltunder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 236 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 10:30

Waywatchers +2
Each Waywatcher -1

Ska innehålla "After X"?

#3 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 449 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 10:36

Waywatchers +2
Each Waywatcher -1

Ska innehålla "After X"?

Nej, -1 per wat watcher rakt av

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#4 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 879 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 15:23

Lite tankar:

Longbows
Each longbow after 50 -1

Detta gör att war hawks, glader riders, scouts aldrig kommer användas i en WElista då de straffas brutalt. Efter standardvalet av 40-50 glade guards och 5-10 way watchers i en seriöst kompetent lista finns det inga incitament till att ta dessa enheter alls. Plus att alla karaktärer pga detta kompar 1 sämre, vilket innebär att man tappar 4-5 extra komp även där.

Annyoance ser jag ingen anledning till att den ska ge minus alls, den spelas inte ens i okompade WE-listor.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#5 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 449 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 15:50

Lite tankar:

Longbows
Each longbow after 50 -1

Detta gör att war hawks, glader riders, scouts aldrig kommer användas i en WElista då de straffas brutalt. Efter standardvalet av 40-50 glade guards och 5-10 way watchers i en seriöst kompetent lista finns det inga incitament till att ta dessa enheter alls. Plus att alla karaktärer pga detta kompar 1 sämre, vilket innebär att man tappar 4-5 extra komp även där.

Annyoance ser jag ingen anledning till att den ska ge minus alls, den spelas inte ens i okompade WE-listor.

Inte är det väl standard att ha 40-50 glade guards i en kompad lista?

Minuset finns för att både undvika för mycket glade guards (över 30 borde svida ordentligt och över 50 borde vara i princip ospelbart enligt mig) och för att undvika rena avoidance-shooting listor. Förslag på bättre lösning som stoppar dessa?

Finns massor med saker som inte används i okompat som ger kompminus. Att Annoyance inte används i okompat är väl mest för att men inte har råd att ta den på ancient om man vill ha lvl4 också (vilket man vill), och draken inte håller måttet. På kompat så finns det ju lite större anledning att spela ancient utan lvl4 eller ta med draken, och då är annoyance en bra uppgradering för 25 poäng.

Erik Aronson

#6 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 403 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 15:59

Ger ett ökat minus på gladeguards över 40/50 o skippa minuset på vandliga s3 pilar tycker jag låter rimligt.. dock skall läsa genom kompmallen nogrannt ikväll och kommer inom kort med kommentarer... känner att WE mallen ligger ganska fel i nuläget... men ska inte yttra mig för mkt innan jag läst noggrant!

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#7 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 16:03

Håller med. En standard WE-lista har snarare 30-40 GG. Tanken med att ge minus för varje båge efter 50 är att man inte ska ta mer än 50 totalt och gör man det får man straff. Om du tagit 40*gg, 10*ww och sen 5*GR så får du väl tänka att det är GG som ger extra minus istället för GR så kanske det känns bättre ;)

EDIT: menade att jag höll med fjugin, men blev ninjad.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#8 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 449 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 16:09

Ger ett ökat minus på gladeguards över 40/50 o skippa minuset på vandliga s3 pilar tycker jag låter rimligt.. dock skall läsa genom kompmallen nogrannt ikväll och kommer inom kort med kommentarer... känner att WE mallen ligger ganska fel i nuläget... men ska inte yttra mig för mkt innan jag läst noggrant!

Gör det innan lördag, för efter det kommer det vara för sent

Erik Aronson

#9 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 10 februari 2012 - 14:16

Lite tankar:

Longbows
Each longbow after 50 -1

Inte är det väl standard att ha 40-50 glade guards i en kompad lista?

Minuset finns för att både undvika för mycket glade guards (över 30 borde svida ordentligt och över 50 borde vara i princip ospelbart enligt mig) och för att undvika rena avoidance-shooting listor. Förslag på bättre lösning som stoppar dessa?

Finns massor med saker som inte används i okompat som ger kompminus. Att Annoyance inte används i okompat är väl mest för att men inte har råd att ta den på ancient om man vill ha lvl4 också (vilket man vill), och draken inte håller måttet. På kompat så finns det ju lite större anledning att spela ancient utan lvl4 eller ta med draken, och då är annoyance en bra uppgradering för 25 poäng.

Anledningen till att ingen spelar med mer än 30 GG är för att kompen ger för mycket minus för att man skall få in nått annat i listan. Bristen på steadfast inf för billig komp och poäng samt riddare i små enheter som även dessa ofta är billiga i komp och poäng gör att man måste spendera komp på TK/TM för att ha något som kan slåss hyfsat. Dessa är dock med all rätt kompade ganska hårt. Så problematiken uppstår när man inte har A: Krigsmaskiner + BS skytte att hantera monster/block och måste förlita sig på volymer med s3/4 pilar enbart. B: Måste ha nått som hanterar steadfast inf som är segt eller slår hårt mot små >10 manna enheter eller små 3-4 starka TK enheter. Samtliga utan möjjligheter till stubborn eller steadfast. C: Ha mer än 2 kompetenta närstrids enheter som kan vinna strider för dig mot fiendens 3-5 större enheter.

Här blir det en balansgång mellan att få enheter som kan slåss och GG som kan skadeskjuta fiender så att dina egna trupper som kan slåss faktiskt kan ha en chans att hantera dessa. GG skytte listor(wfb leafblower listor) har en exponentiell effektivitetskurva som egentligen inte tar far förens du kommer upp i över 60st och som man hällst vill ha på runt 80-85 totalt. 3st enheter som skjuter på 1 fiende enhet är okej och gör lite skada, 6st GG enheter som skjuter på samma är svin bra då dem kan plocka ner enheten till runt 10st. Dock har man här investerat runt 750p för att skjuta bort ca20-25 av 35-40 killar i en Halberd enhet. Dessa kan sen charga och vinna mot en GG enhet i närstrid vilket gör att man tappar skytte förmågan. Utöver denna skytte fas så kommer man sakna riktiga närstrids enheter och till skillnad mot armér som DW/Emp/O&G som alla kan ha ruggiga skytte faser med krigsmaskiner + BS skytte som sedan kan backas upp av stabila block som kan hantera de deplerade fiende trupperna.

Jag har vant mig vid att få offra min enda örn(som sig bör), mina 2 dryad enheter samt 1 av mina 2 3manna TK enheter(ca 50% av mina combat trupper) för att kunna låta mina 30 GG och 5 WW skjuta ner tillräckligt med fiende enheter för att det kvarvarande skall kunna ha en chans att vinna sina strider(normalt med ~60% vinst chanser).

För att ta två av mina favorit exempel:
Empire. 2 Mortars, 1 kanon, 3*6 outriders, lvl4+lvl2 Fire med båda fire ringarna.
Wood Elves: 4*12 GG, 6 WW, lvl4 Beast magic.

Samma komp, men Empire armén kommer göra bra mycket mer skada med sin Ranged sektion. Utöver detta så kompar deras infanteri i enheter om runt 30 + detatchments lika mycket som dryader på 8-10, deras riddare i enheter om 5-7 är billigare, tåligare och slår lika hårt som wildriders fast för mindre i komp.

De kan helt enkelt supporta sitt skytte bättre och för billigare i komp. Det är det stora problemet när båda listor kan få stabila avstånds faser.

Nu är detta inte ett jämförande mellan Empire och Wood Elves som sådant utan ett mer allmänt påpekande där Empire råkade bli exemplet eftersom jag kan dem bra. Wood Elves straffas hårt för sitt skytte, med de straffas även hårt för saker som skall skydda det och för ostabila combat trupper som lever på att man slår bra och aldrig kan ta en dålig CC runda pga bristen på steadfast/stubborn/unbreakeble.

Ang annoyance. Skulle aldrig få för mig att spela med en Lord trädman i kompat eller okompat annat än som en latjo grej i en temad lista nere på klubben. Draken är samma grej då Alv lorden aldrig är värd att ha i närstrid mot något om det inte är för att man igen vill tema armén snarare än att göra den effektiv. Det jag kanske kan se den på är en wardancer lord, men då är det igen för att man vill göra nått roligt och mindre bra med sin lista, och även där är den knappast bra mot alla re-roles som de flesta har numera.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#10 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 676 Inlägg:

Postad 10 februari 2012 - 16:41

Väl skrivet Johan!
Kan inte mer än instämma.

För att man ska en rimlig chans med WE så måste allt i hela matchen fungera precis som det ska, medan den man möter kan typ strunta i det mesta och ändå vinna då deras trupper i regel är bättre. Man blir tvungen att hitta alla små tricks och knep för att klara sig, både i listbyggandet och under matcherna.
Det tråkiga är väl att de listor som man enklast kan bygga och få en bra komp är just avoidence.
Jag tycker det är bra att ni själva inser att man måste sänka många av truppernas kompminus!
Ska se om jag kommer på något konkret som kan hjälpa er.
Don't play with fire, play with trees!

#11 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 403 Inlägg:

Postad 10 februari 2012 - 17:57

Ja då kör jag igenom det lite snabbt (tänkte detta detta noga på lördag egenligen)

Generic
Longbows
Each longbow after 50 -1

Här är stora problemet. S3 bågarna är skräp och då denna siffran är väldigt lågt sagt om man vill spela med "flumenheterna" då 30-40 gladeguards är nästan ett måste i en kompativ lista.. men säg om man bara tar 20st.. + 10 waywatchers.. och då kanske 5 karaktärer.. då är du redan uppe i 35 då får du bara ta 15 modeller till innan det gör jätte ont (seriöst ingen köper scouter om jag får -8 för 5 gubbar..) Om man vill ha ett tak på s3 skytte så höj det med minst 20 pilar anser jag. /personligen tycker jag detta minuset är det som förstör mallen bättre att hårdstraffa Gladeguards hårdare efter första 40-50 st..)

Magic items
Bow of Loren -3 (only if combined with Arcane Blodkins)
Charmed Shield -3 (only if mounted on flying mount)
Crown of Command -10
Dispel Scroll -7
Earthing Rod -3 (-5 if combined with Lore of Life)
Fozzrik’s Folding Fortress -100
Hail of Doom Arrow -10
Moonstone of the Hidden Ways -5
Stone of Crystal Mere -2 (-5 if mounted on Dragon)
Power Stone -4
Power Scroll -4

Det jag reagerar på här är att hailen forfarande är hårt satt, så bra är den inte men detta har diskuterats sedan WE boken fick komp i 7nde edition. Sedan Moonstonen borde sänkas något men det e bagateller.

Spites
A Cluster of Radiants -7
An Annoyance of Netlings -2 (-5 if on Treeman Ancient)

Detta ser bra ut inte för jag vet vem som skulle spela med en Ancient engentligen...

Lord
Treeman Ancient -21
-3 if Lore of Life present in the army

Tycker att ancienten borde kompa relativt snällare än en vanlig trädman då den plockar bort poäng i lord och är sämre.

Core
Glade Guards
10-12 -7
13-17 -9
18-22 -12
23+ -18
Each Glade Guard in the army after 30 -1

Tycker man slopar bågar över 50 minuset o lägger in det här.

Dryads
8-9 -6
10-12 -7
13-17 -9
18-20 -11

Special
Wardancer
5-8 -4
9-15 -6

Eternal Guard
10-12 ±0
13-17 -2
18-22 -4
23-26 -6
27-30 -8
31+ -10
Each Eternal Guard after 35 -1
Each Eternal Guard after 45 additional -4

Dessa borde kompa snällare...ingen spelar med dem då de inte har någon synergi med listat ...
Rare
Great Eagle
1st Great Eagle -5
2nd Great Eagle -9

Treeman -22
-4 if Lore of Life in the army

Waywatchers +2
Each Waywatcher -1

Det blev lite snabbare än jag ville men det jag inte nämnde ligger hyffsat i komp så jag vågar inte säga något om dem...

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match

ETC 2013- High Elves

ETC 2015- High Elves

#12 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 449 Inlägg:

Postad 10 februari 2012 - 18:19

Blir lite förbryllad av din post Dennis, Wood elf hade en rätt lång lista med lättnader från förra mallen, och många av sakerna du tar upp "som borde lättas då ingen spelar med dom" är redan lättat från tidigare versioner (listan finns här), så vet inte om du missat det eller om du tycker dom lättades för lite?

Ancient ligger redan lite snällare än vanlig treeman, speciellt om man också kör life, inte nog eller miss?

Vad var poängen med rare-grejerna, du listade dom, men utan kommentarer..?

Erik Aronson

#13 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 10 februari 2012 - 22:50

Tycker att den nya förslaget till WE-komp är ett steg i rätt riktning. MEN tycker att HoDA fortfarande i i högsta laget p.g.a. att det är väldigt slumpartat item och verkligen inget säkert kort. Utöver detta är den verkligen inte bra i alla setups eller mot all motstånd. HoDA är som bäst kombinerat, enligt mig, med mycket GG's så kostnaden för HoDA kanske borde till viss del länkas till antalet GG.

Vet inte vad liknande abilities kostar för andra raser men A Cluster of Radiants -7 känns också något dyr, eller bara jag som tycker? Jag håller med om Radiants är helt klart bra, men det faktum att den bara får användas av en Branchwraith eller en Ancient gör den något ospelbar och därför borde kanske sänkas aningens.

Sen har jag en fråga kring Waywatchers, hur kommer det sig att det inte finns ett tak för större enheter, ur ett komp-perspektiv blir en större enhet ganska dyr men ur ett spelperspektiv känns en större enhet inte direkt så bra, vad är tanken till detta? För att förebygga avoidence? Det går ju fortfarande ha flera mindre enheter, känns detta så mycket sämre ur ett spelmässigt perspektiv?

I övrigt tycker jag att ni gjort ett bra arbete och ni förtjänar lite cred också, inte bara en massa "wajn". Keep up the good work!
/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#14 Turin Turambar

Turin Turambar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 550 Inlägg:

Postad 11 februari 2012 - 00:25

Man får iofs bara ha två enheter Waywatchers i en vanlig armé eftersom de är Rare.
"Faithless is he that says farewell when the road darkens"

*Crusader*

#15 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 11 februari 2012 - 01:29

Man får iofs bara ha två enheter Waywatchers i en vanlig armé eftersom de är Rare.

Sant, och de är inte direkt gratis heller så värst många i en och samma armé lär det inte bli :ph34r:

Och som fler har påpekat innan så tycker jag max 50 långbågar är ett konstigt minus, GG är de bra långbågarna och resten är inte så heta, så tror inte någon skulle tjäna så värst mycket på att bygga en arme med många långbågar som inte är av typen GG
/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#16 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 403 Inlägg:

Postad 11 februari 2012 - 07:10

Blir lite förbryllad av din post Dennis, Wood elf hade en rätt lång lista med lättnader från förra mallen, och många av sakerna du tar upp "som borde lättas då ingen spelar med dom" är redan lättat från tidigare versioner (listan finns här), så vet inte om du missat det eller om du tycker dom lättades för lite?

Ancient ligger redan lite snällare än vanlig treeman, speciellt om man också kör life, inte nog eller miss?

Vad var poängen med rare-grejerna, du listade dom, men utan kommentarer..?

Raresektionen ser bra ut missade att radera den (kopierade in hela mallen o sedan ändrade)

Jag vet att den släpptes något men när jag gjort listor tycker jag de fortfarande ligger typ 2 komp fel men som sagt det stora som jag anser är långbågsminuset... Den blev dock lite rörig min post då jag hade lite bråttom...

ETC 2013- High Elves

ETC 2015- High Elves

#17 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 676 Inlägg:

Postad 11 februari 2012 - 15:46

Inte för att någon nånsin kommer att spela med Orion, men hans kompminus på -30 är bara så fel. Snubben är en av dom sämsta och mest dyra lords jag har sett!
Han får ju inte ens joina någon trupp!
Han crumblar och har 5+ ward save (om det inte är magiskt).
Kostar typ 560p eller nått, för poäng som man i stortsätt ger till motståndaren!

Sätt minus -10 istället, då han faktiskt är en gående bolter och ger +2 DD för sina 560p!

#18 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 676 Inlägg:

Postad 11 februari 2012 - 23:55

Tack för den snabba responsen!
Ni gör verkligen ett bra jobb, även om det tar ett tag innan allt är perfekt, om det nånsin kan bli det ens.

#19 Turin Turambar

Turin Turambar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 550 Inlägg:

Postad 12 februari 2012 - 10:31

Simon, jag håller helt med dig om Orions nackdelar fast det där med att han inte får joina enheter håller jag inte med om. Det står i regelboken att en icke-Unbreakabe-karaktär inte får joina en Unbreakable-enhet, men inget om motsatsen. När jag har frågat på forumet tidigare så har svaret blivit att han kan joina en enhet och om de förlorar en strid crumblar han först och om enheten flyr, så flyr han med den.
"Faithless is he that says farewell when the road darkens"

*Crusader*

#20 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 676 Inlägg:

Postad 12 februari 2012 - 12:21

Du får gärna förklara det nån gång nere på klubben mera i detalj. Jag ska in idag kl. 15 och möte Einars High Elves (ursäkta off-topic)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar