Hoppa till innehåll

Foto

Efter Fantasia Fanatic 2009

• Please log in to reply
26 replies to this topic

#1 goranfarm

goranfarm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 55 Inlägg:

Postad 05 oktober 2009 - 11:55

Så där, nu är FF 09 avklarat och det har varit en väldigt rolig turnering. Stort grattis till Jonas, Martin och Axel som kom etta, tvåa och trea. Det var lite förseningar då och då men annars flöt allting på väldigt bra och jag tycker Dea och Daniel gjorde ett jättebra jobb med organiserandet av turneringen.

Det jag tyckte skulle bli mest intressant inför turneringen var att se hur scenariona jag hade designat skulle fungera. Jag gick ju ifrån den vanliga scenariostilen där man bara får plus eller minus till sina victory points och istället gjorde så att man istället fick turneringspoäng rakt av när man klarade av objektiven. Nu är väl jag förmodligen lite partisk men jag tycker scenariona fungerade väldigt bra. I stort sett alla jag talade med gillade scenariona och det måste ju ses som positivt.

Jag tror jag såg ett par-tre drakar och ett par-tre greater daemons bland alla de 50+ som var med och i femte matchen möttes en dvärgarmé och en goblinarmé på bord tre. Generellt tyckte jag det var mycket roligare arméer här än på de flesta andra turneringar och det var väl ungefär det som var syftet med scenariona.

Givetvis finns det mycket som kan slipas på och ändras men för att vara ett första utkast måste jag säga att jag är mycket nöjd med hur det blev. Jag hoppas alla som var där är nöjda och förhoppningsvis får jag se fler turneringar som använder liknande scenarion i framtiden.

Göran

#2 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 05 oktober 2009 - 14:43

Kul att ni turneringen gick bra, men man börjar ju vänja sig lite vid att ni levererar bra och roliga turneringar smile.gif

Vad var egentligen syftet med scenariona?
Skulle de vara roliga, skulle de ballansera upp folks armeval, skulle de få turneringsdeltagarna att spela på ett annat sätt än vanliga pitched.

#3 goranfarm

goranfarm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 55 Inlägg:

Postad 06 oktober 2009 - 08:28

Syftet med scenariona var egentligen att premiera balanserade truppbaserade arméer. I ocompade turneringar brukar det vara ganska mycket point-denialarméer, drak-och-skyttearméer, magi-och-skyttearméer o.s.v. och det är sådana jag skulle vilja ha bort. Den här gången var det väl egentligen bara Axels armé som var riktigt hårig. Jag såg 3-4 drakar och 3-4 greater daemons och det fanns väl några hyfsat tunga magilistor fortfarande men över lag var det mycket mer infanteri och vanliga trupper.

En annan fördel med scenariona är att jag tror de premierar en aggressivare spelstil. I tre av fem scenarion räknar man inte victory points och då kan man vara mycket mer oförsiktig med sina trupper. Jag har inget emot att förlora en match så länge jag åtminstone får slåss en del och jag tror de här scenariona gör att folk vågar ta mer chanser.

#4 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 06 oktober 2009 - 10:06

oki

Jag var inte med på turneringen så du får ta mina åsikter med en nypa salt.
Men jag är lite tveksam till om ni verkligen uppnådde en ballansering, när jag läste igenom de scenarion du skickade till mig kände jag oftast att man antingen kunde spela scenariot eller helt enkelt bara döda av motståndaren. Detta stärks ytterligare av just Axels insatts, han tittade inte på scenariona innan han åkte till Umeå utan tog samma arme som han tänker åka på GT med.
Han vann sedan överlägset "best general".
Jag pratade lite med Henriksson om detta under ETC.

Ska scenariona ballansera upp armeer måste man titta lite mer på hur de har gjort i 40k, där scenariona faktiskt spelar roll.

Däremot tycker jag att ni lyckades med era underliggande mål, dvs att scenariona fick folk att spela offensivare och folk verkar ha tyckt att de var roliga.
och i slutändan är det inte ett dåligt betyg, deltagarna har haft skoj smile.gif

#5 goranfarm

goranfarm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 55 Inlägg:

Postad 06 oktober 2009 - 10:37

Det är ju tyvärr svårt att komma undan att om man dödar hela motståndarens armé kommer man förmodligen vinna, oavsett vad scenariot går ut på. Nu har jag inte spelat så mycket 40k men jag antar att om man dödar hela motståndarens armé kommer man förmodligen att vinna där också oavsett scenario, om man inte har släppt ifrån sig en ohygglig massa kill points under tiden.

Tar man en sån abomination till armé som axel har gjort kommer det att gå bra, i princip oavsett vilka scenarion som spelas. Det vi skulle kunna behöva göra är att finslipa restriktionerna så att det inte går att komma med en sån armé. Nu säger jag inte att scenariona är perfekta och inte går att förbättra. Det här är ju som sagt första gången de provas och det kommer givetvis att finnas barnsjukdomar som kan åtgärdas med tiden.

Göran

#6 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 880 Inlägg:

Postad 06 oktober 2009 - 15:16

Vill minnas att när vi var i Skåne kom en viss 40kare från sthlm och sa nåt i stil med:

"Han dödade hela min armé utom 4 obliterators och HQ, och jag dödade inget så jag vann med 11-9" så 40k har vissa scenarion som fungerar ändå(tror att detta handlade om att hålla quarters eller liknande) tongue.gif

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#7 goranfarm

goranfarm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 55 Inlägg:

Postad 06 oktober 2009 - 23:10

Om fyra obbar och en HQ kan hålla fler quarters än en hel armé så tror jag hans motståndare har gjort en strategisk miss. smile.gif

#8 dea

dea

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 155 Inlägg:

Postad 07 oktober 2009 - 12:11

Han vann sedan överlägset "best general".

Tre poäng före tvåan vet jag inte om jag kallar överlägset. glare.gif

#9 Martin J

Martin J

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 477 Inlägg:

Postad 07 oktober 2009 - 12:38

QUOTE (goranfarm @ Oct 6 2009, 11:37 ) <{POST_SNAPBACK}>
Tar man en sån abomination till armé som axel

Vad spelade Axel egentligen?
"Signature" ?

#10 Katarsis

Katarsis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 573 Inlägg:

Postad 07 oktober 2009 - 12:54

QUOTE (Zaanash @ Oct 6 2009, 16:16 ) <{POST_SNAPBACK}>
Vill minnas att när vi var i Skåne kom en viss 40kare från sthlm och sa nåt i stil med:

"Han dödade hela min armé utom 4 obliterators och HQ, och jag dödade inget så jag vann med 11-9" så 40k har vissa scenarion som fungerar ändå(tror att detta handlade om att hålla quarters eller liknande) tongue.gif
Prft. Två Dethwing Terminators och Belial var det fanktiskt. Och, ja, min motståndare fuckade upp det rejält genom att chargea mig så att jag kunde döda modeller i hans runda också och ta över en quarter med en ensam terminator.

Jag läste inte missonsen till Fantasy (spelade 40k), men är överlag tveksam till missions över huvudtaget till fantasy, bara in och puckla fungerar allra bäst i de flesta fall.

#11 Eldborn

Eldborn

Member

• Members
  • PipPip
  • 17 Inlägg:

Postad 07 oktober 2009 - 13:27

Rätt mig om jag har fel angående Axels arme.

Men Lv4 på Pegas med Focus familiar.
lv2 på fot med magisk x-bow
Bsb med Ringen på Pegas.

Sen 2x5 dark riders med X-bow, 1x5 Darkriders med spjut
1x10 Warriors med x-bows
2x5 harpies

2x10 shades assasin här nånstans.

2 Rbt´s
Hydra

Kan så klart ha missat nått, men i mitt tycke halv grisig.

#12 Kryddan

Kryddan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Postad 07 oktober 2009 - 13:31

QUOTE (Eldborn @ Oct 7 2009, 14:27 ) <{POST_SNAPBACK}>
Kan så klart ha missat nått, men i mitt tycke halv grisig.

Vet inte om jag vill veta vad du tycker är en hel gris isåfall.
Förening: Mark of Skåne
Arméer: Beasts of Chaos, Wood Elves
Projekt: Warriors of Chaos

#13 Eldborn

Eldborn

Member

• Members
  • PipPip
  • 17 Inlägg:

Postad 07 oktober 2009 - 13:43

Ville kanske inte använda allt för stora ord i mitt dömande, men om du vill vet vad jag egentligen tycker. Så var nog Axels DE arme det sinnesslöaste som någonsin spelats på en Fantasia Fanatic i mana minne.

Kasta magi, hoppas jag inte får misscast.

SKjut, skjut, skjut och hoppas motståndaren inte savar.

Rince repeat...

Klart!

Nu är det förstås upp till var och en att komma med den arme som restriktionerna tillåter. Det är sedan upp till organisatörerna att reflektera över detta. hur man kan till nästa gång skriva restriktioner som inte premierar liknande armeer

#14 Kryddan

Kryddan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Postad 07 oktober 2009 - 14:11

Ah, missförstod nog dig. Trodde att du menade att armén inte var så farlig.

Den är grymt point n' click och en riktigt stor gris.
Förening: Mark of Skåne
Arméer: Beasts of Chaos, Wood Elves
Projekt: Warriors of Chaos

#15 Martin J

Martin J

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 477 Inlägg:

Postad 07 oktober 2009 - 14:17

Jag har bara en fundering...

Hade Axel roligt i Umeå? xD
"Signature" ?

#16 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:

Postad 07 oktober 2009 - 15:08

Angående Axel's arme tycker jag samtidigt det faller lite tunga ord om den. Att gnälla för att nån följer reglerna håller inte, whine hör hemma i garderoben. Om man nu inte ville ha den armen med skulle man satt restriktioner för att hindra den. Axel spelar en variant av det han tänker ta med till GT i england och fick nu det perfekta tillfället att testa lite hur den funkar. Han visade även att med lite bättre målning så funkade den där amren utmärkt med scenariona vilket jag tycker är bra att han visar så får ni möjlighet att förbättra dem och stänga hål.

Våran trixare hette hagar_redbeard men han har slutat blotta hålen nu utan de som gör det nu för tiden heter väl mer Dhettneck, Benmannen samt Izin......

Nej döm inte i onödan han spelade efter samma regler som ni andra sen att han piskade upp de han mötte kanske inte är så roligt för dem. Smaken är som baken, delad och axel verkar ha trivts, all heder åt honom! Jag önskar honom lycka till på GT och det ska bli intressant att testa scenariona uppe i Umeå till våren, och tro mig jag kommer leta hål och luckor jag med, jag åker inte 70 mil enbart för att ha roligt jag vill sikta mot topen... wink.gif

Mvh
Hampus Berg
Atlantis, Uppsala

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"

#17 Eldborn

Eldborn

Member

• Members
  • PipPip
  • 17 Inlägg:

Postad 07 oktober 2009 - 15:27

QUOTE (Puritan @ Oct 7 2009, 16:08 ) <{POST_SNAPBACK}>
Nej döm inte i onödan han spelade efter samma regler som ni andra sen att han piskade upp de han mötte kanske inte är så roligt för dem. Smaken är som baken, delad och axel verkar ha trivts, all heder åt honom! Jag önskar honom lycka till på GT och det ska bli intressant att testa scenariona uppe i Umeå till våren, och tro mig jag kommer leta hål och luckor jag med, jag åker inte 70 mil enbart för att ha roligt jag vill sikta mot topen... wink.gif

Jag blir nästan lite paff då jag läser vad du skriver Hampus.

Men som redan skrivits tidigare så är detta förstås ett första utdrag på ett nytt sätt att spela Fantasy. Jag är för dessa nya tankebanor om nu någon missat det. Jag ska inte sticka under stolen och säga jag inte spelar Warhammer för att ha en chans att vinna, jag vill att min arme ska vara konkurrens kraftig nog för att ha en god chans att slå vad än min motståndare ställer på andra sidan. Jag har spelat demoner nu på två Fanatics så kanske är lite som att kasta sten i glashus.
Men då dessa nya scenarion presenterades såg jag framför mig ett spel där block skulle försöka utmanövrera varandra och man med lite smart spel skulle vinna matcherna.

Men vad vet jag, det kanske anses vara smart att göra en lista som smyger genom "hållen" och skjuter sönder allt och alla. I så fall var det bara en smart spelare på hela höstens FF. Vilket också är lite konstigt.

#18 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:

Postad 07 oktober 2009 - 15:36

QUOTE (Eldborn @ Oct 7 2009, 16:27 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Puritan @ Oct 7 2009, 16:08 ) <{POST_SNAPBACK}>

Jag blir nästan lite paff då jag läser vad du skriver Hampus.

Men som redan skrivits tidigare så är detta förstås ett första utdrag på ett nytt sätt att spela Fantasy. Jag är för dessa nya tankebanor om nu någon missat det. Jag ska inte sticka under stolen och säga jag inte spelar Warhammer för att ha en chans att vinna, jag vill att min arme ska vara konkurrens kraftig nog för att ha en god chans att slå vad än min motståndare ställer på andra sidan. Jag har spelat demoner nu på två Fanatics så kanske är lite som att kasta sten i glashus.
Men då dessa nya scenarion presenterades såg jag framför mig ett spel där block skulle försöka utmanövrera varandra och man med lite smart spel skulle vinna matcherna.

Men vad vet jag, det kanske anses vara smart att göra en lista som smyger genom "hållen" och skjuter sönder allt och alla. I så fall var det bara en smart spelare på hela höstens FF. Vilket också är lite konstigt.

Nu överdriver jag ju lite för att visa min poäng, inte precis så att jag tagit det grisigaste jag kunnat bygga när jag åkt på FF, men klaga inte på spelaren utan ändra systemet var lite min åsikt. smile.gif

Sen tycker jag inte din arme var så förfärlig sist med tanke på vad som du kunde få möta... smile.gif

Men jag tror vi tycker samma sak bara att jag ville försvara Axel lite eftersom han faktiskt bara spelat efter reglerna.
Det är i dessa sammanhang jag är pro-komp. Visst det går att nyttja luckor i komp men dom är inte så där stora.... wink.gif

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"

#19 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 07 oktober 2009 - 16:09

Jag kanske har missat något, men ligger inte luckorna här att det är ETCregler som gäller och dessa
släpper genom hela flockar av nöffande djur om man så önskar.

Det är också bara inse att det är svårt att göra scenarion som ska styra spelarna mot snällare listor.
Spelare runt om är oftast så pass sluga att de upptäcker luckor, vilket även kommer att märkas på QfA.wink.gif

Vill man att scenarion verkligen ska slå hårt mot speciella typer av listor (och listiga spelare)
skulle man köra med hemliga scenarion. Tror dock det leder till viss irritation då drakägarna tex kommer
och upptäcker i scenario 1 att deras drake har fått ena vingen kapad och inte kan flyga eller att i scenario
2 ligger den berömda stenringen 'Ring of Shmootek' och påverkar hela slagfältet.

Att som nu gjorts premiera listor som liknar faktiska arméer är föredömligt. Nu är det bara att förfina scenariona
till nästa år med lite grisfösare.

True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#20 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:

Postad 07 oktober 2009 - 18:15

Diggar scenarios och hoppas verkligen ni fortsätter med det!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar